Luchtvaartmaatschappijen halen hun neus op voor Thaise piloten
Ondanks een wereldwijde grote vraag naar piloten vinden Thaise piloten geen baan na het slagen voor hun opleiding. Dat zegt het hoofd van het Civil Aviation Training Centre, het opleidingscentrum voor de burgerluchtvaart. Dat hoofd is Rear-Admiral (NL-equivalent Schout-bij-nacht) Piya Atmunkun. Vraag me trouwens maar niet waarom een hoge marine-officier het hoofd van een burgerluchtvaartinstantie is, want dat antwoord heb ik ook niet……
Zo’n 600 – 700 geslaagde Thais zijn op zoek naar werk, terwijl de internationale luchtvaartmaatschappijen elkaar verdringen om nieuwe piloten aan te werven.
Volgens de Schout-bij-nacht (oud grapje van Wim Kan: wat doet die man overdag?) is het aantal vliegscholen sterk gegroeid maar zijn er veel die niet voldoen aan internationale normen. Veel van die scholen zijn niet gecertificeerd. Zo is er een overaanbod van in feite niet aan de internationale eisen voldoende piloten ontstaan, die bij de grote internationale maatschappijen, ondanks de tekorten, niet welkom zijn.
In de Thaise luchtvaartsector is er weliswaar ook een tekort aan piloten, maar de vraag die er is, is naar ervaren vliegers, volgens de Schout-bij-nacht.
Hij ziet als een mogelijke oplossing het opzetten van een ‘Aviation Centre of Excellence’ in het geplande EEC -Eastern Economic Corridor; een kennelijk door de ICAO – International Civil Aviation Organisation – gedane suggestie. Daar zou dan een kwalitatief goede vliegeropleiding kunnen worden gegeven.
Het bovenstaande is gebaseerd op een artikel in de Bangkok Post. Als luchtvaartenthousiast vraag ik me bij het lezen af hoe de Thaise luchtvaartautoriteiten die ongekwalificeerde vliegopleidingen hebben kunnen toelaten en kennelijk ook gewoon nog hun gang laten gaan. Als ze hun verantwoordelijkheid zouden nemen sluiten ze, in de wetenschap dat er vliegbrevetten worden uitgereikt terwijl de ‘geslaagden’ feitelijk niet aan de eisen voldoen, die ‘scholen’ vandaag nog. Maar ze nemen kennelijk hun verantwoordelijkheid niet en dat is een slecht signaal in de richting van de luchtvaartmaatschappijen en de internationale luchtvaartautoriteiten. En hoe wil men garanderen dat die beoogde nieuwe opleiding wèl voldoende kwaliteit heeft terwijl er kennelijk tot nu toe geen enkele grip op is?
De commentaren op het betreffende artikel in de Bangkok Post liegen er dan ook niet om. Verbaasd is men vaak niet eens, vergelijkingen worden getrokken met het Thaise onderwijs in het algemeen, waarin het vaak niet uitmaakt of je serieus studeert of niet – want iedereen slaagt gewoon. Anders gezichtsverlies, begrijpt u? Ook het gebrek aan behoorlijk Engels – toch de werktaal in de luchtvaart – wordt in de commentaren opgevoerd als een reden voor internationale luchtvaartmaatschappijen om géén Thaise piloten aan te nemen.
Kortom: de Schout-bij-nacht heeft een behoorlijke en kennelijk al lang etterende misstand aan het daglicht gebracht! Jammer is dat hij schijnbaar onmachtig is er ook wat aan te doen……
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
- Cornelis, bouwjaar 1945, in totaal 42 jaar in overheidsdienst, op z’n 58e aanvankelijk aarzelend een aanbod aanvaard om vervroegd met pensioen te gaan, daar nooit spijt van gehad en dus nu al ruim 20 jaar van zijn vrijheid genietend. Groot fietsliefhebber, zowel in NL als TH; zet jaarlijks minimaal 10.000 km op de klok en heeft al eerder daarover een reeks artikelen geschreven voor dit blog. Woont een deel van het jaar nabij de stad Chiang Rai bij zijn lief, die hij daar ook ontmoette en waarmee hij nu bijna 9 jaar jaar een relatie heeft.
