Groen licht voor nieuwe pier en terminal Schiphol
De aandeelhouders van Schiphol (de Nederlandse Staat, de gemeente Amsterdam, de gemeente Rotterdam en Aéroports de Paris) hebben definitief akkoord gegeven op de ontwikkeling van een nieuwe pier en terminal op Schiphol.
De terminal, die volgens planning in 2023 klaar is, komt ten zuiden van Schiphol Plaza direct naast de verkeerstoren en wordt met de bestaande terminal verbonden. Er worden jaarlijks zo’n 14 miljoen reizigers in verwacht.
De nieuwe flexibele pier komt ter hoogte van vrachtstation 1 en wordt naar verwachting eind 2019 in gebruik genomen. Hij kan plek bieden aan meerdere wide- en narrow bodies[1]; in totaal drie wide- en vijf narrow- óf aan 11 narrow bodies. Nieuw is dat de opstelplaatsen aan de zuidzijde van de pier flexibel zijn; ze kunnen door zowel narrow- als wide bodies worden gebruikt. Op de plek voor één wide body kunnen ook twee narrow bodies staan.
Schiphol Group wil de positie van de mainport versterken. Daarvoor moet de capaciteit op de luchthaven omhoog en moet de kwaliteit verder verbeterd worden. Het aantal passagiers en vliegtuigbewegingen neemt al jaren toe. Schiphol heeft meer ruimte nodig om de groei te kunnen accommoderen en faciliteren. Meer ruimte voor reizigers én vliegtuigen.
Jos Nijhuis, CEO Schiphol Group: “We investeren om onze infrastructuur, kwaliteit en bereikbaarheid te versterken, te verbeteren en te vergroten. Dit besluit maakt de realisatie van de nieuwe pier en terminal mogelijk. Een forse investering die tegelijk het fundament vormt voor verdere capaciteitsgroei. Denk daarbij aan ruimte voor verdere pier-uitbreiding op de langere termijn. Daarnaast willen we de komende jaren gaan investeren in het stationsgebied, het busstation, Schiphol Plaza en Jan Dellaertplein. Dat geheel zal onze internationale concurrentiepositie verstevigen.”
[1] Een narrow body is een vliegtuig met één gangpad en twee rijen stoelen van twee of drie stoelen per rij. Een wide body is een vliegtuig met twee of meer gangpaden. Wide bodies hebben meestal een rompdiameter van 6 meter of meer.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Bezienswaardigheden7 januari 2025Surin en Si Sa Ket verkennen: de culturele en natuurlijke wonderen van Thailand
- Eten en drinken7 januari 2025Sate op z’n Thais
- Bezienswaardigheden7 januari 2025De provincie Loei in de Isaan mag je niet overslaan
- Thailand tips7 januari 2025Lange vlucht naar Thailand: Hoe blijf je fit en gezond?
De nieuwbouw, onder de rook van de verkeerstoren van de luchthaven, kan jaarlijks zestien miljoen reizigers herbergen. Schiphol verwerkte het afgelopen jaar al 58,5 miljoen reizigers. De luchthaven wil niet bevestigen dat met de uitbreiding 1,2 miljard euro is gemoeid. Schiphol had het bouwwerk al over twee jaar in gebruik willen nemen, maar heeft de opening nu in 2019 gepland. De bijbehorende terminal zal in 2023 klaar zijn. Amsterdam heeft volgens een woordvoerder van wethouder Ollongren (luchthaven) met de uitbreiding ingestemd omdat deze past binnen de afspraken die luchtvaart, overheid en omwonenden bij het Aldersoverleg hebben gemaakt.
UIt: Parool (verkorte versie)