Nederlanders betalen graag extra voor meer ruimte in het vliegtuig
Zo’n 70% van de Nederlanders betaalt graag een bedrag tussen de 25,- en 200,- extra voor een lege stoel naast zich in het vliegtuig. Dit blijkt uit een onderzoek van D-reizen, dat onlangs is uitgevoerd onder 385 Nederlanders.
Nederlanders blijken niet gierig als het gaat om extra ruimte in het vliegtuig. Zo’n 35% betaalt graag, bovenop de retourprijs, tussen de 25,- en 50,- extra voor een lege stoel naast zich. Een groep van 17% heeft hier zelfs meer dan 50,- voor over. Het kan nog gekker, want 12% wil hier meer dan 100,- extra voor betalen en 6% zelfs meer dan 200,-.
Mannen hechten meer waarde aan extra zitruimte dan vrouwen
Opvallend in dit onderzoek is dat ca. 40% van de vrouwen geen euro extra over heeft voor een extra stoel, tegen ca. 20% van de mannen.
Ergernissen tijdens het vliegen
Naast te weinig zitruimte stoort de Nederlander zich aan een aantal andere zaken tijdens de vlucht. Luidruchtige medepassagiers staan hierbij op nr. 1 met 29%, gevolgd door trappen of duwen tegen de stoel door de persoon die achter hen zit met 20%.
Irritaties tijdens het boeken van een ticket
Dat een vliegticket boeken niet altijd makkelijk is, blijkt wel uit de reactie van de ondervraagden op de vraag wat zij het meest vervelend vinden tijdens het boeken. Een te hoge prijs is voor 42% het meest storend. Onduidelijkheid over de totaalprijs en slechte service van de aanbieder, zijn daarna de meest voorkomende irritaties.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand algemeen5 november 2024Reizen met de trein in Thailand: ontdek de groene route
- Nieuws uit Thailand4 november 2024Thailand behoort tot de vier landen met het grootste risico op overstromingen
- Eten en drinken4 november 2024Isaan wordt culinaire bestemming van wereldklasse
- Nieuws uit Thailand4 november 2024Thailand getroffen door dodelijke overstromingen en zware regenval
Denk dat dit al jaren bekend is bij de vliegtuigmaatschappijen.
20 Jaar geleden betaalde ik 150 gulden extra bij EVA air voor een premium economy stoel, nu is dat al bijna 250 euro. Ik heb het er graag voor over, die extra ruimte en die extra kilo’s die je dan mag meenemen
Beetje flut onderzoek dit.
385 mensen gevraagd, waarschijnlijk klant van D-reizen.
Dat zijn dus mensen die een vakantievlucht nemen. Voor veel van hen zal die ene vlucht naar Tormolinos oid de enige vlucht van dat jaar zijn.
Kijk je naar KLM op Europese vluchten dan zijn van de ongeveer 33 rijen in het toestel er 10 gereserveerd voor business en economy comfort. De eerste drie rijen voor BC, de overige zeven voor EC. En nog wat stoelen bij de nooduitgang met extra beenruimte.
Zie bijv. https://www.klm.com/travel/nl_nl/prepare_for_travel/on_board/our_aircraft/boeing_737_900.htm
Op deze pagina geeft KLM aan dat rij 1 t/m 7 voor BC zijn, maar in de praktijk is dat vaak rij 1 t/m 3). BC is op Europese vluchten vaak maar nauwelijks gevuld.
Dus 30 rijen, waarvan 9 door Jan met de Pet betaalbaar zijn voor wat extra beenruimte. Ongeveer 33% heeft dus geld over voor extra beenruimte. Zou het meer zijn, dan zou het aantal EC stoelen in de toestellen al lang uitgebreid zijn.
Bij KLM houdt EC alleen in dat je 8 cm meer beenruimte krijgt (10cm op intercontinentale vluchten).
De stoelen zijn verder identiek aan de gewone Economy stoelen. Dat is bij andere maatschappijen wel eens anders. Air France Premium Economy op internationale vluchten is echt veel beter.
Ook ik betaal graag meer voor extra ruimte.
Eva air is heerlijk om mee te vliegen en ik betreur het dat ze het afschaffen.
Ze hebben heerlijk ruime stoelen en ook de been ruimte is riant, vooral als je voorganger onderuit gaat liggen blijft er nog voldoende ruimte over.
Ik vraag me trouwens toch af waarom mensen als haringen in een ton vervoerd willen worden( lees zo goedkoop mogelijk ).
Dat ‘afschaffen’ bij EVA van Premium Economy is niet doorgegaan.
Ach ja Thea wat denk je zelf waarom mensen als haring in een ton vervoerd willen worden?
Volgens mij omdat iedereen zijn euro maar 1 keer kan uitgeven, dus fijn voor jou dat je het jezelf kan veroorloven om wat luxer te reizen.
Overigens valt het wel mee hoor dat haring in een ton gevoel, moet je maar eens met de trein reizen in de spits dan weet je pas wat een haring in een ton gevoel is, maar waarschijnlijk reis jij nooit met de trein, en als dat wel zo is dan zal het wel eerste klas zijn.
En vergeet niet als er niet zoveel economy passagiers zouden zijn was jou ticket veel en veel duurder.
Beste Rob, kan een eind meegaan in je verhaal maar op een en het laatste punt is de realiteit echter anders.
Is het namelijk niet zo dat er geld verdient wordt aan de business class en firstclass passagiers, waardoor jou stoel op economie goedkoper kan.
Jan Beute.
Die redenatie is niet helemaal waar.
De prijs van een economy class stoel bedraagt het maximum bedrag, wat een luchtvaartmaatschappij ervoor kan vragen.
Daar zit een uiterst ingewikkeld computerprogramma achter, dat zijn best uiterste doet alle stoelen in het vliegtuig te verkopen, en dat voor de hoogst mogelijke prijs.
Een truc van de KLM was, dat je nooit 2 goedkope vluchtdagen kon kiezen.
Heenreisdatum en terugreis datum waren nooit tegelijkertijd zichtbaar.
Koos je een goedkope heenreis, dan was er geen goedkope terugreis beschikbaar.
Zocht je eerst een goedkope terugvlucht, dan was de goedkope heenreis verdwenen.
Mogelijk werkt dat nog steeds zo.