KLM schrapt vluchten naar Bangkok
Luchtvaartmaatschappij KLM schrapt de eerste twee weken van mei, 22 vluchten naar acht bestemmingen waaronder Bangkok. Dit vanwege het uitblijven van een nieuwe cao.
KLM wil kosten besparen en heeft daarom minder stewards en stewardessen aangenomen voor de lente- en zomerperiode dan normaal dat zou moeten worden opgevangen door het vaste cabinepersoneel, dat meer uren zou moeten gaan werken. Echter de gesprekken over een nieuwe cao verlopen erg stroef en duren veel langer dan KLM had verwacht. Daarom krijgt KLM de dienstregeling niet rond.
KLM biedt passagiers die geboekt hebben een overboeking aan. Passagiers vliegen in principe een dag eerder of later met een andere KLM-vlucht. Als passagiers per se op dezelfde dag willen vliegen, wordt waar mogelijk een overboeking naar een andere maatschappij aangeboden. KLM zegt nog geen zicht te hebben op de financiële consequenties.
Gisteren liet KLM nog weten dat het de aanschaf van twee Dreamliners opschort. En eerder deze week werd duidelijk dat de luchtvaartmaatschappij vluchten naar Edmonton in Canada uitstelt.
KLM praat vrijwel dagelijks met de vakbonden in een poging alsnog tot een akkoord te komen. Als die er op 27 maart nog altijd niet zijn, moet mogelijk ook in de tweede helft van mei in de dienstregeling worden gesnoeid.
Bron: NOS
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Activiteiten22 december 2024Ontdek de magie van Koh Tao met zon, zee en avontuur
- Nieuws uit Thailand22 december 2024Veilig de feestdagen door in Thailand: Campagne tegen rijden onder invloed
- Nieuws uit Thailand22 december 2024De groeiende impact van e-sigaretten op jongeren in Thailand
- Nieuws uit Thailand22 december 2024Thailand streeft naar eerlijke gezondheidszorg voor iedereen
Toen ik dit las schok ik even. Ik ben in de gelukkige staat dat ik op 5 mei naar thailand vlieg. dus kreeg even een hard verzakking. maar even later gekeken op de NOS site stond dat de vlucht van 12 mei heen en 13 mei terug waren gecanceld.vlucht nummer KL0875 en 13 mei.
Wij vliegen 13 mei door met KL0875, dus zou betekenen dat onze vlucht gewoon doorgaat?
Als oud KLM er vliegdienst (71- 75 , 4 jaars contract !! ) geef ik graag mijn mening over ” mijn ” KLM – ( + Air France ) anno 2015.
Vlieg vanaf 1971 met enige regelmaat ( eerste jaren als crew of standby ) met de KLM naar Bangkok.
Ik ben sinds 2011 +/- 5 maanden per jaar woonachtig in Thailand en reis 2 à 3 x per jaar AMS-BKK-AMS.
In 2001 ben ik voor het eerst met EVA-AIR in de zgn. Elite- Class naar BKK gevlogen , en dat beviel prima.
Reis sindsdien uitsluitend EVA..!!,het verschil in comfort / service tussen EVA`s Elite – Class vond ik ,ondanks enige meerprijs, veel te groot vergeleken met KLM`s economy class , en na mij nu is gebleken, ook met de KLM,s economy – comfort class .
Kennissen attendeerde mij onlangs op die economy – comfort class van de KLM.
Op 25/02/2015 vloog ik met de Kl 876 , economy – comfort ,naar AMS.
Na 2uur vertraging ( motor kapot , kan gebeuren…!!) vertrokken wij om ca. 14:15 uur naar AMS.
Een uur.. na de start werd de lunch geserveerd, er werd geen tijd gemaakt voor een borrel….!! , zgn. “drinkservice”
Heb wel getracht de “stess”tot 3 maal toe via het oproep systeem te bereiken om een drankje te bestellen , maar helaas..!!
Kwaliteit van het geserveerde : matig.
Zit comfort van de economy comfort class( + 160 euro ..!! one way ) vergeleken met EVA`s Elite Class : ronduit beroerd…!!
Service niveau / uiterlijke verzorging cabine bemanning : matig/ het zag er niet uit …..!!!
De cabine stewardess , positie comfort class, kon zich door haar omvang maar met moeite door het gangpad , eerlijk ik overdrijf niet , bewegen.!
Wel was er veel aandacht voor collega IPB ers ( standby`s) en de aan boord meegebrachte Thai orchards.
De positie van “onze” KLM + Air- France staat al enige jaren ter discussie, bij de Air France – KLM holding moet het roer rigoureus om ….,om zodoende het tij te keren, een nieuwe kapitaal injectie is hard nodig, ze moeten investeren in mensen en kwaliteit.!!
Ik citeer uit een artikel uit de Telegraaf van 03/03/2015 van Steven Verhagen van de VNV (Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers )
Verhagen vindt het personeel op de grond en in de lucht serieus moet bijdragen om de vliegmaatschappij weer gezond te krijgen ( ik deel deze mening volkomen )Hij is geschrokken van de strijdlustige taal van de cabine vakbond VNC in deze krant . “misschien moet de KLM directie maar wat steviger aanzetten, De polder is geen vruchtbare bodem meer voor CAO overleg.!!
