Kinderen in vliegtuig vaak een bron van ergernis
De geavanceerde Boeing 787 Dreamliner biedt passagiers onder andere grotere ramen, LED sfeerverlichting, ruimere toiletten, grotere bagagevakken en schonere lucht, maar het onderzoek van Skyscanner onder meer dan 1000 passagiers toont aan dat hun droomvliegtuig er anders uitziet.
Geluids- en overlastwerende faciliteiten gewenst
Hoewel met 20% van de stemmen de meest gevraagde voorziening speciale capsule-achtige slaapgedeeltes zijn, kiest 26% voor faciliteiten die het geluid en overlast van vliegende families verminderen: 18% noemt geluidsdichte ruimtes voor kinderen om in te zitten en 8% ziet het liefst speciale stoelen waar kinderen niet tegenaan kunnen schoppen.
Technische snufjes voor comfort
Maar er zijn ook passagiers die andere wensen hebben. Op nummer vier staan massagestoelen, gevolgd door gratis gebruik van iPads en een doorzichtige vloer. Een speciaal gedeelte voor singles en de mogelijkheid om te kunnen douchen staan op een gedeelde zevende plek, gevolgd door een bioscoop en een cocktailbar.
Kinderen veroorzaken stress
“Als moeder ben ik mij bewust van de stress dat het reizen met kinderen met zich meebrengt. Zowel voor de ouders als voor de kinderen zelf. Ik ben dus ook niet verbaasd dat een geluidsdichte ruimte voor kinderen en stoelen waar kinderen niet tegenaan kunnen schoppen zo hoog hebben gescoord. Dit bevestigt de resultaten van een eerder onderzoek dat kinderen in een vliegtuig vaak een bron van ergernis zijn, zo reageert een woordvoerder van Skyscanner.
“Hoe aantrekkelijk deze mogelijkheden ook klinken, het ziet er helaas niet naar uit dat luchtvaartmaatschappijen deze plannen binnenkort gaan invoeren behalve voor de gelukkigen die businessclass vliegen. Sommige droomvoorzieningen als gratis iPads, bedden, douchemogelijkheid en cocktailbars zijn hier wel beschikbaar. Voor de rest van ons zal het waarschijnlijk bij dromen blijven.’’
Over deze blogger
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
Ik denk dat héél veel ergernissen in het vliegtuig terug te voeren zijn op maar één aspect: het gebrek aan ruimte. Als je goed zit, voldoende ‘leefruimte’ hebt, ben je minder snel te irriteren. Het lijkt er niet echt op dat de luchtvaartmaatschappijen aan dat ruimtegebrek iets gaan doen. Integendeel, verschillende maatschappijen hebben bij voorbeeld in de lange-afstands Boeing 777 de door de fabrikant bedoelde configuratie van 3-3-3 al veranderd in 3-4-3, en nu zijn er zelfs voornemens om die rijen van 3 aan de beide zijkanten aan te passen aan het toenemende aantal passagiers met flink overgewicht en dus ‘een maatje meer’. Om hen meer ruimte te bieden wil men de buitenste 2 stoelen elk een inch (2.5 cm) smaller maken, zodat de stoel aan het gangpad 2 inch (5 cm) breder kan uitvallen. Nog even en we zitten zo krap dat de maaltijden middels een infuus worden ‘genuttigd’, omdat er geen enkele ruimte meer is om je armen te bewegen…………….
Ik kan wel een eind meegaan met de heer Cornelis. Persoonlijk moet ik zeggen dat ik weinig last heb van, al of niet jengelende, kinderen. Denk overigens ook dat verdraagzaamheid steeds verder te zoeken is, en dat resutleert in een gesloten ruimte, want dat is een vliegtuig toch, voor langere tijd in ergenissen.
Naar wat ik gelezen heb is het verboden in de 777 de middelste rij te vergroten tot 4 stoelen. Het toestel is daar te smal voor en men overtreedt dan de internationale veiligheidsvoorschriften.
