KLM stopt met verre vluchten vanwege nieuwe reisbeperkingen
Luchtvaartmaatschappij KLM stopt met het vliegen naar verre bestemmingen. Dit besluit is een reactie van KLM op de aangescherpte inreisvoorwaarden voor Nederland die het kabinet gisteren bekend heeft gemaakt.
Volgens KLM is het onmogelijk om intercontinentale vluchten uit te voeren wanneer het vliegend personeel verplicht wordt een corona sneltest te ondergaan. Daardoor bestaat het risico dat werknemers moeten achterblijven in het buitenland. Het schrappen van de vluchten geldt voor passagiersvluchten (inclusief repatriëring) maar ook voor vrachtvluchten. De luchtvaartmaatschappij kan daardoor ook geen medische hulpmiddelen, ter bestrijding van COVID-19, meer vervoeren.
KLM zal het niet accepteren dat er personeel moet achterblijven in het buitenland. Zoiets kan je van een werkgever niet verwachten, aldus een woordvoerder. Wanneer KLM stopt met de vluchten is nog niet duidelijk. Men gaat eerst in kaart brengen om welke vluchten het gaat.
Door de nieuwe maatregelen van het kabinet moet iedereen die naar Nederland reist een sneltest vlak vóór vertrek ondergaan. Nu geldt dat alleen nog voor reizigers vanuit Zuid-Afrika en het VK.
Nu al moeten reizigers uit de meeste landen een negatieve PCR-testuitslag van maximaal 72 uur oud kunnen laten zien als men naar Nederland reist. In de nieuwe situatie moeten reizigers dus zowel een negatieve PCR-test als een sneltest, die binnen een kwartier een uitslag geeft, kunnen overleggen. Hiermee wil het kabinet het reizen naar het buitenland ontmoedigen.
De regering wil daarnaast een verplichte quarantaine van tien dagen voor alle reizigers die in Nederland arriveren, de invoer hiervan laat nog even op zich wachten omdat daarvoor de wet moet worden aangepast.
Bron: NU.nl
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand23 december 2024De redactie wenst alle lezers fijne feestdagen!
- Nieuws uit Thailand23 december 2024Illegale handel in medicijnen bedreigt volksgezondheid
- Nieuws uit Thailand23 december 2024Thaise regering komt met steun en voordelen voor een zorgeloze nieuwjaarsvakantie in 2025
- Achtergrond23 december 2024De kerstboom: van heidense symbolen tot feestelijke traditie
Volgens Luchtvaartnieuws zou er achter nog getracht het stilleggen van de vluchten te voorkomen:
‘Deze site heeft vernomen dat KLM achter de schermen nog bezig is om een uitzonderingspositie voor bemanningen te vragen bij de overheid, zodat het personeel straks geen verplichte antigeentest hoeft te ondergaan en ICA-vluchten door kunnen blijven gaan.’
https://luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/2/airlines/klm-stopt-met-verre-vluchten-wegens-aangescherpt-reisbeleid
Dag. Volgens dit bericht https://vnconline.nl/actueel/media-lopen-vooruit-op-klm-zaken loopt Nu.nl op de zaken vooruit.
Reeds half vorig jaar voerde Emirates bij vertrek uit Duba sneltesten uit bij sommige vluchten. Dat ze bij de KLM niet verder vooruit kunnen kijken mag je hun verwijten, in plaats van hard te gaan roepen kunnen ze beter direkt aan het werk gaan om de sneltesten te regelen en daarnaast ook 2 extra piloten, voor dat laatste denk ik dat het geen probleem is want vele vluchten worden al niet uitgevoerd en daardoor zijn er ruimschoots piloten voorhanden welke thuis zitten. Maar ja zal wel om de centjes gaan en 2 piloten extra te laten overnachten kost bijvoorbeeld in Bangkok 2x 2500 baht in een luxe hotel, iets van 150 Euro extra. En de piloten verblijven al in een “bubbel” tijdens hun verblijf elders wat maakt dat de kans erg klein is dat ze besmet raken. Voor reserve bemanningsleden lijkt me het ook niet een probleem want men kan gebruik maken van lokaal cabinepersoneel (is al goedkoper dan Nederlands personeel), mensen bijvoorbeeld afkomstig uit een Aziatisch land welke dan stand-by staan in het geval een sneltest positief uitvalt. Probleem opgelost.
Het word steeds gekker wij moesten eigenlijk 20 januari terug vliegen met Lufthansa .wij waren mooi op tijd met PCR test van dag oud .helaas meneer Duitsland eist 48 uur PCR test bij binnen komst Duitsland .ok hoe doen we dat met een vlucht van 12 uur ?? Wij werden met 17 andere personen niet meegenomen ?? .ambasade gebeld “sorry kunnen u niet helpen “ .weet nu even niet hoe ik terug moet naar Nederland
Het kan aan mij liggen, maar een PCR test van een dag oud , is volgens mij 24 uur. Aansluitend een vlucht van 12 uur is het totaal 36 uur. U heeft dan nog 12 uur speling om tot 48 uur te komen.
