Nieuwe Belgische budgetmaatschappij vliegt lowcost naar Azie
In het eerste of tweede kwartaal van 2017 gaat Air Belgium van start. Een nieuwe Belgische lowcost airline waarmee lange afstandsvluchten naar Azië worden aangeboden.
Air Belgium verwacht in een eerste of tweede kwartaal van 2017 van start te gaan. Belgische media noemen bestemmingen waaronder China (Shanghai), India, Hong Kong, steden in het Verre Oosten en in Zuidoost-Azië. Er wordt nog onderzocht of de luchtvaartmaatschappij vanaf Brussels Airport of Liège Airport gaat opereren.
In Nederland en België bestaat er nog geen lowcost aanbieder van langeafstandsvluchten. Air France-KLM onderzoekt wel de mogelijkheden van een longhaul lowcost carrier. Transavia zou daar een belangrijke rol in kunnen spelen.
Vanaf Schiphol worden Aziatische bestemmingen door meerdere luchtvaartmaatschappijen aangeboden, waaronder KLM en EVA Air.
Bron: TravelPro
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Eilanden23 november 2024Koh Kood transformeert tot luxe ecotoerismebestemming
- Nieuws uit Thailand23 november 2024Thailand wil koploper worden in digitale investeringen met ambitieuze plannen
- Nieuws uit Thailand22 november 2024Al zes toeristen overleden door vergiftigde alcohol in Laos
- Eten en drinken22 november 2024Thai Street Food in Bangkok (video)
Als die maatschijppij van Luik (Liège voor de Franstaligen) zal vliegen, dan zal het low-cost effekt op zijn minst gedeeltelijk verdwijnen. Luik ligt in het oosten van België. Oost- en Westvlamingen zullen dan 150 tot 200 km extra moeten afleggen. De luchthaven van Luik is niet bereikbaar met de trein, zodat je dan nog eens extra een (dure) taxi of de bus van de TEC (Waalse vervoersmaatschappij) moet nemen. Tenzij je met de auto gaat. Maar dan betaal je weer (veel) voor de parking…
Maar de Maastrichtenaren kunnen met de fiets.
Ik citeer de heer C, elk nadeel heeft zijn voordeel.
Daniel
Dwaze redenering, op die manier gebeurd er nooit niks.Eerst de tarieven zien. Nu doe ik er ook 150 naar Düsseldorf of 200 naar Schiphol, en daar kan ik goed aan uit gezien de duurdere Belgische tarieven.
Dat is toch wat kort door de bocht. Luik ligt zeer gunstig voor veel potentiële Nederlandse en Duitse klanten en in die zin is deze mogelijkheid aantrekkelijk voor de luchtvaartmaatschappij
Veel parkingkosten op luchthavens, kan je gedeeltelijk beperken door Park, sleep en Fly.
met andere woorden, veel hotels, bieden voordelig parkeren aan als je er 1 nacht slaapt. Met de ongunstige vertrektijden die veel lowcostmaatschappijen aanhouden kan dit heel handig zijn.
Ls,
Helemaal mee eens. Het grootste voordeel en commerciële succes is om vanaf Brussel te vliegen.
gr Rob
Ik zou eerst even afwachten voordat ik met een nieuwe low-budget maatschappij ging vliegen.
Er is een aantal jaren geleden een Thaise low-budget maatschappij “Phuket Airways” geweest. Dat leek een veelbelovende nieuwe mogelijkheid om naar Thailand te vliegen, en dan nog eens desgewenst rechtstreeks naar Phuket.
Maar na korte tijd bleek dat het met de veiligheid van deze nieuwe maatschappij slecht gesteld was. Na een paar aanmaningen zijn de landingsrechten ingetrokken, in ieder geval voor Schiphol, en is de maatschappij – gelukkig voordat er grote ongelukken gebeurd zijn – van de radar verdwenen.
Onze vriend Google leert dat het nog onduidelijk is of, wanneer, waarmee, van waar en naar waar ze zullen vliegen. Evenmin duidelijk of ze exclusief op passagiers, vracht of gemengd mikken. Hangt mede af van het type toestel(len?) dat ze zullen huren. Van ergens in België naar ergens in China lijkt het momenteel. Met een beetje lokale politieke ambitie kan het zelfs nog luchthaven Zwevegem/Kortrijk worden. Geweldig om vracht uit Oost- en West-Vlaanderen mee te pikken 🙂
De doelgroep blijkt iets duidelijker in beeld. Chartervluchten voor horden Chinese toeristen die in recordtempo diverse toeristische highlights in meerdere EU-landen komen bezoeken. Die groepen Chinese toeristen worden met de tourbus de hele tijd gevoerd, inclusief gehaald en gebracht naar de luchthaven(s?). Maakt niet uit welke luchthaven, de kostprijs (van landingsrechten) zal bepalend worden.
