KLM wil dat de Europese Commissie prijsvechter Norwegian Air gaat verbieden om met goedkoop Thais personeel tussen Europa en de VS te vliegen. Volgens KLM topman Pieter Elbers staan duizenden banen op het spel.

Prijsvechter Norwegian wil onder andere gaan vliegen tussen Londen en de VS met personeel uit Thailand dat via een bedrijf uit Singapore is ingehuurd. De vliegmaatschappij heeft hiervoor een vergunning aangevraagd in Ierland. Dankzij deze ingenieuze constructie is Norwegian veel minder geld kwijt aan personeelskosten dan maatschappijen met Europees personeel en kunnen zij stunten met de prijzen van vliegtickets.

KLM wil dat deze constructie verboden wordt. Air France en Lufthansa denken er net zo over en willen ook een verbod via de EU.

De angst is dat als Norwegian Thais personeel mag inzetten, andere vliegmaatschappijen snel zullen volgen. Dat zou ten koste gaan van de werkgelegenheid in Europa.

De VS geeft Norwegian voorlopig geen vergunning om te vliegen met Thais personeel. KLM, Air France en Lufthansa vragen de EU dat ook te doen.

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

22 reacties op “KLM niet blij met Thais personeel op vliegtuigen Norwegian Air”

  1. fransamsterdam zegt op

    KLM heeft helemaal niks te willen. Ze moeten gewoon nazeggen wat Air France ze voorkauwt.

  2. erik zegt op

    Of KLM iets in te brengen heeft vind ik in dit kader niet belangrijk. Wat zorgen moet baren is niet of men personeel inzet uit lage lonen landen maar waarom die goedkope stoel en een kouwe hap of dat betaalde drankje aantrekkelijker blijkt dan een duurdere stoel en service aan boord.

    Lever een snellere instapservice, meer bagage, een cm meer beenruimte voor die meerprijs en dan haal je de low cost boys uit de lucht. En doe je dat niet hou dan je mond dicht.

    • David H zegt op

      Op lange vluchten (oa. Bangkok ) mag je al 23 kilo + 12 kilo baggage hebben , dat is al 8 kilo meer dan Eva bvb , ook is tweede valies maar ongeveer 80 € per enkel traject als meerprijs een heel betaalbare mogelijkjheid….. dus niet te klagen daarover bij KLM !!

  3. Jack G. zegt op

    Klm heeft toch ook medewerkers uit China en nog een paar landen in dienst?

  4. Sjaak S zegt op

    Toen ik nog als steward bij Lufthansa werkte, was de angst groot, dat dit bedrijf dezelfde weg zou inslaan. Er werd en wordt nu ook flink bespaard op personeelskosten door de inzet van locaal personeel. Er werken bij Lufthansa behalve Thais, ook Chinezen, Koreanen, Indiërs en Japanners.
    De grootste reden is natuurlijk dat op deze manier meer geld in het laatje komt.
    Bij de eerste vier wordt er aan personeelskosten gespaard. Het zijn lage loonlanden en het personeel wordt naar de maatstaven van hun thuisland betaald.
    Bij Japanners was het van oudsher andersom. Japan is altijd een duur land geweest en een Japanse collega kreeg meer salaris dan een westerse collega, gewoonweg vanwege de kosten in het thuisland. De reden was echter hier omdat we altijd zeer veel Japanse gasten hadden, die toch wel speciale wensen hadden. Dit is iets minder, maar nog steeds zo. Echter wonen de Japanse collega’s niet meer in Japan, sinds een aantal jaren moeten ze in de buurt van Frankfurt wonen en krijgen ze Duitse salarissen.
    Per vlucht zijn er tussen de twee en drie regionale collega’s. Meer niet. Het kan zijn dat het aantal op een A380 hoger is, maar dat zal niet meer dan één persoon zijn.
    Werkplaatsen zijn niet verloren gegaan. Niemand werd daardoor ontslagen. Integendeel. Onze maatschappij breidde zich uit, kocht meer vliegtuigen en had meer personeel nodig.
    Ik vond het altijd heel erg prettig om met mijn buitenlandse collega’s te werken. Dit deed ik veel liever dan met een puur “Duitse” bemanning (een “Duitse” bemanning bestond ook vaak uit verschillende nationaliteiten: ik heb al eens vluchten meegemaakt, waarop slechts één Duitser was!