Lijkt mij ook wel krap , maar niet onmogelijk. Of U vertelt niet het gehele verhaal duidelijk.
Beste Raymond,
Wij hebben de PCR test 18 januari laten doen kregen 19 januari de uitslag en probeerde 20 januari naar Nederland te vliegen . Helaas is bij aankomst in Duitsland langer dan 48 uur
Ik begrijp dit niet goed, want als ik naar de actuele gegevens op de Lufthansa website kijk – en ze goed interpreteer – zou je bij transit in Duitsland zonder die test aan boord gelaten kunnen worden in Thailand.
https://www.lufthansa.com/dk/en/entry-into-germany
Thailand behoort immers niet tot de ‘virus variant areas’ die door de Duitse RIVM – het Robert Koch Instituut – zijn aangewezen:
1. Folgende Staaten gelten aktuell als Virusvarianten-Gebiete:
Brasilien – gesamt Brasilien (Virusvarianten-Gebiet seit 19. Januar, seit 15. Juni 2020 bereits als Risikogebiet ausgewiesen)
Vereinigtes Königreich Großbritannien und Nordirland – das gesamte Vereinigte Königreich von Großbritannien und Nordirland (Virusvarianten-Gebiet seit 13. Januar, seit 15. November 2020 bereits als Risikogebiet ausgewiesen)
Irland – gesamt Irland (Virusvarianten-Gebiet seit 13. Januar, seit 9. Januar 2021 bereits als Risikogebiet ausgewiesen)
Südafrika (Virusvarianten-Gebiet seit 13. Januar, seit 15. Juni 2020 bereits als Risikogebiet ausgewiesen)
Had je misschien een afzonderlijk ticket voor het traject Frankfurt – Schiphol?
Als te veel internationale vluchten niet meer doorgaan, zullen de vaccins niet in andere contreien kunnen toekomen, en zal het probleem op deze wijze nooit onder controle komen.
Zal men dan de vaccins per schip versturen? Neen dat kan ook niet. Moet elke land zijn eigen vaccin ontwikkelen en poroduceren?
Trouwens nu deze vluchten schrappen uit schrik van besmetting uit het buitenland, als het binnenlands al heel ruim is verspreid,lijkt me nogal onlogisch.
Bij Lufthansa lees ik dat een PCR test 48 uur van tevoren geldt uit een aantal landen, Thailand staat daar niet bij. Volgens mij vlieg je dan niet van Thailand naar Duitsland.
Hier een citaat uit de mededeling van Lufthansa:
Due to the requirements of the German Federal Police of January 13, 2021, passengers from Brazil, Great Britain, Ireland and South Africa are subject to extended travel conditions.
en de link:
https://www.lufthansa.com/de/en/flight-information
Ik probeer me in te leven in KLM en snap dat ze een zorgplicht hebben voor hun personeel. Wat ik niet snap is dat men dan dus positief getest personeel op de vlucht wil mee nemen, dat lijkt me toch niet de bedoeling?
De Nederlandse luchtvaartmaatschappij KLM schrapt opnieuw tot 1.000 banen boven op de al eerder aangekondigde 5.000. “The reality is that the recovery, especially in the long-haul destinations, is taking considerably longer than expected,” KLM said, prompting the airline to make more job cuts.
Hoe is het mogelijk dat een Thai (vertrekt vanavond met KLM naar Bangkok) zonder Covid test mag vliegen. Een Fit to Travel document, welke online is aangeschaft voor 60 euro, is het enige wat nodig is. En wij Nederlanders (incl. KLM personeel) zijn verplicht om een PCR test te laten afnemen voor vertrek? Wat een onzin !
Het gaat er juist om dat die test nodig is voor de retourvlucht, naar Amsterdam.
Daardoor zou het mogelijk zijn dat bemanningsleden niet mee terug mogen en ter plekke in quarantaine moeten of naar een ziekenhuis.
In Bangkok is dat misschien zo erg nog niet, in Botswana lijkt me dat minder prettig.
60 Euro is trouwens nogal aan de prijs, wij hebben 12 Euro betaald voor Fit-To-Fly.
Laatste nieuws:
Voor crew en reizigers uit de Nederlandse Antillen en 9 ‘veilige’ landen komt er een ontheffing op de sneltestverplichting vóór vertrek naar Nederland.
Dat heeft de overheid zojuist bekendgemaakt. Het gaat om Aruba, Bonaire, Curaçao, Sint-Maarten, Saba, Sint-Eustatius, IJsland, Australië, Japan, Nieuw-Zeeland, Rwanda, Singapore, Zuid-Korea, Thailand en China. Dit zijn de landen waarvoor ook geen PCR-test nodig is. Het lijkt er dus op dat KLM wel op deze (ei)landen kan blijven vliegen maar daar is nog geen officiële bevestiging van.
Bron: https://vnconline.nl/actueel/geen-sneltestverplichting-voor-crew-en-reizigers-op-nederlandse-antillen-en-9-andere-landen