KLM in Top 5 veiligste luchtvaartmaatschappijen ter wereld
Vorig jaar was een bijzonder veilig jaar in de commerciële luchtvaart, er waren relatief weinig vliegtuigongelukken. KLM is wederom de veiligste luchtvaartmaatschappij van Europa en staat op plaats vijf in de wereldranglijst. De lijst wordt jaarlijks samengesteld door het Duitse Jet Airliner Crash Data Evaluation Centre (JACDEC).
De meest veilige luchtvaartmaatschappij ter wereld is, net al vorig jaar, Cathay Pacific uit Hongkong. Op de tweede plek staat Air New Zealand, gevolgd door het Chinese Hainan Airlines en Qatar Airways.
Voor het opstellen van de lijst kijken de onderzoekers naar incidenten uit de afgelopen dertig jaar en het aantal levens dat daarbij verloren ging. Die worden afgezet tegen de totale hoeveelheid vluchten die de luchtvaartmaatschappijen uitvoerden.
De vijfde plek betekent voor KLM een lichte verbetering ten opzichte van een jaar geleden, toen de maatschappij zesde werd.
Top 10 veiligste airlines ter wereld
- Cathay Pacific
- Air New Zealand
- Hainan Airlines
- Qatar Airways.
- KLM
- EVA Air
- Emirates
- Etihad Airways
- Qantas
- Japan Airlines.
Volgens JACDEC vielen er wereldwijd 321 doden bij crashes met toestellen met minstens negentien zitplaatsen. Het meest aantal doden viel bij de crash van een toestel van LaMia bij het Colombiaanse Medellin, waarbij in december afgelopen jaar 71 van de 77 inzittenden om het leven kwamen.
Bron: Jacdec
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Eilanden23 november 2024Koh Kood transformeert tot luxe ecotoerismebestemming
- Nieuws uit Thailand23 november 2024Thailand wil koploper worden in digitale investeringen met ambitieuze plannen
- Nieuws uit Thailand22 november 2024Al zes toeristen overleden door vergiftigde alcohol in Laos
- Eten en drinken22 november 2024Thai Street Food in Bangkok (video)
Het aantal dodelijke ongevallen heeft meer met een noodlottige samenlooploop van nadelige omstandigheden te maken. Veiligheid zit vaak in de details. Ik zie daar helemaal niets van.
Grofweg 350 doden op 3.5 miljard passagiers. Dus als je in een vliegtuig stapt is de kans 1 op 10 miljoen dat je het niet overleeft.
Als je je hele leven (stel 80 jaar) twee vluchten per dag maakt, dus 80 x 365 x 2 = 58.400, dan is de kans dat vliegen je doodsoorzaak zou worden nog maar 1 op 171 oftewel 0,6%.
Medio jaren 70 van de vorige eeuw waren 3.000 doden per jaar op een half miljard passagiers geen uitzondering. Kans op overlijden: 1 op 143.000.
Nu dus 10 miljoen / 143 duizend = 70 keer minder gevaarlijk.
De grens lijkt wel zo ongeveer bereikt, veiliger kan haast niet meer.
Zelf autorijden is per rit in Nederland overigens altijd nog 3x zo veilig als een vluchtje maken: 8 miljoen auto’s, gemiddeld 2 ritjes per dag, is ongeveer 6 miljard ritten per jaar, waarbij 200 doden vallen, is 1 op 30 miljoen.
.
Nog een kleine anekdote:
Toen ik een jaar of elf was (1975) ging ik met mijn moeder op bezoek bij een oude kennis. Zij was 80 geworden en bij wijze van verjaardagscadeau hadden een paar zoons en kleinkinderen van haar die naar Canada geëmigreerd waren hun moeder/oma uitgenodigd om voor het eerst ‘over te komen’. De reispapieren waren inmiddels gearriveerd. Dat vond ik wel interessant om te bestuderen, met name het foldertje ‘veiligheidsinstructies’ met betrekking tot de – toen nog vrij revolutionaire – glijbanen.
Oma vertelde dat ze daar toch niet aan moest denken, van zo’n glijbaan naar beneden.
Mijn moeder stelde haar gerust dat de kans maar heel klein was dat ze in zo’n situatie terecht zou komen.
Dat kalmeerde haar weer een beetje totdat ik beweerde dat ze op Schiphol vóór vertrek wel een keer met die glijbanen moesten oefenen…
Een andere anekdote gaat over jouw kansberekeningen. Toen ik Economie studeerde, stelde de docent In de eerste les Kansberekening de volgende vraag: “In een pot zitten 100 knikkers, 99 witte en 1 zwarte. Hoe groot is de kans, dat als je er een knikker uithaalt, het de zwarte is” Makkelijke vraag, nietwaar, want de kans is 1 op 100. “Fout”, zei de docent, “de kans is 50%” Zijn verklaring was eenvoudig: je pakt de zwarte of je pakt de zwarte niet!
Zo is in feite ook met vliegen. Je stapt in een vliegtuig en dat ding haalt zijn bestemming of haalt het niet. Kans dus fifty/fifty
Da’s waar. Daarom moet je ook nooit een tussenstop nemen. Dan stort of de eerste of de tweede vlucht neer.
De door veel Thai liefhebbers veel bejubelde China Airlines staat weer niet in de top.
China Airlines staat in de top van de meest onveilige luchtvaartmaatschappijen.
Ja, op basis van enkele ongevallen lang geleden. Ik geloof echter dat ze nu net zo veilig zijn als de andere, veel hoger genoteerde, maatschappijen.
Maar aangezien ze niet meer rechtstreeks naar bangkok vliegen zal ik in het vervolg toch naar een ander uitzien.