Onderzoek: ‘Nederlanders hebben geen vliegschaamte’
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, heeft een onderzoek laten uitvoeren naar de houding van Nederlanders ten aanzien van de luchtvaart. Dit onderzoek, uitgevoerd door Motivaction, geeft inzicht in hoe Nederlanders denken over vliegen, mogelijke beleidsmaatregelen en het huidige en toekomstige vlieggedrag van Nederlanders.
Uit recent onderzoek blijkt een groeiende interesse in vliegreizen voor persoonlijke doeleinden. De drang om te vliegen lijkt weer op het niveau van voor de pandemie. Zeker 10% verwacht zelfs meer te gaan vliegen dan voorheen. Opmerkelijk is dat slechts een klein deel van de vliegreizigers zich schuldig voelt over vliegen.
Het algemene draagvlak voor luchtvaart blijft stabiel met een 6,4 op een schaal van 1 tot 10, aldus Motivaction. Toch is er een lichte daling in de positieve perceptie van luchtvaart, van 71% vorig jaar naar 66% dit jaar. KLM is nog steeds een prominente naam in de luchtvaartsector.
Een andere interessante bevinding is de afname van het aantal voorstanders van de inkrimping van de luchtvaart. Waar vorig jaar nog de helft van de respondenten een krimp ondersteunde, is dat nu teruggelopen tot 44%. Minder dan de helft van de ondervraagden steunt krimp voor Schiphol. Een grote meerderheid zou overwegen om naar het buitenland te reizen, vooral als het goedkoper is, beter bereikbaar, of de totale vliegtijd korter maakt.
De meningen over de vliegtaks zijn verdeeld: 29% is tegen een hogere vliegtaks, terwijl 40% voorstander is. Dit aantal tegenstanders is met 3% gestegen sinds vorig jaar. Er is wel meer steun voor een vliegtaks voor passagiers die meer ruimte in beslag nemen tijdens de vlucht.
Belangrijke bevindingen uit het onderzoek zijn:
- Algemene houding ten opzichte van luchtvaart: Een meerderheid van de Nederlanders staat positief tegenover luchtvaart, hoewel dit percentage iets is afgenomen vergeleken met 2022.
- Voorstanders van krimp in de luchtvaart: Een aanzienlijk deel van de mensen is voorstander van het verminderen van de luchtvaart, voornamelijk vanwege zorgen over milieuvervuiling en geluidsoverlast. Dit aantal is iets gedaald sinds 2022.
- Voorstanders van groei in de luchtvaart: Er zijn mensen die groei in de luchtvaart ondersteunen, vaak vanwege de economische voordelen.
- Vliegroutes: Er is meer draagvlak voor vliegen boven stedelijke gebieden dan boven natuurgebieden. Mensen steunen ook directe vluchten die kunnen helpen bij het verminderen van CO2-uitstoot, zelfs als dit meer geluidsoverlast veroorzaakt.
- Duurzaamheid: Er is veel steun voor het verduurzamen van de luchtvaart, zoals door schoner te vliegen en technologische innovaties te gebruiken. Een minderheid steunt echter maatregelen die vliegen duurder maken, zoals duurdere tickets of een vrijwillige bijdrage voor CO2-compensatie.
- Vliegschaamte en hinderbeleving: Vliegschaamte lijkt niet veel voor te komen onder de respondenten. Vliegen wordt overwegend positief ervaren, en de hinderbeleving rondom vliegvelden lijkt af te nemen.
- Alternatieve reismogelijkheden: De steun voor het verplaatsen van vluchten naar regionale luchthavens is afgenomen. De steun voor het gebruik van treinen voor korte afstanden is toegenomen.
De resultaten van dit onderzoek zullen worden gebruikt bij het opstellen en uitwerken van het luchtvaartbeleid.
Bron: https://open.overheid.nl/documenten/dpc-8b97c3fe9229751e177754677f6e410a08b8e805/pdf
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand23 december 2024De redactie wenst alle lezers fijne feestdagen!
- Activiteiten22 december 2024Ontdek de magie van Koh Tao met zon, zee en avontuur
- Nieuws uit Thailand22 december 2024Veilig de feestdagen door in Thailand: Campagne tegen rijden onder invloed
- Nieuws uit Thailand22 december 2024De groeiende impact van e-sigaretten op jongeren in Thailand
Vliegschaamte alweer een nieuw woord.