En eten in een vliegtuig moet je thuis leren. Ellebogen bij elkaar binden en oefenen 🙂
Frank F
Da’s een goed advies over het oefenen van het eten in een vliegtuig!
Ik wist niet van een verbod m.b.t. de 4 stoelen op de middenrij, maar o.a. Emirates en KLM (in de 777-300) gebruiken deze configuratie.
Daar heb ik ook nog nooit van gehoord van zo een verbod. u hebt gelijk Cornelis, bij Emirates zijn gewoon 4 stoelen in het midden. Afkloppen, ik heb nog nooit overlast gehad met kinderen in het vliegtuig, zal wel komen door de animatie van keuze die ze hebben om spelletjes te spelen op hun eigen schermpje en bij Emirates worden al voor de start aan de kinderen van alle speelgoed uitgereikt…..!!!
Eigenlijk kan je toch vrij simpel af van de overlast van families met kinderen. Verplichte aparte afdeling/klasse met i.p.v. gordijntje deuren die tijdens de vlucht dicht kunnen en een eigen toilet.
En om van het gezeur af te zijn i.p.v. kinderkorting, kindertoeslag !. Moet maar eens afgelopen zijn met dat familie gevlieg. Gewoon wandelen met de kinderwagen en naar Thailand gaan die kinderen zelf maar als ze groot zijn.
Ja het is wel een sterke stelling die neemt en je kunt niet verwachten dat mensen zeggen je blijft maar hier je gaat zelf maar als je groot bent,het ligt er gewoon aan of je de herrie schoppers in de hand hebt als ouder,en hoe je ze hebt opgevoed! Ik heb met mijn jongen en meisje nog nooit geen last gehad trouwens ze wisten dan dat als we geland waren dat ze een flinke reprimande kregen en geen dingen mochten die ze graag wouden doen.
Het beste is als je echt last hebt van andermans kinderen de ouders er op aan spreken en als die laconiek reageren,dan schakel je het cabine personeel in!
Mogelijk dat er maatregels worden getroffen(mede door de Captein) soms krijgen. bepaalde reizigers een aantekening bij de betreffend maatschappij .
Er blijven nu eenmaal figuren bestaan (ook volwassenen) die zich niet kunnen gedragen.
@ R.Tersteeg. Sorry. Was niet serieus bedoeld. Kennelijk lag sarcasme er nog niet dik genoeg boven op. Ik heb zelf een dochter van 9, die al jaren rustig meevliegt, nergens last van. Inderdaad ouders zijn waarschijnlijk groter probleem dan hun kinderen. Soms kun je er natuurlijk niets aan doen, als kind luchtziek is en huilt etc.
Ik heb al meer dan 100 x TH-N-TH gevlogen, nog nooit echt last gehad.
Nou ik wel, een ADHD kind van een jaar of 6 dat de hele vlucht tegen mijn stoel zat te trappen. De ouders er twee keer op aangesproken maar veel hielp dat niet. Op een gegeven moment lagen de ouders lekker te pitten en zoonlief(!) zat weer lekker aan mijn stoel te trekken en te schoppen. Gelukkig kon ik de laatste uurtjes, na overleg met de stewardess, aan de andere kant van het vliegtuig gaan zitten. (man wat jeukten mijn handen)
Je kan je kan je kinderen er natuurlijk ook gewoon op wijzen dat je niet tegen de spullen van een ander aan moet schoppen en dat er nog meer mensen op de wereld zijn zoals diegene in de stoel ervoor die er last van heeft, opvoeden heet zoiets. 😉
Helaas is opvoeden een kunst die veel ouders niet meer beheersen tegenwoordig, of het nu ligt aan hun eigen opvoeding of aan de moraal dat hun kinderen heilig zijn en zichzelf moeten kunnen “ontplooien” , wil ik in het midden laten, maar het is ook eigenlijk van de zotte dat je kinderen 10 tot 12 uur opsluit in een beperkte ruimte, wacht lekker met die afstanden tot ze een jaar of 12 zijn, tot die tijd lekker in de buurt blijven, ik ken kinderen bij mij in de buurt die zijn al op Bali en in Thailand geweest, maar Madurodam en de kaasmarkt ( Alkmaar) kennen ze niet.