    Verkeerd zal het zijn, wanneer de hele bemanning door buitenlands gehuurd personeel wordt ingezet. Dit zal bij een KLM, Air France of Lufthansa niet gauw gebeuren. Daarvoor zijn de standaards te hoog. De opleiding is een interne. De veiligheidstraining is ook intern. Je zou dan wel personeel kunnen huren, ze moeten toch goed opgeleid zijn. Gelukkig zorgt de wetgeving ervoor dat dit niet mag.

    • samee zegt op

      “De grootste reden is natuurlijk dat op deze manier meer geld in het laatje komt.”
      Oh, ik dacht altijd dat het was om reizigers uit die landen meer service te bieden. Handig voor een Koreaan, Chinees of Japanner wanneer er iemand in de cabine is, waarmee ze in hun eigen taal kunnen communiceren en die tevens in de eigen taal omroept dat we gaan landen.

      Het buitenlandse personeel ontvangt natuurlijk gewoon de interne opleiding.

      • Sjaak S zegt op

        Samee, dat was waarschijnlijk sarcastisch bedoeld… ik denk niet dat er iemand zo naïef zal zijn dat een betere service geleverd wordt, omdat luchtvaartmaatschappijen zulke menslievende en altruïstische instellingen zijn.
        Als er niet zo’n oneerlijke concurrentiestrijd gevoerd zou worden door sommige maatschappijen uit het Midden Oosten, die door hun regeringen flink gesteund worden, zou het allemaal relaxter gaan en (ja dat is dan ook helaas zo) echter de tickets een flink stuk duurder.
        Ik kan me nog de tijd herinneren dat een half vol vliegtuig nog steeds genoeg geld binnen bracht. Dat waren nog eens goede tijden. Een ticket naar Bangkok kostte toen ook al bijna 2000 DM of Guldens…

    • patrick zegt op

      ik vind dat op iedere vlucht vanuit België of Nederland (om maar een voorbeeld te geven) meertalig personeel aan boord moet zijn. Ik zag op vluchten van Etihad al dikwijls Thaise reizigers die nauwelijks de Engelse taal machtig zijn. Dat is in een noodgeval een groot probleem. Goede communicatie is een vereiste voor extra veiligheid. Vluchten van uit België naar Thailand, rechtstreeks of onrechtstreeks, zou dus zowel Engelstalig, Franstalig, Nederlandstalig en Thais personeel aan boord moeten hebben. Vanuit Nederland zou dat dan Nederlandstalig, Engelstalig en Thais personeel moeten zijn. Helaas wordt hier bij mijn weten nooit rekening mee gehouden. Nochtans “safety first”.
      Als men goedkoop personeel wil inschakelen uit lage loon landen is de reisindustrie nu net datgene waarin dit best mogelijk is. Als men dit van uit “Europa” wil verbieden, moet men ook de Europese cruisemaatschappijen verbieden om te werken met vooral Aziatische werknemers. Ik zie dit nog niet zo snel gebeuren. Met het uitvlaggen van de vloot wordt dit trouwens desnoods vlotjes opgelost.

  5. Willem van der Vloet zegt op

    Redactie,

    In uw schrijven wordt een belangrijk ander argument om met Thais personeel te gaan vliegen niet genoemd. In enkele Aziatische landen, zeker in Thailand, staat vriendelijkheid en zorgzaamheid hoog in het vaandel. En verder is er een enorme bereidheid om zich toe te leggen op taken in het zogenoemde vak ‘hospitality’. Er zijn in Thailand enkele speciale opleidingsinstituten, waarvan de belangrijksten in Bangkok en Hua-Hin zitten. Onze dochter heeft gestudeerd op de Dusit Suan University voor de vliegtuigindustrie. Hoewel zij in India verder is gaan studeren voor hospitality in de hotelindustrie, zijn vele van haar vriendinnen en studiegenoten als sterwardess, of bij het grondpersoneel gaan werken voor veel verschillende vliegmaatschappijen. Als voorbeeld Emirates. Ondanks de bij het uniform horende hoofddoek, mogen alle uitstekend bekwame mensen daar werken. In dit geval gaat het dan nog niet eens om lagere lonen uit te hoeven betalen. Maar primair staat de hogere vakbekwaamheid en dienstbaarheid.

