Heb je tijdens een lange vlucht van of naar Bangkok wel eens last van hoofdpijn of andere lichamelijk klachten? Dat zou wel eens te maken kunnen hebben met de ziekmakende lucht in vliegtuigcabines. 

Al jaren waarschuwen deskundigen dat cabinepersoneel en frequente reizigers mogelijk hersenschade kunnen oplopen doordat de lucht in een vliegtuig giftige stoffen bevat. 

Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu heeft een adviesgroep in het leven geroepen om dat te onderzoeken. In de adviesgroep zitten vertegenwoordigers van luchtvaartmaatschappijen, vliegend personeel en onderzoeksinstituten zoals TNO en RIVM. Die groep adviseert Mansveld over welk standpunt zij hierover moet innemen in Europa. Ook beoordeelt de groep of extra internationaal onderzoek nodig is.

Ook het Europees agentschap voor de luchtvaartveiligheid, EASA, is een groot onderzoek gestart naar de luchtkwaliteit op commerciële vluchten. Duidelijk moet worden welke chemische bestanddelen de lucht vervuilen en in welke concentraties ze voorkomen.

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

7 reacties op “‘Lucht in vliegtuigen ongezond?’”

  1. François zegt op

    Om een of andere reden heb ik de indruk dat de fietsroute naar Thailand weliswaar gezonder, maar toch gevaarlijker is.

  2. Ivo zegt op

    is al een beetje een oud verhaal aan het worden, het wordt in de nieuwste vliegtuigen dan ook wel aangepakt (van captains als kennissen leer je nog eens wat).
    Probleem zit in de oude kisten, die kan je an sich wel retrofitten met een betere luchtreiniger en ach we zijn toch bezig gelijk maar een gps met satelliet uplink die iedere minuut aangeeft waar die kist is en wat ie doet.
    Maaaaaar dit is dus moeilijk door regelgeving. Als iets niet origineel in een vliegtuig zat moet dat per vliegtuig (niet het model) door de fda worden goedgekeurd… En dat kost dus al snel een tonnetje of meer.
    En het gaat al niet lekker met de vliegtuigmaatschapijen kwa winst dus die zullen denken, boffff komt wel in het volgende vliegtuig.
    Ik zit wel al te wachten op een juridische disclaimer (voor zover die er al niet is) dat je met het kopen van een ticket ze hierover niet meer kan aanklagen.
    Maar ach met een dagje in bangkok lopen en achter tuktuks hangen loop je waarschijnlijk net zo veel schade op. Wat dat betreft doen de chinezen het goed, nog nooit zo veel omgebouwde electrische scooters gezien als daar.

  3. Van de Velde zegt op

    Zou ook komen door het inzuigen van de kerosene van de motoren. Ook de langdurige straling in de “koker” kan voor problemen zorgen op het lichaam.

  4. Peter zegt op

    In 2010 en 2013 heeft Zembla hier aandacht aan besteed.

    http://zembla.vara.nl/seizoenen/2013/afleveringen/09-05-2013

    http://zembla.vara.nl/seizoenen/2010/afleveringen/21-02-2010/geen-nieuw-onderzoek-naar-natte-sokkenlucht-gif-in-de-cockpit

    Hoe gezond is ongezond en hoe erg is het? Geen idee. Waarom ruikt het in het ziekenhuis altijd zo vreemd?

  5. Jan zegt op

    Ik kom altijd met hoofdpijn aan op de bestemming maar dat hoeft niet per se aan de luchtkwaliteit in het vliegtuig te liggen. Het kan ook spanning zijn.
    Maar ik heb wel onlangs gelezen dat elk modern vliegtuig in feite minder gezonde lucht de cabine inblaast.
    Dat betreft dus niet alleen oudere vliegtuigen.

  6. Sjaak S zegt op

    Daarom schrijf ik soms onzin op dit blog. Dertig jaar lang als steward moet funest voor mijn hersens zijn geweest. Mijn IQ van 190 is nu nog maar 120…..en dus kan ik lekker en blij in Thailand leven.

    • Soi zegt op

      In Thailand kun je met minder ook nog prima terecht. Onlangs in Bangkokpost: “Het gemiddeld IQ van leerlingen van Prathom 1 is tussen 2011 en 2014 gedaald van 94 naar 93,1, dus onder het gemiddelde van 100. Kinderen op stadsscholen scoren 100,72 en kinderen op plattelandsscholen 89,18. De krant kopt dat de scores ‘weer’ gedaald zijn, maar cijfers van voor 2011 worden niet vermeld.” (einde quote) Zo zie je, ook de nabije en verre toekomst voorziet geen veranderingen.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website