Minder goed nieuws voor reizigers naar Thailand, want passagiers op lange vluchten gaan er aanmerkelijk op achteruit door nieuwe regels die zijn voorgesteld door de Europese Commissie in Brussel. Passagiers zullen in de nieuwe situatie soms twaalf uur of langer moeten wachten voordat ze kunnen rekenen op compensatie, terwijl dat nu drie uur is.
Het dagelijks bestuur van de EU presenteerde woensdag in Brussel voorstellen om de bestaande regels uit 2005 aan te passen en op onderdelen te versoepelen. Zo moeten vliegtuigpassagiers voortaan minstens 5 uur vertraging hebben voordat zij recht hebben op compensatie. Nu ligt de grens nog bij 3 uur. Als de nieuwe regels worden goedgekeurd door de lidstaten en het Europees Parlement worden ze in 2014 van kracht. De regels gelden alleen voor Europese luchtvaartmaatschappijen, zoals KLM.
Vliegmaatschappijen beroepen zich op overmacht
De huidige regels moesten in iedere geval worden aangepast omdat ze niet werden nageleefd. Er is nu te veel ruimte voor de luchtvaartmaatschappijen om onder vergoedingen uit te komen. Zo is uit onderzoek gebleken dat maar 2 tot 4% van de passagiers die recht hebben op een vergoeding die ook daadwerkelijk krijgen. Meestal beroepen de vliegmaatschappijen zich op ‘overmacht door bijzondere omstandigheden’, waardoor er niet uitgekeerd hoeft te worden. Technische storingen aan het vliegtuig worden nu nog vaak tot die bijzondere omstandigheden gerekend. Vanaf 2014 kan dat niet meer. Alleen nog echte overmachtsituaties zoals natuurrampen en stakingen van luchtverkeersleiders vallen onder de noemer ‘bijzondere omstandigheden’.
Nieuw is ook dat passagiers vanaf volgend jaar mogen eisen dat ze uit een vliegtuig worden gelaten als ze meer dan vijf uur in het toestel hebben moeten wachten op vertrek. Verder moet er na een uur vertraging in het vliegtuig gezorgd worden voor voldoende airconditioning en drinkwater. Ook de toiletten moeten vrij toegankelijk zijn.
Consumentenorganisaties ontevreden
Veel consumentenorganisaties waaronder de ANWB zijn ontevreden over de nieuwe ontwerpverordening van de Europese Commissie. Deze moeten de positie van luchtvaartpassagiers verbeteren. De toeristenbond vindt het echter een gemiste kans dat de Commissie niets doet tegen het risico van failliete maatschappijen en bagageverlies.
De ANWB is niet tevreden met het ontbreken van een regeling voor faillissementen van luchtvaartmaatschappijen. Sinds 2001 zijn er alleen al in Europa zo’n 90 maatschappijen failliet gegaan met duizenden passagiers die hun vooruitbetaalde geld kwijt raakten.
Bagageverlies is ook één van de grote klachten over luchtvaartmaatschappijen. Ongeveer 4% van de passagiers krijgt ermee te maken. In het ontwerp staan wel verbeteringen over de afhandeling maar niet in welke eerste levensbehoeften iemand zich mag voorzien als de koffer niet op de bestemming is aangekomen.
Lichtpuntjes in het voorstel zijn betere informatie over de aanleiding en vooruitzicht van de vertraging. Betere omboekmogelijkheden, meer duidelijkheid over overmachtsituaties en de mogelijkheid om bij tikfouten, de naam van de passagier aan te passen zonder dat de maatschappij daar kosten voor mag rekenen.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Eten en drinken21 november 2024Knoflook in de Thaise keuken, niet alleen lekker maar ook gezond!
- Thailand tips21 november 2024De provincie Trang en haar verborgen parels
- Thailand algemeen19 november 2024Minister van Volksgezondheid kondigt maatregelen aan tegen alcoholgebruik tijdens Nieuwjaar 2025
- Thailand algemeen19 november 2024Goudkoorts: stijgende baht-prijzen trekken investeerders aan
Ik ben eigenlijk niet eens zo’n voorstander van die compensatievergoedingen. Uiteindelijk wordt het toch doorberekend in de ticketprijs.
Ik wil gewoon goedkoop vliegen. Die paar uur vertraging neem ik dan voor lief. Wel wil ik zonder problemen met de eerstvolgende ‘connecting’ flight mee blijven kunnen.
……De huidige regels moesten in iedere geval worden aangepast omdat ze niet werden nageleefd.
Het moet niet gekker worden. We stellen onszelf als luchtvaartmaatschappij boven de wet en lappen de regels aan ons laars. En daarna moeten de regels worden aangepast.
Bizar!