    Verder. KLM heeft een naam hoog te houden, maar goede service en dienstbaarheid vind je daar wel bij First- en Business-class. Maar in de economy classe zou het te vergelijken zijn met een Indiaanse maatschappy. Zoals ene Robert steevast zijn schrijfsels afsloot. “Fly Indian airways, we threat you as cattle”.

    Overigens gelden vergelijkingen niet alleen voor personeel. In alle Aziatische vliegtuigen zijn minder stoelen geplaatst dan in Europese. Dat is op zich erg opmerkelijk aangezien de Europeaan vaak nogal fors van postuur en lang is, terwijl de Aziaat slank en klein is. Met andere woorden. Ook v.w.b beenruimte zitten de Aziaten ook op voorsprong in de slachtende concurentiestrijd in de vliegindustrie, waar de Europeanen zelfs al gaan nadenken over personen staande te vervoeren en toiletgebruik zou moeten worden betaald.

    Wim

  6. samee zegt op

    Gaat banen kosten? Levert juist meer banen op.
    In plaats van één uitgedroogde chagerijnige KLM stewardess krijg je nu twee lieve Thaise stewardessen die je vriendelijk toelachen.
    Vliegt Norwegian Airlines al van AMS naar BKK?

    • Martin zegt op

      Ik heb gemaild en een chat bericht gehad met deze low cost Norwegian ,ik zie wel Bangkok Amsterdam b.v. op 25 januari 2015 maar kreeg geen antwoord op wanneer A’dam Bangkok zei adviseren het inet regelmatig te controleren . Dus veel wijzer ben ik niet geworden.
      Het vreemde is dat er wel wordt gevlogen van BNGK naar Amsterdam

  7. Joop zegt op

    Ik denk dat KLM en consorten wel een punt hebben. De consument wil natuurlijk niets liever dan zo goedkoop mogelijk vliegen, maar de wereld zou te klein zijn wanneer in Europa alle werknemers vervangen zouden worden door goedkoop personeel uit lage lonen landen. Dan is het gedaan met onze mooie inkomens. Kijken of bedrijven dan nog mensen uit lage lonen landen willen inzetten als er niemand meer is die gebruik kan maken van deze diensten omdat de mensen het niet meer kunnen betalen. KLM heeft dus groot gelijk.

  8. Aad zegt op

    Vliegt er dan nog iemand met Air France/KLM of met Lufthansa? Wij zijn 5 jaar geleden met LH naar Singapore gevlogen en daarna hebben we gezworen dat nooit meer te doen. De redenen zijn hierboven al genoemd nl klantvriendelijkhreid en ruimte rn dat geldt trouwens voor alle westerse mij’en. We zijn nu eenmaal ‘over the top’ in het Westen en dat wordt alleen maar erger. Steeds duurderen steeds minder waar voor je geld!

  9. l.lagemaat zegt op

    Waarom er niet met een “goedkopere” crew gewerkt mag worden,is merkwaardig.
    In andere bedrijfstakken gebeurt dat ook b.v.Roemeense vrachtwagen chauffeurs.
    Of daardoor de vliegticket goedkoper wordt,waag ik te betwijfelen.
    De vliegmaatschappij zal het nodig hebben om te kunnen concureren.

    groet,
    Lodewijk

  10. marcel zegt op

    Zou het niet gewoon aan de service liggen dat klm het aflegt tegen thais en chinees personeel?En wat is er nu op tegen gebeurd al genoeg toch,ben net een weekendje naar new castle geweest niets anders dan phillipijns personeel aan boord en voormalig oostblok. En wat dacht je van kleding! En ga zo maar door,geef mij maar china airlines of eva.

