KLM schrapt steward(ess) op lange vluchten
Luchtvaartmaatschappij KLM wil voor de start van het winterseizoen op lange vluchten een steward of stewardess minder aan boord in de Economy Class. De maatregel moet voor een fikse bezuiniging zorgen.
Volgens KLM is de maatregel nodig om de gewenste productiviteitsverbetering van vier procent te behalen. Met ingang van 30 oktober vliegt KLM daarmee op veertig procent van de lange afstandsvluchten met één cabin attendant minder in Economy Class. Het gaat om vluchten met ‘300 seaters’ zoals de Boeing 777-200, Airbus 330-300 en Boeing 787.
Een steward of stewardess minder aan boord, heeft volgens de vakbond FNV negatieve gevolgen voor de werkdruk van het personeel omdat de werkdruk met 15 tot 20 procent toeneemt. De bond denkt dat het ten koste gaat van het personeel en de klanten.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Achtergrond2 december 2024De magie van mangosteen: Thailand’s sappige geheim
- Rooftop bars2 december 2024Above Eleven Rooftop Bar in Bangkok: kwaliteit op eenzame hoogte!
- Achtergrond30 november 2024Hervormingen van Thaise vastgoedwetten: redding of verkoop van het land?
- Agenda30 november 2024Agenda: December festivals en evenementen in Thailand
En wat is het volgende , eigen boterhammen en drinken meenemen ? En dan zeggen dat hun ” service” al tot de minste in de luchtvaart mocht gerekend worden.
LL nog met KLM naar Bangkok gevlogen en vond de service zeer goed.Voila!
Ik heb meer bewondering voor de medewerkers van McDonalds dan voor de “cateringmedewerkers” van KLM. Op een vlucht naar Bangkok van 11 uur zijn ze een uurtje bezig met het uitdelen van maaltijden. Daarna flink aantal uren achter gesloten gordijnen trekken ze zich terug voor onderling gebabbel en slapen denk ik. Hetzelfde als het weer tijd is voor ontbijt, ongeveer een uur zijn bezig met het ronddelen en ophalen. En daarna wordt is het bijna aankomsttijd. Tjonge jonge wat wordt er hardt gewerkt en druk dat ze hebben, ja met elkaar … Als je praat over werkdruk kijk dan naar andere functies in service verlenende industrie zoals horeca , toerisme en meer en realiseer je dan dat het luxe baantjes zijn als vliegende cateringmedewerkers.
Tijd om de tering naar de nering te zetten en overbodig personeel er uit te halen.
Moet op deze manier air france gesteund worden dat stelletje egoïsten die alleen bij het minste of geringste staken.
Hetis beter de KLM uit air France KLM stapt en eventueel met Lufthansa samenwerk de mentaliteit van Lufthansa past beter bij KLM dan dat van airfrance.
B.geurts
Waarom niet een piloot minder, ze vliegen toch met de computer, en 97% van alle ongelukken worden veroorzaakt door de piloot!