KLM en Air France in Bangkok
In mijn verhaal over de KLM in Bangkok noemde ik al even het samengaan van KLM en Air France. Enkele reactie’s gingen daar op in door te vertellen, dat de KLM in Air France was opgegaan of dat het een fusie betrof waarbij beide firma’s zelfstandig zouden blijven opereren. Een ander kon precies vertellen hoe de gezagsverhouding en hoe de verdeling van aandelen was geregeld.
Best interessant, maar voor het verhaal over de KLM in Bangkok minder relevant. In het grote geheel kun je zeggen, dat het samengaan vele voordelen biedt. Het gezamenlijke routenetwerk wordt groter, de passagier kan flexibeler worden bediend met meer bestemmingen en combinaties van reizen, kosten kunnen worden bespaard, de positie ten opzichte van vliegtuigbouwers wordt sterker, inkoop van componenten wordt efficiënter en goedkoper en zo zijn er nog wel een aantal andere voordelen op te noemen.
Zelfstandige werkmaatschappijen
Ja, de KLM en Air France blijven zelfstandige werkmaatschappijen, maar de fusie heeft heel wat consequenties voor het “echte werk” in de praktijk, namelijk het vervoeren van passagiers van A naar B. Verkoopkantoren worden samengevoegd of in een aantal gevallen zelfs uitgebreid en ook wordt op technisch gebied veel samengewerkt.
Engineering & Maintenance
Dat laatste is zeker het geval bij de grote afdeling Engineering & Maintenance. Zowel KLM als Air France hebben een technische afdeling, die door de fusie nog meer mogelijkheden heeft om diensten aan derden aan te bieden en op verschillende terreinen samen te kunnen werken. Het geheel heet dan ook officieel AFI/KLM E&M, je zou het bijna een derde werkmaatschappij kunnen noemen. Ik heb uiteraard geen enkel inzicht in hoe kosten en baten van deze groep over KLM en Air France worden verdeeld, maar het resultaat zal zeker in de jaarcijfers van de holding worden opgenomen.
De praktijk voor passagiers in Bangkok
Sinds het samengaan zijn de verkoopkantoren in Bangkok van KLM en Air France samengevoegd. Er werkt nu nog een klein aantal Thaise mensen, want veel wat passagiers aangaat gaat immers online via de computer. De stationsmanager in Bangkok is een Fransman van Air France, maar hij vertrekt binnenkort, want zijn functie wordt opgeheven. Al deze zaken worden dan volledig vanuit het KLM kantoor in Singapore aangestuurd.
Line maintenance in Bangkok
De KLM heeft wereldwijd ca. 50 stations waar men de line maintenance voor KLM en andere vliegtuigmaatschappijen uitvoert. Ook Air France zal dergelijke stations hebben met een eigen technische dienst voor die inspectie en onderhoud van vliegtuigen op het platform. In sommige gevallen zullen Air France en KLM samenwerken, in andere gevallen neemt de een het voor de ander over en in nog andere gevallen wordt de line maintenance door anderen uitgevoerd. Dat laatste kan om praktische economische redenen of om bedrijfspolitieke reden geregeld worden.
Rick van de Wouw, de KLM Area Operational Manager Asia for Line Maintenace International vertelde mij nog, dat de KLM Technische Dienst in Bangkok geheel zelfstandig werkt en wordt aangestuurd door Area Management Techniek in Amsterdam. Air France vliegtuigen, die Bangkok aandoen, worden technisch ook door het KLM team afgehandeld. Op andere luchthavens kan dat weer andersom zijn. Air France heeft inhoudelijk geen enkele zeggenschap over de KLM Technische Dienst in Bangkok, kan alleen iets zeggen over de manier waarop, volgens de voorschriften, hun vliegtuigen moeten worden afgehandeld.
Het leek mij goed dit nog als aanvulling op mijn eerder verhaal op te schrijven.
Over deze blogger
-
Bert Gringhuis (1945), geboren en getogen in Almelo in het mooie Twente. Later vele jaren in Amsterdam en Alkmaar gewoond, werkzaam in de export voor diverse bedrijven. Ik kwam in 1980 voor het eerst in Thailand en was meteen verliefd op het land. Vele malen sindsdien terug geweest en na mijn (vroeg)pensionering als weduwnaar naar Thailand verhuisd. Daar woon ik nu al 22 jaar samen met mijn ietwat jongere Thaise dame Poopae.
Mijn eerste ervaringen in Thailand als een soort nieuwsbrief aan familie, vrienden en kennissen gestuurd, die later onder de naam Gringo op Thailandblog hebben gestaan. Veel, heel veel artikeltjes hebben die eerste verhalen gevolgd en dat is uitgegroeid tot een vrijwel dagelijkse hobby.
In Nederland nog een verwoed voetballer en voetbalscheidsrechter, maar de jaren gaan tellen en in Thailand nog altijd verwoed, maar het poolbiljarten is echt van mindere kwaliteit, ha ha!
Lees hier de laatste artikelen
- Steden21 november 2024Chumphon: Rust en lekker eten!
- Cultuur18 november 2024Pua, Pua, Pua
- Achtergrond11 november 2024Bananen in Thailand
- Bezienswaardigheden11 november 2024Ban Chiang – Een juweel in de kroon van Udon Thani
Een goed verhaal Gringo!
Het hoofd van die technische dienst is trouwens een Vlaming
Omdat ik deze winter weer voor 90 dagen naar Thailand ga ben ik momenteel aan het zoeken voor een voordelige directe vlucht. Wat mij opvalt is dat de speciale aanbiedingen waarmee KLM adverteert alleen maar gelden als je via Air France vliegt, met een overstap in Parijs dus. Dat scheelt tot wel €120 (enkele reis) met de directe vlucht vanuit Amsterdam naar Bangkok. Voor de terugreis is het verschil wel minder maar ook nog zo’n € 60 . Voor een retourtje dus € 180 ! Kan iemand mij uitleggen hoe dat mogelijk is en waarom de rechtstreekse vlucht Amsterdam – Bangkok dus zoveel duurder moet zijn?
ik vermoed dat dit met vraag en aanbod te maken heeft, dus dat de bezettingsgraad gemiddeld gesproken op de lijn Parijs- Bangkok lager is.
Een prima aanvulling, Gringo. Zoals gewoonlijk verdiep jij je goed in de materie. Dank je.
Moderator: Off-topic