Recordaantal internationale passagiers via Schiphol
In 2011 vlogen bijna 50 miljoen internationale passagiers van en naar Schiphol Amsterdam Airport, een nieuw record.
Van hen reisden er 28 miljoen binnen de Europese Unie. In de eerste zes maanden van 2012 maakten, vergeleken met dezelfde periode van voorgaande jaren, weer meer passagiers gebruik van Nederlands grootste luchthaven.
Schiphol hoogvlieger voor passagiers binnen EU
Sinds 2006 is Schiphol binnen Europa de belangrijkste luchthaven voor internationale reizigers binnen de 27 landen van de Europese Unie. Passagiers die reizen vanuit of naar landen buiten de EU maken het meest gebruik van London Heathrow. Heathrow is daarmee de drukste Europese poort naar de EU.
Schiphol-Londen populair
Ook vanuit Nederland is de vliegroute tussen Schiphol en Heathrow zeer populair. In 2009 vlogen 1,5 miljoen reizigers op deze route, in 2011 ruim 1,4 miljoen. Weliswaar daalt het aantal passagiers van en naar Heathrow door ‘overbelasting’ van het vliegveld, maar toch stijgt het totaal aantal reizigers naar de agglomeratie London. Dat komt door de groei van het aantal passagiers dat via Gatwick en Stansted vliegt. Het aantal reizigers tussen Amsterdam en de luchthavens van Barcelona, Madrid en Rome neemt toe door uitbreiding van het aantal vliegroutes.
Nederland zesde plaats in EU
Vanuit de landen van de Europese Unie reisden in 2011 bijna 967 miljoen passagiers van en naar bestemmingen in de rest van de wereld. Nederland heeft hierin al sinds 2000 een stabiele zesde plaats. Dit komt vooral door Schiphol waar 93 procent van de internationale luchtreizigers in Nederland aankomt of vertrekt.
In totaal reisden in 2011 ruim 22 miljoen passagiers tussen Nederland en bestemmingen buiten de EU. Daarbij was Antalya in Turkije, met ruim 970 duizend reizigers, het meest populair.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Eten en drinken21 november 2024Knoflook in de Thaise keuken, niet alleen lekker maar ook gezond!
- Thailand tips21 november 2024De provincie Trang en haar verborgen parels
- Thailand algemeen19 november 2024Minister van Volksgezondheid kondigt maatregelen aan tegen alcoholgebruik tijdens Nieuwjaar 2025
- Thailand algemeen19 november 2024Goudkoorts: stijgende baht-prijzen trekken investeerders aan
Fijn dat we dit nu weten.
Maar als ik in een reactie over kinderarbeid in Thailand een vergelijking maak met Nederland worden die passages verwijderd onder het motto: “Dit blog gaat over Thailand, niet over Nederland.”
Dan ben ik zo vrij toch mijn vraagtekens bij de relevatie van dit artikel op Thailandblog te plaatsen.
Een artikel over Schiphol is wat anders dan een vergelijking tussen Nederland en Thailand over kinderarbeid. In veel discussies wordt Nederland aangehaald om aan te tonen dat het daar ook niet goed zou zijn. Dat is niet zinvol want dan kunnen we alle landen van de wereld er wel bij betrekken.
Als een artikel over Thailand gaat is het de bedoeling dat men reageert op dat artikel. Als Nederland in dat artikel niet genoemd wordt is een vergelijking niet relevant voor de discussie.
Sorry frans, heb je gemind, terwijl ik wou plussen.
Als er gemodereerd wordt op of iets een link naar Thailand heeft moet je dit artikel ook niet plaatsen.
Blijkbaar zijn de goed cijfers niet voldoende voor KLM want er sneuvelen wel 1300 banen
http://www.hln.be/hln/nl/942/Economie/article/detail/1526299/2012/10/31/KLM-schrapt-1-300-banen.dhtml
Ik weet dat Schiphol en KLM niet hetzelfde is en had het erbij moeten vermelden maar wilde jullie het artikel toch niet onthouden