Al eerder werd de World Business Class van de Boeing 747-400 omgebouwd. Nu is de Boeing 777-200 vloot van KLM aan de beurt voor een complete metamorfose. Naast het interieur van de World Business Class heeft designer Hella Jongerius nu ook de Economy Class ontworpen.
De nieuwe Economy Class-stoelen bieden reizigers meer beenruimte en een uitgebreid nieuw inflight entertainmentsysteem met onder andere grotere 9 inch touchscreens in HD-kwaliteit, interactieve 3D-kaarten en de mogelijkheid om via ‘seat chat’ te communiceren met medereizigers die niet in de buurt zitten.
De ombouw van de 15 Boeings 777-200 is eind 2015 gereed. Daarna volgen onder andere de Boeings 777-300. Hiernaast worden in 2015 twee nieuwe 777-300 met nieuw interieur en inflight entertainmentsysteem opgenomen in de KLM-vloot. De totale 777-vloot bestaat dan uit 25 vliegtuigen.
Meer beenruimte in Economy Class
Dankzij het slimme ontwerp van de nieuwe Economy Class-stoelen wordt extra beenruimte gecreëerd, wat zorgt voor meer comfort. En er is meer, de ergonomisch geoptimaliseerde hoofdsteun biedt een verbeterde ondersteuning van de nek. Speciaal ontworpen kussens, duurzame high-density materialen en een stopcontact geven de passagier rust en controle. En last but not least: het inflight entertainmentsysteem geeft toegang tot meer dan 150 films en 200 tv-programma’s in vele talen, waaronder een groot aantal lokale films.
Een andere belangrijke verbetering is dat de nieuwe stoelen de lichtste in hun klasse zijn. Minder gewicht betekent brandstofbesparing, wat weer leidt tot een lagere CO2-uitstoot.
De introductie van het nieuwe inflight entertainmentsysteem in zowel de Business- als Economy Class biedt genoeg afleiding voor een reis rond de wereld en nog wel verder! Samen met reisgenoten, met zojuist ontmoete medepassagiers of gewoon alleen.
Luxueuze persoonlijke ruimte in World Business Class
Tegelijk met de introductie van de nieuwe Economy Class voert KLM de nieuwe World Business Class in op de Boeing 777. Uiteraard biedt dit dezelfde hoge standaard als de World Business Class die vorig jaar werd geïntroduceerd in de B747-vloot. Centraal staat hierbij de nieuwe full-flatstoel.
De positionering van de nieuwe stoelen in de cabine en diverse slimme designkeuzes zorgen voor maximale privacy tijdens het slapen of werken. Onder meer de warme kleuren – die per stoel verschillend zijn – en de vele bergruimte zorgen voor ultiem comfort en meer persoonlijke ruimte voor de passagier. Samen met de grotere zachte kussens en luxe nieuwe dekens geeft dit de nieuwe Business Class een warme en vriendelijke sfeer.
Het persoonlijke 16 inch scherm, dat wordt bediend met een handset met touchscreen maakt de luxe Business Class-ervaring compleet. Daarnaast wordt een dual screen ervaring geboden doordat tijdens het kijken van een film de passagier tegelijkertijd kan gamen en chatten.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand algemeen19 november 2024Minister van Volksgezondheid kondigt maatregelen aan tegen alcoholgebruik tijdens Nieuwjaar 2025
- Thailand algemeen19 november 2024Goudkoorts: stijgende baht-prijzen trekken investeerders aan
- Thailand met kinderen19 november 2024Bangkok tip: SEA LIFE Bangkok Ocean World (video)
- Bezienswaardigheden19 november 2024Siriraj Medical Museum in Bangkok (video)
Tsja, meer beenruimte – maar KLM gebruikt deze operatie óók om deze oudere 777-200 serie te ‘upgraden’ van 9 stoelen in de breedte (3-3-3) naar 10 (3-4-3), de configuratie die deze maatschappij al in de 777-300 toepast. Daarmee wordt ‘geschaafd’ aan de breedte van stoelen en gangpaden…………..