Ik heb eens 12 uur achter een Indonesische familie, opa, oma, vader, moeder en twee kleintjes gezeten van Amsterdam naar Kuala Lumpur, zij vlogen daarna door naar Jakarta.
De kindjes waren schatjes, we hebben nog zitten spelen tussen de rugleuningen door, na 2 uur werd een van de kleintjes ziek en begon over te geven, niet lang daarna begon de tweede. Heeft die moeder daar 10 uur lang jus d’orange in proberen te gieten, wat er uiteraard net zo hard weer uitkwam omdat sinasappelsap nu eenmaal nogal scherp op de maag valt. Dat heb ik haar op vriendelijke manier proberen uit te leggen, echt! ook de oma was het me eens maar moeders wilde niet luisteren, zelfs de stewardess heeft haar er op aangesproken maar ze bleef maar doorgieten.
Ongeveer halfverwege de reis rook de hele cabine zuur, wij hebben de eerste 3 dagen overgevend en aan de diarree op het toilet van de hotelkamer doorgebracht….
Kinderen horen bij de samenleving. Sommige mensen vinden ze zelfs leuk. Mensen moeten wat minder aan zichzelf denken en anders gewoon businessclass vliegen.
Inderdaad mensen moeten wat minder aan zichzelf en wat meer aan anderen denken en dat betekent dat je je kinderen een beetje in het gareel zal moeten houden zodat ze geen overlast aan andere passagiers bezorgen, ik heb het dan over echte overlast, niet over een beetje spelen, begrijp mij goed.
Zou ik trouwens business class moeten gaan vliegen (en betalen) omdat een aantal ouders hun kinderen niet de baas kan? omgekeerde wereld, volgens mij, doet mij een beetje denken aan het negeren van rood licht door fietsers, dus het verbod wordt maar geschrapt, omdat het niet te handhaven is, en dat is de teneur tegenwoordig in deze maatschappij, alles moet maar kunnen en de rest van de mensen moet het maar accepteren.
Groet,
Lex K.
Ja hoor inderdaad, kinderen behoren bij de samenleving, ik ben gek op kinderen, vooral op de mijne. Blijft dan natuurlijk wel mijn kind waar een ander geen last van hoeft te hebben. Dus niet die ander verplicht in de bussines class, maar mensen met jonge kinderen in een apart gedeelte tegen vooral een flinke toeslag (voor extra faciliteiten ?) onder het veel gebruikte motto “de vervuiler betaald”.
Als je kinderen wilt en ze zijn nog in de “lastige” leeftijden dan moet je -ook met je vakanties- je levensstijl en wensen daar maar een beetje aan aanpassen en blijft een zomertje “efteling” een goed alternatief.
Overigens die wens naar een doorzichtige vloer, mag hoop ik nooit doorgaan. Als eeuwige “vlieg”angsthaast blijft mijn ultieme droom een turbulentie vrije vlucht en ruimere stoelen.
Kinderen zijn en blijven kinderen en dat mag je hen nooit ontnemen, een beetje tolerantie en verdraagzaamheid is wel op zijn plaats mijn gedacht, niets geleerd van de Thai en Thailand als ik hier zo sommigen bezig hoor. Daarmede gezegd dat je van de Thai ook een heleboel kunt leren betreft dit onderwerp, als ik Ferdinand zo bezig hoor lijkt het wel of Thailand er niet mag wezen voor de kleine mannen, terwijl Thailand heel kindvriendelijk en heel tolerant is ten opzichte van kinderen. Ik hoor de Thai trouwens meer en meer klagen over oude arrogante farangs die denken hen alles te kunnen permiteren omdat ze denken dat ze geld hebben, bij deze gezegd. En dat is echt geen sinecure geloof me vrij.
