KLM moet mogelijk omvliegen naar Bangkok
KLM moet waarschijnlijk haar vliegroute naar Bangkok aanpassen indien Rusland het luchtruim sluit voor Europese en Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen. Vooral de vluchten naar Oost-Azië worden getroffen omdat veel Europese luchtvaartmaatschappijen vliegen volgens de zogeheten trans-Siberische route, zo laat de NOS weten.
De boycot van Rusland is een tegenmaatregel tegen sancties die de Europese Unie, de Verenigde Staten en een aantal andere landen instelden. Zo staat de Russische vliegmaatschappij Dobrolet staat op een lijst van personen en instellingen die door die sancties getroffen worden.
Een vliegverbod boven Rusland zou voor Europese luchtvaartmaatschappijen tot hoge kosten leiden. Zo zal KLM flink last hebben van een sluiting van het Russische luchtruim. Over Rusland is veruit de kortste route voor vliegtuigen van Europa naar de Oost-Aziatische markt. Het gaat dan om bestemmingen als Peking, Seoul en Tokio. Ook de vluchten naar bestemmingen in Zuidoost-Azië, zoals Bangkok, Kuala Lumpur en Singapore, zullen moeten omvliegen maar die routes worden minder getroffen.
Omvliegen
Mocht het Russische luchtruim voor KLM dichtgaan dan betekent dit volgens experts dat de vliegtuigen gemiddeld zo’n drie uur moeten omvliegen. Aan extra kosten betekent dit voor een Boeing 777 ongeveer tussen de 350 à 500 euro per passagier (op een retourticket). De lijnen naar de verschillende Japanse en Chinese steden zijn van enorm belang voor de inkomsten van KLM. KLM is een grote speler op de Aziatische markt. In China is KLM zelfs de grootste Europese luchtvaartmaatschappij met zeven bestemmingen.
Indien Rusland daadwerkelijk het luchtruim sluit voor Europese luchtvaartmaatschappijen, dan zullen de ticketprijzen voor vluchten naar Azië aanzienlijk stijgen zo is de verwachting.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Activiteiten22 december 2024Ontdek de magie van Koh Tao met zon, zee en avontuur
- Nieuws uit Thailand22 december 2024Veilig de feestdagen door in Thailand: Campagne tegen rijden onder invloed
- Nieuws uit Thailand22 december 2024De groeiende impact van e-sigaretten op jongeren in Thailand
- Nieuws uit Thailand22 december 2024Thailand streeft naar eerlijke gezondheidszorg voor iedereen
Ik vermoed dat de Europese maatschappijen zich zeer terughoudend zullen opstellen m.b.t. doorberekening van de extra brandstofkosten. Ze zouden anders wel eens veel klanten kunnen kwijtraken aan de niet-Europese concurrentie op de betreffende routes – die wordt immers niet getroffen door de sanctie.
Binnen Skyteam moet de KLM dat toch kunnen oplossen/omzetten? Zijn die Russen trouwens ook niet lid van Skyteam?
Natuurlijk, zolang je maar niet met een onder de sancties vallende maatschappij vliegt – en wat heeft de KLM er dan aan?
Het wordt dus druk boven Turkije en Iran. Je gaat als passagier meer betalen doch je kunt je troosten met de gedachte dat de gemiddelde Rus door de crisis straks niet eens meer met de auto naar zijn datsja
kan….
Het zal andersom ook zo zijn.. Aziatische maatschappijen zullen daar ook van betroffen zijn en hebben daardoor hogere kosten. Ik neem dan aan dat een noodgedwongen verhoging van de prijzen niet per se tot verliezen zal leiden… Tenzij je via het Midden-Oosten o.a. Dubai vliegt. Vluchten naar China, Korea en Japan zullen duurder worden. Deze zijn traditioneel gezien toch al duurder dan vluchten naar Zuidoost Azië en daar zullen de maatschappijen zeker geen hinder hebben van een Ethihad of andere maatschappijen uit het Midden-Oosten.
Trouwens, dertig jaar geleden vloog ik als jonge steward vaker naar Japan via Anchorage, omdat toen ook nog het Russische luchtruim gesloten was. Voor mij persoonlijk was dat fantastisch. Drie dagen vrij in Alaska en we hadden voor de hele bemanning drie grote Cadilacs ter beschikking. Alleen moesten we zelf de benzine betalen. Ik heb toen heel leuke uitstapje naar de Matanuska gletsjer kunnen maken.
Door de opening van het luchtruim boven de UDSSR was dat jammer genoeg afgelopen…..
Zou hier wel eens het kaartje met de vliegroute willen publiceren vanuit Amsterdam naar Thailand met Eva & KLM bvb.
Die gaat NIET over Rusland , wel gaan de Skandinavische landen en vooral Finnair daar voor moeten omvliegen , maar dat kaartje van flightradar24.com laat zien dat het meest dichtbij Rusland Oekraine is (nu zelfs een iets zuidelijker genomen , en gaat na Oekraine over Kazakstan Aghanistan en zo verder .