Het is dan ook een feit dat het huidige KLM inflight entertainment echt een draak van een systeem is. Reactietijd van een schildpad aan de Valium. Het beeld heeft de scherpte van een blinde valk. En druk je op stop na 50 minuten in een film te zitten kun je de hele film opnieuw opstarten en eerst 10 minuten doorspoelen om je film te vervolgen! Haha te ernstig gewoon anno 2014. Als het nu EasyJet was, à la.
Desondanks reis ik nog wel graag met KLM. Over het algemeen krijgen ze van mij een voldoende. En ik geniet wel van het filmpje kijken aan boord. Maar KLM inflight entertainment krijgt van mij een onvoldoende. Onbegrijpelijk dat KLM dit halve product ooit heeft geaccepteerd tijdens de oplevering. Wellicht had AirFrance net weer een piloten staking achter de rug.
Gelukkig krijgen steeds meer maatschappijen oog voor het comfort van de economy passagier.
Op een kort vluchtje in Europa of bijv. met AirAsia maakt het me allemaal niet zoveel uit, maar de hel die vroeger een lange vlucht naar BKK was, ligt gelukkig achter ons. Blij dat er nog meer comfort onze kant op komt.
Als ‘oog voor comfort’ resulteert in het bijplaatsen van stoelen, had ik liever dat ze dat oog niet hadden…………
Het geld moet uit de lengte of de breedte komen.
Meer beenruimte, beter kunnen liggen een stopcontact, voor mij allemaal plusjes.
Comfort en KLM is verleden tijd.
De stoelen ervaar ik als hoger waardoor het lijkt of je meer ruimte hebt maar dat is schijn.
De zithouding is verre van ideaal en de stoelen zijn smaller als die van Eva en China Air.
Bovendien zijn de stoelen keihard tenminste zo ervaar ik dat.
Voor mij nooit meer KLM.
Standaard wordt je in een midden stoel geplaatst wil je veranderen moet je bijbetalen.
Door de smalle gangpaden lopen ze steeds tegen je aan.
Klopt niet helemaal, als ik gewoon zelf online incheck kan ik gewoon een raam of gangpad stoel kiezen.
Een touchscreen in de stoel is een ramp. Heb je geen knieen in je rug van de passagier achter je, dan zit ie wel met z’n vingers tegen het schermpje te duwen.
Geef mij die ouderwetse afstandbediening maar.
Nergens wordt er gesproken over de breedte van de stoel. Niet bij Thailand blog, alsook niet bij de KLM zelf. Airbus geeft aan dat hun “standaard” stoel 18 inch breed is, maar luchtvaartmaatschappijen hebben de beslissende stem. Boeing heeft als “standaard” 17,2 inch. Dus het zal heel goed kunnen om 3-4-3 in een Boeing 777-200 te plaatsen en tegen iedereen vertellen dat er nieuwe lichtgewicht stoelen in komen, met een geweldig flatscreen en stiekem er een stoel in de breedte bijsteken.
Jammer voor de KLM, er is internet en z’n passagiers weten het eerder dan ze daar in Amstelveen denken.
Dit vindt ik geen lezers bedrog, maar gewoon je klanten belazeren.
Groetjes Nico
Nico, op Thailandblog wordt er wel degelijk over gesproken. zie o.a. de eerste reactie op dit artikel. Ook bij andere gelegenheden is aan de orde gekomen dat sommige maatschappijen een stoel méér in de breedte plaatsen in de 777, naast de KLM doet bijvoorbeeld ook Emirates dat. Het zijn de luchtvaartmaatschappijen die deze keuze – ten koste van het comfort van hun klanten – maken, want de Boeing-standaard voor de 777 bij het uitbrengen van dit model was 9 stoelen in de breedte, in economy.
Overigens zie je dit verschijnsel ook in Business: waar bij voorbeeld Singapore Airlines in een deel van de 777’s 1-2-1 hanteert, is het bij Emirates 2-3-2. British Airways maakt er zelfs 2-4-2 van, waarbij om de andere stoel er eentje achterstevoren staat zodat de inzittende met de rug naar de vliegrichting zit en z’n buurman in het gezicht zit te kijken.
