Minister Cora van Nieuwenhuizen is bereid om samen met ANVR, ANWB, Consumentenbond en SGR de mogelijkheid te onderzoeken van een vliegticketgarantiefonds in Nederland. Dit is de uitkomst van een gesprek dat de partijen hierover gisteren hebben gevoerd.

De partijen hebben tijdens het telefonisch overleg nogmaals uitleg gegeven over de forse gevolgen voor consumenten als luchtvaartmaatschappijen failliet gaan. In de afgelopen 3,5 jaar zijn alleen al in Europa meer dan 20 luchtvaartmaatschappijen failliet gegaan.
Consumenten lijden hierdoor miljoenen euro’s schade doordat zij hun ticketgeld kwijt raken en, als zij al op de bestemming zijn, vaak tegen hoge kosten een terugvlucht moeten boeken.

De coalitie ‘vliegticketgarantiefonds’ heeft, naar Deens voorbeeld, een voorstel ontwikkeld waarbij reizigers een klein bedrag van bijvoorbeeld € 0,25 betalen bovenop de vliegticketprijs ten gunste van het garantiefonds. Uit dit fonds kunnen klanten bij een faillissement van een luchtvaartmaatschappij worden betaald en gerepatrieerd.

De Minister gaf tijdens het overleg aan dit in gezamenlijkheid verder te willen bekijken. Haar voorkeur gaat uit naar een Europese aanpak, maar een specifiek Nederlandse oplossing hoeft dit niet in de weg te staan. Van Nieuwenhuizen heeft de partijen gevraagd om met een nadere uitwerking van het voorstel te komen.

In de komende weken wordt verder gewerkt aan het voorstel. Deze coalitie garantiefonds vliegtickets spreekt eind oktober verder met de minister.

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

6 reacties op “Reisbranche wil vliegticketgarantiefonds tegen faillissement airlines”

  1. ruud zegt op

    Een nieuwe spaarpot vol met geld van de consument.
    We hebben al twee grote spaarpotten, ANVR en SGR, maar er kan er nog wel een bij.
    Er is altijd wel iemand te vinden, om tegen een mooie vergoeding dagelijks naar het banksaldo te kijken.

    Het nadeel van zo’n spaarpot is natuurlijk, dat het ingelegde geld nooit meer terug naar de consument gaat.
    Als het fonds heeft uitbetaald, vult het snel de spaarpot weer aan en als het laatste vliegtuig is geland, ziet de consument het geld in de pot nooit meer terug, want aan wie zou dat moeten worden gegeven?

    • Ja, het is een soort collectieve verzekering. En natuurlijk zie je daar niets van terug. Als je daar problemen mee hebt moet je geen enkele verzekering afsluiten en hopen dat je huis nooit in brand vliegt.

  2. Goldie zegt op

    Super initiatief !!!!!!!

  3. Sander zegt op

    Zolang een verzekering een keuze is, is er niks mis mee. Als het maar niet wéér een extra toevoeging is aan de al lange lijst van onvermijdelijke, bijkomende kosten, waar de reiswereld al zo’n handje van heeft.

  4. TvdM zegt op

    En op welke luchtvaartmaatschappijen zou dit dan betrekking moeten hebben? (semi-)Nederlandse maatschappijen zoals KLM? Alle Europese maatschappijen? Alle maatschappijen van de wereld? En overige voorwaarden? Vertrek of aankomst in NL? Wat dan met een vlucht met Emirates, Brussel-Dubai-Bangkok?
    Ik ben benieuwd wat hier uit komt rollen, en volg het met grote interesse.

  5. John Chiang rai zegt op

    Voor de meeste mensen is het normaal dat je bij het boeken van pakketreizen meteen een gedeelte aanbetalen moet,en dan de rest betalen kunt kort voor de datum dat je het product in gebruik gaat nemen.
    Geheel anders is dit bij het boeken van vliegtickets,waar zelfs als je 7 of 8 maanden of langer voor de vliegdatum boekt,de vliegmaatschappij meteen hun geld in volle hoogte zien willen.
    Een contante betaling,terwijl de vliegmaatschappij zelf geen enkele garantie bieden hoeft,of ze überhaupt de geboekte datum nog op de markt zijn,en deze vlucht nog kunnen doorvoeren.
    De consument die soms maanden vooruit betaald heeft,voor een product wat hij/zij helemaal niet genoten heeft,kan nu vaak de maandenlange procedure aangaan om met veel geluk überhaupt nog iets van zijn eigen geld terug te zien.
    Een vliegmaatschappij zou bij een beter betalingssysteem,een creditcard eerst belasten mogen,nadat deze het geboekte product geleverd heeft.
    Als garantie dat de vliegmaatschappij dan ook werkelijk over het geld vervoegen kan,hoeft de consument dan alleen zijn creditcard gegevens bij de boeking prijs te geven.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website