  11. Pascal Chiangmai, zegt op

    Het komt mij discriminerend over om te praten over goedkope cabine personeel,als Thai,Chinees, en meer landen uit Asia,Ik vlieg al jaren met Thai Airways van Madrid naar Bangkok en Chiangmai,beter service kan je niet krijgen het personeel doet zijn best om je het zo prettig mogelijk te maken tijdens de vlucht en komen geregeld langs om wat rond te brengen,mogen de westerse Luchtvaart maatschappijen een voor beeld aan nemen.groetjes Pascal.

  12. Piet zegt op

    Waarom de KLM hier bij de EU hierover klaagt is mij een raadsel. Laten ze iets doen met de reacties die de klanten geven bij hun beoordeling.
    Zijn 2 jaar geleden voor de laatste keer met de KLM gevlogen. Tickets waren ± € 1000 pp. Kreeg van de KLM een mailtje om de heen en terugvlucht te beoordelen. Heb mijn op en aanmerkingen van de vlucht gegeven. De reactie van de KLM was: BEOORDELING GEWEIGERD. Verder geen reactie van de KLM ontvangen.
    Ik schaam me als nederlander dat onze “nationale trots” zo met hun (buitenlandse) klanten omgaat.
    Op onze terugvlucht 50 nederlanders en voor de rest buitenlanders (mensen uit Engeland, Noorwegen, Zweden en Denemarken)
    Wat Samee en Aad schrijven kwam in mijn beoordeling ook aan de orde. Serveersters in de bediening willen toch ook wel zo’n riant salaris.
    Weinig service en hoge kosten voor de vervoer. Ze kijken altijd naar een ander en nooit naar hun eigen organisatie. Bij de KLM valt nog veel te verbeteren.

  13. KhunBram zegt op

    WAT kortzichtig en schulpdieren zijn dat toch die NL-ers.
    PERFECT dat de kostprijs van personeel omlaag gaat !!!
    GOED voorbeeld doet goed volgen. Aan het werk KLm
    EN……dat cabine personeel heeft oog, tijd en echte aandacht voor de klant. En vind zichzelf niet belangrijker dan de klant………

    Uit vele travel ervaring met beide maatschappijen.

    KhunBram.

  14. Han zegt op

    Vaak met KLM gevlogen naar Azië ,China ,Korea,Japan ,Maleisië ,
    Met 2 of 3 stewardessen uit het land waar wij naar toe vlogen,
    Fantastisch deze dames wat een correcte service ,en dan de senior purser ,
    Wat een ongeïnteresseerde purser, nee dit is geen reclame voor de KLM,
    Vaak gemeld via een beoordeling, de commissie die dit verwerkt,gooien volgens mij de
    Beoordelingen met negatieve punten,in de versnipperaar,,
    Vlieg nu met Aziatische maatschappij prima,
    Vr Gr han

  15. piet zegt op

    Laat de KLM zich liever druk maken door zelf betere service te geven en meer +betere stoelruimte

    Tevens klachten serieus afhandelen i.p.v. niks van zich te laten horen
    Ben blij met Aziatische service !!

  16. Jack G. zegt op

    Net als in veel andere sectoren zijn er discussies over buitenlandse werknemers in Nederland. Dus mag KLM van mij dat best bespreekbaar maken. Gisteren is er volgens luchtvaartnieuws.nl een Kamerdebat geweest over KLM. Vragen als; kan de regering Emirates stoppen op Schiphol en nemen Etihad en Delta KLM/Air France over werden beantwoordt door de staatssecretaris. Het belang van vele Nederlandse banen is iets wat de politiek toch meeneemt in haar besluiten. Ik zelf zou het zou mooi vinden als KLM ons Nederlanders zelf weer terug weet te winnen door kwaliteit, service en een top imago tegen een nette prijs. Wij Nederlanders vliegen met buitenlandse maatschappijen en de niet Nederlanders zitten weer op een KLM vlucht omdat goedkoper is. Op vluchtervaringsites staan ook veel positieve reacties op het product van KLM.

  17. Aad zegt op

    Hallo Jack,
    Also iemand de kwaliteit van een airline wil weten kijk dan op airlinequality.com en de commentaren.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website