Kaartje kan evenwel niet geupload worden wegens” blogtechnisch”niet voorzien ….
.
http://www.flightradar24.com/#16.72,97.73/6?&_suid=1407472824508007893473089636882
KLopt,
Ik zie nu op flightradar24 een KLM vlucht vanuit Bangkok over India vliegen in de richting van Afganistan/Turkmenistan. Vel meer zuidelijk dan de bewuste Trans Siberie route.
Hans , de EL AL vliegt al met anti eaket raketten op de commerciele vluchten.
deze zijn gemonteerd onder de romp.
ik heb mij ook vaak afgevraagd of de route die KLM volgt veilig is , en heb daar eigenlijk niet veel vertrouwen in omdat alles om geld draait ipv. veiligheid.
tijd zal het leren…
Hans
Juist.
En dan geeft dat elk land het recht om elk vliegtuig neer te halen, zonder bewijs, want elk vliegtuig is een potentiële wapendrager.
Als het bericht betrouwbaar was, dan zijn/worden de toestellen van El Al hier al mee uitgerust. Kost natuurlijk wel wat, maar dan kan een raket dmv een laser tijdig onschadelijk gemaakt worden.
Dit allemaal gelezen te hebben zit ik met een vraag.
Ik heb al reeds 2 tickets gekocht vertrek januari 2015 Amsterdam – Bangkok
Kan de vliegtuigmaatschappij nu extra geld vragen omdat ze moeten omvliegen.?
Nee geldt niet voor reeds geboekte tickets en als je het artikel goed leest zie je dat het vooral Oost Azie betreft.( peking, Seoul en Tokio)
Rhino, als je de tickets al betaald hebt kan dat niet. Het zelfde is van ik koop een ticket voor zeg maar even 1.000,00 euro volgende maand wordt hij 250,00 goedkoper dan krijg ik toch ook niet mijn teveel betaalde geld terug. Let op ticket moet wel betaald zijn.
Sjaak S schreef: “Het zal andersom ook zo zijn.. Aziatische maatschappijen zullen daar ook van betroffen zijn en hebben daardoor hogere kosten”.
Ik meen gelezen te hebben dat een mogelijke boycott enkel Europese maatschappijen zou treffen.
Ik denk dat het zo’n vaart niet zal lopen want als alle betrokken landen daarna hun luchtruim sluiten voor Russische toestellen komen ze nergens meer.
@Caatje
Daar zit de knoop ‘m precies: Rusland heeft het recht om zijn luchtruim (selectief) te sluiten omdat het dat indertijd zo heeft kunnen bedingen via de internationale conventies die het luchtverkeer regelen. Andere landen hebben dat recht niet.
Hoewel die landen anderzijds allicht wél de nodige wettelijke procedures kunnen ontwikkelen om Russissche transporten te laten landen/aanmeren op/in hun nationale luchthavens/havens. Of om ze niet toe te laten op hun autowegen- en/of spoorweginfrastructuren enz.
Maar dan komt de wereld(economie) wel in een héél link steegje terecht, waarin bijvoorbeeld China het boegbeeld van ongelimiteerde vrijhandelseconomie kan gaan voeren.
Geloof mij: het klinkt op een eerste oppervlakkig zicht wellicht ongeloofwaardig maar een op de spits gedreven economische oorlog is in onze geglobaliseerde wereld misschien wel een groetere bedreiging voor de wereldvrede dan een (geïsoleerd) gewapend conflict.
Kito
Ik heb zo’n donkerbruin vermoeden dat als europa en amerika gezamenlijk hun luchtruim sluiten voor rusland in reactie op het evt sluiten van het luchtruim door rusland, daar verder niemand is die dit tegen kan houden. Dit zijn bijzondere omstandigheden tegen een land dat bezig is een oorlog uit te lokken.
Ik vlieg in feburari 2014 met China Airways vanaf Amsterdam naar Bankok. Gelden die districtie ook voor die vliegtuig maatschappijen? En zo ja ik heb e tickets al betaald kunnen daar nog extra kosten bijkomen?
Beste ,Pollema ik denk dat u uw vlucht gemist hebt Het is al augustus 2014.
Pollema, je bedoelt waarschijnlijk China Airlines en dat is géén Europese maatschappij – lees het bericht nog maar eens.
Geldt dat ook vooreeds gekochte tickets de meerprijs?
graag u reactie.
