Het Thaise ministerie van verkeer heeft grote plannen met de internationale luchthaven U-Tapao bij Pattaya. Het vliegveld moet groeien van 100.000 naar 3 miljoen passagiers per jaar en zo een regionaal centrum voor de commerciële luchtvaart worden.
De luchthaven is nu in handen van de Koninklijke Thaise Marine en verwerkt slechts een beperkt aantal vluchten van Bangkok Airways plus een aantal seizoensgebonden chartervluchten uit Rusland.
Groei U-Tapao
Een nieuwe passagiersterminal is in aanbouw en al in 2015 kan de capaciteit flink gaan groeien. De komende tijd zullen en nog een aantal passagiersfaciliteiten bijkomen en op de planning staat tevens een tweede start en landingsbaan van 3.500 meter. U-Tapao heeft nu al de langste landingsbaan in Thailand, destijds gebouwd door het Amerikaanse leger voor B52 vliegtuigen die werden ingezet voor bombardementen tijdens de Vietnamoorlog.
Luchthavendirecteur admiraal Wasinsan Janthawarin laat weten dat er steeds meer luchtvaartmaatschappijen interesse hebben om te vliegen op U-Tapao. De ontwikkeling van de luchthaven valt samen met een marketingplan voor de oostkust, die betrekking heeft op Rayong, Samet Island en Pattaya. Het doel is om Suvanabhumi Airport op ongeveer 90 km ten noorden van Pattaya te ontlasten. Dat kan door chartervluchten te laten landen en vertrekken vanaf de luchthaven U-Tapao, die op slechts 30 km ten zuiden van Pattaya ligt.
Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft ook ambiteuze plannen om een Airport Rail Link verbinding tot stand te brengen tussen U-Tapao airport en Suvarnabhumi airport. Het gaat hier om een afstand van ongeveer 120 km. Deskundigen verwachten dat dit plan door de hoge kosten niet haalbaar zal zijn.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Activiteiten22 december 2024Ontdek de magie van Koh Tao met zon, zee en avontuur
- Nieuws uit Thailand22 december 2024Veilig de feestdagen door in Thailand: Campagne tegen rijden onder invloed
- Nieuws uit Thailand22 december 2024De groeiende impact van e-sigaretten op jongeren in Thailand
- Nieuws uit Thailand22 december 2024Thailand streeft naar eerlijke gezondheidszorg voor iedereen
Laat ze dan een Airport Rail Link naar Pattaya zelf maken zodat je niet net als nu met de taxi’s in de trechter terechtkomt bij het binnenrijden van Pattaya. Heb al een paar x meegemaakt dat je over de laatste paar kilometers meer dan uur doet tot aan je hotelbestemming.
Die “Airport Rail Link. U bedoelt, denk ik, een spoorijn van het BKK vliegveld naar Pattaya, ontlast -wat de bedoeling is- niet het BKK viegveld. Laat er die soorlijn toch maar komen, maar dat doorgetrokken naar dat vliegveld 30 km ten zuiden van Pattaya. Overigens: waar in Pattaya gaat er dan een station komen, en hoe reis ik dan van dat station naar mijn bestemming in Pattaya? Van het BKK vliegveld doe ik dat per bus (rijdt ieder uur). (Met taxi’s in, vanuit en naar Bangkok wil ik iets te maken hebben). De buslijn heeft een eindstation tussen Jomtien en Pattaya, direct aan de voornaamste wegverbnding van Pattaya naar Jomtien en visa versa.
Goed idee dat , die thaise gaan er hier geen 10 jaar over praten zoals in Belgie met de oosterweelverbinding ! Mobiliteit …er wordt in Thailand daar hard aan gewerkt en met succes .
Bangkok , ja daar bouwen ze een tollway boven de normale weg . In Brussel ( de ring ) kunnen ze er punt aan zuigen ….
De intellectuelen in Belgie kunnen nog veel leren van Thailand .
Moderator: discussie graag bij Thailand houden.
Inderdaad, dat zou heel mooi zijn. Op de 25e naar Phuket gevlogen maar een terugreis was niet mogelijk meer. Dus maar met de bus terug naar Pattya op 2 jan. Hoop dat dat een beetje meevalt.