Aerovista Luchtfotografie / Shutterstock.com

Wie dacht dat door de stijgende brandstofprijzen en de vliegtax we nu wel klaar zijn met de prijsverhogingen voor vliegtickets, heeft het mis. Luchtvaartmaatschappijen moeten sinds vrijdag 1 april meer betalen om op Schiphol te mogen starten en landen. De vliegmaatschappijen, waaronder KLM, laten weten dat ze daardoor de prijzen van vliegtickets moeten verhogen. 

Luchthaven Amsterdam Schiphol maakte afgelopen najaar bekend dat de tarieven de komende jaren flink worden verhoogd. Vrijdag kwam er 9 procent bij, een jaar later komt er nog eens 12 procent bovenop en het jaar erna ook nog eens 12 procent. Volgens Schiphol is dit nodig om verduurzaming en milieumaatregelen te kunnen bekostigen. Daarnaast heeft de luchthaven door de coronacrisis 1,6 miljard euro schade geleden. Een deel daarvan, 318 miljoen euro, rekent de luchthaven met de hogere tarieven door aan de luchtvaartmaatschappijen.

De luchtvaartmaatschappijen zijn boos over de prijsverhoging en stapten naar de mededingingsautoriteit ACM, deze beroepsprocedure loopt nog, maar in de tussentijd mag Schiphol wel de tarieven verhogen. Hoeveel duurder de tickets worden, kan de KLM niet zeggen, omdat dit per route verschilt. Daarbij speelt concurrentie een belangrijke rol.

Bron: NU.nl

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

19 reacties op “‘Nog hogere vliegticket prijzen door tariefsverhoging Schiphol’”

  1. Erik zegt op

    Schiphol zal niet de enige zijn die tarieven verhoogt; alle luchthavens hebben coronaschade opgelopen en milieumaatregelen kennen andere landen ook. Dus het zal wereldwijd duurder worden net als het dagelijks leven. Maar ik begrijp de klachten wel; het is èn èn èn op het moment.

  2. R. zegt op

    Dat wordt dus in de toekomst vliegen vanuit Duesseldorf of Zaventem.
    Bye Bye, Schiphol. Bye, bye KLM

    • Peter zegt op

      De Duitse en Belgische luchthavens gaan beslist ook duurder worden.
      Licht er natuurlijk ook aan waar je woont.
      Een ding is zeker het gaat de komende jaren duurder worden.
      Maar ja op een vakantie maken die paar tientjes prijsverhoging ook niet meer uit.

    • Eric Donkaew zegt op

      Probleem is dat je dan eerst naar Düsseldorf of Zaventem moet. En dat is niet gratis, heen en terug. Was het maar zo makkelijk allemaal.

      • Dennis zegt op

        Dat is geen probleem voor veel Nederlanders, behalve diegenen die het “Randstad-denken” aanhangen. En zeker geen groter probleem dan naar Schiphol te reizen.

        Ik, als Noordeling, rijd net zo makkelijk naar Dusseldorf. Qua km’s niet verderweg en qua tijd sneller. Parkeren is er goedkoper, want de parkeermaffia heeft geen grip op het parkeren. Iedereen in Groningen, Drenthe, Overijssel, Gelderland en Limburg kan de afweging maken Dusseldorf of Schiphol. En mensen in Limburg, Brabant en Zeeland ook voor Zaventem.

        Dus uiteindelijk blijven mensen in Friesland, Flevoland,Utrecht, Noord-Holland en Zuid-Holland dichterbij Schiphol wonen.

        En ook al zou Dusseldorf verderweg zijn, parkeren is er flink goedkoper dan op Schiphol.

    • ruud zegt op

      Daar zullen de prijzen ongetwijfeld ook stijgen.

  3. GeertP zegt op

    Uiteindelijk komt de rekening bij de consument en de groep consumenten die niet meer kunnen aanhaken wordt steeds groter.
    Toen de voedselbank ontstond kwamen daar alleen mensen met een bijstandsuitkering,nu komen er mensen met een fulltime baan en over niet al te lange tijd de middeninkomens.
    Vliegen is straks alleen nog voor de happy few.
    Te lang hebben we geloofd dat marktwerking en Neo-liberalisme de oplossing is van alle problemen,nu wordt pijnlijk duidelijk dat het niet zo is,behalve dan voor de grootverdieners.

  4. khun moo zegt op

    Wij hebben in het verleden zowel vanaf amsetrdam , brussel en dusseldorf gereist.
    Afgezien van de prijs, spelen de reistijd naar de luchthaven, de vliegtuig maatschappij en de vertrek en aankomst tijden een grote rol.
    Vooral de vertrek en aankomst tijden zowel op amsterdam en bangkok vinden wij het belangrikste item.

    Wij blijven voorlopig met KLM reizen, afgezien van het feit dat we toch al een 60 vluchten in het verleden met EVA gedaan hebben.
    Voor ons geen brussel of dusseldorf, ondanks het feit dat dit de dichtsbijzijnde luchthavens voor ons zijn.

  5. Leon zegt op

    Waarom vanaf Schiphol vliegen als het ook vanaf Düsseldorf kan? Veel goedkoper ook het parkeren, en het personeel is ook een stuk vriendelijker. Schiphol probeert de verliezen maar weer eens te verhalen op de passagiers. Schiphol vergeet 1 ding ze zijn een hub voor veel overstappende passagiers. Maar als het zo doorgaat gaan veel mensen Schiphol niet meer aandoen. Kan ook gewoon via Turkije of Dubai.

