Een vriend van me komt met oud en nieuw naar me toe. “Ga jij nog naar Thailand aankomende zomer? Dan ga ik mee!!” Toen was ik nog aan het twijfelen. “Ik betaal de helft van jouw ticket als vergoeding dat ik bij jouw en je vrouw in Surin kan blijven.” Mijn twijfel ging weg en we zijn er verder ingedoken.
In februari de stoute schoenen aangetrokken en aan het shoppen gegaan voor tickets. Veel prijzen en veel webzoekmachines verder kom ik op de Duitse versie van Expedia en heb tickets gevonden 200 euro goedkoper dan op de Nederlandse pagina van Expedia. Dat was op zich al een glimlach waard. Shoppen loont dus blijkbaar.
Tickets betaald met de creditcard en alles okay. We krijgen 2 boekingsnummers en klaar de reis was geboekt.
Omdat we met 3 personen gaan hebben we besloten de stoelen ook te reserveren. Dit gedaan en in totaal 390 euro aan reservering kosten voor de stoelen afgerekend. Is veel geld maar we wilden tenslotte niet over het vliegtuig verdeeld zitten.
Wekenlang lekker gepland en doorgesproken wat we allemaal gaan doen in Thailand. Surin doortrekken, olifanten, tempels, circuit in Buriram enz. enz. Ik kom al bijna 20 jaar in Thailand dus we hebben genoeg plaatsen die we mooi vinden om te bezoeken. Verblijf is bijna gratis omdat we een huisje hebben in Surin waar voldoende slaap plaats is voor een klein leger.
Alles okay tot Covid-19 aan komt waaien. De onzekerheid of de reis door zou gaan is zenuwslopend. Uiteindelijk komt er een annulering van de vlucht van Düsseldorf naar Helsinki. Dat was dus niet goed. Dan maar even gaan bellen. Na een wachttijd van 15+ minuten kreeg ik een vriendelijke dame van Finnair aan de lijn en we hebben de situatie doorgenomen. Toen hebben we besloten dat we een dag eerder van Düsseldorf naar Helsinki zouden gaan en de originele vlucht van Helsinki naar Thailand zouden laten staan zoals hij staat. Een avondje Helsinki leek ons ook wel leuk. Nu liet de techniek me even in de steek, het blijkt dat mijn telefoon na exact 30 minuten de verbinding verbreekt. Tjonge jonge dus ik maar weer gebeld.
Na weer 15 minuten wachten kreeg ik een heer aan de lijn. Alles uitgelegd en gezegd dat mijn telefoon ophangt na 30 minuten. Of hij me terug wilde bellen als dit zou gebeuren. Dit alles was geen probleem. Weer mijn verhaal gedaan en de vlucht was al aangepast naar 1 dag eerder naar Helsinki. “Wat heeft u nu voor een rare vlucht staan” zegt de meneer, “u moet 27 uur wachten” in Helsinki. Dat is toch niet te doen?” Ik zeg “nee hoor geen probleem we blijven een nachtje in Helsinki, dit was voorgesteld door uw collega”… “dat is niet zo verstandig” zegt de meneer” jullie komen op dit moment namelijk Helsinki niet in, en we weten niet of dit wel kan op de dag dat jullie daar komen, dit is natuurlijk een risico” nou dat was weer een verassing waar we niet over nagedacht hadden en dus goed dat hij dit door gaf. Dankjewel techniek.
We hebben verder gekeken en er was wel nog een vlucht vanuit Frankfurt naar Helsinki beschikbaar op dezelfde dag. Deze hebben we dus gekozen. Zo dachten we, dat is ook weer geregeld. Nu nog in Frankfurt komen dat is ongeveer 3 uur rijden vanuit mijn woonplaats. De taxi die we geregeld hadden om ons naar Düsseldorf te brengen was wel bereid om ons naar Frankfurt te brengen maar dan wel voor 300 euro extra. Tja als dat alles is en we kunnen toch op vakantie dan doen we het maar. Zogezegd zo gedaan alles weer gereed voor de vakantie.