Lees hier de laatste artikelen
- Leven in Thailand4 december 2024In en om Chiang Rai
- Leven in Thailand24 oktober 2024Weer thuis…
- Activiteiten8 december 2023Chiang Rai en fietsen…..(10)
- Lezersinzending12 januari 2023Zomaar Chiang Rai
Ik vraag me soms wel eens af of ook artsen hier op z’n makkelijke manier aan hun diploma geraken ?
Dat vraag ik me ook wel eens af, Fred……..
W.F. Hermans schreef eens een verhaal getiteld ‘Dag dokter!’ Daarin verhaalt hij over een ware gebeurtenis: ergens in Fries ziekenhuis deed een man zich voor als dokter en viel pas na jaren door de mand. Het is anders bij timmerlui, schreef hij, die vallen bij de eerste de beste reparatie door de mand.
Gemiddeld genomen zijn Thaise dokters niet minder goed dan echte Hollandse dokters. De kwakzalvers bevinden zich meestal in kleinere privé klinieken, voor borst- en penisvergroting bijvoorbeeld.
Nou, dat zijn nog eens generaliseringen in de laatste alinea.
Ik zou graag jouzelf citeren: Heb je daar bewijzen voor?
Helaas, Alex, echte bewijzen heb ik niet, meer een flink aantal persoonlijke ervaringen. Ik kan me dus vergissen. Heb jij andere ervaringen?
Er zijn in de afgelopen jaren in een aantal privé klinieken invallen gedaan omdat daar niet goed opgeleide mensen behandelingen deden waarvoor ze geen toestemming hadden.
https://www.bangkokpost.com/thailand/general/439416/owner-of-bangkok-cosmetic-clinic-charged-after-british-woman-patient-dies
Het ging mij juist om de eerste zin. Gemiddeld genomen zijn Thaise etc. Het is een erg stellige algemene bewering die mooi klinkt, maar moeilijk aan te tonen is.
In de privé ziekenhuizen werken veel artsen die een (aanvullende) opleiding hebben genoten c.q. ervaring hebben opgedaan in Europa en vaak ook in USA.
En hier Alex,
https://www.asiaone.com/asia/woman-thailand-files-complaint-over-breast-implant-gone-badly-wrong
Dat is inderdaad een zeer interessante vraag en terecht.
Toch heb ik de indruk (na vele ervaringen hier in Thaise privéziekenhuizen) dat dit nogal meevalt.
Ik ken hier zelfs zeer goede artsen die heel goed de vergelijking met westerse artsen kunnen doorstaan.
Velen van hen hebben ook gestudeerd of hebben bijscholingen gehad in het buitenland.
Ik heb het dan uit mijn persoonlijke ervaring over artsen in het Bangkok Hospital en Samitivej Hospital in Bangkok.
Wat overheidshospitalen betreft heb ik omzeggens geen ervaring.
Ja hoor, zelfde als piloten, heb een thaise nicht en die is juist afgestudeert als dokter, heel haar opleiding heeft 4.000.000 baht gekost beklaag haar eventuele latere patienten
Een aantal Thaise ziekenhuizen zijn JCI geaccrediteerd https://www.jointcommissioninternational.org/jci-accreditation-standards-for-hospitals-6th-edition/ maar ja, dat zal volgens jullie ook wel weer niks voorstellen.
Andere ziekenhuizen voldoen ook aan hoge westerse eisen maar goed in het westen is alles beter natuurlijk.
Wil je nog wel namen geven van zeer klunzige Nederlandse artsen en andere westerse artsenals je daar in geïnteresseerd bent.
Ik neem aan, maar weet het niet, dat de eisen voor de burgerluchtvaart hoger zijn dan voor andere vormen van vliegen.
