Jaarlijks raken naar schatting zo’n 60.000 Nederlanders direct een deel van hun vakantiegeld kwijt, omdat ze hun naam foutief invullen bij het online boeken van een vliegticket, bijvoorbeeld naar Bangkok.

Het doorvoeren van een naamswijziging brengt vaak hoge kosten met zich mee die kunnen oplopen tot de kosten van een nieuw ticket. Gemiddeld kost het zo’n 200 euro per persoon per ticket. Dit blijkt uit cijfers van CheapTickets.nl.

Op basis van berekeningen drukken de ‘verkeerde naam-boetes’ de Nederlandse vakantiebudgetten jaarlijks met zo’n kleine 12 miljoen euro*. De meest gemaakte fout is het invullen van de roepnaam in plaats van de doopnaam die in het paspoort staat.

Handig advies waarmee reizigers geld kunnen besparen

Reizigers dienen zich bewust te zijn van de kosten. Ben je van plan om binnenkort een vliegticket naar Bangkok te boeken, knoop dan de volgende tips goed in je oren:

  • Pak bij het boeken van een vliegticket altijd je paspoort erbij, zodat je je nooit kunt vergissen (ook als je voor een ander persoon boekt).
  • Controleer op dag van boeking je gegevens. Zo blijven de kosten, bij gemaakte fouten, eventueel beperkt.
  • Ben je getrouwd? Let dan extra goed op. Voor het Nederlandse paspoort gaat de regel op dat je altijd je meisjesnaam in kunt vullen. Bij andere nationaliteiten is dat niet altijd het geval. De vetgedrukte naam in je paspoort is de naam die je in moet vullen bij een boeking.

Vliegtickets met foutief ingevulde naam zijn niet geldig

Een vliegticket waarin de naam foutief is ingevuld, is niet geldig. De luchtvaartmaatschappij heeft dan het recht de passagier te weigeren. Dat heeft voor een belangrijk deel te maken met de strenge veiligheidsmaatregelen op luchthavens die het noodzakelijk maken dat de gegevens overeenkomen met het identiteitsbewijs. Bovendien is het voor luchtvaartmaatschappijen en reisagenten (administratief) veel werk om bijvoorbeeld vlak voor een vlucht gegevens te corrigeren, aangezien ze de tickets al printen direct na de boeking. Luchtvaartmaatschappijen gaan hier wisselend mee om. Soms worden alleen administratiekosten in rekening gebracht, vaak wordt er een boete berekend die gemiddeld dus neerkomt op zo’n 200 euro per persoon per ticket. Al met al kan het dus een hoop ergernis en geld schelen als reizigers de ingevulde gegevens vooraf goed controleren.

Top drie meest gemaakte invulfouten

Welke invulfouten worden er nu het meest gemaakt, waardoor naamswijziging doorgevoerd moet worden? Dit is de top drie.

  1. Het invullen van de roepnaam in plaats van de eerste voornaam volgens paspoort. Dus bijvoorbeeld Henk i.p.v. Henricus
  2. Het invullen van de achternaam van de echtgenoot in plaats van de meisjesnaam.
  3. Spelfouten in de naam. Dus bijvoorbeeld Yvonne in plaats van Ivonne.

.

*berekening gemaakt op basis van cijfers van CBS. In 2011 vertrokkken 5.957.000 mensen voor een lange vakantie naar het buitenland met het vliegtuig. Uit cijfers van CheapTickets.nl blijkt dat ruim 1% foutief boekt en een naamswijziging moet doorvoeren. Als bijna 60.000 mensen een naamswijziging a 200 euro moeten doorvoeren, kost dat al snel totaal zo’n kleine 12 miljoen euro (wijzigingskosten airline en administratieve kosten).

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

20 reacties op “Duizenden Nederlanders veel geld kwijt door foute naam op vliegticket”

  1. Jörg zegt op

    “Bovendien is het voor luchtvaartmaatschappijen en reisagenten (administratief) veel werk om bijvoorbeeld vlak voor een vlucht gegevens te corrigeren, aangezien ze de tickets al printen direct na de boeking.”

