In 2024 staat Air New Zealand trots bovenaan de lijst van de 25 veiligste luchtvaartmaatschappijen ter wereld. Vliegen is bekend als een van de veiligste manieren om te reizen, met heel weinig ongelukken die leiden tot ernstige gevolgen. Maar niet elke luchtvaartmaatschappij is hetzelfde, en sommige blinken uit in veiligheid. AirlineRatings heeft dit jaar gekeken naar 385 grote maatschappijen en een lijst samengesteld van de allerbeste, inclusief een uit Nederland.
Misschien vraag je je af of er ook minder betrouwbare luchtvaartmaatschappijen zijn. Eigenlijk moeten ze allemaal voldoen aan strenge veiligheidseisen. De maatschappijen die in de top 25 staan, hebben een voorsprong door hun innovatieve veiligheidsmaatregelen, moderne vliegtuigen en uitstekende service.
Wat maakt een luchtvaartmaatschappij een van de veiligste? Het gaat niet alleen om innovatie, maar ook hoe ze reageren op dagelijkse incidenten, zoals problemen met de fabricage of de motor. Hoe een maatschappij omgaat met zowel kleine als grote incidenten, waaronder crashes of ernstige incidenten in de afgelopen jaren, is belangrijk.
De top 25 ziet er als volgt uit
- Air New Zealand
- Qantas
- Virgin Australia
- Etihad Airways
- Qatar Airways
- Emirates
- All Nippon Airways
- Finnair
- Cathay Pacific Airways
- Alaska Airlines
- SAS
- Korean Air
- Singapore Airlines
- EVA Air
- British Airways
- Turkish Airlines
- TAP Air Portugal
- Lufthansa/Swiss Group
- KLM
- Japan Airlines
- Hawaiian Airlines
- American Airlines
- Air France
- Air Canada Group
- United Airlines
Ook de Nederlandse KLM heeft een plek verdiend, op nummer 19. Het is goed om te weten dat ook de maatschappijen buiten de top 25 nog steeds heel veilig zijn, alleen iets minder innovatief.
Bron: AirlineRatings
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand23 december 2024De redactie wenst alle lezers fijne feestdagen!
- Nieuws uit Thailand23 december 2024Illegale handel in medicijnen bedreigt volksgezondheid
- Nieuws uit Thailand23 december 2024Thaise regering komt met steun en voordelen voor een zorgeloze nieuwjaarsvakantie in 2025
- Achtergrond23 december 2024De kerstboom: van heidense symbolen tot feestelijke traditie
Mooi lijstje,
maar bij Alaska Airlines op nr 10 kwam er onlangs een complete cabinedeur los die vervolgens in een woonwijk terechtkwam., een gapend en levensgevaarlijk gat achterlatend in het vliegtuig.
Dat is zeer waarschijnlijk de fout van Boeing , maar het toont wel aan dat hoe ‘veilig’ een maatschappij ook mag zijn, je altijd afhankelijk bent van de fabrikant die wel of niet de procedures volgt bij het samenstellen van het vliegtuig.
In dit geval werden er duidelijk shortcuts genomen bij de fabricage.
Dat Alaska Airlines zelf ook na driemaal gewaarschuwd te zijn door alarmbellen over drukverlies in dit toestel er tóch gewoon mee bleef vliegen zegt ook wel iets over het ‘heel veilig’ zijn van sommige maatschappijen.
Met iemand als ondergetekende die toch al last heeft van vliegangst, hoewel stukken minder als vroeger, is dit weinig geruststellend.
Lieven, bij Aloha Airlines, nu opgeheven, vloog een stuk dak er af! Metaalmoeheid. Kostte een stewardess het leven die naar buiten werd gezogen. De rest had geluk want het toestel had kunnen breken en was dan neergestort in de oceaan.
Maar ondanks dat is vliegen veiliger dan in Thailand de weg oversteken….
Beste Erik, dat incident met Aloha Airlines ken ik.
Maar dat was een ‘oud’ toestel, met bijna twintig jaar vliegen achter de rug. Met verborgen gebreken zoals metaal-moeheid, zoals bleek.
De Alaska-Boeing niet, en naar nu is gebleken was het gewoon enorme nalatigheid van Boeing zelf, of een van hun leveranciers. Dit soort dingen mag gewoon niet gebeuren, en zou ook niet gebeuren als iedereen zich aan de juiste inspecties hield en niet probeerde zoveel mogelijk vliegtuigen te produceren tegen de minste kosten, ( lees: veiligheids-inspecties overslaan ) en daarmee simpelweg passagiers in gevaar brengend.
Dat vliegen nog steeds stukken veiliger is dan het soms krankzinnige verkeer in Thailand ben ik echter helemaal met je eens.
Lieven, klopt, stond net in het AD. Ontwerp- en/of fabricagefouten en dus uitermate slordig. Ik snap het eerlijk gezegd niet, menselijke fouten zijn bijna uitgesloten met al die supercomputers waar men tegenwoordig mee werkt. Toch gebeurt het en je zult er maar in zitten…. Maar ik stap nog steeds in hoor en een kruisje slaan vooraf of applaus achteraf is niet zo aan mij besteed…
Toen ik nog als steward bij Lufthansa werkte, stond mijn maatschappij aan de top…sinds ik weg ben is het toch aardig wat gezonken… zou dat aan mij hebben gelegen?
Denk het niet, gewoon toeval. Maar zelfs luchtvaartmaatschappijen die niet zo goed afsnijden en niet in de top 25 komen kunnen gewoonweg goed zijn. Niet bij de eerste 25 te behoren, wil niet zeggen dat je meteen slecht bent. In ieder geval maakt het niet veel uit bij welke maatschappij je vliegt, het is nog steeds veiliger dan op de weg te rijden met de eigen auto, en zeker hier in Thailand. De kans dat je hier wat gebeurt is velen malen groter dan te verongelukken bij welke luchtvaartmaatschappij dan ook.
Vliegen – met al die maatschappijen – is VELE malen veiliger dan auto rijden IN WELK LAND DAN OOK !!