Je kunt dus wel een brevet hebben voor pleziervluchten, mogelijk met een klein aantal passagiers, maar dat betekent niet, dat je dan ook met de grote toestellen voor passagiers mag vliegen.
Wat dacht u trouwens zelf dat iemand overdag doet, als hij de hele nacht schout is geweest?
Slapen natuurlijk!
Op https://dutchaviationpartner.nl/vliegles/soorten-vliegbrevetten/ kun je zien wat de verschillende brevetten inhouden. Dit zijn internationale regels, gelden dus niet alleen in Nederland maar ook in Thailand.
Het is triest om te zeggen maar… veel universitaire diploma’s in Thailand worden gekocht.
In Thailand behaal je niet een diploma door enkel hard te studeren. Ik vermoed dat dit ook niet anders is in de luchtvaartscholen.
Thaise diplomas en certificaten hebben dan ook weinig of geen internationale waarde.
De opleiding tot piloot in Thailand haalt de internationale standaards niet, vandaar dus.
Het tweede probleem is de taal uiteraard. Het niveau van de Engelse taalvaardigheid bij de Thai is ook niet zo bijzonder hoog.
Zelf ook meegemaakt op binnenlandse en buitenlandse vluchten van Thai Airways ; wanneer de piloot of co-piloot richt vanuit de cockpit richt tot de passagiers mag je al blij zijn dat je de helft begrijpt van het ThaiGlish.
Ik heb ook vaak gemerkt dat wanneer men de boodschap in het Engels moet brengen dat dan de microfoon plots begint te kraken.
Als je de boodschap dus niet hebt begrepen dan is dat natuurlijk niet de schuld van de piloot 😉
Zou een onbreveteerde Thaise piloot internationaal rondvliegen, op Schiphol bijvoorbeeld, dan komen er sancties in de vorm van landingsverboden voor de maatschappij.
Dat geldt eveneens voor ( achterstallig) onderhoud vliegtuigen.
In het verleden heeft al eens een vliegtuig aan de ketting gelegen totdat alle onderhoudspapieren in orde waren. (andere maatschappij)
Elk brevet van de vlieger is specifiek voor het type vliegtuig wat hij mag besturen.
Wat je laatste zin betreft: de brevetten zijn hetzelfde (CPL/ATPL), maar de zgn. Type-ratings waar een piloot over beschikt bepalen voor welk vliegtuigtype hij/zij bevoegd is.
Dat klopt, ik heb het op een eenvoudigere wijze verwoord.
Correcter is te praten over de type-ratings, maar vermoedelijk zullen de meeste
lezers dan niet weten waar het over gaat.
Niet iedere vlieger is een ” top gun” vlieger, maar dat geldt ook voor de niet Thaise piloten.
Ik neem alleen maar Thaien serieus die in het buitenland gestudeerd hebben. Universiteiten in Australie, Singapore, Japan, West Europa of Amerika.
Thaise academische titels worden uitgedeeld na betaling van serieuse examens is geen sprake.
TAK
In het artikel lees ik een zeer interessante zin ” Maar ze nemen kennelijk hun verantwoordelijkheid niet en dat is een slecht signaal in de richting van de luchtvaartmaatschappijen en de internationale luchtvaartautoriteiten.”
Inderdaad een zere plek in de Thaise maatschappij, “Thais + verantwoordelijkheidsgevoel” is geen goede match, dat weet iedereen die hier een tijdje heeft rondgehangen.
Thais zijn overwegend verantwoordelijkheidsschuw en dat gaat natuurlijk niet samen met een job in de luchtvaart waar discipline hoog in het vaandel staat.
En die eeuwige angst voor gezichtsverlies is eveneens een Thaise kwaal. Thais schijnen niet te begrijpen dat hun gezichtsverlies meestal een gevolg is van een falen dat aan henzelf gelegen is, dus doe je uiterste best dan valt je niets te verwijten en is gezichtsverlies overbodig.