Voor veel mensen zit het ruimtegebrek niet in de lengte, maar in de breedte. 10 stoelen op een rij is daarvoor geen vooruitgang, maar een achteruitgang.
Het duurt dus nog enkele jaren voordat de vloot op een nu alweer achterhaald niveau is gebracht.
En terwijl ik bij bijvoorbeeld Thai Airways altijd het gevoel heb dat zíj blij zijn dat ik met hun wíl vliegen, krijg ik bij de KLM altijd het idee dat ík blij moet zijn dat ik met hun mág vliegen.
fransamsterdam dat idee heb ik ook,vorige week terug gevlogen uit bangkok,kreeg dat idee weer van een jufvrouw van de klm.
De volgende stap is dat dikke mensen dubbele stoelen moeten boeken.
Zojuist teruggekeerd uit Bangkok met Qatar Airways,,misschien en ideetje voor die KLM uitvinders om eens een vlucht met Qatar te maken!!!
Zowel met de Boeing 787Dreamliner als de 777.300 gevlogen allebei configuratie 3-3-3 met zeer veel beenruimte uiterst vriendelijk personeel speciaal voor de nacht een ” tasje” met sokken,oordoppen en een masker voor je ogen !
En dit voor de prijs van € 596.00 Brussel-Doha-Bangkok v.v met een tussenstop van 1.40 uur in Doha.
P.s vergat nog het volgende:
Bij boeking op de site van Qatar zelf je stoel uitzoeken en bevestigen en dat ZONDER extra kosten!!
Ik zal Qatar zeker eens proberen.
dat kan bij KLM ook hoor, meteen bij het boeken al.
Je hoeft alleen te betalen als je economy comfort wil boeken of stoelen met extra beenruimte (exit seats) alle andere economy seats staan tot je beschikking.
Zo bijzonder is dat niet, kan bij KLM en verscheidene andere airlines ook zonder extra kosten.
Nou die kunnen ze weer in hun zak steken,blijf lekker met china of eva vliegen laat dat blauwe ding maar aan de grond staan.
Vervelend zijn de kastjes op de vloer onder sommige stoelen ten behoeve van het inflight-systeem. Hoop dat ze daar een oplossing voor weten.
Als het om het zelfde type “verbetering” gaat, als de lufthansa al heeft doorgevoerd, kunnen ze het beter laten.
Aangezien de constructie dunner is, is er aan de achterkant een harde plastic schaal nodig.
Die keiharde plastic achterkant van die stoelen, zetten je knieen pijnlijk klem als de rugleuning van de stoel voor je naar achteren gaat.
Aangezien die stoelen ook lager zijn, kun je je benen ook niet meer kwijt onder de stoel voor je en zit je de hele reis met je knieen tegen dat harde plastic gedrukt.
Vandaag grote stukken in de nl pers over Schiphol en de KLM. Er moeten dingen veranderen om werkgelegenheid te behouden voor de bv Nederland. Je leest tussendoor het tegenwerken van Turkisch en oosterse airlines. Ik zou het mooi vinden als KLM de Nederlandse reiziger zelf weer weet terug te krijgen in hun toestellen. Hoe? Goed luisteren naar mensen die nu vliegen andere maatschappijen is denk ik een eerste aanzet.
Tja, ieder heeft natuurlijk ook zijn eigen belangen en is het beetje geven en nemen. Ik (78kg) zou geen bezwaar maken als gewicht van reiziger bepalend gaat worden voor de prijs. Maar dat zou weer onheus zijn t.o. mensen die geen invloed hebben op hun gewicht. Anderszins zou het onheus zijn als KLM bij 2 of 3 kg extra bagage,, daar wel in rekening gaan brengen (tot nu toe gelukkig nog niet).
Krap een week geleden weer eens met KLM naar BKK gevlogen. Dat was inderdaad een ramp, terwijl het 4 jaar terug nog zo geweldig was.Maar darna de inflight vn Cathy, Finnair en China, waren ook niet om naar huis te schrijven.