B.moss
Met de route die nu gevlogen neemt de gemiddelde vlucht van A’dam naar Bangkok en v.v. zo’n 11 á 12 uur in beslag. De kosten van het retourticket zijn, buiten het hoogseizoen, rond de € 650,=. Per enkele reis dus € 325,=. Ruw berekend is de helft van dit bedrag bestemd voor veiligheidstoeslagen, brandstoftoeslag en andere toeslagen. De kale ticketprijs van een enkele reis voor 12 uur vliegen komt dus uit op € 165,=. In het bericht wordt gesproken van een extra reistijd van 6 uur per retourreis en dat zou de vliegtuigmaatschappij dan € 350,= tot € 500,= per retourticket extra kosten bezorgen, oftewel € 175,= tot € 250,= voor een enkele reis met een extra vliegtijd van 3 uur. En dat begrijp ik niet want volgens de bovenstaande berekening kost het ticket voor zo’n 12 uur vliegen (€165,=) dan minder dan de toeslag voor de extra vluchtduur. Waar maak ik een fout?
@Leo: De vluchtschema’s kloppen niet meer.
Doordat de vliegtuigen langer onderweg zijn, zijn ze niet op tijd terug voor de volgende geplande vlucht.
Waarschijnlijk moet er door de langere vluchttijd ook extra personeel worden ingezet.
De planning van het onderhoud van de vliegtuigen gaat de mist in.
Er moet mogelijk extra voedsel en drank mee door de langere vliegreis.
Dat kost ook extra brandstof.
Als het vliegtuig niet vol zit, tellen die kosten extra hard mee.
Er zijn dus wel wat meer kosten, dan alleen die voor de brandstof.
Beste Hans,
Israel heeft sinds kort een raketafweersysteem op zijn verkeersvliegtuigen gemonteerd.
Met lasertechniek wordt een inkomende raket uit koers gebracht en dus onschadelijk gemaakt.Het systeem is in 10 jaar ontwikkeld na de bijna gelukte aanslag met een vanaf de schouder afgevuurde raket op een Israelisch toestel in 2002 in Mombassa,Kenia.
Even googlen voor alle info die hierover te vinden is !
Olaf Belaert
@Leo Th. Heb er mijn e-ticket even op nageslagen. Ik heb een retourticket voor 695,99 euro. Ticketprijs 336,00 Toeslagen: 314,00YR 15,46 RN en 30,53 XT wat deze afkortingen ook allemaal mogen inhouden. Laat ik nog even buiten beschouwing dat hierbij een treinticket zit met de Thallys vanaf Antwerpen centraal. Dus 336 euro voor een vlucht van 2 x 12 uur. Dat is 14,00 euro per uur. Extra vliegtijd 2 x 3 = 6 uur, dus dat kost dan 84,00 euro. Doe er de genoemde toeslagen bij en dan kom ik ook op ongeveer 150 euro extra kosten. En dat is ruim berekend, want de luchthavenbelasting en zo wordt er niet hoger door. Waarschijnlijk een marketing tool om de prijzen te kunnen verhogen, of ………… Maar zoals eerder ook genoemd is, als de KLM zijn prijzen gaat verhogen, dan stap ik wel over in de woestijn. Die tijd haal ik wel in.
Wat een heisa!
Eva Air en China Airlines vliegen niet over Rusland!
En die zijn ook steeds tijdig!
Deze maatschappijen doen er ongeveer 11h00 over!
Vanavond gezien dat KLM ook niet meer over Rusland vliegt! (zie http://nl.flightaware.com/live/flight/KLM875/history/20140808/1550Z/EHAM/VTBS
Ik heb geboekt met EVA en dat was een stuk goedkoper dan KLM, dus…. hoeft KLM geen prijsverhoging door te voeren mijn inziens!
@Loeng:
U hebt het over de vlucht naar Bangkok(Zuid-Oost Azie).
Waar de KLM last mee heeft zijn vooral de vluchten op China en Japan(Oost Azie).
Die vluchten worden nu een heel eind naar het zuiden omgeleid, om voorbij de Himalaya weer naar het Noorden te vliegen.
Ik heb steeds met KLM gevlogen.
Toen we vertrokken zei de boordcommandant steeds dat we ter hoogte van Moskou zo naar het zuiden vlogen en dat er daar wel eens turbulentie zou kunnen zijn.
En de man had nog gelijk ook!
Dus vlogen ze steeds langs Moskou heen, tot vorige week.
Zullen we het allemaal even afwachten. Lees in de krant dat Rusland 220 miljoen euro ontvangt van de vliegtuig maatschappijen voor het overvliegen in hun luchtruim. Zelf vind ik voor wat de export daar naar toe waarom contreer je op 1 land verspreid alles dan is het risico lager. Hoop wel dat nu ze naar het schijnt hun terug trekken uit de Oekraine de klus van MH 017 voor de nabestaanden gauw wordt hervat!
Dit had nooit mogen gebeuren.
De kLM moet niet zeuren over extra kosten voor vluchten naar Bangkok. Vliegen ze maar wat zuidelijker.
Zolang de Emirates en Etiad nog goedkoper vliegen naar Bangkok is dit stemmingmakerij!