Voor juli en augustus geldt, vanwege de personeelsproblemen op Schiphol, voor alle luchtvaartmaatschappijen een maximumaantal opstappende passagiers vanaf Amsterdam. Dus ook voor KLM. Dat maximum verschilt per dag. Om hieraan tegemoet te komen beperkt KLM de verkoop van tickets en zal KLM, op beperkte schaal, ook een aantal vluchten annuleren.
Met deze stappen verwacht KLM binnen de afgesproken hoeveelheden opstappende reizigers te blijven. Hierdoor kunnen we onze klanten, ondanks de aanhoudende operationele uitdagingen op Schiphol, toch duidelijkheid geven. Zo hoeven passagiers die reeds geboekt hebben zich geen zorgen te maken of hun reis door kan gaan.
Passagiers van KLM wiens vlucht geannuleerd wordt, zal een acceptabel alternatief worden aangeboden. Dat zal in de meeste gevallen neerkomen op een vlucht op dezelfde dag, of zo dicht mogelijk op de dag van de oorspronkelijke boeking. Reizigers die dit betreft worden hierover zo snel mogelijk persoonlijk geïnformeerd. Passagiers hoeven hiervoor geen contact op te nemen met KLM; zij krijgen deze informatie automatisch van KLM of van hun reisagent.
KLM benadrukt nogmaals dat het gedwongen beperken van reizigers op luchthaven Schiphol geen structurele oplossing kan zijn.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand23 december 2024De redactie wenst alle lezers fijne feestdagen!
- Nieuws uit Thailand23 december 2024Illegale handel in medicijnen bedreigt volksgezondheid
- Nieuws uit Thailand23 december 2024Thaise regering komt met steun en voordelen voor een zorgeloze nieuwjaarsvakantie in 2025
- Achtergrond23 december 2024De kerstboom: van heidense symbolen tot feestelijke traditie
Nou ik zou op 9 juli vliegen van Schiphol naar Helsinki, en dan door naar Bangkok met Finnair. Krijg een bericht van Finnair dat mijn vlucht Schiphol Helsinki is geannuleerd, en dat was het dan, geen alternatief of iets anders! Nu ga ik via een omweg zelf naar Helsinki. De rest van de vlucht blijft het zelfde en is niet geannuleerd!
Dan heeft KLM nog een iets betere service, dat ze iets anders voor je zoeken.
Ga zo door Schiphol, dan kom je er wel, goed voor de CO2 maar niet voor de vakantie gangers.
Hoe laat ging jouw vlucht van Amsterdam naar Helsinki?
Bedenk wel dat in de voorwaarden van Finnair staat dat als je een gedeelte van de reis onderbreekt de rest ongeldig is verklaard. Misschien dat dit in deze omstandigheden niet aan de orde is, maar kijk uit wat je doet!
Finnair heeft noodgedwongen alle avondvluchten (AY1303?) geannuleerd. Maar de ochtendvlucht gaat wel. Heeft u al contact opgenomen met Finnair?
Een chat gedaan met de robot, die zei dat het te druk was en ik later terug moest komen,op een gegeven moment had ik een huilende robot aan de lijn. Ik bleef aandringen om een echt persoon te spreken en toen werd ik op de wachtrij gezet, nummer 44!
Na enige tijd kreeg ik een dame in de chat, ik had gezien dat Finnair ook van Dusseldorf naar Helsinki vloog dus gevraagd of er plek was. Helaas vol, nu alle vluchten verzet naar een dag later. Ga nu met Flixbus 11:15 naar Dusseldorf (€57 3 pers) vlucht om 18:45 naar Helsinki, daarna om 00:45 naar Bangkok met vlucht AY0143 waar ik om 16:25 aankom. Daar maar eerst een Hotel geboekt om uit te rusten (Silver Gold Garden Hotel Suvarnabhumi).
Onderneem je geen actie dan had ik mijn geld terug gehad een een 3 x duurdere vlucht kunnen nemen, Nu ben ik voor de vlucht met 3 personen €1650 kwijt!
