Goed nieuws voor iedereen die regelmatig naar Thailand of elders vliegt. Uit een rapport van KPMG over de luchtvaartindustrie blijkt dat de prijzen van tickets de komende jaren naar alle waarschijnlijkheid verder gaan dalen.
Dat komt omdat luchtvaartmaatschappijen een recordaantal orders voor nieuwe toestellen hebben uitstaan, zo schrijft de Financial Times op zondag.
Vliegmaatschappijen vernieuwen hun vloot in sneltreinvaart. Ze bestellen nieuwe vliegtuigen omdat die vooral veel zuiniger zijn. Hiermee besparen zij op de brandstofkosten, de grootste kostenpost binnen de luchtvaart. De budgetmaatschappijen lopen hierbij voorop, maar ook de reguliere maatschappijen hebben veel bestellingen uitstaan.
Lagere prijzen vliegtickets
Ondanks dat luchtvaartmaatschappijen proberen hun capaciteit optimaal in te zetten en zo lege vliegtuigstoelen proberen te voorkomen, komen er zoveel nieuwe toestellen bij dat dit zal bijdragen tot meer concurrentie en daardoor lagere prijzen.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Reisadvies17 december 2024Reisadvies Thailand aangepast op 16-12-2024 i.v.m. zware regenval in het zuiden
- Vliegtickets17 december 2024Waarschuwing Consumentenbond: ‘vliegticketwebsites onnodig duur’
- Eten en drinken17 december 2024Gaeng Pa oftewel jungle curry
- Nieuws uit Thailand15 december 2024Politie in Bangkok ontmantelt bedelbende en ontdekt 300.000 baht aan contanten
Fijn dit vooruitzicht. Er zullen ongetwijfeld nog meer zgn. “high quality” toeristen Thailand als vakantie bestemming kunnen kiezen. Speciale korting voor personen voorzien van zichtbare tatoeages en kaalgeschoren hoofd of voor reizen in mouwloos ondergoed? Daar wordt ik blij van. Rob
Rob, sluit mij graag bij Leon aan…wat een waardeloze en domme opmerking! De voetballers en basketballers van tegenwoordig eens gezien? Helemaal vol met uw voorbeeld, enige verschil, wat die per week verdienen hebt u 15 jaar voor nodig!!!
Vreselijk, dit vooruitzicht. Natuurlijk wil ieder sparen, ook ik. Maar Als je jaren bij een luchtvaartmaatschappij gewerkt hebt, zoals ik, weet je hoe hard er gevochten moet worden om de concurrentie voor te blijven. Maatschappijen zoals Ethihad en andere Arabische maatschappijen krijgen grote steun door hun regeringen, o.a. d.m.v. belastingvoordelen en goedkope kerosine.
De westerse maatschappijen, zoals KLM en Lufthansa, Air France of Brittish Airways hebben het moeilijker. Ze moeten zelf voor hetzelfde prijsniveau zorgen. Geen regering die een ruggesteun geeft (moet ook niet zijn) en personeel dat gewoonweg door het hoge salarisniveau in Europa, duurder is dan bij de concurrentie.
Ik weet dat de vluchten naar BKK voor mijn vroegere werkgever nauwelijks nog de moeite waard zijn. Ofschoon de vliegtuigen bijna altijd vol zijn, wordt er nauwelijks op verdiend. Moeten de prijzen nóg verder omlaag, valt er (ondanks efficiëntere vliegtuigen) helemaal niks meer te verdienen. Dan zullen er weer vluchten wegvallen, wat ook weer ertoe leiden kan, dat op andere vluchten de mensen ook weer voor een andere maatschappij kiezen. Grote luchtvaartmaatschappijen kunnen hierdoor binnen korte tijd bankroet gaan. Zie Pan Am of Swiss Air.
Toen ik 30 jaar geleden een jonge steward was, hadden we met een halfvol vliegtuig meer verdiend dan nu met een tot op de laatste stoel bezette machine. De service was uitgebreider, je kreeg als gast meer te eten en ook een betere op de persoon gerichte service. Dit alles valt zo langzaam maar zeker weg, omdat er op alles gespaard moet worden.
De laatste twee jaar was voor mij persoonlijk niet meer leuk, qua layovers en qua werk. Iedere keer werd er een nieuwe structuur bedacht. Besparingen hier en daar, strengere controles op personeel was ook zo’n gevolg van de besparingen.
Ik volg nu op een blog op Facebook het reilen en zeilen van mijn ex-collega’s. Het is soms om verdrietig van te worden als je leest hoe er nu met je omgegaan wordt. Hoe de instelling om binnen zo’n maatschappij te kunnen functioneren veranderde. Ik was blij toen ik kon stoppen met werken.
En dit alles omdat de klant goedkoper wil vliegen.
Pardon,ik heb toevallig ook een kale kop en wat tatoeages,wat is u probleem daarmee.Is iemand met een kale kop en een tatoo voor u dan een aso persoon die niet mag reizen,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,