De Nederlandse luchthavens en luchtvaartmaatschappijen nemen aanvullende maatregelen om de opschaling van het vliegverkeer in coronatijd in goede banen te leiden. De sector heeft hiervoor protocollen opgesteld die er voor moeten zorgen dat de risico’s voor personeel en passagiers in dit corona-tijdperk zoveel mogelijk worden beperkt.
De ministers Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) en De Jonge (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) hebben de Tweede Kamer hierover gisteren geïnformeerd.
In Nederland gelden hygiëneregels en houden we 1,5 meter afstand. Deze regels gelden ook op de luchthavens. De luchtvaartsector wordt echter gekenmerkt door zeer intensieve (internationaal gereguleerde) veiligheidsprocessen en dat is de reden dat op de luchthaven de norm van 1,5 meter niet overal en te allen tijde gegarandeerd kan worden.
Mondkapjes verplicht
Daarom gelden er aanvullende regels. Passagiers zijn alleen welkom op de luchthaven als ze geen klachten hebben en ook een gezondheidsverklaring hebben ingevuld. Daarnaast moeten passagiers in de wachtrijen bij het inchecken en bij security checks een mondkapje dragen. Ook tijdens het boarden en de vlucht moeten passagiers een mondkapje op. In lijn met het RIVM-advies gaat het om niet medische mondkapjes. In Nederland blijven medische mondkapjes voorbehouden aan de zorg.
Vliegtuigen van Nederlandse maatschappijen hebben een speciale ventilatie die er voor zorgt dat de lucht in de cabine continu ververst wordt. De gezondheidscheck vooraf, een mondkapje tijdens de vlucht en de speciale luchtverversing in het vliegtuig zorgen er voor dat de risico’s op verspreiding beperkt zijn. Wie klachten heeft mag niet vliegen. Mocht er toch een besmetting zijn aan boord dan is bron en contactonderzoek mogelijk: de namen van de passagiers zijn tot op stoelniveau bekend. Dit alles maakt dat de luchtvaart volgens het kabinet op een verantwoorde manier kan opschalen.
Maatregelen voor luchthavens
Schiphol, de regionale luchthavens en de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen zullen de passagiers actief en uitgebreid informeren over de maatregelen. De noodverordeningen blijven van kracht en de veiligheidsregio’s handhaven hier op.
Net als bij andere sectoren doet het kabinet ook voor de luchtvaart een dringend beroep op iedereen om zich te houden aan de regels en bij klachten thuis te blijven. Passagiers wordt aangeraden zich voorafgaand aan een vliegreis goed te informeren over de regels op het vliegveld, in het vliegtuig en in het land van bestemming. Dit kan bij de luchthaven van vertrek, de luchtvaartmaatschappij. Informatie over de actuele situatie in het land van bestemming is te vinden op de site www.nederlandwereldwijd.nl.
De basis van de protocollen van de Nederlandse luchtvaartsector ligt in de richtlijnen van EASA en ICAO die ook door buitenlandse luchthavens en luchtvaartmaatschappijen worden gevolgd. De Nederlandse luchtvaartsector heeft die protocollen in lijn met het RIVM-advies gebracht.
Bron: Rijksoverheid.nl
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand23 december 2024De redactie wenst alle lezers fijne feestdagen!
- Nieuws uit Thailand23 december 2024Illegale handel in medicijnen bedreigt volksgezondheid
- Nieuws uit Thailand23 december 2024Thaise regering komt met steun en voordelen voor een zorgeloze nieuwjaarsvakantie in 2025
- Achtergrond23 december 2024De kerstboom: van heidense symbolen tot feestelijke traditie
Toch fantastisch dat ze honderdduizenden vliegtuigen wereldwijd een ‘speciaal luchtsysteem’ hebben gegeven. Ik voel me een stuk veiliger nu. Maar zou het vliegtuig aan de grond gehouden worden als ik mijn mondkapje over mijn mond draag – en dus niet over mijn neus? 12 uur zonder zuurstof is wel vervelend.
De stelling dat vliegen (een groot aantal uren met een groot aantal andere passagiers dicht bij elkaar zitttend) verantwoord is wordt nu al tegen gesproken. Prof Voss, hoogleraar Infectieziekte, vraagt zich al af of besmetting echt niet aan de orde is als iemand flink hoest of niets. Het blijft oppassen geblazen, maar vooralsnog mogen we toch geen reizen opstarten die zo’n lange tijdspanne behelzen.
Ik denk eraan om in juli terug te vliegen naar Nederland. Dan starten EVA en KLM hun reguliere vluchten ook weer op en ik wil eigenlijk alleen maar non stop vliegen. Mijn voorkeur gaat uit naar KLM omdat ik ervan overtuigd ben dat de kans dat er in Thailand besmette passagiers instappen uitermate klein is. Immers er zijn hier weken al geen interne besmettingen meer. Ik had nooit een voorkeur voor vliegen met tussenstops maar nu zeker niet vanwege de kans dat er onderweg besmette passagiers instappen. Dat is mijn mening alle geruststellende verhalen ten spijt.
Als er passagiers uit Taiwan aan boord zouden zitten dan zou ik daar niet bang voor zijn. Met 443 besmettingen en 7 doden had (en heeft) Taiwan de zaak goed onder controle. KLM vliegt o.a. van Manila via Bangkok naar NL en de corona-situatie in de Filippijnen is niet best………
En ik maar denken dat de lucht in een vliegtuig ALTIJD wordt ververst aan de staart van het vliegtuig; een kwart er uit, een kwart er vers in en dan de filters weer door naar voren waarvandaan het om je (bedekte) neus weer naar achteren gaat.
Hebben ze nu andere filters, medische filters, en verversen ze nu 100 procent? Ik geloof er niks van. Maar OK, de regering zegt dat het veilig is, ‘gaat u maar rustig sla… vliegen’, bedoel ik, en ‘alles sal best wel reg kom…..’
Dat corona-19 leeft mogelijk nog jaren en jaren dus vliegen wordt spannender dan ooit! Russisch roulette, dus. Maar ook ik stap straks weer in hoor…….
Ach we hebben op 26 maart ook volgepropt gezeten bij eva air van bangkok naar amsterdam.Weliswaar met mondkapje op wij zijn gelukkig niet besmet geraakt.Van de overige passagiers weet ik het niet.Bij aankomst op schiphol niks gecontroleerd.Alleen bij de douane en bagageband werd er strdng toe gekeken of we wel goed afstand hielden.Ik weet niet of ik nu in zou stappen want het voeldt niet prettig om tijdens een lange vlucht met je mondkapje op te zitten.