De prognose van de Thaise overheid is dat 2017 een stijging van het aantal buitenlandse toeristen te zien zal geven naar 34 miljoen, met daarbij nog eens 150 miljoen binnenlandse luchtreizigers. De grotere luchthavens, zoals Suvarnabhumi, Don Mueang in Bangkok, U-Tapao Rayong/Pattaya, Krabi. Phuket en Chiang Rai anticiperen daarop met plannen voor renovatie of uitbreiding.

Inmiddels zijn er ook gesprekken geweest met een aantal kleine luchthavens, zoals Roi-et, Nakhon Ratchasima en Hua Hin, die willen worden opgewaardeerd naar een internationale status om meer buitenlandse luchtvaartmaatschappijen en toeristen aan te trekken. Het ministerie van Vervoer is ook van plan een nieuwe luchthaven in de provincie Yala te bouwen. Hier volgt een overzicht:

Bangkok

De belangrijkste luchthaven van Bangkok, Suvarnabhumi, is bezig met een meerjarig ontwikkelingsplan, waarvan de tweede fase afgelopen september werd afgerond. De bedoeling is, dat de jaarlijkse capaciteit van de huidige 45 miljoen passagiers zal groeien naar 60 miljoen passagiers in 2019.

Eerder had de Airports of Thailand (AOT) al aangekondigd miljarden Baht te gaan investeren in de tweede luchthaven, Don Muang, voor de verdere ontwikkeling om het toenemende aantal passagiers van zowel buitenlandse als binnenlandse vluchten te kunnen afhandelen.

U-Tapao

De als het ware derde luchthaven van Bangkok, U-Tapao Rayong-Pattaya International heeft vorig jaar al 600 miljoen Baht geïnvesteerd en dit jaar komt daar nog eens 400 miljoen Baht bij. Deze investering omvat het verbeteren van onder meer het luchtvaart-communicatiesysteem, de navigatie-ondersteuning en de renovatie van landings- en taxibanen.

De regering had eerder al een budget van 800 miljoen Baht toegekend voor een nieuwe passagiersterminal om aan de vraag van het toenemende toerisme in de oostelijke regio te voldoen. De luchthaven handelt momenteel 800.000 passagiers op jaarbasis af, maar zodra de nieuwe terminal is voltooid moet het in staat zijn om 3 miljoen passagiers en 60.000 vluchten per jaar af te handelen.

Phuket

De luchthaven Phuket International heeft inmiddels een nieuwe passagiersterminal in gebruik genomen, waardoor de capaciteit is verhoogd van 6,5 miljoen passagiers per jaar naar 12,5 miljoen passagiers.

De AOT stelt zich als doel, dat Phuket International de toegangspoort wordt tot het zuiden van Thailand, in het bijzonder tot de provincies Phuket, Krabi, Ranong, Phang Na en Trang aan de Andaman kust.

Hua Hin

Nog geen concrete plannen, maar o. a. vanuit de Thai Hotel Association wordt er op aangedrongen Hua Hin Airport uit te breiden. Het dient dan wel de status International te krijgen, om toeristen uit met name Singapore en Maleisië aan te trekken. Daarvoor is het noodzakelijk, dat de landingsbaan en andere faciliteiten worden aangepast om te voldoen aan de internationale normen.

Chiang Rai

De AOT heeft een bestedingsbedrag van 6,2 miljard Baht voorzien voor een drievoudige uitbreiding van het vliegveld van Chiang Rai. Het project is vorig jaar gestart en moet in 2030 zijn afgerond.

Krabi

Het plan is om de capaciteit van de luchthaven van Krabi ook uit te breiden door het toenemende aantal vluchten van vooral low-cost maatschappijen. De luchthaven werd oorspronkelijk ontworpen voor het afhandelen van 3 miljoen passagiers per jaar, maar de cijfers blijven stijgen.

Buriram

De toeristische sector in Buriram, met name de hotel- en reisorganisaties willen, dat de overheid Buriram Airport naar een internationale status tilt. Ook wenst men een nieuwe vrachtterminal.

De provincie is uitgegroeid tot een bekende sportbestemming dankzij het succes van de Buriram United Football Club. Als Buriram Airport een internationale status heeft met een eigen douanekantoor, dat vrachtzendingen kan afhandelen, rekent met op meer belangstelling van binnenlandse en buitenlandse luchtvaartmaatschappijen.

Overige luchthavens

Ook de private sector in Nakhon Ratchasima dringt er bij de regering op aan om de lokale luchthaven te ontwikkelen, omdat de provincie steeds belangrijker wordt.

Touroperators in de provincies Nong Khai en Udon Thani willen, dat hun luchthavens naar een internationale status worden verheven. Udon Thani denkt daarbij vooral aan markten als Zuid-Korea en Japan. Zelfs denkt men aan verbindingen met de westerse wereld vanwege het stijgende aantal expats, dat zich in die provincie vestigt. Nong Khai zelf denkt veel bezoekers te kunnen lokken uit Vietnam, China en Korea

Tot mijn eigen mogelijk onterechte verbazing worden Chiang Mai en andere regionale vliegvelden niet door de journalist in een artikel van The Nation genoemd.