Langzaam komt de vertrekdatum 24 juli steeds dichter en dichterbij. Thailandblog dagelijks bekijken alle andere bronnen die ik kan vinden van Thailand in de gaten houden, maar weinig hoop dat 24 juli ook daadwerkelijk door zal gaan. Zaterdag jl. kwam dus ook het verlossende antwoord: de vlucht naar Bangkok is gecanceld door Finnair. Lichtelijk opgelucht dit doorgegeven aan mijn medereiziger en we besloten om de reis naar december te verplaatsen. Navraag gedaan bij mijn werk en school van mijn dochter en mijn werkgever heeft er geen problemen mee, en zelfs de school van mijn dochter heeft toestemming gegeven om een week eerder te mogen gaan dan de reeds bestaande kerstvakantie.
Gisteren via de webpagina chatten gestart met Finnair, ik had dit al eerder geprobeerd, maar nooit iemand te pakken gekregen omdat de wachtrij te lang was. Ik moest het iedere keer weer proberen. Maar gisteren was ik nummer 3 in de lijst dus ik ben blijven hangen en na diverse keren de sessie te verlengen kreeg ik een dame aan de chat. Hele verhaal heb ik uitgelegd en ik heb het reserveringsnummer doorgegeven. Prima dacht ik, ze ging kijken voor vluchten.
Na een paar minuten meldt ze dat de heenreis geen probleem is om te verzetten, echter ze had geen terugreis die hoort bij deze reservering. Nou dat kan, ik heb namelijk 2 reserveringsnummers. Ik geef dus het 2e nummer door, en je kunt het misschien al raden…. Deze is dus nog niet gecanceld en we hebben dus ook geen recht om deze ticket kosteloos te verzetten naar december.
Pot vol koffie. Dat is natuurlijk balen. Ik vraag haar wat de extra kosten zijn. Nou dat zijn 400 euro pp extra. Tjonge jonge….dat is een smak geld. Dan kunnen we beter annuleren dacht ik. En een nieuwe vlucht boeken maar dan wel bij Finnair. Maar dat blijkt ook weer veel geld te kosten.
De ticket die gecanceld is door Finnair krijg ik terug, maar de kosten van de stoelreserveringen die worden niet teruggegeven. Annuleren van de terugreis kost ongeveer ook 200 pp omdat deze niet is geannuleerd. Al met al kost het dan 1200 euro om te annuleren. Nieuwe tickets kosten 2800 en dan hebben we geen stoelen etc. dus we kiezen toch maar om de reis te verzetten en dan de extra kosten maar te betalen.
Ik heb dus een paar zaken geleerd:
Als je een reis boekt let op dat je maar 1 reserveringsnummer hebt met een retour, niet 2 enkele reserveringsnummers. Dit is dus ook niet door mij gekomen maar door Expedia, die hebben dit zo geboekt bij Finnair. Als er geen covid was geweest was er niks aan de hand geweest natuurlijk maar ja, ik doe het niet meer.
Ander punt is dat je goed moet kijken wat je wel en niet terugkrijgt bij een annulering.
Hopelijk kunnen we in december lekker gaan genieten en pakken we een lekkere koele blonde en lachen we over deze hele zaak!!
Ingezonden door Maikel
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Immigratie infobrief22 november 2024TB Immigration Infobrief Nr 056/24: Airport Don Muang – Binnenkomst op Visa exemption
- Belasting Nederland22 november 2024Thailand belasting vraag: Wanneer moet ik een TIN -nummer aanvragen?
- Lezersvraag22 november 2024Wat kost een elektrisch doorvoerapparaat in Thailand?
- Lezersinzending21 november 2024Thailand ontdekken… (lezersinzending)
Als je rechtstreeks bij de maatschappij boekt heb je dat probleem van 2 verschillende reserveringsnummers niet. Ik vraag me af of je uiteindelijk, onder de streep, bij een tussenhandelaar, nu werkelijk zoveel goedkoper uit bent dan wanneer je rechtstreeks boekt.
Wij hadden bij Thai air geboekt op 23 juni , ook deze reis werd gecanceld, hebben na een mail gestuurd te hebben gratis een omboeking gedaan naar 10 december, wij vliegen vanaf brussel
Goede middag Pierre,
Vond je dat geen risico om ’n dikke week geleden nog te boeken naar BKK, terwijl er volop gespeculeerd werd of Thai Airways failliet zou gaan, én er nog wel in het najaar gevlogen zou worden.
