Qatar Airways wil meer vluchten op Amsterdam
Qatar Airways wil meer vluchten op Schiphol, maar de luchtvaartmaatschappij uit de Perzische Golf wordt tegengewerkt door de Nederlandse overheid die weigert extra landingsrechten te verstrekken.
Daar is de topman van Qatar, Akbar Al Baker, woedend over: “Als wij geen landingsrechten krijgen van jullie, hoeven jullie ook niet te rekenen op jullie handelscontracten met ons land.”
De luchtvaartmaatschappijen uit de Golfstaten weerspreken de beschuldigingen over oneerlijke concurrentie. “Qatar Airways krijgt helemaal geen staatssteun, we zijn gewoon beter dan Europese en Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen,” zegt de topman. De luchtvaartmaatschappijen uit de Golfstaten krijgen voorlopig geen nieuwe landingsrechten op Schiphol. Zo lang er sprake is van oneerlijke concurrentie gaat de deur voor luchtvaartmaatschappijen als Emirates, Etihad en Qatar Airways dicht.
‘Vliegen met een Amerikaanse luchtvaartmaatschappij is erger dan een busrit’
Volgens de topman van Qatar Airways is het onbegrijpelijk dat de luchtvaartmaatschappijen uit de VS en Europa bescherming krijgen van overheden. “Neem de drie grootste luchtvaartmaatschappijen uit de Verenigde Staten, die zijn samen goed voor ruim 64 procent van de wereldwijde winst. Zij zouden hun ticketprijs eens moeten verlagen en betere service moeten bieden. Vliegen met een Amerikaanse luchtvaartmaatschappij is erger dan een busrit.”
Qatar Airways wil in de toekomst vaker vliegen op Schiphol, op zijn minst dagelijks. Plannen om Air-France KLM te kopen, heeft Qatar Airways niet. Wel staat het bedrijf open voor meer samenwerking met KLM, bijvoorbeeld door middel van zogenoemde ‘code share’-vluchten.
Zes keer per week Schiphol
De snelgroeiende maatschappij mag vanaf 16 juni zes keer per week heen en weer pendelen. Dat moet volgens de topman ten minste zeven keer worden, en als het kan nog meer. ”Er is meer dan genoeg vraag”, constateert Al Baker. Hij rekent erop dat er komende jaren veel extra passagiers uit China en India komen die over de hele wereld vervoerd moeten worden.
Mocht Qatar Airways geen extra landingsrechten krijgen in Nederland, kan Al Baker overigens makkelijk elders in Europa extra toestellen inzetten. De luchtvaartmaatschappij vliegt op meer dan dertig andere Europese bestemmingen. Maar Al Baker gaat ervan uit dat de Nederlandse overheid uiteindelijk toch akkoord zal gaan. Bij de presentatie die hij dinsdag hield over alle luxe in zijn vliegtuigen, wees de topman ook op de economische belangen van Nederland in Qatar.
Komende jaren komen nog voor miljarden aan opdrachten beschikbaar vanwege het WK voetbal dat in 2022 in het golfstaatje wordt gehouden, benadrukte hij.
Bron: Diverse media
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Activiteiten22 december 2024Ontdek de magie van Koh Tao met zon, zee en avontuur
- Nieuws uit Thailand22 december 2024Veilig de feestdagen door in Thailand: Campagne tegen rijden onder invloed
- Nieuws uit Thailand22 december 2024De groeiende impact van e-sigaretten op jongeren in Thailand
- Nieuws uit Thailand22 december 2024Thailand streeft naar eerlijke gezondheidszorg voor iedereen
In Nederland steekt de overheid graag de kop in het zand i.p.v. in te spelen op veranderende markten.
Gaat goed totdat overstag gegaan moet worden met bevinding dat onnodig achterstand is opgelopen. Heet bewust achter de feiten willen aanlopen door gebrek aan eigen visie naar de toekomst. KLM met politiek afgedankte jongens nadien opgenomen in de leiding heeft geen idee hoe kostenbesparend en concurrerend te werken en moet het hebben van staatsprotectie via hun vrienden in de regering. Waar een klein land groot in kan zijn.
