Vandaag vertrok het eerste passagiersvliegtuig van KLM dat niet alleen in de ‘belly’ vracht mee terugneemt, maar ook op passagiersstoelen en in de bagage bins in de cabine van het vliegtuig.
KLM is met een B777-300 van Shanghai naar Amsterdam gevlogen en heeft voor het eerst op deze nieuwe wijze vracht mee terug genomen. De lading bestond vooral uit medische hulpgoederen, zoals honderdduizenden mondkapjes en beschermende kleding, in de strijd tegen het coronavirus. Door dit nieuwe vrachtververvoersconcept komt er extra ruimte beschikbaar voor het vervoer van deze goederen.
Per vlucht worden in de cabine ongeveer 500 pakketten vervoerd. Bij goed resultaat van de proef worden aan Sjanghai ook Beijing en Hong Kong toegevoegd als bestemmingen. Voor Cargo-in-Cabin gaat KLM drie Boeing 777’s inzetten. De 747-400 combi vluchten die momenteel weer zijn ingezet en ook die kant op gaan, zullen snel in deze opzet mee gaan doen. De pakketten worden op de stoelen geplaatst en in de bagagebakken.
Cargo-in-Cabin in de praktijk
Het nieuwe en tijdelijke vrachtconcept is door KLM in drie weken door een multidisciplinair team neergezet. Adriaan den Heijer, Executive Vice President Air France-KLM Cargo: “Bij de ontwikkeling en de uitvoering komt veel kijken. Zo speelt veiligheid een belangrijke rol. Alle pakketten op de stoelen worden per stoel vastgebonden om er zeker van te zijn dat ze gedurende de vlucht op hun plek blijven. Maar er zijn ook praktische aandachtspunten, zoals het snel en veilig aan boord brengen van de vracht, zonder het interieur te beschadigen. Het inladen van een cabine is overigens arbeidsintensief; het proces neemt naar verwachting nu nog ongeveer 4 uur in beslag.” Om ervan verzekerd te zijn dat alles goed verloopt, gaat er altijd op deze vluchten een Cargo in Cabin Coördinator van KLM Cargo mee om ter plekke toezicht te houden op het beladen en dat dit conform de procedures verloopt.
Winst in ruimte
“Cargo-in-Cabin vergroot onze capaciteit aanzienlijk. Wat we nu in de cabine kwijt kunnen, zou in de belly overeenkomen met zo’n 6 grote pallets, ofwel 40% van de totale vrachtcapaciteit.”, licht Den Heijer toe. “Deze winst in ruimte kunnen we heel goed gebruiken om meer medische hulpgoederen mee te nemen”, licht den Heijer toe. “Op die behoefte spelen we met Cargo-in-Cabin in.”
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand22 november 2024Al zes toeristen overleden door vergiftigde alcohol in Laos
- Eten en drinken22 november 2024Thai Street Food in Bangkok (video)
- Stranden22 november 2024Toei Ngam Beach, een prachtig strand nabij Pattaya
- Eten en drinken21 november 2024Knoflook in de Thaise keuken, niet alleen lekker maar ook gezond!
Doet Eva-Air ook al.
Goed gedaan!
Het schijnt ook dat een groot, zwaar beladen vliegtuig minder last heeft van turbulentie.
Wel zo comfortabel voor mensen zoals ik die bij turbulentie hard gaan knijpen in de armleuning.
Het complete interieur kan toch verwijderd worden? Of niet?
Vracht op de stoelen plaatsen lijkt mij alleen efficiënt als de heenvlucht wel met passagiers is uitgevoerd.
grappig zat ik net aan te denken heb je ook business class pakketten, en mogen die voor vertrek wachten in de business class lounge, en sparen natuurlijk ook meer punten.
Zeer verstandige beslissing Top gedaan
van de nood een deugd