    Huh? Ik krijg al jaren geen tickets meer thuis, mag ze altijd zelf printen (hoeft in principe niet eens meer). Het is gewoon een melkkoe voor de maatschappijen, gezien de enorme aantallen nog een lucratieve melkkoe ook. Met de huidige automatiseringsgraad zou dit niet zoveel hoeven te kosten.

    • Khun Peter zegt op

      Mee eens. Belachelijk om zoveel kosten te rekenen, voor een foutje. Volgens mij wilde de Europese Commissie dit ook gaan aanpakken?

      • Dennis zegt op

        Ja, dat klopt Khun Peter! De Europese Commissie gaat dit verbieden. Terecht! Het is zoals Jörg zegt gewoon een melkkoe. Tickets zijn elektronisch, wat wil zeggen dat alles van A tot Z in de computer staat. Dacht ik vroeger nog dat ik het uitgeprinte ticket moest tonen, tegenwoordig leg ik alleen mijn paspoort op de balie en dat is genoeg.

        Dat airlines een kleine vergoeding zouden vragen voor een aanpassing is nog redelijk, want ze hebben er tenslotte wel werk van. Maar de bedragen die nu gevraagd worden (tot en met zelfs een nieuw ticket moeten kopen!) zijn absurd.

    • cor jansen zegt op

      Al meerdere keren kijken ze je E-ticket niet eens meer in. en kijken ze alleen je Paspoort
      in en als dat klopt is het oké

      groeten Cor Jansen

  2. RonnyLadPhrao zegt op

    “heeft voor een belangrijk deel te maken met de strenge veiligheidsmaatregelen op luchthavens die het noodzakelijk maken dat de gegevens overeenkomen met het identiteitsbewijs”

    Misschien zie ik het niet, maar Ik vraag me eigenlijk af wat de naam op het ticket bijdraagt tot de veiligheid.
    Volgens mij is het identificeren van een persoon via zijn identiteitsbewijs het belangrijkste.
    Wat maak het uit dat Piet met het ticket van Jan vliegt.
    Zolang Piet bij het inschepen dmv zijn identiteitsbewijs maar juist geïdentificeerd wordt en als veilig wordt aanzien.

    • conimex zegt op

      Vergeet niet, dat in geval van een noodlottig ongeval van het betreffende vliegtuig, de naam van “Jan” op het ticket staat en dus aangenomen wordt dat niet ” Piet” in het vliegtuig zit, overigens willen de autoriteiten in de States, exact weten wie er aan boord stapt van een vliegtuig met bestemming van een van hun vliegvelden.. .

      • RonnyLadPhrao zegt op

        Ik bedoel eigenlijk dat je best een naamloos ticket zou moeten kunnen aankopen en dat het eigenlijk niet mag uitmaken wie er later met dat ticket vliegt.
        Indien Jan een ticket koopt, en door redenen die vlucht niet kan of niet meer wil maken, zou Piet zijn ticket moeiteloos moeten kunnen overnemen.
        Eventuele namen kunnen ingevuld worden bij het in-checken, waar er toch ook een identiteitscontrole wordt uitgevoerd. Daar moet men vaststellen dat het Piet is en niet Jan die de vlucht zal maken. Dit moet in de toekomst, wanneer iedereen een e-paspoort heeft, een fluitje van een cent zijn, en zo hebben de States meteen ook hun lijstje als ze daar zo op staan.

        Piet kan er zijn voordeel mee doen (misschien kan hij het goedkoper overkopen), en Jan is het geld van zijn ticket niet kwijt. Dit kan hij nu ook al wel volledig of gedeeltelijk terugkrijgen, indien het in zijn reisverzekering is opgenomen, maar dan moet je weer met allerhande bewijzen afkomen of het is noppes..