KLM is een grote Nederlandse werkgever en de luchthaven Schiphol is een belangrijke banenmotor van de BV Nederland. Logisch dat er gesproken wordt over behoud van deze banen. Of de huidige insteek van de regering de juiste is? Dat kan ik niet zeggen want ik weet als leek er te weinig van af. Er zitten altijd meerdere kanten aan het vliegverhaal. Ik denk een beetje de richting op van dat ceo Hartman/land? de verkeerde stappen heeft gezet qua vlootvernieuwing en klanttevredenheid. Hij schoof aldoor de ‘schuld’ richting de 2 vluchten per dag van Emirates. Maar wat zou je zelf doen als je baan op de tocht staat? Of dat je een loonsverlaging zou krijgen? Ontslag? Ik snap heel goed dat KLM-ers zich aangeschoten wild voelen. Vorige week stond er een stukje op luchtvaartnieuws als reactie op een stuk in de Volkskrant. Daar werd het vliegend personeel luxe luchtpoezen genoemd. Dat doet best zeer. En nee, ik vlieg niet zo vaak met KLM. Vorige maand nog Qatar gevlogen en als heel prettig ervaren. Je ziet wel dat zij andere regels qua arbeidsrecht hebben als je kijkt naar de gemiddelde leeftijd. Wat ook opvalt is dat KLM weer terugvalt in haar oude reactie van als jij 1 vluchtje per dag doet dan doen wij de tweede en maken even een prijsafspraakje voor 10 jaar. Dat is iets wat niet meer werkt anno 2015. Ik noem dat kartelvorming.
Laat dat personeel van de KLM maar eens eens toontje lager zingen.
De tijd van dagen vrij op een tussenstop moet maar eens over zijn.
Er moet daar gewoon harder gewerkt worden om de concurentie bij te houden.
Om maar niet te spreken van de arogante houding van het personeel.
Al decennia lang worden hier de ticketprijzen kunstmatig hoog gehouden….waarom vliegt men in andere landen, continenten met een vliegtuig van a naar b of het niets is juist omdat het te betalen is. Hier is zelfs de bus nog te duur.
Ik zie regelmatig prijzen van Qatar voorbij komen voor rond de 400 euro naar Bangkok retour en de service en vliegtuigen zijn misschien nog beter ook.
De maatschappijen in het midden-oosten werken gewoon de Europese maatschappijen de markt uit met de lage (verliesmakende?) tarieven.
Ze weten dat de Europese maatschappijen het al moeilijk hebben met de prijsvechters in Europa, dus het is gewoon even volhouden met lage tarieven buiten Europa, tot ze allemaal (of in ieder geval de meeste) zijn gesneuveld.
Gisteren gezien in het NOS journaal belachelijk commentaar erbij ook. “je moet eerst 2 x nadenken voordat je een Arabische maatschappij boekt ivm consequenties voor KLM”
Valse concurentie.
Ooit van marktwerking gehoord.?
Kan de Media markt ook gaan klagen bij de overheid over de concurentie die ze van bv Coolbleu hebben welke online een veel betere webshop heeft. ? Dacht het niet .
De arabieren investeren flinke bakken geld in hun Airlines en kopen dus fancy mooie nieuwe vliegtuigen.
1 om de concurrentie voor te blijven en 2 ook qua kosten nieuw en goed spul vergt nu eenmaal minder onderhoud en is eficienter.
Toen ik laatste keer met Ethidad vloog naar BKK was er veel westers personeel aan boord die komen denk ik ook niet voor een tientje per uur werken en wonen in de Emiraten . Denk eerder dat deze maatschappijen deze mensen goed betalen en zodoende know how kopen.
Dus dat gezeur over goedkoper personeel. Groundstaff in Thailand kost denk ik ook minder als hier op schiphol en kijk eens hoe Thai airways er nu bij staat financieel . Of Malaysian .
Slim en efficient management is denk ik key en voldoende .
Zo kun je beter worden als een ander.
Die dan vervolgens bij vadertje staat gaat klagen, dat ze gepest wordt omdat iemand zijn knikkers van hem wint.
Vastgeroeste club dat klm / AF
Ik vraag mij af wat het personeel van de KLM er mee te maken heeft. Dat zijn niet de mensen die beleid bepalen. Dat zijn de grote jongens daarboven die voor een giganties salaris niks presteren en met een vette bonus voor niks presteren het veld ruimen. Praten over het personeel in het algemeen is generaliseren. Ik verdedig nog altijd de mensen die arbeid verrichten onder een slechte leiding nog altijd
hun best doen.
Cor van Kampen.
