Nederlandse staat koopt 12,68% van de aandelen in Air France-KLM
De Nederlandse staat heeft via de aankoop van aandelen een rechtstreeks belang van 12,68% in luchtvaartmaatschappij Air France-KLM S.A. verworven. Het doel is om uiteindelijk een positie te verkrijgen die gelijkwaardig is aan die van de Franse staat. Met het aandelenpakket wil het kabinet rechtstreeks invloed kunnen uitoefenen op toekomstige ontwikkelingen bij de holding Air France-KLM zodat de Nederlandse publieke belangen optimaal gewaarborgd kunnen worden.
De ministers Hoekstra (Financiën) en Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) hebben op 26 februari 2019 de Eerste en Tweede Kamer per brief geïnformeerd over de aandelenaankoop. De verwerving van aandelen is op 20 februari 2019 gestart en inmiddels heeft de Nederlandse staat 12,68% van de aandelen van Air France-KLM in handen.
De positie van luchthaven Schiphol en zijn belangrijkste gebruiker KLM zijn van groot belang voor de Nederlandse economie en de werkgelegenheid. Direct en indirect zijn duizenden banen gemoeid met de luchthaven en het intercontinentale netwerk van bestemmingen van KLM. Dat netwerk is bovendien een belangrijke reden voor buitenlandse ondernemingen om zich in Nederland te vestigen.
De afgelopen jaren is echter gebleken dat belangrijke beslissingen over de strategie van KLM steeds vaker op het niveau van de holding Air France-KLM werden genomen. Daarnaast verliepen gesprekken over versterking van bestaande afspraken over het publieke belang (staatsgaranties) en inrichting van het bestuur moeizaam.
Met de verwerving van aandelen in Air France-KLM is nu formele invloed op het hoogste niveau binnen de holding verkregen en is het publieke belang van de Nederlandse staat beter geborgd bij toekomstige besluitvorming. ,,Rechtstreekse betrokkenheid is hiervoor noodzakelijk’’, aldus minister van Financiën Hoekstra. Daarnaast wil het kabinet met het aandeelhouderschap in de holding laten zien dat het gelooft in de samenwerking van Air France en KLM en in een strategisch partnerschap met Frankrijk in deze luchtvaartmaatschappij.
Naast dit aandelenpakket wordt het gesprek met Air France en de Franse staat voortgezet over de staatsgaranties en de governance. Nadere afspraken tussen Air France-KLM en KLM over het bestuur en de positie van KLM CEO Pieter Elbers zijn al gemaakt.
Dit alles bij elkaar geeft het Nederlandse kabinet nu voldoende vertrouwen dat de Nederlandse publieke belangen, die samenhangen met het bestemmingennetwerk op Schiphol en het vestigingsklimaat van Nederland beter kunnen worden geborgd. Hoekstra: ,,Dit maakt dat Air France-KLM zich op de toekomst kan richten waarin het de stevige concurrentie met andere luchtvaartmaatschappijen aan zal moeten kunnen. Het bedrijf zal daarvoor concurrerender moeten worden. Dat is in het belang van KLM en Schiphol en dus in het publieke belang van Nederland. Als aandeelhouder in Air France-KLM én in KLM zit de Nederlandse staat er bovenop.’’
De Nederlandse staat bezit al een belang van 5,9% in KLM.
Bron: Ministerie van Financiën
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand23 december 2024De redactie wenst alle lezers fijne feestdagen!
- Nieuws uit Thailand23 december 2024Illegale handel in medicijnen bedreigt volksgezondheid
- Nieuws uit Thailand23 december 2024Thaise regering komt met steun en voordelen voor een zorgeloze nieuwjaarsvakantie in 2025
- Achtergrond23 december 2024De kerstboom: van heidense symbolen tot feestelijke traditie
KLM had natuurlijk nooit met Air France moeten samengaan. De macht van de Franse vakbonden is zo groot dat ze liever het bedrijf failliet laten gaan dan een duimbreed toe te geven. Alleen Fransen kunnen met Fransen samenwerken.
KLM had destijds beter een deal met British Airways kunnen sluiten. Nederlanders kunnen prima met Engelsen samenwerken, zie Unilever en Shell.
Niet verbazend, dat de aandelenkoers nu met 11 % gezakt is, nadat – door een enorm en stiekem opkoopprogramma van de NLe Staat de koers met 30 % omhoog gegaan is. ( 15 jan €8,77, 26 feb €12,73). Goed gedaan, had enkel jaren geleden al moeten gebeuren, want als Nederland kan je je niet veroorloven gezien banen en economische bereikbaarheid af te zakken naar een Zaventem met “Sabena”, Zurich met Swiss Air of Wenen met Austria Air. Eindelijke een verstandige regering ipv socialistisch geneuzel. Hoe was ons VOC-spreekwoord ook alweer: “de kost gaat voor de baat uit”. Een supermarkt verkoopt ook het parkeerterrein voor de deur nooit. Nu nog de nutsbedrijven, post en trein terug in Staatshanden. Wel besluitvorming ver weg houden van plucheplakkers zonder relevante zakenkennis. Geen veilingmeester, geschiedenisleraar, gesjeesde toeristenschool-student of sociaaljurist in de bedrijfsleiding.
Verregaande samenwerking, gemeenschappelijk doen wat kan: uitstekend, maar baas in eigen bedrijf.
Wat een slimme zet van het kabinet om aandelen Air France/KLM te kopen en zo de KLM een ruggensteuntje te geven.
Ik heb begrepen, dat men op het niveau van aandelen van de Franse regering wil gaan zitten.
Nou voor diegene die denkt dat ze baas in eigen huis zijn met 18.58% zal het een teleurstelling worden.
Zaken zullen niet wijzigen voorlopig, en op termijn worden de duimschroeven verder aangedraaid bij een KLM mening die AIR FRANCE niet past.
Maar ze zaten toch al wat krapjes bij kas, dus voor bijna een miljard, doe je een geste.
KhunBram.
Em domme ik maar denken dat Fransen chauvinistisch waren.
M.i. een goede zet van de NL regering om werkgelegenheid vast te houden in NL.
Echter had ik dit niet aan de grote klok gehangen, maar was achter de schermen door gegaan met het aankopen van de aandelen tot 25-30 %.
Maar met de verkiezingen in het vooruitzicht heeft de regering in al hun wijsheid er voor gekozen om dit toch te publiceren.
Was toch de VVD en D66 die voor privatisering hebben gevochten van staatsbedrijven ??