    • khun moo zegt op

      Wij zijn enkele keren vanaf dusseldorf vertrokken.
      Een van de nadelen is ,dat er geen goede treinverbinding is met nederland.
      Een auto parkeren voor 3 maanden is niet echt een goedkope oplossing.

      De luchthaven is ook klein.
      Bij een probleem met de vertrekkende vliegtuigen in de winter kun je een flink probleem krijgen.
      Wij hebben er al eens vastgezeten door sneeuwval , waarbij vliegtuigen niet meer vertrokken.
      Geen stoeltje in de vertrekhal meer om op te kunnen zitten, geen hotels meer om te kunnen overnachten.
      Geen taxi’s meer beschikbaar.
      Wij hebben toen een taxi uit nederland laten komen om ons uit de chaos op te pikken en ons terug naar nederland te brengen.
      Dus voor ons: Das war einmal und nicht wieder.

  6. Cor zegt op

    Tja, wat had je nou verwacht?
    Reizen blijft de eerstvolgende jaren echt veel duurder te worden.
    De wereld wordt weer een stukje kleiner.
    Cor

    • FrankyR zegt op

      Groter, beste Cor.

      Want door het reizen werd onze wereld steeds kleiner. Nu het duurder wordt, zal de wereld een stuk groter worden.

      Ik moet maar zien of ik nog kan blijven reizen per vliegtuig. Al is dat maar een keer per jaar, hoewel ik het liefst wat vaker zou willen vliegen.

  7. John Chiang Rai zegt op

    Ik ben ook bang dat de tax vehoging,en hoge brandstof prijzen,en zoals nu de tarief verhoging,zeker niet de enigste redenen zullen blijven die vliegprijzen zullen laten stijgen.
    Als we straks qua covid maatregelen weer in een iets normaal vaarwater gaan komen,stijgt de navraag van het vliegen en de daarmee verbonden vliegprijs automatisch.
    Overigens zullen we dan ook moeten wennen aan de stijgende hotelprijzen,die eveneens verbonden zijn met een stijgende navraag.

  8. OOkBelgie! zegt op

    OOK BElgie heeft sluikenderwijs vanaf 1/4-ook nog voor al gedane boekingen, een extra afvlieg-taks ingevoerd, voor de lange afstand is dat 8 eur extra.

  9. Yak zegt op

    Twee weken geleden; Skyscanner: retour 25-04-2022; 16-05-2022, Chiang Mai – Krabi, ticket prijs voor 2 personen € 216, Air Asia prijs €218.
    Vandaag dezelfde ticket voor 2 personen € 266.
    Air Asia heeft aangekondigd dat de tickets gekocht na 10-04-2022 duurder zullen zijn i.v.m. ………..
    Dus m.a.w. het maakt niet uit waar je naar toevliegt of met wie het wordt alsmaar duurder, we zullen ermee moeten leven, jammer genoeg.
    Yak

  10. peter zegt op

    Leuk om te zien, Schiphol is 70% NL staat aandeel houder en 20% Amsterdam. Hebben hun eigen bestuur.
    Nu gaan ze verhogen en KLM moet meer gaan betalen, waar de NL staat 14 % in bezit, ook weer met hun eigen bestuur.
    Maar ok links om rechts om, de burger blijft te betalen en wederom een klasse indeling door belasting heffingen.

  11. Jan zegt op

    Ik sta elke vanuit BKK meer minimaal een uur te wachten op mijn bagage , vanuit Düsseldorf ben ik eerder thuis dan vanaf Schiphol ( ik woon in de randstad.
    Voor afhalers is het ook niet meer te doen, parkeerkosten rijzen de pan uit vooral voor kort parkeren.
    Het zal ook niet veel langer duren dat Schiphol gewoon een regionale airport wordt voor vakanitevluchen naar zuid europa.
    Ook moeten er 150.000 huizen worden gebouwd binnen de geluidsnormen van Schiphol, er wordt nu al geklaagd over geluidsoverlast voordat er een paal in de grond zit.

  12. Marjolein zegt op

    Nou dan mogen ze wel iets doen aan hun service. Schandalig hoe je daar behandeld wordt. Afgelopen zondag hebben velen hun vlucht gemist door de absurd trage security-check.1 band open, maar wel overal kletsend personeel die niets staan te doen. In mijn rij stonden nog 5 personen, maar band werd gewoon dichtgegooid, want ze hadden 8 uur gewerkt. Je moest maar aansluiten bij een van de 2 andere ellenlange rijen. Mijn toestel naar Bangkok heeft gelukkig op mij gewacht, maar bizar dit!

  13. FrankyR zegt op

    Kennelijk is er een trend om de tijd “terug te draaien” …

    Terug naar Jaap, Piet en vooruit Mohammed die voortaan op de fiets naar het werk gaan, vakantie houden op het strandje van de Maasvlakte/Hoek van Holland, Scheveningen. Of anders op de balkon?

    Wie (veel) geld heeft mag vervuilen, want ja…Die kunnen ook zo’n EV oftewel een elektrische auto kopen/betalen.

    Dus al die zogenaamde groene partijen willen dus Jan-met-de-Pet onderdrukken. Gewoon mijn mening!

    MvG,

    FrankyR


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website