Iedereen bedankt voor het meedenken
Hallo Arno
Wat voor ticket heb jij? een Lite – classic of flex?
Als je geen gebruik wou maken van de veranderingen dan zou je jouw geld terug krijgen? begrijp ik dat goed? vandaar de vraag of dat ook voor lite en classic tickets geldt.
Ik heb een Classic ticket (non refundable) en als ze mij gaan annuleren (in september) dan ga ik niet, had helaas geboekt voor de Schiphol toestanden. ik wil al deze slopende toestanden niet meemaken. dan maar een dagje Terschelling.
Goede reis alvast
groet Leo
Een standaard ticket (economie), maar als een externe oorzaak jou tickets annuleert dan mag jij kiezen wat je wil, geld terug of veranderen!
Ga jij zelf annuleren dan krijg je waarschijnlijk geen geld terug!
In mijn geval niet handig om te annuleren omdat een nieuw ticket mij zomaar €2000 meer kost nu!
Bedankt en jij succes
Hallo Arno
Ik was onduidelijk met ”classic”, ik heb ook een standaard Enconomy ticket, en ik weet dat als als ik zelf zou annuleren er geen refund mogelijk is, dat kan alleen met de flex tickets.
Ik was er alleen niet zeker van dat er refund zou kunnen zijn voor het hele traject omdat zij slechts een gedeelte van de vlucht hadden geannuleerd, hetgeen ook al weer zeer merkwaardig is, en dan ook nog zonder uitleg. Dit verdient geen schoonheidsprijs daar bij Finnair, had ik niet van hen verwacht.
En dan die ellende nog met die chatbot, ik weet er alles van, dat is zeer frustrerend.
Mochten ze met mij de zelfde grap uithalen, dus geen vertrek via Amsterdam dan annuleer ik alles, maar misschien is in september de rust terug gekeerd op Schip hol dan vertrek ik gewoon.
Groeten
Leo
Ik ben een paar dagen geleden vertrokken van Schiphol en kom er voorlopig niet meer. Ik was er 4,5 uur voor de vertrektijd en toen stond er al een rij bij de incheckbalie. Na een 1,5uur was in ingecheckt en toen naar de tent buiten waar de rij begon voor de handbagage check. Dat was 2,5 uur aanschuiven via een zigzag buiten, op de begane grond en op de eerste verdieping waar de controle is. Ik was aan de beurt, inmiddels 10 minuten voordat de gate dicht zou gaan. In de rij was het een gevecht, gescheld en gemopper van mensen die stonden te zwaaien met instapkaarten omdat hun vlucht al weg zou gaan, er werd niemand voorgelaten. Toen bij de handbagage check waar zo’n mickey mouse systeem de tassen checkt en de computer bepaald welke tassen open moeten. Op een gegeven moment werden er zoveel tassen naar de extra check gedirigeerd dat die band vat liep. Mijn laptoptas waar niks dan een laptop en wat boeken in zat lag er ook tussen. Er was maar 1 irritante blonde muts die dat moest contoleren en ze nam er alle tijd voor terwijl de band vast stond en er ook geen bagage meer gecheckt werd. Mensen die dachten dat ze er door waren stonden zenuwachtig op hun horloge te kijken en de blonde muts, quasi relaxed zei dat het wel goed kwam en ging nog langzamer werken. Uiteindelijk nadat alle tassen voor mij grondig gecheckt waren, visueel en met een of ander apparaatje dat ze erdoor halen en in een scanner getest wordt was alles goed. Er werd niks in geen een tas gevonden! Toen door naar de paspoortcontrole en daar stond ook weer een rij en volgens de tijd op mijn boarding pass was de gate dicht. Toch maar naar de gate gerend en toen ik daar buiten adem aan kwam zeiden ze dat ik rustig aan kon doen omdat er nog 200 passagiers niet waren. In het vliegtuig zei de piloot dat het beter was te wachten op de rest omdat de koffers eruit halen van de passagiers die er niet waren ook veel tijd zou kosten. Na 2 uur in het vliegtuig waren er nog steeds 90 passagiers niet en ze gingen de koffers eruit halen. Als die passagiers alsnog zouden komen ging de koffer niet mee. Dat duurde nog een uur en uiteindelijk met 3 uur vertraging vertrokken.
