Je kan een reis of vakantie naar Thailand in Nederland boeken maar het kan natuurlijk ook bij een bij een buitenlandse website. Soms is dat zelfs voordeliger of zit er een addertje onder het gras?
Boekten we vroeger onze vliegtickets bij het reisbureau, tegenwoordig doen we dat online. Vara’s Kassa onderzocht 23 binnenlandse en buitenlandse boekingssites. Betaal je nog steeds overal boekingskosten, heb je al die verzekeringen wel nodig en is de korting die je krijgt wel echte korting?
Wat is er onderzocht?
Je kan op internet een vliegticket boeken direct bij de luchtvaartmaatschappij, via een broker (boekingssites) of via een prijsvergelijker die dan weer de boekingssites naast elkaar legt. Die vergelijkingssites sturen je voor het laagste tarief ook door naar buitenlandse boekingssites en dat heb je niet zo snel in de gaten, want die sites zijn bijna allemaal in het Nederlands. Kassa onderzocht veertien Nederlandse (met een kantoor in Nederland) en negen buitenlandse boekingssites. Ze keken naar boekingskosten, hoe je kan betalen, of er betaalkosten bijkomen en wat er aangevinkt staat.
Buitenlandse boekingssites
Vergelijkingssites zoals Kayak, Momondo en Skyscanner kunnen je voor de laagste prijs doorsturen naar een buitenlandse boekingssite. Kassa heeft de volgende buitenlandse sites onder de loep genomen: Mytrip, Supersaver, Tripsta, Bravofly, Vlucht24, Travel2be, Travelgenio, Airtickets en Tripair.
Boekingskosten
Bij zes van de negen websites wordt niet gesproken over boekingskosten. Bravofly rekent € 12,50 per persoon per traject ‘agency and payment fees’. Tripsta vraagt € 9,99 boekingskosten, maar deze zitten al bij de aanbiedingsprijs in.
Iets aangevinkt?
Acht van de negen websites hebben iets voor je aangevinkt. Irritant, want consumenten moeten zelf kunnen kiezen of ze iets willen of hoe ze willen betalen. Het voornaamste dat aangevinkt staat zijn nieuwsbrieven en bepaalde servicepakketten die je niet wil.
Vestiging
Tripair en Airtickets zijn van hetzelfde bedrijf en zijn in Griekenland gevestigd. Je kan bellen naar een telefoonnummer met een Engelse landcode, maar dit blijkt een Skypenummer te zijn. Ook Mytrip en Tripsta zijn in Griekenland gevestigd. Travel2be en Travelgenio zijn eveneens van hetzelfde bedrijf. Zij zijn in Spanje gevestigd. Supersaver heeft zijn kantoor in Finland, Bravofly in Zwitserland en Vlucht24 in Duitsland. Op één na zijn alle sites in het Nederlands, alleen Airtickets is Engelstalig.
Gratis betalen?
Bij elke site kan je gratis betalen, maar helaas is voor ons Nederlanders niet elke optie bruikbaar. Zo kan je bij Bravofly gratis betalen jet Maestro, maar online betalen met je Maestrokaart is alleen voor Belgische consumenten liet MasterCard weten. Supersaver is de enige aanbieder waar je met iDEAL kan betalen. Airtickets accepteert als enige Paypal als gratis betaaloptie. Tripair accepteert betalingen met MasterCard Debit, maar die kaart is veel minder populair dan de creditcard van MasterCard. Travel2be en Travelgenio blijken creatief met rekenen te zijn. Je wordt daar gelokt met een lager tarief. De aanbiedingsprijs wordt verhoogd met € 5,50. Je krijgt vervolgens weer maximaal € 5,50 korting als je met Diners Club of Maestro kan betalen. Creditcards van Diners Club worden in Nederland echter niet meer uitgegeven. Bij Mytrip en Tripsta kan je gratis met je MasterCard of Visa betalen.
Vlucht24
Vlucht24 is een website die je maar beter kan vermijden. Hier betaal je de ene keer wel betaalkosten, de andere keer niet. Dit is afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij. Je moet dus bij elke vlucht een venster openen om te zien of je betaalkosten tot € 10 moet betalen. Vlucht24 zegt dat je gratis kan betalen met Visa Electron, maar die kaart is in Nederland nooit uitgegeven. Daardoor ben je verplicht om met met je MasterCard, Visa of American Express te betalen. Je betaalt daarvoor € 19,99 tot € 29,99 per traject, maar ook per persoon en dat vertelt Vlucht24 er niet bij. Het is volkomen onduidelijk wanneer je € 19,99 betaalt en wanneer € 29,99. Kassa kwam ook al combinaties tegen. Ze hebben Vlucht24 gebeld, maar helaas kregen we alleen een Duitse klantenservice aan de lijn die geen Nederlands kon spreken.