Bron: The Nation

Over deze blogger

Gringo
Gringo
Bert Gringhuis (1945), geboren en getogen in Almelo in het mooie Twente. Later vele jaren in Amsterdam en Alkmaar gewoond, werkzaam in de export voor diverse bedrijven. Ik kwam in 1980 voor het eerst in Thailand en was meteen verliefd op het land. Vele malen sindsdien terug geweest en na mijn (vroeg)pensionering als weduwnaar naar Thailand verhuisd. Daar woon ik nu al 22 jaar samen met mijn ietwat jongere Thaise dame Poopae.
Mijn eerste ervaringen in Thailand als een soort nieuwsbrief aan familie, vrienden en kennissen gestuurd, die later onder de naam Gringo op Thailandblog hebben gestaan. Veel, heel veel artikeltjes hebben die eerste verhalen gevolgd en dat is uitgegroeid tot een vrijwel dagelijkse hobby.
In Nederland nog een verwoed voetballer en voetbalscheidsrechter, maar de jaren gaan tellen en in Thailand nog altijd verwoed, maar het poolbiljarten is echt van mindere kwaliteit, ha ha!

11 reacties op “Plannen in 2017 voor de luchthavens van Thailand”

  1. Nelly zegt op

    Inderdaad vreemd dat Chiang mai er niet bij staat, ofschoon door de bevolking hier al reeds lang verteld word dat er een nieuwe luchthaven zou komen

  2. lexphuket zegt op

    Het nieuwe gebouw voor internationale reizigers is nog geen succes. Het lijkt te worden veroorzaakt door het vergeten hebben computers en scan apparatuur aan te schaffen. Er is plaats voor 28 immigratie politie mensen, maar er werken er meestal maar 5 (deze week zelfs maar 2!). Slechte planning!
    Ook is het moeilijk de weg te vinden: er is geen bewijzering.
    Veel vertrekkende reizigers beginnen daarom via national te vertrekken en in Bangkok de douane handelingen te laten verrichten. Ook aankomenden kunnen beter in Bangkok de douane regelen en dan via domestic doorvliegen. Dat spaart uren!
    Ook mis ik een boekhandel in de vertrekhal

    • stevenl zegt op

      Het ticket bepaalt vrijwel altijd waar incheck en douane plaatsvinden, niet de reiziger naar eigen goeddunken.

  3. lexphuket zegt op

    Ik vergat te melden dat dit de nieuwe internationale aankomst in Phuket betreft

  4. japiokhonkaen zegt op

    Ook Khon kaen zie ik hier niet bij terwijl de 10 jaar dat ik er kom het steeds drukker wordt. Eerst waren er alleen vluchtten met Thai 3 keer per dag nu reeds Air asia en Nokair erbij. En veel expats die er zoals ik wonen.

  5. Eric zegt op

    De planning en renovatie tijdstip en organisatie in Phuket domestic is een chaos,indien die pipo voor mij zou werken en zo iets georganiseerd heeft zou ik er zo uitgooien.

    Was net aan international, er zijn verschillende deuren met een verlicht bord welke deur je best gebruikt per maatschappij net als in Bkk,maar iedereen wil door die eerste deur terwijl aan de laatste ze niets te doen hebben,dus de passagiers gaan ook niet allen vrijuit. Enj er zijn verschillende scanners geplaatst nu.

    Dat je in Phuket door immigratie en douane gaat op een internationale vlucht of een connecting vlucht buiiten thailand is niet nieuw en is reeds tientallen jaren zo.Je krijgt een CIQ stikker en moet inchecken op international.

    De immigratie is niet alleen een probleem hier,vorig jaar was ik om 22 u30 op JFK in New York en er zaten 3 mensen voor 2 B777 en 1 A380, das heel wat volk voor 3 personen.

    Dat ze onvoldoende computers besteld hebben was reeds vroeger in het nieuws en zou stilaan moeten opgelost zijn. Ook de late aankomsten van vele toestellen zijn een probleem voor de personeelsplanning.

    Het gaat al veel beter dan een paar weken geleden.

  6. RonnyLatPhrao zegt op

    Er zijn wel meer “International Airports” in Thailand dan “3”.
    https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_airports_in_Thailand

    • Cornelis zegt op

      Ik denk dat Chris het oog heeft op internationale vliegvelden die rechtstreeks vanuit de toeristen-leverende landen worden aangevlogen.

      • RonnyLatPhrao zegt op

        En wat mag een “uiteindelijke vakantiebestemming” van een toerist dan wel zijn ?

        Momenteel bestaan aansluitende transitvluchten en ook zijn er rechtstreekse verbindingen naar populaire bestemmingen in Thailand.

        Het moet economisch ook rendabel zijn om vanuit al de “toeristen-leverende landen” naar al die “uiteindelijke vakantiebestemmingen” in Thailand aparte, rechtstreekse vluchten uit te voeren.

        • chris zegt op

          In de exploitatie van een vliegveld moet niet alleen naar de inkomsten van vluchten (slots) worden gekeken maar ook naar de opbrengsten van winkels en andere voorzieningen. Ik heb niet zo lang geleden gelzen dat het vliegveld van Chumporn wordt heropend en dat daar een soort shopping mall en hotel komen. En de slots van Chumporn zullen aanzienlijk goedkoper worden dan de slots van de vliegvelden in Bangkok.

          • RonnyLatPhrao zegt op

            En nu nog passagiers…


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website