Een fenomeen dat in Thailand ondertussen ook (on)wel gekend is.
Ik ken overigens geen farrang die staan te springen om daar tussen te kruipen, tenzij ze er een flink bathje/eurotje/yuantje aan kunnen verdienen.
Nieuwe maatschappij? Nee hoor, ik vloog met Air Belgium in al 1991 vanaf Brussel naar Aruba. Wel met een tussenlanding in Bangor (Maine) in USA want de B757 kon dit niet in één keer halen en moest dus een tussenlanding maken om te tanken. Zat ondanks mijn niet zo grote postuur nogal opgevouwen in dit vliegtuig. Ik rookte toen nog maar had op aandringen van mijn niet-rokende vrouw een stoel op de eerste rij in het niet-roken gedeelte van de economy class geboekt. Dat bleek geen succes, de buurman voor mij (die op een wel-roken stoel in een soort comfort class zat die slechts gescheiden was van de economy door een constant openstaand gordijntje) bleek een kettingroker. Niets (was toen) erger dan als stevige roker niet te mogen roken terwijl je buurman dikke rookwolken uitpaft. Enfin, kennelijk was Air Belgium toen ook al een “budget” maatschappij want de ticketprijs was erg laag. Wellicht is de naam uit de mottenballen gehaald want het logo lijkt anders dan toentertijd.
Beste Wim,
Air Belgium, waarover u het heeft, bestaat al niet meer sinds 2000. Het gaat dus wel degelijk over een nieuwe maatschappij met dezelfde naam.
Wat hier boven wordt geschreven klopt en daarom is dat ook een manier om lowcost te vliegen daar de idioot hoge luchthaven belasting voor vliegmaatschappijen op deze manier gedrukt worden want als je als KLM op je eigen vliegveld al parkeer en stallingsgeld moet betalen is dit niet zo verwonderlijk
“want als je als KLM op je eigen vliegveld al parkeer en stallingsgeld moet betalen” Beste Herbert, Schiphol is helemaal niet van de KLM en dat is maar goed ook zodat anderen de kans krijgen om ook te concurreren.
De Walen gaan niet naar Azië. Het zal dus Brussel worden.
Ik zie hier de klachten van de koopjesjagers al weer aankomen: 12u opgevouwen op krappe, dicht op elkaar staande stoelen, schamele – of geen – catering, enz. enz. Uiteindelijk moet dat ‘low cost’ vliegen toch ergens van betaald worden. Prima voor één of twee uur, maar als het langer wordt betaal ik met plezier wat meer voor meer comfort.
Van hun eigen website:
“Our launch date is yet to be confirmed however not anticipated before the June 2017.”
Het eerste of tweede kwartaal van 2017 lijkt dus niet erg waarschijnlijk.
Gaat dit de wereld veranderen? Op het eerste gezicht zou je zeggen van niet. We willen op gunstige tijden aankomen en vertrekken, vanaf een vliegveld naar keuze (lees: het dichtst in de buurt), niet te dicht op elkaar gepropt worden, een koffer vol rotzooi meenemen, een stoel kunnen uitkiezen, op z’n minst wat te eten en te drinken krijgen op zo’n lange vlucht, vriendelijk te woord gestaan worden en niet in een derderangs terminal worden afgehandeld, en geen enorme bedragen bijbetalen als we geen studie hebben gemaakt van de kleine lettertjes.
Met de huidige – lage – tarieven, kan er zonder aan deze normen te morrelen niet veel meer van de prijzen af en verwacht je dat slechts weinigen zich voor betrekkelijk weinig geld aan diverse ontberingen bloot te stellen.
Maar mensen doen vaak iets anders dan ze zeggen, getuige het feit dat een prijsvechter als Ryanair zó populair is dat ze meer nieuwe vliegtuigen in bestelling hebben dan de hele KLM-vloot groot is.
Consumenten zijn niet rationeel, zo weten economen al lang.