        Langs de andere kant zou je kunnen zeggen dat dit deuren opent voor de zwarte markt, en daar dan woekerprijzen voor bepaalde vluchten kunnen gevraagd worden.
        Klopt en zal hoogst waarschijnlijk ook gebeuren.
        Zeker met vluchten naar speciale gelegenheden, maar daar spelen de luchtvaartmaatschappijen nu ook op in met hun prijzen. Kwestie van vraag en aanbod.
        Als je hier leest, en wat ik op TV al gezien heb, wat luchtvaartmaatschappijen durven vragen om een naam of lettert te veranderen, zijn dat ook woekerprijzen.
        Alleen beheren zij die markt nu alleen. Tickets worden zelfs schaamteloos opnieuw verkocht aan dezelfde persoon omdat er een letter verkeerd staat.
        En dat eens iemand een foutje maakt in een naam, zelfs zijn eigen (laat het ons in dat geval bij de zenuwen van het nakend verlof houden), moet daarom toch op die manier niet uitgebuit worden. Dit zou ook allemaal niet meer gebeuren wanneer de naam bij het in-checken zou worden ingevuld.

        Op zich heeft dat allemaal weinig met veiligheid te maken vind ik , maar met afzetterij.

  3. Jacques zegt op

    Ik moet bekennen dat ik één van die 60.000 was die op mijn roepnaam een ticket had gereserveerd. Gewoontegetrouw vulde ik als voornaam Jacques in. Later ging ik twijfelen en belde met de KLM. Inderdaad, dit moest aangepast worden. Voor het bedrag van 25 euro is de naam veranderd in mijn geboortenaam.
    Bovendien kon ik gelijk de stoelen voor de terugvlucht reserveren. Goede service van de KLM.

  4. Sir Charles zegt op

    Dat de kosten voor het herstellen belachelijk hoog zijn kan niet tegen gesproken worden doch dat iemand zijn/haar eigen (voor)naam verkeerd gespeld heeft is nog belachelijker te noemen.

    Mag ik dat zeggen? Ja dat mag ik zeggen zou een bekende sportpresentator zeggen.

  5. PaulusXXX zegt op

    Ik betaal vaak met mijn creditcard en dan heb je weer gedoe omdat op mijn creditcard mijn voornamen niet voluit gespeld staan maar alleen de voorletters. Zo heb ik regelmatig airmiles gemist vanwege voorletters i.p.v. volledige voornamen. Gelukkig nog nooit hoeven bijbetalen.

    • Cornelis zegt op

      Normaal gesproken wordt – bij boeking/betaling via internet – afzonderlijk om de op de creditcard gebruikte naam gevraagd, los van de tenaamstelling van het ticket.

  6. Trienekens zegt op

    Helaas is dit mij ook overkomen, verkeerde naam ingevuld en ja bingo. Maar helaas niet 200 euro maar het dubbele. Want ik moest van Air Berlin nog een nieuw ticket kopen en dat werd met de minuut duurder. Kortom inderdaad fout maar met grote gevolgen voor mijn geldbuidel.

    Wat vervelend was dat je van het kastje naar de muur werd gestuurd en dus ook weer hogere kosten

  7. HansNL zegt op

    Wateen volstrekt onzinnig verhaal.
    De hoge kosten van een naamswijziging?
    Laat me niet lachen.
    Welnee, de vligmachineboeren verkopen je dan gewoon twee keer dezelfde plaats.
    Oftewel, het betere jat en graaiwerk.

    Laten we nu voor eens en voor altijd vaststellen dat die vliegtuigboeren ALLES, maar dan ook ALLES aan willen en zullen grijpen om de reiziger geld uit de zak te kloppen.

    Tickets worden niet meer geprint, maar wel in de computer opgeslagen.
    En ja hoor, de naam is zelfs bij het inchecken gewoon te wijzigen, al moet er dan wel geholpen worden door een “leidinggevende”.
    Maar wijzigen voor het inchecken is gewoon een kwestie van de gegevens wijzigen en een nieuwe e-ticket sturen aan het opgegeven emailadres.

    Trienekens geeft een prima voorbeeld hoe alles in het werk wordt gesteld om je een een of meerdere oren aan te naaien.
    En Jaques illustreert met zijn voorbeeld dat de naam wijzigen een fluitje van een cent is en dat zelfs de € 25 een symbolisch bedrag is, kan ook € 10 of € 400 zijn.

    Let wel, die vliegtuigboer verkoopt je dus TWEE keer je plaats als je een nieuw ticket moet kopen.

