Prijs vliegtickets steeds ondoorzichtiger door vele toeslagen
De belastingen en toeslagen op vliegtarieven zijn in het afgelopen jaar veel harder gestegen dan de netto ticketprijs.
De bijkomende kosten op tickets kwamen maar liefst 5% hoger uit dan een jaar eerder. In combinatie met een dalende trend in ticketprijzen wordt het aandeel belastingen en toeslagen steeds groter. De opmerkelijke stijging blijkt uit continu data-onderzoek van ATPI, één zakenreisorganisatie.
Mogelijke toeslagen
Belastingen en toeslagen worden onder meer opgelegd door overheden in de vorm van een veiligheidstoeslag en – uniek in ons land – een isolatietoeslag. Maar ook door luchthavens en door de vliegmaatschappijen zelf, zoals brandstof- en creditcard toeslagen.
Grote verschillen
De belastingen en toeslagen die voor vliegtickets gelden, verschillen ook sterk van luchthaven tot luchthaven en van land tot land. Iets wat de samenstelling van de uiteindelijke vliegtarieven niet transparant maakt. Het is bovendien vreemd dat de stijgende brandstofprijs nog steeds niet in de uiteindelijke ticketprijs wordt verwerkt, maar daarvoor apart een toeslag wordt gerekend.
In alle andere sectoren van het bedrijfsleven en vervoer gebeurt dat wel. Bus, trein, tram of taxi bieden ook geen kaartjes aan met daar bovenop nog eens allerlei toeslagen. Het wordt tijd dat de luchtvaart daar een voorbeeld aan gaat nemen.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Expats en pensionado24 november 2024In Memoriam: Colin de Jong
- Reistips24 november 2024Belangrijke regels voor het meenemen van gezondheidsproducten naar Thailand
- Steden24 november 2024Ban Krut, onontdekt in Thailand (video)
- Eilanden23 november 2024Koh Kood transformeert tot luxe ecotoerismebestemming
Dat airlines die toeslag apart berekenen heeft alles te maken met de verschillende “frequent flyer” programma’s. Als je n.l. een “gratis” ticket boekt op basis van het aantal punten dat je hebt, moet je wel de toeslag betalen. ALs de toeslag in de ticket prijs opgenomen wordt, kunnen ze dee niet meer bereken aan de deelnemer die een gratis ticket boekt.
Ruim 14 jaar geleden zat de “brandstof” toeslag niet in de toeslag en dat hebben de vliegmaatschappijen aangepast. De “gratis” ticket is dus niet zo “gratis” meer.
Het lijkt me niet dat de prijsopbouw van de tickets wordt beïnvloedt door de frequent flyer programma’s. Ook de maatschappijen zondr dergelijke programma’s hanteren dezelfde methode.
In ieder geval in Nederland zijn aanbieders al weer een aantal jaren verplicht met de tickets te adverteren voor de definitieve prijs inclusief alle toeslagen, en deze te specificeren. Het probleem is daarmee eigenlijk opgelost. Natuurlijk zal er hier en daar nog wel eens een steekje vallen, maar in het algemeen is de totaalprijs van de tickets voor de gemiddelde consument er alleen maar helderder op geworden.
http://www.consumentenautoriteit.nl/nieuws/2011/toezicht-prijstransparantie-vliegtickets-start
Heeft u ooit wel eens van stationsbelasting gehoord, als u met de trein reist ?
Beste Beobachter,
Deze “vraag” is simpel te beantwoorden: de gehele infrastructuur (rails, stations etc) vallen uiteindelijk onder NS. In de luchtvaart vallen de meeste “stations” niet onder de KLM. En als Schiphol extra bedragen gaat rekenen dan zal KLM (of ze nu willen of niet) ook moeten betalen. Of uitwijken naar andere Luchthaven (Parijs bijv).