Klopt ongeveer.
KLM heeft 118 vliegtuigen van verschillende types in dienst + 46 vliegtuigen bij KLM Cityhopper = 164 vliegtuigen. Ryanair heeft 362 vliegtuigen in dienst: 1 vliegtuig type 737-700 en de overige 361 van het type 737-800. Maar Ryanair vliegt alleen binnen Europa en Turkije.
Als deze airline vooral inzet op groepsreizen door Chinezen dan zal het vast niet Zaventem worden. Vliegvelden zoals Schiphol en Zaventem zijn natuurlijk een stukje duurder dan de kleine luchthavens. Minder faciliteiten, lastigere positie, dus lagere landingsrechten en dergelijke. Voor groepsreizen geen probleem, als er maar een bus voor kan rijden om de toeristen naar hun hotels te brengen.
Afwachten wat dit voor de Europese lijnvlucht reiziger gaat betekenen. Maar meer lowcost carriers zoals bijvoorbeeld Eurowings kan geen kwaad, vooral niet nu China Airlines min of meer er uit gestapt is voor ons Thailandgangers.
Het artikel zelf is trouwens niet geheel consistent met de namen. Internationaal spreekt men dacht ik van “Amsterdam Airport” en “Brussels Airport”, maar in de de lage landen is dat gewoon Schiphol en Zaventem.
idd en Charleroi is : Brussels South Airport
Luchthaven Luik wordt ook Liege – Bierset genoemd : LGG ( IATA code ) of EBLG ( ICAO code ).
Deze luchthaven wordt ook door de militairen gebruikt en het zijn militairen, bijgestaan door burgerpersoneel, die de vluchtleiding verzorgen. Ik heb er meer dan eens op de toren gezeten, als niet militair dan.
Waarom zou vliegen vanaf Brussel persé een voordeel moeten zijn, als die tarieven echt zo goedkoop worden kun je een hele hoop Duitsers trekken uit de regio Aachen/Düsseldorf/Köln er wonen miljoenen mensen in die regio ( beetje de randstad van Duitsland ) En voor die is Luik ( ruim een uur vanaf daar ) een stuk minder ver rijden als Brussel en word het wel interessant, voor mij als Maastrichtenaar zeker 😉
Als de beenruimte minder dan 79cm is, hooeft het voor niet. Thai Airways en Emirates hebben zelf 81cm. Na de heenreis zul je anders wel een goede (Thaise) massage kunnen gebruiken. Maar wat na de terugreis?
Als ik sommiges prijzen zie. Hoeveel goedkoper kan het dan nog ?
Ik heb de prijzen in het verleden en nog wel af en toe vergeleken met zogenaamde lowcost airlines zoals Air Berlin, etc en kwam tot de ontdekking dat die verre van goedkoop waren en zijn. Kale ticketprijs al vaker hoger dan bij de reguliere maatschappijen en dan ook nog eens een hele krappe stoel. Eten en drinken aan boord is er maar tegen een hele hoge vergoeding. Ben het helemaal met Fransamsterdam eens. Het is appels met peren vergelijken en als je 12 uur opgevouwen zonder eten en drinken en zonder een toeslag voor je koffer in een dergelijk toestel wil zitten moet je dat doen. Maar dan later niet klagen dat je voor het online inchecken, voor wat drankjes, wat eten, een koffer die je bij je had, je meer moest bijbetalen dan je hele ticket had gekost bij een “normale” luchtvaartmaatschappij. Denk toch eens na. Allemaal hebben ze de zelfde vliegtuigen, de zelfde brandstof etc. Die paar Euro aan landingsrechten per passagier zullen ook niet ook veel uitmaken. Maar goed, een ieder zijn meug. Zie met vertrouwen tegemoet hoe men men het vliegen met dergelijke maatschappijen heeft ervaren en wat de werkelijke kosten waren zonder iets te verzwijgen.
De meeste websites van Lowcost maatschappijen zijn toch vrij duidelijk. Als je rustig alles kijkt en aanklikt wat je wil krijg je geen verrassingen, maar de meeste nemen niet de moeite om rustig te kijken en komen er bij het inchecken dan achter dat ze moeten betalen voor de koffer etc. Ik heb jaren met AirBerlin gevlogen tot volle tevredenheid van mij en mijn vrouw.
Alleen nogmaals goed kijken wat je wil dan krijg je geen verrassingen.