Kijk eens wat er allemaal dagelijks vliegt.
https://www.flightradar24.com/51.47,0.46/4
En daarom zou de hardwerkende nederlander niet 1 maal per jaar een vliegreis mogen maken.
Het lijkt dat het calvinisme weer hoogtij viert.
Volgens mij heeft dit weinig tot niets met het Calvinisme te maken maar alles met de “woke- en klimaatgekte”, maar goed mijn bescheiden calvinistische mening. Heerlijk om weer in Thailand te zijn en daar lekker te vliegen als ik dat wil.
Hoe moet ik anders bij onze familie in Thailand komen?
Een bus of trein verbinding is er niet.
En ja hoor ze doen weer van alles om je een schuldcomplex aan te praten.
Onder het mom van milieu de prijzen opdrijven en veel geld graaien van de burger.
Gr. Arno
Vlieg schaamte Belachelijk
Als ik wil vliegrn doe ik dat
De snelste manier van vervoer
Vliegen naar Thailand doe je als je van de natuur houd. Per passagier verbrand je ong 270 liter kerosine. Zou je met de auto gaan gebruik je 875 liter benzine. Vliegtax is gewoon burgertje pesten, net als zoveel onzinnige belastingen.
Een onzinnig woord. Te meer daar onze linkse politici een grote waffel heeft over het milieu, maar wel in grote getale naar Dubai vliegt om over het klimaat te zeuren.
Met name d66 wil het vliegen onmogelijk maken voor de gewone burger, behalve hunzelf. Kleinere capaciteit op Schiphol, Onevenredig hoge vliegtax, etc. Omwonenden die klagen over een groot vliegveld in hun omgeving, terwijl Schiphol daar al ruim 100 jaar ligt, etc.
Met betrekking tot vluchten naar Parijs, Brussel Luxemburg kan ik me dat nog voorstellen. Maar ik denk voor de clientèle van dit forum is vliegschaamte onzin. Hoe moeten zij anders naar hun woning, geliefde, familie reizen? Met de boot?
Linkse klimaatdrammers weten het goed te zeggen, zonder zich echt in de materie te verdiepen, maar alleen om te scoren in de media.
Biobrandstof voor vliegtuigen komt er aan; eerste vluchten zijn gemaakt, er komt meer vooruitgang aan. Over tig tig jaar vliegen jullie op stroom. Of wordt het teleportatie?
Lange vliegreizen kunnen nu eenmaal niet per trein; je kunt met de trein van NL naar TH maar dan ben je meer dan een week onderweg. Is trouwens wel een avontuur en als ik jonger was dan deed ik het een keer. Per boot kan ook; er zijn vrachtschepen met passagierscabines maar die zijn prijzig als een first class vliegticket. Overigens, óók een avontuur!
Verre reizen zijn er voor iedereen en niemand hoeft zich voor een lange vliegreis te schamen. Maar korte afstanden? Nee, dat kan echt anders.
Gelukkig maar dat teleportatie van personen of levende wezens niet bestaat. Anders zouden heel wat mensen uit de luchtvaart werkeloos worden.
Vliegtuigen worden steeds zuiniger en gaan steeds effectiever met brandstof om. Omdat ik zelf uit die branche kom weet ik ook dat dit een van de grootste kostenfactoren voor luchtvaartmaatschappijen zijn, waarmee men ook enorm kan sparen door efficiëntere vliegtuigen te gebruiken.
Voor kortere afstanden is vliegen ook onzin. Inchecken, transfer van bagage, de reis naar en van de luchthaven zijn dan vaak nog langer dan de vlucht.
Al in de jaren 90 had Lufthansa eigen treinstellen die van Frankfurt naar Keulen en Düsseldorf reden. Je had een service gelijk die aan boord en je was sneller op de plaats van bestemming dan datzelfde stuk te vliegen.
IK heb geen “vliegschaamte”.
Ik ben sinds 12 jaar niet meer in het bezit van ‘n automobiel, slechts enkel paar fietsen.
Daardoor hoop ik dat de er balans is tussen mijn vliegen & fietsen!
Als men me aanspreekt op m’n vlieggedrag, zeg ik meestal dat het vliegtuig tóch vertrekt; ook zonder mij.