Overigens, ik vind het wel handig om ticketprijs en toeslagen apart te zien. Kun je uiteindelijk direct zien wat echte ticketprijs is en wat de verschillende andere “belanghebbenden” menen te moeten meegraaien.
Het ligt er ook heel erg aan waar je boekt, rechtstreeks bij de airline (en ook dan nog verschillen) of bij zo’n zogenaamd goedkope vliegticket-site, want die zijn het ergste en berekenen zelfs voor betalen met je creditcard nog 12 euro ofzo (hoe dan?).
Recentelijk nog een ticket bij EVA geboekt en volgens mij betaal ik daar alleen 20 euro boekingskosten, de definitieve ticketprijs wordt daar gewoon meteen getoond zonder dat je daarna bij het boeken nog ineens tig toeslagen krijgt.
ja natuurlijk het geld om griekenland en spanje overeind te houden moet toch ergens vandaan gehaald worden dus gooien ze de belastingen op de tickets ook maar even omhoog alle beetjes helpen en wie is weer de klos juist jan met de pet … dank je wel spanje en griekenland
Nou je had vroeger wel perronkaartjes en de vliegtuigindustrie is tenslotte nog niet zo oud als de trein, dus die hebben nog een inhaalslag te maken zo lijkt het. Nu de spoorwegen meer concurrentie krijgt neemt daar ook de ondoorzichtigheid toe, met name bij buitenlandse reizen. Bovendien zijn daar ook allerhande kortingen en toeslagen van toepassing. Ik vermoed zomaar dat velen op dit blog graag een seniorenkorting op vliegreizen zouden zien.
In Nederland kan het verplicht zijn om te adverteren met de definitieve prijs voor vliegtickets inclusief toealegen. Maar als je een ticket boekt in Bangkok bij onze KLM, dan ontdekt je, dat de KLM adverteert met een lage ticketprijs en daar laten van alles bovenop zet aan toeslagen.
Ik vind boeken online bij China Airlines, Eva Air en nog anderen veel duidelijker en meer in overeenstemming met de geadverteerde prijzen.
Dat verhaal over de KLM klopt niet. Zeker op de verkeerde pagina gekeken.
Op de beginpagina krijg je gewoon de totaalprijs. Verderop op de site hebben ze dat bedrag verder gespecificeerd. Als je per creditcard betaalt moet je een opslag betalen maar dat mag sinds jaren al bij elk bedrijf wat creditkaarten accepteert.
Frank F
T blijft een hot item;de dan wel:kale ticketprijzen zonder hotel of georganiseerd. Er vanuit gaande dat ik een Non-stop ticket van A”dam-Bangkok 700euro betaal,gaat daar ruim 50% aan belastingen af,waardoor de meeste maatschappijen steeds meer cargovluchten gaan doen wat nog een beetje rendabel is! Het ligt niet aan de vliegtuigmaatschappijen; het is gewoon de F……tax waar zij niets aan kunnen doen. Ik kan me daar zo kwaad om maken!!! Schiphol zelf geeft ook beslist niet het goede voorbeeld met hun landingsprijzen,er zijn er inmiddels al een aantal afgehaakt! Zo maak je de vliegindustrie gewoon kapot,daar kan geen prijsvechter meer tegen op,helaas!
Beste Frank Franssen,
Misschien heeft de KLM nu haar leven gebetert. Maar toen ik in maart van dit jaar een advertentie zag van KLM Bangkok, werd daar een prijs vermeld van THB 33.400. Maar toen ik daarop direkt boekte, werd de prijs THB 35.575
Hallo Chris,
Het verschil is omgerekend ca. 48,- Euro. Dat kunnen geen toeslagen zijn want die zijn
veel hoger. Wat er wel is gebeurd weet ik niet maar kloppen deed het natuurlijk niet.
Als je via internet boekt is het beste de reservering te stoppen en ze even te bellen.
Je staat er gelukkig niet uren in de (telefoon) rij 🙂
Groeten, Frank F