Qatar Airways verhoogt aantal vluchten naar Schiphol deze winter en daarmee de overstapmogelijkheden naar Bangkok
Qatar Airways heeft aangekondigd dat het deze winter vaker op Schiphol zal vliegen. Vanaf 12 november verhoogt de maatschappij het aantal wekelijkse vluchten naar Doha naar veertien, wat overeenkomt met de frequentie van het zomerseizoen. Aanvankelijk was het plan om in de winter tien vluchten per week aan te bieden, maar door een toename in de vraag wordt dit aantal verhoogd.
Dat is interessant voor Thailandgangers die via Doha naar Bangkok willen vliegen. Op dit moment worden er dagelijks vier directe vluchten uitgevoerd van Doha naar Bangkok. Qatar Airways biedt meerdere dagelijkse verbindingen tussen Hamad International Airport (Doha) en Suvarnabhumi Airport (Bangkok). De vluchttijden variëren, waarbij de vroegste vlucht rond 01:50 vertrekt en de laatste vlucht om 20:10 vertrekt. De vluchtduur is gemiddeld zo’n 6 uur en 20 minuten, afhankelijk van de specifieke vlucht en het vliegtuigtype.
Tussen 27 oktober en 12 november zullen er nog tien vluchten per week worden uitgevoerd. Daarna wordt de frequentie verhoogd naar veertien vluchten per week. Het vluchtschema ziet er vanaf 12 november als volgt uit:
- Maandag, vrijdag en zondag:
Doha – Amsterdam (QR275): Vertrek 06:10, Aankomst 11:15
Doha – Amsterdam (QR273): Vertrek 08:15, Aankomst 13:20
Amsterdam – Doha (QR276): Vertrek 12:50, Aankomst 21:00
Amsterdam – Doha (QR274): Vertrek 15:05, Aankomst 23:15 - Dinsdag, woensdag, donderdag en zaterdag:
Doha – Amsterdam (QR275): Vertrek 07:55, Aankomst 13:00
Doha – Amsterdam (QR273): Vertrek 08:15, Aankomst 13:20
Amsterdam – Doha (QR274): Vertrek 15:05, Aankomst 23:15
Amsterdam – Doha (QR276): Vertrek 15:20, Aankomst 23:30
Emirates breidt ook uit
Emirates, een concurrent uit dezelfde regio, breidt ook uit en zal twee van de drie dagelijkse vluchten naar Schiphol uitvoeren met de Airbus A380. Dit betekent dat de drie grote maatschappijen uit de Golfregio (Emirates, Etihad en Qatar Airways) gezamenlijk 42 vluchten per week naar Amsterdam aanbieden.
Bron: Luchtvaartnieuws.nl
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand algemeen19 november 2024Minister van Volksgezondheid kondigt maatregelen aan tegen alcoholgebruik tijdens Nieuwjaar 2025
- Thailand algemeen19 november 2024Goudkoorts: stijgende baht-prijzen trekken investeerders aan
- Thailand met kinderen19 november 2024Bangkok tip: SEA LIFE Bangkok Ocean World (video)
- Bezienswaardigheden19 november 2024Siriraj Medical Museum in Bangkok (video)
Hopelijk is dit (over)aanbod een trigger om de prijzen wat te laten zakken. Een beetje concurrentie kan nooit kwaad.
Van overaanbod lijkt er toch geen sprake te zijn – als de vraag er niet zou zijn zou men het aantal vluchten niet verhogen, vermoed ik.
Overigens is er, wat niet-rechtstreekse vluchten betreft, nog een alternatief voor de Golfstaten-maatschappijen: Turkish Airlines, met dagelijks minimaal vijf vluchten naar Istanboel en vandaar 2 vluchten naar Bangkok (plus een derde die op de heenweg een tussenstop in HongKong maakt).
Wat jij beweert dat er geen overaanbod zou zijn is dat gewoon een mening of kan je dat hard maken?
Ik ben met hen vorige maand nog naar Europa gevlogen en de vlucht zat niet eens voor 3/4 vol.
Qatar Airways heeft de afgelopen jaren naar schatting miljarden dollars aan overheidssteun ontvangen, exclusief andere vormen van indirecte steun zoals gunstige leningen en belastingvoordelen. Over een mogelijk overaanbod maken ze zich weinig zorgen; of er nu een vlucht meer of minder gaat, de overheid staat wel klaar om hen te ondersteunen.
Thai Airways heeft zowat dezelfde bedrijfspolitiek. Rendabel of niet, weinig zorgen maken:
https://tinyurl.com/54vnfphb
Ik ‘beweer’ niks, lees nog eens goed wat ik schrijf. Ik zeg dat het ‘lijkt’ – mag ik niet die indruk hebben zonder ‘hard bewijs’ aan te dragen? Jouw ervaring met één enkele vlucht is dat wèl?
Ik vlieg toch wel elk kwartaal met Qatar (van en naar Doha). Altijd ruimschoots plaats in economy. Ik stel me regelmatig de vraag hoe dergelijke maatschappijen kunnen overleven. Die staatssteun zal er wel voor iets tussen zitten.
Het zijn maatschappijen met zeer goede service en kwaliteitverhouding. KLM kan er van leren.
Alleen jammer dat als men NL-Thailand v.v. vliegt, er of ‘heen’, of terug’ zeer lange overstaptijden zijn in de Golfstaten. ( tot 5-6 uur).
Misschien dat dit door vliegfrequentie toename vermindert?
Overigens,… Schiphol moet toch terug met aantal vluchten, hoe kunnen deze Middle East Airlines allemaal hun vluchten op Schiphol zo doen groeien in aantallen?
Welke maatschappijen leveren er dan Schiphol slots in om Schiphol vliegbewegingen te doen afnemen?
Ik ben vorig jaar met mijn vrouw met Qatar airways gevlogen. We vonden de stoelen s.al en de beenruimte maar heel gemiddeld. Het ergst.v9nden we de kou in het vliegtuig maar vooral het extreem grote vliegveld. We landen en we konden de gebouwen niet zien. Een niet airconditioned bus teed bijna 30 minuten over de landingsbanen voor dat we in het gebouw waren. Daar was het dus steenkoud. Omdat de afstanden enorm zijn en ik door mijn kanker geen grote afstanden meer kan afleggen, hebben we een chauffeur met een elektrisch karretje aangehouden. Na ruim een kwartier rijden bereikten we onze gate. Dan kan het allemaal er chique uitzien maar wij hebben gezegd: nooit meer met Qatar Airways.
Mister BP, ik kan om andere redenen nauwelijks lopen en meld bij boeking dat ik een rolstoel nodig heb. Die staat dan klaar bij een hulppost in de vertrekhal en daarna duwt men je overal heen. Parkeert de vlieger niet aan de gate dan halen/brengen ze je met een schaarwagen uit/naar de rechterdeur van het vliegtuig. Je wordt in de watten gelegd en gaat sneller door de paspoortcontrole. Kost niks maar een leuke fooi wordt op prijs gesteld….
Dat er door deze beslissing meer toeristen naar Thailand kunnen komen is prima.
Anderszijds zie je ook direct dat de “climate change” en “net zero” een volledige hoax is. Wanneer je dat nu nog niet wil zien is dan Uw eigen schuld maar op directie niveau van Qatar denkt men daar dus stilletjes anders over en gaat economie toch echt op de eerste plaats!!!