Luchtvaartmaatschappijen kiezen weer voor Afghaans luchtruim nu Midden-Oosten onveiliger wordt
Luchtvaartmaatschappijen zoals Singapore Airlines, British Airways en Lufthansa hebben hun vluchten boven Afghanistan hervat, nadat ze dit luchtruim lange tijd hadden vermeden vanwege de instabiele situatie na de machtsovername door de Taliban. Door de toenemende spanningen in het Midden-Oosten, met name tussen Iran en Israël, wordt het Afghaanse luchtruim nu gezien als een relatief veiliger alternatief voor luchtvaartmaatschappijen die moeten navigeren tussen Europa en Azië.
De verschuiving naar het Afghaanse luchtruim begon in april 2023, toen raket- en droneaanvallen tussen Iran en Israël de regio instabieler maakten. Luchtvaartmaatschappijen zoals Lufthansa, Singapore Airlines en British Airways besloten toen enkele vluchten per dag via Afghanistan te leiden. Deze trend versnelde na de moorden op belangrijke leden van Hamas en Hezbollah in juli, wat leidde tot vrees voor een verdere escalatie van het conflict. Dit leidde tot een aanzienlijke toename van het aantal vluchten boven Afghanistan in de tweede week van augustus, met zeven keer zoveel vluchten als in dezelfde periode een jaar eerder.
Naast deze grote spelers hebben ook andere luchtvaartmaatschappijen, zoals EVA Air uit Taiwan en de Air France-KLM-groep, hun activiteiten boven Afghanistan uitgebreid. EVA Air begon eind juli met het gebruik van het Afghaanse luchtruim en verklaarde dat het zijn routes kiest op basis van veiligheidsoverwegingen, de huidige internationale situatie en vluchtadviezen. Air France-KLM, evenals Turkish Airlines en Thai Airways, hebben sinds april eveneens hun aantal vluchten boven Afghanistan opgevoerd.
Ondanks de toegenomen activiteit boven Afghanistan blijft vliegen door dit luchtruim niet zonder risico’s. De luchtverkeersleiding in Afghanistan is nog steeds niet actief, wat betekent dat piloten moeten vertrouwen op communicatie met andere nabijgelegen vliegtuigen, volgens een protocol dat is opgesteld door de ICAO (het VN-agentschap voor burgerluchtvaart) en de Afghaanse burgerluchtvaartautoriteit. Dit verhoogt de risico’s, omdat er geen gecentraliseerde controle is over het luchtruim. Daarnaast blijft de veiligheid op de grond een grote zorg, aangezien er geen garanties zijn voor de bemanning en passagiers als een vliegtuig gedwongen zou moeten landen in Afghanistan.
Luchtvaartmaatschappijen staan ondertussen onder toenemende druk om kosten te besparen, vooral nu veel kortere en efficiëntere routes door het Russische luchtruim niet langer beschikbaar zijn. Tegelijkertijd proberen de maatschappijen te herstellen van de financiële impact van de pandemie. Zonder toegang tot de luchtruimen van Rusland, Oekraïne of Iran biedt Centraal-Afghanistan een directere en goedkopere route van Europa naar Zuid-Azië. Dit maakt het, ondanks de nog steeds aanwezige risico’s, een aantrekkelijke optie voor veel luchtvaartmaatschappijen, waaronder EVA Air en de Air France-KLM-groep, die streven naar efficiëntere en kosteneffectieve routes in een concurrerende markt.
Bron: Reuters
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand algemeen19 november 2024Minister van Volksgezondheid kondigt maatregelen aan tegen alcoholgebruik tijdens Nieuwjaar 2025
- Thailand algemeen19 november 2024Goudkoorts: stijgende baht-prijzen trekken investeerders aan
- Thailand met kinderen19 november 2024Bangkok tip: SEA LIFE Bangkok Ocean World (video)
- Bezienswaardigheden19 november 2024Siriraj Medical Museum in Bangkok (video)
Zoals overal in de luchtvaart is het een afweging tussen kosten (lees: Winst) en eventuele risico’s voor de reizigers. Ondanks de grotere risico’s, welke de vliegtuigen lopen die via het luchtruim van Afghanistan vliegen, hebben deze luchtvaartmaatschappijen er toch voor gekozen deze route te nemen. Dus winst is voor deze mattschappijen belangrijker dan de veiligheid van de reizigers. In de laatste twintig jaar dat ik vlieg tussen AMS en BKK, is dat altijd met EVA Air geweest. Maar ik ga nu toch serieus te routes bekijken van andere luchtvaartmaatschappijen, want ik voel er weinig voor dat het vliegtuig waarin ik dan toevallig zit wordt geraakt door een (verdwaalde) raket. Zal niet de eerste keer zijn, dat een burgervliegtuig uit de lucht wordt geschoten door een stelletje oorlogszuchtige idioten.
Indien nodig om niet in de rode cijfers te komen, maak dan de ticket duurder. Dat is altijd nog veel beter dan het risico uit de lucht geschoten te worden. Althans voor mij in ieder geval wel.
De kans is wel heel erg klein dus ik kan de keuze van de maatschappijen wel begrijpen.
Van alle vliegtuig ongelukken is het neer halen van vliegtuigen nou niet de meest voorkomende.
Ik maak me eigen wat dat betreft niet druk en blijf vliegen de veiligste optie van reizen vinden.
De tickets zijn trouwens al schreeuwend duur vergeleken met voor de corona tijd.
Mooi geschreven Siam, maar wat te denken als een noodlanding door heen of andere reden gemaakt moet worden in Afghanistan zelf.
Daar op de airport vertoeven met de Taliban om je heen lijkt me ook geen pretje.
Zeker niet als ze uitvinden dat je niet van hunner geloof gedachten gecharmeerd bent.
Janneman.