Wat me wel heel erg verbaasde en zeker stoorde, was, dat bij de start, de safety rules alleen in de Franse taal werden uitgelegd. Misschien is dat zelf aan te passen, maar als je eenmaal in de lucht zit dan vervliegt de aandacht voor veiligheid en heeft de bemanning wel wat anders te doen (drankje, hapje) dan de reiziger uit te leggen hoe dat te doen.
Wij passagiers, willen voordelig reizen maar laten we vooral niet vergeten dat iedere maatschappij winst moet maken om te overleven, zeker ook KLM, die dat ot nu toe nog redelijk doet met de ballast van Air France om haar nek!!!!!!!! Misschien had KLM beter een partner uit het midden oosten kunnen nemen, dan hadden ze niet zulke financiele zorgen………maar willen we dat?
De opmerkingen van Haki zijn uit mijn hart gegrepen. Helemaal mee eens. Overigens heeft KLM niet Air France als partner gekozen, maar heeft Air France de KLM overgenomen.
Naar aanleiding van reacties elders op internet heb ik de stoelindeling van de huidige KLM 777-200 en de nu aangekondigde nieuwe indeling eens naast elkaar gelegd.
Dan blijkt dat de nieuwe business class aanmerkelijk meer ruimte inneemt dan de oude, waardoor de eerste rij van de overige stoelen (economy comfort en economy), nu 10 per rij, verder naar achteren is opgeschoven. Omdat het om het zelfde aantal rijen gaat – rijen 10 t/m 44 – kan het niet anders zijn dan dat ze dichter op elkaar staan en wordt de aangekondigde extra beenruimte dus uit de dikte van de stoelen en, waarschijnlijk, ook de zitpositie gehaald. Hier de ‘seat-plans’, let op de positie van rij 10 t.o.v. de voorrand van de vleugel.
Nieuwe indeling: http://www.seatguru.com/airlines/KLM/KLM_Boeing_777-200.php
Oude indeling: http://www.klm.com/travel/gb_en/prepare_for_travel/on_board/seating_plans/777-200ER.htm
Correctie: ik heb de links verwisseld. De KLM link laat dus de nu voorgestelde nieuwe indeling zien, terwijl Seatguru de tot nu toe gebezigde configuratie toont.
Uw conclusie klopt niet, want rij 27, rij 28 en rij 30 ontbreken bij het vernieuwde interieur.
De seatpitch wordt ook in beide toestellen opgegeven als 31 inch.
De meeste pijn zit dus in de smallere stoelen, waardoor je nog dichter tegen je buurman aan zit.
Zeker als die wat breder gebouwd is.
En helemaal als je aan beide kanten zo’n breed gebouwd persoon hebt.
Moderator: niet chatten svp.
Aan de hand van de oude en nieuwe indelingen kom ik tot het volgende resultaat.
– In beide indelingen is het totaal aan stoelen gelijk, 318.
– Het aantal World Business Class-stoelen is met 1 zitplaats verminderd van 35 naar 34.
– Het aantal Economy (Comfort) Class-stoelen is met 1 zitplaats uitgebreid van 283 naar 284.
– De totale ruimte van de World Business Class is uitgebreid tot de voorkant van de vleugels ten koste van de ruimte voor de Economy (Comfort) zone.
– De Economy (Comfort) Class moet het dus met minder ruimte doen. Rij 10 is daardoor 2 rijen naar achteren geschoven.
– De zitruimte (binnenkant) van de stoelen in de Economy (Comfort) Class is gelijk gebleven, 31/35 inch (in de breedte). Ook de tussenpaden zullen nauwelijks smaller kunnen zijn omdat de catering er dan met hun karren er niet meer tussendoor kunnen.
Hieruit volgt dat het verschil is gevonden in de armleuningen (smaller), dunnere rugleuningen en de vorm/stand van de stoelen. Het resultaat zal dus zijn dat de bewegingsruimte en daarmee het comfort minder zal worden.
Dat is precies zoals ik het heb ervaren op mn vlucht BKK AMSTERDAM juli j.l.
Daarom nooit meer KLM,als een haring in een tonnetje met keiharde stoelen.
De KLM top denkt dat wij als klanten dom zijn,van de blauwe zwaan naar een grijze muis.