Gisteren dit item op nieuwsuur gezien met een nederlandse europarlementarier volgens mij van het CDA, die wist te vertellen dat we geen tickets van o.a. Qatar meer moesten aanschaffen maar van onze eigen KLM, om ze in de lucht te houden:: wat een grapjas, €300,= meer, en veel slechtere service; de politieke hypocratie ten top.
Gelukkig hebben wij een achtertuin die grenst aan Brussel, Dusseldorf en Frankfurt.
Trouwens de opmerking van de president van Qatar sleg wel in als een bom. Misschien krijgen jullie ook wel minder orders uit Qatar 🙂
JOURNALISTIEKE HOOGSTANDJES VAN DE LAGE LANDEN
We hebben er weer EEN. Jammer, ik heb niet de hele dag de tijd om naar onnozele items en tekstjes te kijken en te luisteren, maar lieve mensen, wat is het lachen hier.
De sjeik van Qatar is gewoon een goeie goser, met scherpe prijzen naar Azie. Als reislustige, nieuwsgierige globetrotter houd ik van die man. Letterlijk tekst in het NOS-Journaal: wij, burgers, zouden respijt moeten tonen voor onze Koninklijke KLM en daar onze tickets moeten kopen, In het landsbelang dus. Staatsomroep? Hoezo kritiek op Poetin of Berlusconi? Gaat u allen rustig slapen: de NOS waakt over u.
http://nos.nl/…/2037839-sjeik-van-qatar-woedend-op-mansveld…
Niet het Journaal deed de betreffende uitspraak, maar een Nederlandse politicus. Kritiek leveren is prima, maar dan wel in de goede richting.
hoorde duidelijk de voice-over
Dank
Ik heb gelijk gekregen en dat is jammer! Toen Emirates met een B777 op Schiphol ging vliegen, riep de KLM dat mensen liever rechtstreeks vliegen dan met een overstap in Dubai. Da’s op zich een vreemde opmerkingen van een maatschappij die zich graag presenteert (samen met Schiphol) als “Hub”. Da’s namelijk precies hetzelfde als wat Emirates, Qatar en Etihad doen. Alleen ligt de hub dan in het Midden-Oosten.
Overigens is de opmerking van politici om aan de KLM te denken een lachtertje, want de KLM bedondert de Nederlanders gewoon. Een ticket vanuit Dusseldorf via Amsterdam naar Bangkok is vaak goedkoper dan een ticket Amsterdam- Bangkok. Vanuit concurrentie-oogpunt op de Duitse markt, maar U als Nederlander betaalt dus flink meer om uw Duitse buurman op de vlucht! En daarom moeten wij “loyaal” zijn aan de KLM?
Zoals hierboven ook al aangehaald door iemand anders; Bij Emirates, Etihad en Qatar werken veel Westerse medewerkers. Die doen dat echt niet omdat ze zo slecht betaald worden. Integendeel. En ze staan in de rij om bij Emirates, Qatar en Etihad aan de slag te mogen. Piloten en stewards/ stewardessen. Bovendien kopen Emirates, Qatar en Etihad hun vliegtuigen bij Boeing en Airbus en dat is geen goedkope Chinese rommel. Dat de regering van de Emiraten geld leent aan betreffende maatschappijen klopt, maar dat gebeurt ook in Europa, dus dat argument is vals. Bovendien zijn de grote Amerikaanse maatschappijen door de Amerikaanse regering flink gesteund en hebben ze via de zogenaamde chapter 11-status goedkoop kunnen reorganiseren en zijn ze als bijna failliete maatschappijen in krap 10 jaar tijd uitgegroeid naar uitermate winstgevende maatschappijen. Met staatsteun! Nu ze weer “boven Jan” zijn, krijgen ze opeens praatjes. Dat is gewoon kinderachtig, maar onderdeel van de keiharde strategie die ze voeren. Pot verwijt ketel…
Terugkomend op KLM: Als je op lange afstandvluchten gewoonweg 31 inch seatpitch hanteert, terwijl Nederlanders tot de langste mensen ter wereld behoren, dan roep je het natuurlijk over jezelf af dat “wij” met andere maatschappijen gaan vliegen. Doutzen Kroes, onze nationale schoonheid, heeft eens via twitter haar beklag gedaan over de slechte business class van KLM ten opzichte van andere maatschappijen (ze doelde daarmee op Amerikaanse en Europese maatschappijen, niet eens op Arabische).