De conclusie in het artikel verwondert mij dus helemaal niet.
Ha, nu heb ik ‘n Thaise tandarts en ik hoef met die dame níét het luchtruim te kiezen.
Maar één ding is zeker: ik heb me met m’n 73 jr nog nooit zo blij gevoeld dan wanneer zij weer wat moest sleutelen aan m’n tanden en kiezen. Alles zit er muurvast in.
Zij heeft vast ook ‘n universitaire tandheelkundige opleiding afgesloten. En ik denk met lof.
Ik weet enkel dat ze steengoed is maar niet zeker of ze de opleiding in Thailand heeft genoten
Ik vlieg regelmatig met Air Asia, Nok Air en Thai Airways (naar Europa). Dus ik loop een groot risico, niet?
Misschien een kleine correctie,
Schout bij Nacht is alleen maar een rang in het leger.
Deze man kan een heel ervaren vlieger zijn geweest.
Ik schreef toch ook niet dat de man geen vlieger is/was? Ik vroeg me alleen af waarom er een hoge marine-officier een civiele organisatie bestuurt.
Als ik in een Thais vliegtuig zit denk ik wel eens; ik hoop dat de piloot beter kan vliegen dan de meeste Thais kunnen autorijden. Daar heb ik namelijk geen hoge pet van op. Ik weet wel dat vliegen een andere vaardigheid is dan autorijden. Maar het verschil in het halen van een rijbewijs in Thailand of in Nederland is enorm. Wellicht geldt dat dan ook voor een vliegbrevet? Het zal wel een vooroordeel zijn van mijn kant…. Toch heb ik me nooit onveilig gevoeld. Ik denk altijd; als we gaan, dan gaan we met z’n allen….
Overigens zijn mijn ervaringen bij de Thaise “boutique” airline helemaal lachwekkend. Overhead die open vallen bij het opstijgen en ik afwerkstrips die met plakband vast zitten. Nooit begrepen wat de “boutique”, is.
Hoor Chinezen piloten op You Tube Engels praten! het is echt schandalig. https://youtu.be/1NDqZy4deDI De Turkisch Airline die bij Schiphol voor de landingsbaan neerklapte? De gezagvoerder had in geen 3 jaar een vliegtuig handmatig aan de grond gezet. Allemaal ILS op de auto pilot! Is er wat aan de hand dan weten ze niet meer wat ze moeten doen. Er zijn nog maar weinig echte vliegers!
Ik ben ppl-piloot in België en als ik op verlof naar Thailand ga deed ik regelmatig een vluchtje met een Cessna vanop het kleine Bang Pra-vliegveldje. Dit mocht steeds met mijn internationaal brevet. Echter sinds dit jaar kan dit niet meer wegens niet-erkend door de Thaise overheid. De wereld op zijn kop??
Btw: de prijzen voor een uurtje vlucht zijn het dubbele dan wat ik in België betaal. Wat gaat er om in Thailand?
Het gekke is dat de commentaren allemaal van mensen zijn, afkomstig uit het Westen, waarschijnlijk allemaal gelijk hebben maar wel allemaal in Thailand blijven en een hoop zelfs met Thaise dames getrouwd zijn? Waarom eigenlijk?
Zo gek is dat nu ook weer niet dat op TB commentaren staan van mensen uit het Westen…..
En blijkbaar halen inderdaad luchtvaartmaatschappijen hun neus op voor Thaise piloten.
De vraag die jij ons dan stelt, is waarom vele onder ons dan wel getrouwd zijn met Thaise dames….
Tja. Ik kan alleen zeggen dat ik ook getrouwd met een Thaise dame, maar Thaise piloten kwamen toen niet ter sprake…. Vergeten misschien ? 😉
Wanneer die opleiding voor het vliegen net zo is ,
zo als de opleiding voor een rijbewijs voor auto / motor ,
dan kan ik wel begrijpen , dat niemand de Thaise piloten wil hebben .