Paspoortdata
Tripsta en Bravofly vragen bij de boeking meteen al om je paspoortgegevens. Deze gegevens hebben deze boekingssites helemaal niet nodig. Je hoeft je paspoortgegevens pas in te vullen in het inchecken.
Binnenlandse boekingssites
Kassa keek ook naar de volgende veertien Nederlandse (met een kantoor in Nederland) boekingssites: ATP, Schipholtickets, Vliegfabriek, Tix, Vliegtickets, Vliegtarieven, Expedia, Ebookers, Vliegwinkel, Cheaptickets, Budgetair, Kilroy, Gate1 en World Ticket Center.
Reclamecode Reisaanbiedingen
Boekingssites die hun vluchten op de Nederlandse markt verkopen moeten zich houden aan de Reclamecode Reisaanbiedingen. Daarin staat onder meer dat vaste onvermijdbare kosten waar de consument niet omheen kan, in de aanbiedingsprijs moeten zitten. Verder stelt de Reclamecode Reisaanbiedingen dat opties waarvoor je moet betalen, zoals verzekeringen, niet standaard aangevinkt mogen staan.
Boekingskosten
Volgens de Reclamecode Reisaanbiedingen vallen boekingskosten onder variabele onvermijdbare kosten. Daarom hoeven ze niet in de aanbiedingsprijs te zitten. Wel moet duidelijk vermeld worden bij de prijs hoeveel er nog aan boekingskosten bij komen. Dit is bij vliegtickets meestal een bedrag voor één persoon en een iets hoger bedrag voor twee of meer reizigers. Wat Kassa betreft veranderen boekingskosten van variabel naar vast zodra je aangeeft met hoeveel personen je reist en dan kunnen deze makkelijk in de aanbiedingsprijs verwerkt worden.
Ebookers, Expedia en Kilroy reppen niet over boekingskosten. De aanbiedingsprijs is ook de eindprijs. De resterende boekingssites rekenen tussen de € 15 en € 39 boekingskosten. ATP gaat creatief om met benamingen, want ATP rekent €5 reserveringskosten maar zegt dat dat iets anders is dan: boekingskosten/administratiekosten/service fees/customer service charges/verborgen kosten/extra kosten/ hoge dossierkosten.
Bij Gate1 ga je naarmate je verder in het boekingsproces bent steeds minder (van € 27,50 naar € 25 naar € 20) betalen aan boekingskosten. Bij Vliegfabriek worden boekingskosten pas na het kiezen de vlucht toegevoegd en staan ze nog niet eerder duidelijk genoemd. Vliegfabriek heeft aangegeven dit te zullen aanpassen zodat het voor de consument duidelijker wordt.
Iets aangevinkt?
Vier van de veertien boekingssites hebben iets aangevinkt. Tix en Ebookers hebben aangevinkt dat je een abonnement krijgt op een nieuwsbrief. Wederom irritant! Schipholtickets en Vliegfabriek hebben iDEAL als standaard betaalmethode aangevinkt.
Gratis betalen?
Ja, overal kan je gratis betalen met iDEAL. Alleen bij Expedia kan je vliegtickets niet met iDEAL betalen. Je betaalt daar gratis met je creditcard. Gek, want bij Ebookers kan je wel met iDEAL betalen en dat is van hetzelfde bedrijf als Expedia.
Dure 0900-nummers
Vier van de veertien boekingssites bieden een lokaal nummer aan dat je kan bellen met vragen. Bij de rest ben je veel geld kwijt aan een duur 0900-nummer. Meestal kan je het antwoord op je vraag beter Googlen.
‘Nog 4 stoelen beschikbaar’
Vliegtickets, Schipholtickets, Tix roepen zinnetjes als ‘nog 4 stoelen beschikbaar’ en ‘nog 2 stoelen beschikbaar voor dit tarief’. Dit is misleiding, want er kunnen immers op andere boekingssites of bij de luchtvaartmaatschappij zelf nog wel tickets zijn.
Omgekeerde opt-in
Bij Vliegtickets, Vliegtarieven en World Ticket Center ziet Kassa een omgekeerde opt-in. Je krijgt dus standaard een nieuwsbrief met aanbiedingen, maar wil je die niet, dan moet je pro-actief aanvinken. Vervelend!
Vliegticketverzekering/vliegticketgarantie
De vliegticketverzekering of vliegticketgarantie lijkt een echt Nederlandse uitvinding, want geen van de door ons onderzochte buitenlandse boekingssites biedt hem aan. In Engeland zouden er ook boekingssites zijn die dit aanbieden. Je betaalt hier tussen de € 4 (Vliegfabriek) en € 21 (Kilroy) voor. Daarvoor ben je beschermd voor een faillissement van de luchtvaartmaatschappij tot een bedrag van € 1500 – € 2000. Handig zou je denken, maar echt complete onzin als je met grote maatschappijen zoals KLM, Lufthansa, United, Qantas, Singapore Airlines of Emirates vliegt. Die gaan niet zo ineens failliet. Maatschappijen die wel failliet gingen zijn Sabena, Malev en Spanair. Vlieg je met een vage maatschappij naar de Filipijnen, Nepal of ergens in Afrika, dan kan je je beter wel indekken voor dat risico.