Maar toch succes!
Hij HAD voor 23 juni geboekt dus niet op 23 juni zelf beetje moeilijk ook hé. En inderdaad het is nog maar de vraag of de grenzen voor toeristen open gaan/zijn in december gezien hoe het er nu aan toe gaat word de datum steeds met een maand verlengt.
Dit hele Covid-19 kan wel eens heel nadelig uit gaan pakken voor de boekingsbureaus. Het blijkt steeds duidelijker dat rechtstreeks boeken bij de luchtvaartmaatschappij loont als er problemen zijn. Dan ben je blij dat je een paar tientjes meer betaald hebt hiervoor. Dan kunnen er wel eens veel van die boekingsbureaus om gaan vallen in de toekomst. Ik heb gelukkig voor november rechtstreeks bij Swiss Air geboekt. Hopelijk kunnen we dan weer zonder problemen naar Thailand.
Het is al veel en vaak herhaald: boek rechtstreeks bij de maatschappij waarmee je vliegt. De paar tientjes voordeel kunnen een behoorlijk vervelend nadeel worden als er problemen zijn. En er gebeurt vaker iets dan je denkt.
Ik had voor april
een vlucht BRU – BKK met Thai Airways
een vlucht BKK – BRU met Emirates
een 6-tal binnenlandse vluchten
Al deze vluchten werden geboekt via aanbieders: edreams, gotogate, enz…
Op enkele na via NokAir
Enkel voor Nokair zijn de refunds afgehandeld.
Voor alle andere is het wachten en is er nauwelijks communicatie.
In de toekomst boek ik enkel nog rechtstreeks bij de maatschappijen zelf.
ok , laat ik het dan maar op KLM houden, +/- 800 retour, rechtstreeks naar Bk.
Taxi via STA, retour 140, gezamenlijk, soms met andere mensen, maar ok.
Zelf boeken bij Thaise vliegmaatschappij en kloppend maken, qua aansluit- en vliegtijden.
Omdat ik ergens anders heen ga, dan standaard pakket KLM, geen pakket voor mijn reis.
Check, check, double check elke keer weer.
I keer naar CM geweest en geboekt voor binnen vlucht via nl boekingskantoor, kreeg melding terug dat het zou gaan via Don Muang BK, geen optie moet je dwars door BK, zou vliegtuig niet halen, had ik ook niet besteld. Dus geen flauw idee waarom nl buro dit had aangepast.
Is uiteindelijk goed gegaan na wat telefoon verkeer.
Tis altijd weer even spannend.
Na terugreis in januari van Bangkok zat ik te kijken naar prijzen van tickets naar Italië, Spanje of Portugal voor een weekje in juni. Goedkope tickets gevonden voor Porto.
Tijdens een binnenlandse vlucht in Thailand in januari waren wij de enigen zonder mondmasker. Ik vroeg me toen af of wij/Europeanen COVID-19 onderschatten, of waren het de Thai die overdreven? Stillaan ingezien dat goedkoop boeken voor Porto toch wel een risico was. Toch maar besloten om af te wachten. Dit bleek toch de betere keus geweest te zijn. In mei heb ik met veel moeite mijn week verlof van juni kunnen verplaatsen naar september. Nu kijk ik voorlopig niet meer naar prijzen vliegtickets voor een weekje Portugal. Zoveel factoren zijn onzeker dat je niet behoorlijk kan plannen. Dus ik wacht af tot eind augustus hoe de situatie evolueert. Dan gaan we beslissen of het een week vliegen wordt naar het zuiden of een weekje autovakantie naar Duitsland. Dit zijn onzekere tijden, en dan moet je er ook naar handelen.
Sjonge, wat een verhaal met een hoop gedoe. En je blijft er ook nog vrolijk onder, dat is bewonderenswaardig. Veel plezier in december, als het tenminste dan allemaal is opgelost.
Zo hoorde ik vandaag, dat Thai die als toerist naar Schengen willen bij de check-in momenteel geweigerd worden omdat ze niet zitten te wachten op nóg meer Thai die gaan repatriëren met twee weken quarantaine plicht. Pff.