Meer turbulentie door klimaatverandering

Door Redactie
Geplaatst in Vliegtickets
Tags: ,
12 februari 2016

Als de klimaatverandering in het huidige tempo doorzet zullen passagiers de komende jaren te maken krijgen met meer turbulentie en langere vluchttijden. Dit als gevolg van een sterkere straalstroom, zo laten onderzoekers van de Reading University in Groot-Brittannië weten.

“De meteorologische kernmerken van de atmosfeer is aan het veranderen als gevolg van de opwarming van de aarde,” zo schrijft hoofdonderzoeker Paul Williams. “Het effect van de luchtvaart op het klimaat is allang bekend, maar recentelijk weten we ook dat er omgekeerd een effect komt van klimaatverandering op de luchtvaart.”

Williams verwacht onder meer dat er heviger turbulentie van vliegtuigen aan zit te komen en dat de straalstromen krachtiger worden, waardoor vluchten langer kunnen gaan duren.

Vraag aan de lezers: Heb jij op een vlucht naar Thailand al eens te maken gehad met hevige turbulentie?

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

2 reacties op “Meer turbulentie door klimaatverandering”

  1. Jack G. zegt op

    1 keer net voorbij Ragoon in een flinke hobbel gezeten. Zo lang er niet gegild wordt noem ik het lichte turbulentie. Maar meestal is het allemaal licht en op de voorspelbare plaatsen. Ergste turbulentie die ik heb gehad was op een vlucht van Londen naar Amsterdam tijdens een flinke storm. De kotszakken zaten toen vol. We hebben toen allemaal geklapt toen we waren geland.

  2. Carl zegt op

    Deze Jetstream ( straalstroom ) is van alle tijden…..hij waait van west naar oost, piloten proberen als zij bv.
    van Ams. naar Bkk. vliegen, om in deze straalstroom te gaan ” zitten ” ,en hebben dan de wind mee .
    ( Tailwind )
    Dit kan op vernoemde traject een behoorlijke tijdwinst opleveren van ca.1 tot 1.5 uur..!!
    Echter op de terugweg zal men proberen boven of onder de straalstroom te gaan vliegen en hebben dan de wind min of meer tegen. ( Nosewind) Vandaar dat Bkk.- Ams altijd een langere vliegtijd heeft.

    Carl.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website