Video: Pas goed op bij buitenlandse boekingssites!
Bekijk hier de uitzending:
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Vastgoedsector in zwaar weer: Thaise markt zoekt herstel in 2025
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Thailand voert strijd tegen luchtvervuiling met innovatieve maatregelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Kabinet verhoogt kinderbijslag als steun voor gezinnen
- Gezondheid21 december 2024Matige wijnconsumptie verlaagt risico op hart- en vaatziekten volgens nieuwe studie
Hoe kan ik mijn paspoortgegevens nou pas bij het inchecken moeten invullen, als ik met mijn paspoort ‘self incheck’?
Beste Fransamsterdam,
Bij het online boeken wordt er op gewezen dat je een naam precies zo moet invullen,zoals hij in het paspoort vermeldt staat. (Met alle eventuele voornamen)
Bij het inchecken ,online of persoonlijk aan het vliegveld,wordt alleen vergeleken of het werkelijk om de persoon gaat die op het ticket vermeldt staat.
Vreemd. Ik moet altijd alleen mijn eerste voornaam opgeven en nummer van paspoort. Anders zou iemand met dezelfde naam en geboortedatum ook bij een incheckpaal kunnen inchecken, toch?
Sorry ik hoop niet dat de redactie dit als chatten beoordeeld,maar als ik bij bijv.bij Opodo, Elumbus, of Expedia boek,wordt alleen gevraagd naar de familie naam,en de voornamen precies zo ze in het paspoort vermeldt staan.
Voor het inchecken heb ik mijn boekingscode,of een E-ticket nummer waar ik mee kan inchecken,als controle heb ik mijn paspoort,en de eventuele creditcard waarmee ik geboekt heb.
Alleen ik beschik over deze boekingscode,of E-ticket nummer wat tevens op mijn naam is uitgesteld,zodat een ander,ook al heeft hij de zelfde naam,zonder deze code nooit kan inchecken.
Ik heb ooit een vlucht geboekt bij Expedia van Singapore naar Bangkok v.v. en betaald met de Visa card, leek inderdaad gratis bij het afrekenen, maar naderhand zag ik op het overzicht bij Visa dat de kosten voor het betalen met de credit card apart afgerekend waren, beetje sneaky, opletten dus.
Nog een nadeel van het boeken bij boekings sites vind ik dat je niet altijd de boekingsklasse kunt zien, oa. bij Schiphol Tickets, je hebt dan idd een goedkoop ticket, maar je kunt niet kiezen, wijzigen of annuleren kan niet blijkt dan later. Bij Schiphol Tickets krijg je wel 15 euro korting op je volgende vlucht, de boekingskosten zijn dan nog maar een tientje.
Moderator: Reacties zonder leestekens, zoals beginhoofdletters en punten achter een zin, worden niet geplaatst.
Hallo,
Als Belg heb ik op 16/5/2015 een reis geboekt naar Thailand bij Budgetair.nl en moest voor mijn betaling met crediecard 39,95 euro kosten betalen(mastercard)…..is een schande
Veel succes nog gewenst met Tb
Ik begrijp het nut niet van deze boekingsites, heb er nog nooit een goedkoper ticket gevonden dan bij de maatschappijen zelf dus boek ik altijd direct bij deze. Nooit geen verborgen kosten aan het einde van de rit.
Wel 1 maal een conflict gehad met EVA, 2 tickets gekocht Amsterdam – Bangkok in Euro’s, later stond er op de afrekening van Visa een omrekening van dollars naar Euro, was € 110,- duurder p.p. Dit aan Visa gemeld, tickets als bewijs door gemaild en werd rap gecrediteerd. Verder nooit problemen gehad. Wijze les dus, gooi niet je tickets weg tot je de afrekening van je kaart binnen hebt. Ron.
Ron,
moet je me toch eens uitleggen hoe jij weet waar je het goedkoopst kunt boeken…?
Want vandaag is dat KLM en morgen is dat EVA. Tenzij jij ervan uit gaat dat EVA altijd de goedkoopste is, wat ik zonder twijfel binnen no time kan weerleggen.
En ik boek of via D-reizen of via Ebookers, en eveneens nooit verborgen kosten.
Ik ga nergens van uit, kijk gewoon even het rijtje af KLM, EVA, China en sla dan toe. Het wordt meestal China. Verder zoeken doe ik niet want ik wil alleen rechtstreeks vliegen. Ron.