Dat lange wachten en urenlang op je benen staan moet toch vooral ook voor ouderen problemen opleveren, of zouden er voorzieningen zijn voor hen die dat gewoon niet meer kunnen?
Je kunt inderdaad beter een kogel door je voet schieten want rolstoelers rollen alle rijen voorbij.
Een week geleden vertrokken vanuit Bangkok naar Amsterdam. 5 minuten inchecken, 1 minuut handbagage controle, 2 minuten paspoort controle. Toch wel geweldig dat ‘georganiseerde’ Nederland.
Dat is niet zo verrassend als er nauwelijks vakantiegangers, en dus passagiers zijn.
Ik kan me de wachtrijen in Bangkok nog wel herinneren.
Verschrikkelijk, wat een martelgang. Dan kunnen ze mij bij elkaar vegen, ik kan niet lang staan, maar zit niet in een rolstoel en heb ook geen krukken, misschien klapstoeltje meenemen? Brrrrrr!!!
Dat gaat nog wat worden in dat verschrikkelijke Schiphol horror theater.
net terug van vakantie in Thailand gevlogen via schiphol geen enkel problemen gehad alles goed geregeld.
inchecken online bagage droppen en door security checks nog geen 20 minuten.
probleem ligt hem in dat mensen te vroeg naar de luchthaven komen.
tip boek een nacht vlucht dan is de meeste drukte voorbij.
Vroegkomers zijn natuurlijk weer extra mensen in de rij, die daardoor langer wordt. Echter, hen de schuld geven is echt de wereld op z’n kop. Want als je als reiziger te laat komt, dan ben je je geld kwijt. Want je was niet op tijd! Dus wat doe je dan? Als goede burger ben je op tijd op je afspraak, zoals je op tijd op je werk bent, op tijd bij een sollicitatie, op tijd bij de ambassade, op tijd bij de dokter etc.
Hier is maar 1 probleem en dat is Schiphol! De vorige directeur, Nijhuis, is begonnen met aanbestedingen op basis van laagste prijs, waardoor de onderaannemers lage lonen gaan betalen. En dan word je vervolgens in Corona-tijd ook nog ontslagen! Sta je dan te trappelen om weer op Schiphol te werken of zoek je iets anders? Iets wat beter betaald, wat je vaste uren geeft en leuker werk is? Dat kun je geen werknemer kwalijk nemen. Er is 1 schuldige en dat is Schiphol. Mismanagement vanwege het onvermogen om dit te zien aankomen (vluchtschema’s al in november bekend!), onvermogen omdat ze geen oog hadden voor kwaliteit en enkel op prijs stuurden en de arrogantie te blijven hangen in de retoriek dat ze van “landsbelang zijn”. En zie nu; plots moet Schiphol 12% krimpen en Lelystad Airport gaat nooit open en wordt net als de Betuwelijn een verkwisting van miljarden, terwijl de toeslagen-slachtoffers en de gedupeerden van de aardbevingen in Groningen al jaren wachten op een fooi! Het zou de overheid en Schiphol sieren als ze hun fouten toegaven in plaats van anderen de schuld te geven
Het gaat hoofdzakelijk om vluchten binnen Europa waar de problemen liggen op Schiphol.Intercontinentale vluchten hebben weinig tot geen wachttijden, daar gaat alles vrij normaal.
@Jan
Hebben die intercontinentale vluchten dan een apparte, hal ,checkin en security…op Schiphol? lol
Voor een vlucht buiten het Schengen-gebied ga je in ieder geval op een andere locatie door de security – in dat geval ook gevolgd door de paspoortcontrole – dan wanneer je een bestemming binnen dat gebied hebt.
Wanneer je naar Thailand vertrekt en géén overstap binnen dat Schengen-gebied hebt zul je, tenzij je KLM vliegt, in het algemeen in vertrekhal 3 moeten inchecken. O.a. Singapore Airlines, Emirates, Qatar en EVA Air hebben daar hun balies.