Nee, KLM verliest de strijd op gebied van kwaliteit en daardoor kan het zich in de harde strijd niet meer permiteren een te hoge prijs te vragen voor haar tickets. Dat inzicht moet bij KLM eens doordringen in plaats van die arrogantie dat ze de beste zijn. Dat zijn ze niet (dat vind ik niet alleen, dat vinden velen met mij getuige de reviews op Skytraxx.
De krokodillentranen zijn trouwens nep, want Finnair vliegt met goedkope Aziatisch cabinepersoneel en Finland is keurig EU-lid. Daar hoor je dan niemand over. Air France (en dus KLM) is voor 20% in handen van de Franse staat en de aandeelhouders van Air France hebben net vorige week besloten dat aandeelhouders die meer dan 3 jaar aandeelhouder zijn, dubbel tellend stemrecht hebben. Oftewel meer zeggenschap voor de Franse staat. Reken er maar op dat Air France zowel via de voordeur als via de achterdeur enorme bedragen toegeschoven krijgt.
Van ”onze Koninklijke KLM” is al lang geen sprake meer. Vliegen met KLM betekent gewoonweg de Franse tak nog langer in stand houden en ons nog langer later kleineren. Dit loopt toch stuk, dan maar snel.
Het prijsverschil met een directe vlucht (EVA) is nog te klein om met een van de luchtvaartmaatschappijen uit de golfstaten te vliegen, bovendien zijn de tijden, voor mij althans, van EVA ideaal.
Waarom kan KLM niet met goedkoper (buitenlands) personeel in de bediening vliegen ?
Tanken de golfstaat maatschappijen in Amsterdam op bijvoorbeeld hun vlucht Dubai-Amsterdam-Dubai of hebben ze uitsluitend hun eigen goedkope kerosine aan boord ?
Tanken ze in Amsterdam, dan kunnen ze in de regel tweemaal met circa 40% minder brandstof vertrekken t.o.v. een directe vlucht……en gewicht telt in de luchtvaart !
Feit is dat ze gewoon een gunstige ligging hebben op de lijn Europa/Azië.
De oliesjeiks willen hun invloed overal laten zien, kijk maar in de voetbalwereld. Geld speelt geen rol !
Misschien zijn er wel redenen dat deze maatschappijen zo goedkoop kunnen vliegen. Ten eerste goedkope brandstof, zeker op de outbound vlucht. Ten tweede goedkoop personeel, ook al vliegt men met westerlingen loon/inkomstenbelasting zijn onbekende begrippen in deze staten. Ook medische verzorging is gratis, dit alles scheelt een slok op een borrel ! Verder zijn de basissalarissen niet vet en krijgt men de gewerkte uren betaald van af “chocks off tot chocks on”, uren daar voor of daar na tellen niet mee.
Ook kan men vragen stellen bij de financiëring van de toestellen, misschien laag rentende leningen van de overheid ? Hoe dan ook, ik zal nooit met ze vliegen, er gaat voor mij niets boven een directe vlucht naar Bangkok en terug, lekker 8 uur slapen en fris aankomen.
Ron.
De brandstof die Emirates gebruikt als ze bijtanken in Dubai schijnt niet (veel) goedkoper te zijn dan het bijtanken in andere landen omdat Dubai zelf geen kerosine maakt, ze importeren dit als ik het mij goed herinner uit Maleisië (volgens een familielid die piloot bij de Emirates is).
KLM en andere gevestigde luchtvaartmaatschappijen kunnen nu al bijna het hoofd niet meer bieden aan veel goedkopere airlines met minimaal dezelfde service.
Dat valt goed te zien aan de passagiersaantallen.
Maar de grootste klap moet nog komen als deze luchthaven open gaat.
http://www.nu.nl/economie/3011244/turkije-wil-grootste-vliegveld-wereld.html
Het is natuurlijk onzin dat deze middle east maatschappijen geen directe of indirecte steun krijgen. Neen bvb brandstof, airport charges, goedkope staff door bvb tax regime , en meer. Maar ik vlieg regelmatig met Delta naar de USA en dat is best goed. Het eten is zeker stukken beter dan bij KLM (bus class).
Er zit veel fout bij KLM, neem nu die die oude matrons die door de paden wobbelen. Vaak hoog op de loonschaal. Het wisselen van cabine crew, na elke wat langere vlucht terwijl de helft in miden vlucht lekker slaapt in 747 crew slaapcabines. Dan ook nog de duurste hotels als Hilton , Marriott, dolphin (in Peru).