    Is mij ook een keer gebeurd, heb in Dusseldorf bij Air Berlin een hoop stennis gemaakt, en het eind van het liedje was dat bij de incheckbalie gewoon de naam gewijzigd werd.

    Je hebt namelijk je boekingsnummer, en dat is dus je bewijs van betaling.
    Het enige probleem is dat de passagierslijst niet juist zou zijn als je naam verkeerd is.
    En dat wordt niet geaccepteerd in sommige landen door de grenscontrole.

    En die passagierslijst wordt pas definitief als iedereen ingecheckt is, anders zouden nooit standby passagiers op de plekken kunnen zitten van de niet-opdagers.

    Ziedaar het bewijs!
    NIET accepteren die verd***de geld uit je zak klopperij.

    Ook het belasten van teveel kilo’s bagage is een farce.
    € 50 per kilo is gewoon lachwekkend.
    Had een keer van de VARA wat promotiespul meegekregen voor een school, een goede 20 kilo, kon het gratis meenemen.
    De redenering?
    Ach meneer, de meeste reizigers zitten onder het maximum, dus wat maakt het uit.
    En uw 20 kilo wordt wel betaald door iemand die te veel bij zich heeft.

    Kortom, de vliegwereld hangt aan elkaar van prijsafspraken, veevervoer, opgrijperij, graaien en slap gel*l.

  8. willem zegt op

    Moderator: het aansnijden van een ander onderwerp is niet toegestaan.

  9. W.Wolcken zegt op

    Bij veel reisorganisaties is het niet mogelijk om bij het maken van het e-ticket gebruik te maken van speciale tekens. Indien de naam bijvoorbeeld een een o met trema bevat kan je deze bij je boeking wel doorgeven, maar bij het uitprinten van het toegezonden e-ticket blijkt dat de verstrekker van het ticket niet in staat is geweest dit in zijn of haar boekings systeem op te nemen.
    Je naam op het ticket (o zonder trema) verschilt dan van de naam in het paspoort (o zonder trema).
    Gaarne reactie

  10. peter zegt op

    Als nog niet eens de moeite neemt om je naam (je eigen naam note bene) dan verdien je mijn inziens een boete. Kom op mensen je eigen naam verkeerd schrijven!!!

    • Khun Peter zegt op

      Iets te kort door de bocht. Ik boek ook een tickets voor mijn vriendin. Thaise namen kunnen lastig zijn. Een foutje is zo gemaakt.

      • BA zegt op

        Dan heb je toch ook wel te maken met dingen als visa aanvragen en dan heb je toch ook meestal wel een kopie van haar paspoort bij de hand? Ik in elk geval wel, bewaar gewoon een scan van haar paspoort in de computer dat is het makkelijkste.

        Je zou de Thaise ook de kost moeten geven die hun naam verkeerd spellen. Vertalen het vaak fonetisch naar ons alfabet en dan maak je inderdaad makkelijk een foutje, net 2 letters omgedraaid of iets dergelijks (pron ipv porn om maar een zijstraat te noemen)

    • Cornelis zegt op

      Gezien het aantal fouten dat je maakt in je reactie lijk je mij ook best in staat om je naam fout te schrijven………. Geintje! Het gaat overigens meestal om het gebruiken van de roepnaam i.p.v. de voornaam zoals die in het paspoort staat vermeld.

    • Sir Charles zegt op

      Vind dat je volkomen gelijk hebt, het is gewoon absurd je eigen naam of dat nu van je Thaise vriendin of van jezelf is fout te schrijven c.q te spellen.
      We hebben het immers niet over woorden die bijvoorbeeld aan het eind met een ‘d’ of een ’t’ moeten worden geschreven wat vaak in de Nederlandse taal voorkomt. Wanneer die 2 letters door elkaar worden gehaald is wel begrijpelijk te noemen want de Nederlandse grammatica zit niet altijd even eenvoudig in elkaar.

      Overigens eigennamen behoren met een hoofdletter geschreven worden, zie dat meerdere bloggers zich daaraan ‘schuldig’ maken doordat niet te doen. Niet dat daarmee de wereld vergaat maar vraag me wel af waarom dat gedaan wordt.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website