Wanneer je naar Thailand vliegt vanaf een Europese luchthaven maar je komt door een vertraging drie uur of later aan in Bangkok, dan heb je recht op een vergoeding. Dat heeft het Europese Hof van Justitie bepaald.

Kom je meer dan vier uur later aan in Bangkok dan heb je recht op een vergoeding van € 600 per passagier. Kom je minder dan vier uur later aan op je eindbestemming? Dan moet de luchtvaartmaatschappij jouw € 300 betalen. Toch valt het niet mee om de vergoeding te krijgen waar je recht op hebt. Maar liefst 95% van alle verzoeken voor compensatie na een vertraging of annulering wordt door luchtvaartmaatschappijen in eerste instantie afgewezen. Consumenten moeten een lange adem hebben en vaak een (betaalde) bemiddelaar inschakelen om hun geld te krijgen. Dit blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond voor de Reisgids van november 2013.

Ruim een kwart van de 1900 leden van het Consumentenbondpanel had in de afgelopen drie jaar te maken met vluchtvertraging. Van de mensen die recht hadden op compensatie, dienden 42% een compensatieverzoek in.

Bart Combée, directeur Consumentenbond: “De manier waarop luchtvaartmaatschappijen met de klachten omgingen is schokkend. Bij slechts 20% honoreerde de luchtvaartmaatschappij uiteindelijk de claim, maar wel pas na heel lang duwen en trekken en het inschakelen van een bemiddelingsbedrijf zoals EUclaim. Volgens ons panel laat vooral Transavia een ‘see-you-in-court-houding’ zien, waarmee ze consumenten afschrikt.

Ryanair geeft in veel gevallen helemaal niet thuis.” Des te wranger is het dat Ryanair sinds de invoering van de compensatieregeling een toeslag van €2,50 rekent op de ticketprijs.

Geen beloning

‘Overmacht wegens technisch mankement’ is de meest genoemde reden voor vertraging. Voor het Europese Hof is dit echter zelden een geldig argument. In een voorstel voor een nieuwe luchtvaartverordening oppert de Europese Commissie (EC) het recht op compensatie bij een vertraging van drie uur op te rekken naar minimaal vijf uur op korte vluchten en zelfs twaalf uur op lange vluchten. De Consumentenbond wijst deze aanpassingen resoluut af.

Bart Combée: ”De luchtvaartsector moet natuurlijk niet beloond worden voor het jarenlang traineren van passagiersrechten. Het wordt tijd dat de sector zijn klanten serieus neemt.”

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

4 reacties op “Consumentenbond: Luchtvaartmaatschappijen vertragen bewust compensatie passagiers”

  1. Kees zegt op

    Dit klopt volledig. Ik heb het al diverse keren meegemaakt en KLM is wat mij betreft kampioen. Als je een ticket koopt of een bepaalde stoel waarvoor betaald moet worden, moet je vooraf betalen. Als je met grote vertraging aankomt doen ze net of ze gek zijn en laten ze je lange, vermoeiende procedures doorlopen. En dat terwijl de regels duidelijk zijn. Je krijgt wel consumptiebonnen ter plaatse en ze geven netjes antwoord op je klacht, maar doen net of de regels anders zijn en weigeren betaling. Heeft iemand ervaring met maatschappijen die dit wel netjes en snel afhandelen? Ik heb het met de KLM helemaal gehad.

  2. Pim zegt op

    Als ik daardoor een zakelijk contact mis wat vele malen meer geld kost vraag ik mij af of daar ook een vergoeding tegenover staat .

  3. henk J zegt op

    Jetairfly heeft in 2012 een vertragingsvlucht gehad van ongeveer 15 uur.

    Je hebt de mogelijkheid om een schadeclaim in te dienen door bv een rechtsbijstandsverzekering in te schakelen.
    In eerste instantie lijkt het allemaal positief daar op grond van wetgevingen etc de vergoeding van 600 euro betaald zou moeten worden.
    De gehele procedure moest voor de Belgische rechtbank gedaan worden. De rechtsbijstandsverzekering heeft dit geregeld.
    Uiteindelijk is de claim afgewezen en werden de proceskosten in rekening gebracht ad 440 euro en 35 euro griffie kosten. Gelukkig neemt de rechtbijstandsverzekering dit voor zijn rekening.
    Echter aangezien de rechtsbijstandsverzekering volgens mij erg makkelijk handelde en onvoldoende de zaak heeft behandeld heb ik hier een klacht ingediend.De afwijzing was nl dat motorstoring de reden was waardoor de claim ongegrond was.
    Op grond van de wetgeving en de vernieuwde regels klopt dit niet maar dan zou je dus weer in hoger beroep moeten
    Uiteindelijk heeft de rechtsbijstandsverzekering een schikking getroffen en hiermee verder procederen afgekocht.
    De kosten van procederen worden nl hoger dan de uiteindelijke claim.
    De schikking is 50% geworden met de kosten van de hotelovernachting en treinreis welke niet gebruikt konden worden. Het is niet comform de wetgeving maar goed het heeft een jaar geduurd en ben er nu van af.

    Advies dus:
    ga niet op eigen houtje procederen.
    Gebruik de rechtsbijstandsverzekering of de bedrijfjes welke hiervoor zijn (deze laatste rekenen wel kosten)

  4. chantal zegt op

    ooit met geloof transavia 12 uur vertraging opgelopen in Turkijke, een boze klachtenmail gestuurd.
    en binnen een week reactie en binnen 2 weken geld op de rekening.
    Afhandeling ging prima.

    Echter kregen wij geen 600,- per persoon. maar wel iets van 1100,- in totaal op 4 personen.
    nu lijkt mij 600,- p.p. op een vakantievlucht naar turkijke ook wel erg veel.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website