Er is denk ik ook gewoon te veel personeel. Kijk maar eens wat er allemaal rondwandelt op Schiphol in hemelsblauwe pakjes.
Wat salarissen betreft moet ook de knuppel eens flink door het hoenderhok want het is aardig uit de hand gelopen. Dit ook wat gratis vluchten betreft voor staff en aanverwanten.
Ook het weggeven naar air France was natuurlijk gewoon stom. Aandelen, ik heb er helaas wat te duur gekocht, hebben daar ook een probleem mee.
Sorry Marcus,
“wobbelende oude matrons?” is niet echt mijn stiel om zo een oudere stewardess te typeren. Inderdaad, de “strakke”meisjes werken bij Singapore Airlines, heb ik ook gezien.
Mijn terugvlucht met de KLM vanaf Chiang Mai was ronduit prettig. De “oude Matrons” waren zorgzaam, alert, vriendelijk en voorkomend.
Het gaat mij meer om de overdreven bescherming van de KLM, ons koninklijke erfgoed, verkwanseld aan Air France.
Op de vluchtmarkt maken ze elkaar kapot, laten wij daar simpelweg van profiteren…
Veel van die mensen met hemelsblauwe pakjes, horen mogelijk bij al die blauwe vliegtuigen die niets anders doen dan geparkeerd staan op Schiphol, in plaats van dat ze vliegen.
wij [mijn vrouw en ik] vliegen al 10 jaar naar thailand ,diverse malen per jaar .ik geef de voorkeur om met eva air te vliegen.\Punt 1 heb ik veel meer BEENRUIMTE punt 2 . De service is veel beter. punt 3 mijn airmiles worden nu echt gebruikt.
Bij klm had ik 30 jaar lang mijn punten gespaard, om deze vervolgens , gedurende mijn pensioen, op te maken.
Nou mensen vergeet het .De boeven hadden intussen de regels verandert en ik had helemaal niets meer aan die punten,dus WEG MET ZULKE MAATSCHAPPIJEN !!!!!!.
op dit ogenblik zijn de aziatische maatschappijen ,stukken voordeliger en beter ,dan de KLM
de klm weet dit en probeert op deze manier, verdere teloorgang tegen te gaan.
Etihad Airways is sinds 2003 de nationale luchtvaartmaatschappij van de Verenigde Arabische Emiraten. Ze is 100% eigendom van de overheid van Abu Dhabi en werd opgericht in 2003. De maatschappij heeft immense groeiambities sinds 2008. Ze plaatste toen bestellingen voor 205 vliegtuigen ter waarde van ruim 46 miljard dollar. De eerste van de bestelde exemplaren zijn in 2011 afgeleverd en de laatste staan gepland voor 2020.
Een vijf jaar jong familiebedrijfje met een ongelooflijke groeisprint, nog voor de puberteit 🙂 Die Emirs doen dat uiteraard allemaal marktconform. Uiteraard zonder staatssteun, behoudens hier en daar een interfamiliale fooi van nonkel emir en co.
Ze doen dat trouwens uitsluitend om hun passagiers te plezieren met lage prijzen en hoge servicelevels. Of zal dat businessmodel veranderen eens ze een voldoende dominante positie op de wereld vliegmarkt ingenomen hebben?
Het verhaal van Quatar Airways klinkt gelijkaardig.
Op korte termijn lijkt het voor de modale vliegtuigpassagier een mooi verhaal, maar op lange termijn ???
Als luchthavenbeheerders en luchtvaartautoriteiten in de EU en VS ten overstaan van deze “100% marktconforme snelgroeiers” kritisch staan dan doen ze niet meer dan hun verd… plicht. Ongeacht allerlei bespiegelingen van individuele reizigers op basis van persoonlijk wedervaren .
Ruud,de meeste van die hemelsblauwe pakjes zijn gewoon grondpersoneel. De geparkeerde toestellen aan de gate staan klaar om weer te gaan vliegen. Deze toestellen worden, zeker in de zomer, zeer intensief ingezet. De toestellen aan de andere kant van de snelweg zijn lange afstands vliegtuigen, deze komen in de loop van de ochtend aan en vertrekken einde middag en in de loop van de avond weer naar hun bestemming. T’is maar een weett