Malaysia Airlines (technisch) failliet
Malaysia Airlines is technisch failliet. De vliegmaatschappij uit Maleisie is voor bijna 70 procent in handen van de staat en maakt al jaren verlies door felle concurrentie en hoge brandstofprijzen.
Ook werd het bedrijf geplaagd door ernstige incidenten. In maart verdween vlucht MH370 van de radar, met aan boord 239 mensen. Tot op de dag van vandaag is het vliegtuig niet gevonden. Vier maanden later werd vlucht MH17 boven Oost-Oekraïne neergehaald.
Bij het noodlijdende Malaysia Airlines verdwijnen 6000 banen van de 20.000 banen. De overgebleven werknemers moeten opnieuw solliciteren voor de beschikbare 14.000 banen. Ze krijgen twaalf dagen de tijd om zich te beraden.
Volgens de nieuwe bestuursvoorzitter Christoph Müller die de reorganisatie in gang heeft gezet, is Malaysia Airlines technisch gezien bankroet. Müller (52) wil in september een nieuwe start maken. De luchtvaartmaatschappij wil zich in de toekomst meer op de eigen regio focussen en minder op langeafstandsvluchten naar bijvoorbeeld Europa.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Eilanden23 november 2024Koh Kood transformeert tot luxe ecotoerismebestemming
- Nieuws uit Thailand23 november 2024Thailand wil koploper worden in digitale investeringen met ambitieuze plannen
- Nieuws uit Thailand22 november 2024Al zes toeristen overleden door vergiftigde alcohol in Laos
- Eten en drinken22 november 2024Thai Street Food in Bangkok (video)
Vraag me af hoe dit technische faillissement zich verder ‘ontwikkeld’. In luchtvaartmedia is ook al bekend gemaakt dat de maatschappij een nieuwe naam krijgt. Verder wordt er ook fors in het netwerk gesneden en enkele A380 vliegtuigen verkocht.
Bij het zoeken naar een gunstig businessclass ticket voor november a.s. viel me al op dat Malaysia Airlines veruit de laagste tarieven hanteert, maar stel dat ik nu boek en betaal – zou ik dan ook enige garantie hebben dat er inderdaad gevlogen wordt?
Ik vermoed dat de nieuwe “Malaysian” de tickets van de oude “Malaysian” wel honoreert.
Malaysian maakt al jaren verlies. Dat klopt. De nekslag is natuurlijk 2014 met de verdwijning van MH370 en het neerstorten van MH17.
Maar het grote probleem was (en is) hun structuur; Te duur personeel, te groot netwerk van bestemmingen. Concurrenten (vooral regionaal) maken dat ze niet voldoende marge kunnen maken. Vreemd dat ze nu internationaal een stap terugdoen, want juist regionaal lijkt me de markt ook in Azië verzadigd.
Het personeel moet inleveren qua salaris en daardoor zal een deel dus afhaken (wat natuurlijk ook de opzet is). Maar je levert hoe dan ook kwaliteit in. Malaysian presenteerde zich graag als een Singapore Airlines, hoewel ze dat niet echt konden waarmaken. Ik vond hun vliegtuigen wat rommelig (veel defectjes en Kuala Lumpur Int. Airport (KLIA) is helemaal niet het moderne, ruime vliegveld zoals ze het graag presenteren. Juist daarin kunnen ze nog veel winst pakken; De duty-free op KLIA is een lachertje vergeleken met een moderne airport (KLIA heeft trouwens niets met Malaysian te maken, behalve natuurlijk dat Malaysian de grootste gebruiker is op KLIA)
Yah… alweer grote problemen met Malaysia AIrlines…Heb tickets, heb betaald…, maar vlieg ik ook???
(AMS-SIN/// MNL-AMS) 25 aug/02 nov. Ziet er niet goed uit.
Weet iemand raad?
Alweer? Nog steeds. Alleen zijn ze redelijk open in hun berichtgeving naar personeel en de media. Het is net als Thai en KLM in een beslissende fase van hun bestaan.