KLM-Air France gaat samenwerken met Etihad en Airberlin
Vliegmaatschappij Air France-KLM gaat naast een samenwerking met Etihad uit het Midden-Oosten, ook met prijsvechter Air Berlin in zee. De samenwerking gaat op 29 oktober in.
Air France-KLM liet al eerder weten te gaan samenwerken met Etihad. Een samenwerking met Airberlin had tevens de voorkeur van de directie bij Etihad. Luchtvaartmaatschappij Etihad bezit 29% aandelen van de Duitse prijsvechter.
Doel van de alliantie is de samenwerking op bepaalde routes gaat, zodat de maatschappijen een groter netwerk aan hun klanten kunnen aanbieden en wederzijds passagiers krijgen.
Luchtvaart allianties
De samenwerking is niet alleen snel tot stand gekomen, het is ook opmerkelijk omdat het over de grenzen van de bestaande luchtvaart allianties gaat. Air France en KLM zitten in Skyteam, terwijl Etihad en Airberlin in Oneworld zitten (met British Airways als grootste speler).
Concreet komt het er nu op neer dat vanuit Abu Dhabi passagiers van Etihad met de KLM naar Schiphol kunnen reizen en daar kunnen overstappen naar bepaalde KLM bestemmingen.
Abu Dahbi
KLM klanten kunnen in Abu Dahbi overstappen op enkele Etihad-vluchten: Colombo (Sri Lanka), Islamabad (Pakistan), Lahore (Pakistan), Melbourne en Sydney (Australie).
De samenwerking met Airberlin betreft de route tussen Berlijn en Schiphol. KLM passageiers kunnen op Berlijn verder vliegen met Airberlin naar Krakow (Polen), Gdansk (Polen) en Kaliningrad (Rusland). Andersom kunnen klanten van Airberlin op Schiphol een KLM-toestel nemen naar Edinburg, Glasgow en Manchester in het Verenigd Koninkrijk.
Bangkok
Het is op dit moment nog niet bekend of de samenwerking tussen KLM-Air France met Etihad en Airberlin ook meer mogelijkheden biedt voor vluchten naar Bangkok.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand22 november 2024Al zes toeristen overleden door vergiftigde alcohol in Laos
- Eten en drinken22 november 2024Thai Street Food in Bangkok (video)
- Stranden22 november 2024Toei Ngam Beach, een prachtig strand nabij Pattaya
- Eten en drinken21 november 2024Knoflook in de Thaise keuken, niet alleen lekker maar ook gezond!
Dus als ik het goed begrijp dan boek je een ticket met Etihad en dan moet je met de KLM vliegen. De KLM staat niet bepaald goed aangeschreven dus ik snap niet dat Etihad zich daarmee wil vereenigen.
De merites van de verschillende in dit artikel genoemde vliegtuiguitbaters laat ik voor de gelegenheid maar helemaal in het midden.
De een vind de KLM maar niets, de ander Air Berlin, de derde Etihad, en ga zo maar door.
Laten we wel zijn, al dat samenwerken heeft het voor de klant NOOIT beter of voordeliger gemaakt, en zal het ook in de toekomst niet doen.
De samenwerkingsverbanden tussen de in het artikel genoemde bedrijven wordt uitsluitend aangegaan in het voordeel van de bedrijven, en zeker niet in het voordeel, in welke vorm dan ook, van de klanten die immer meer geconfronteerd wordt met stijgende prijzen en dalende mogelijkheden/comfort etc.
De opmerking dat de prijsvechter Air Berlin meedoet werkt bij mij heftig op de lachspieren.
Laten we wel zijn, er zou geschreven moeten zijn de voormalige prijsvechter.
Tijdje geleden werd de concurrent, toen, Mahan Air, opgezadeld met een vliegverbod.
Twee dagen later waren de vluchten van LTU, nu air Berlin, per enkele reis 80-100 euro duurder geworden.
Samenvattend, concurrentie werkt in het voordeel van de klant.
Wegvallen van concurrentie werkt prijsverhogend.
Samenwerken werkt OOK prijsverhogend
Het meest angstige is in deze de samenwerking over de allianties heen.
Let maar op, prijsverhogend!
Air Berlin is inderdaad een stuk duurder geworden sinds de samenwerking met Etihad. Daarom vlieg ik niet meer met ze (ook door de kleine stoeltjes en slecht eten overigens). Ik denk dat vele Hollanders niet meer met Air Berlin vliegen sinds de prijsverhoginen dus die klanten gaan nu via andere maatschappijen vliegen. Gevolg is dat Air Berlin minder winst maakt en met halfvolle vliegtuigen moet gaan vliegen.
Of het nou zo slim was de prijzen te verhoging betwijfel ik dus.
Zelf vloog ik laatst met Emirates in de A380 naar Bkk. De A380 had motorproblemen en dat gaf 6 uur vertraging waardoor we met 600 mensen in de gate moesten wachten terwijl die gate is gebouwd op normale vliegtuigen met 300 passagiers. Gevolg was dat niet iedereen kon zitten op een stoel. Nu ben ik bezig om de 600 euro schadevergoeding te claimen wat weer een groot nadeel is voor maatschappijen die de A380 gebruiken. 600 x 600 euro is een flinke kostenpost voor Emirates die overigens ontkent dat ik recht heb op die vergoeding.
Tookie,
Air Berlin is niet alleen veel duurder geworden sinds Etihad een deelname in Air Berlin heeft genomen, LTU is al veel duurder geworden toen Mahan Air niet mocht vliegen, en is weer duurder geworden toen LTU samengevoegd werd met Air Berlin.
Ik heb persoonlijk volledig vrede met het feit dat de “service” minder wordt in de vorm van geen maaltijden of drankjes, mits gratis drinkwater blijft.
Ik heb zelfs vrede met wat minder comfortable stoelen.
Als dat maar in uitdrukking komt in lagere prijzen.
Helaas, de golf van samenwerkingen, overnames, en hoe deze combinaties ook mogen heten, resulteren in steeds minder concurrentie,
Lees hogere prijzen en minder service, en vooral minder rechtstreekse vluchten.
Laten we wel zijn, ik heb niet het flauwste benul of Mahan Air nog vliegt van Dusseldorf, maar Air Berlin mist, denk ik, veel Nederlandse klanten.
Lees oorzaak prijsstelling en overstappen.
Sinds Duitsland ook een vliegtax heeft ingesteld zijn alle vluchten duurder geworden. Het heeft dus geen zin meer om vanuit Duitsland te vertrekken. Parkeren is er nog wel voordeliger dan op Schiphol maar daar doe ik het niet voor.
Ik ben wel benieuwd hoe de overstap met Etihad of Air berlin is in Abu Dhabi. Mischien kan iemand daar iets over schrijven?
Air Berlin vliegt nu ook niet meer rechtstreeks naar Bkk maar stopt in Abu Dhabi volgens mij.
Ik persoonlijk vind dat een vlucht met overstap goedkoper hoort te zijn dan een rechtstreekse vlucht maar dat is lang niet altijd zo.