Ten onrechte denken medewerkers volgens hem dat KLM het nog steeds goed doet. In werkelijkheid zijn we te duur.. te log..!! en te matig geworden. Einde citaat.
Misschien is het weer invoeren van 4 en 5 jaars contracten voor vliegend personeel een optie..!!
De terugreis met de KL 875 AMS- BKK beviel op het zit comfort en de maaltijden na een stuk beter…, maar ik blijf voorlopig… weer EVA vliegen.
Carl.
Een kapitaal injectie voor de KLM?
Zou iemand daar zijn geld in willen steken?
Air France niet, die wil het overgebleven geld er alleen maar uithalen.
Iemand anders ook niet als Air France likkebaardend naar dat geld kijkt.
Als de KLM niet gekocht wordt door de overheid, is er binnenkort waarschijnlijk geen KLM meer.
Volledig met je eens ik heb ook eens een poging gedaan met KLM met de knieen in de neus zitten vind ik maar niks geef mij ook maar EVA , volgens mij is KLM te duur wegens overgewicht van de stewardessen 🙂
Sabena had destijds ook zeer sterke vakbonden. We weten hoe dat afgelopen is.
Carl,
Ben het wel met je eens. Vlieg zelf altijd economy maar de zitruimte bij China-airlines is beter. Ben zelf 1.91 en 105 kg, een grote man dus maar dat verschil merk je wel.Vlieg daarom niet meer met K.L.M. Vlieg dus tegenwoordig met China airlines of Eva-air.
Gr. Rob
Ik schrok ook even, vlieg op 4 mei. Maar betreft inderdaad gelukkig maar één retourvlucht.
http://nos.nl/artikel/2025501-klm-schrapt-meer-vluchten.html
Ik denk net zoals de opperbaas Elbers van de week al riep dat KLM net als Thai en Malaysia gaat saneren en kleiner gaat worden. Dan krijg je vriend China Airlines met een grote 777 op de Bangkokroute en geen KLM meer. De directie zal de komende tijd veelvuldig het nieuws gaan bepalen. De grote vraag is de aankomende weken hoe de klant gaat reageren.
erg geïnteresseerd in verdere meningen, b.v.d. sabine
Ben met KLM op 15 maart naar BKK gevlogen,voorheen altijd met China airlines.
China is in véél opzichten beter.
Ga met Air France terug ben benieuwd of dit beter is dan KLM.
Vlucht KLM met een B 747 Air France met B 777
Wij vliegen op 1 mei terug vanaf bangkok. Heeft dat nog consequenties?
Ik mag elk jaar een keer AMS-BKK-AMS doen. Soms met KLM soms China Airlines soms Finnair soms Cathay. Elke airline heeft zo zijn makke….. Vind wel dat nu de vakbonden moeten inbinden terzake de KLM; Te beginnen met de salarissen en pensioenleeftijden van de vliegers, want die zijn toch echt uit de tijd! Kan goede voorbeeld zijn voor de Air France – vakbonden, waar onderhandelingen later dit jaar zijn.
n.a.v. comment Ruud:
Helemaal gelijk met dit commentaar. Het gevaar van “verdwijnen KLM” hing al in de lucht, bij het niet ratificeren van de eerst gemaakte termijn afspraken van Eurlings, voor de nieuwe periode. Dit heeft de KLM (in casu Nederland) de das omgedaan. Lekker he, die ex politici,
Ik vlieg al ruim 5 jaar 4 keer per jaar met EVA en vind het nog steeds perfekt vooral de elite stoelen en been ruimte die zij bieden en nooit vertraging gehad.
Ben een keer met KLM geweest niet te vergelijken met de survise en kwaliteit die EVA bied het personeel van KLM zou ! willen zij in de toekomst nog werk hebben een tijdje bij EVA air moeten gaan vliegen om beleefthied , verzorging van zich zelf en survise te leren, tevens vind ik ook dat de KLM veel beter moet gaan kijken naar de verschijning en figuren van het verzorgend personeel ( betere selectie )want die zien er vaak niet uit , het is toch verdomd jammer dat we zoon prachtige vliegmaatschappij hebben met een groot en lang verleden en dat de keuzen op andere maatschapijen vallen om dit soort zaken het personeel zou zich meer bewust moeten worden van het fijt dat ze werk hebben inplaats altijd maar op hun rechten te staan.
Dus KLM , meer been ruimte, betere stoelen , goed verzorgt en mooi uitziend personeel , en vooral dienstbaar en verzorgend opstellen naar de klant ,stoppen met air Frans beter aan sluiten met een Duitse maatschappij dan kan het allemaal nog goed komen en kunnen we onze plaats weer terug verdienen in de wereld markt.
Ben ook helemaal akkoord met de opmerkingen .Heb meerdere malen met KLM gevlogen Service kan niet tippen aan Eva en China airways alsook het ”visueel ”aspect.Vlieg sedert meerdere jaren met Thai airways vanaf Brussel daar ik uit Oostende kom.Goede service ,men kom direct in de mood.De crew is ook veel vriendelijker dan de europese .Dus zolang Thai airways nog vanuit Brussel vliegt,want ze zitten ook in financiele problemen,ga ik verder met deze luchtvaartmaatschappij.Al kost het wat duurder .