Een anaesthesist aan boord die alle kinderen direct na het opstijgen onder narcose brengt, zou misschien een oplossing zijn voor alle partijen, hoewel het direct onder narcose brengen van ALLE passagiers natuurlijk het mooist zou zijn.
Een geweldig idee en inderdaad, zoals John ook zegt: ook een enorme kostenbesparing!
@John, dat bedoel ik. Vliegprijzen kunnen dan drastisch verlaagd worden, iedereen komt helemaal uitgerust aan en de enige extra kosten die de maatschappij heeft is een beetje lachgas. A win – win situation if there ever was one 😉
Ben nog steeds zo blij zonder kinderen. Ookal heb je dan geen recht van spreken zonder die ervaring voor sommigen mensen.
Vind kinderen op afstand juist geweldig, geniet van hun puurheid en handelingen. Zolang ik ze niet heb kan ik prima omgaan met de ergenissen.
En de moeder die na 3 sessies, huilen, eten, poepen nog even onder gekotst was en er zo ontspannen bij zat (in een vliegtuig op een stoel). Petje af.
Heb het maar één keer meegemaakt van mijn +/- 30 vluchten: 10 uur krijsen, het was wel bijzonder, waar kwam die energi vandaan van dat kind?
Het is gemakkelijk gezegd, maar het is niet eenvoudig, kinderen onder controle te houden in een vliegtuig, waarbij 10 uur rustig moeten zijn.
Ik ben steward en zelf vader van twee inmiddels volwassen kinderen. Beiden zijn vaak mee geweest op een vlucht. Op sommige vluchten waren ze rustig, maar soms ook niet stil te krijgen. Dat lag echt niet aan gebrek aan opvoeding.
Ik moet vaak collega’s erop wijzen dat veel ouders er niks aan kunnen doen als de kinderen vervelend beginnen te worden. Vaak zijn ze zonder dat ze het zelf merken nerveus en ook zoals ik al vermeldde, speelt verveling een grote rol.
Dat een luchtvaartmaatschappij probeert zoveel mogelijk mensen op een vlucht mee te nemen en daardoor de afstand tot de voorste stoel kleiner wordt, ligt voor een deel aan onze betaalmoraal. Ieder wil zo goedkoop mogelijk vliegen, het liefst voor niks, maar dan wel first class he?
Ik werk nu al dertig jaar als steward en mag binnenkort stoppen met werken. Toen ik begon met mijn vluchten, waren de prijzen in vergelijk met vandaag bijna dubbel zo hoog. Een half vol vliegtuig kon al winst opbrengen en iedereen was blij. De passagier wist niet beter dan dat het zoveel kostte en had wel vaak de stoel naast zich vrij. Er werd meer eten uitgedeeld en alles was een stuk “gemoedelijker”.
En nu: we willen zonder tussenlanding vliegen, willen weinig betalen, de kosten worden vooral hier in Europa omhoog gejaagd (extra vliegbelasting, milieu toeslagen, verhoogde kerosine prijzen enz)… Dus het wordt voor de luchtvaartmaatschappijen steeds moeilijker om nog als zodanig te bestaan.
Onze Bangkokvluchten zijn altijd uitgeboekt. Maar we maken verlies op deze vluchten. Om een beetje winst te maken, zou het vliegtuig 115 % uitgeboekt moeten zijn. Dat kan natuurlijk niet.
Een maatschappij zoals Etihad en andere Arabische maatschappijen zijn staatsondernemingen, die gesubsidieerd worden door hun regeringen. Ze krijgen belastingvrije kerosine en kunnen hierdoor echt met dumpprijzen vliegen. Echte concurrentie zijn ze niet, omdat ze eigenlijk een oneerlijk spel spelen. Daarbij pronken ze met vliegtuigen en service, die slechts op een klein deel van hun vliegtuigen aan te vinden zijn.
Het is moeilijk… zelfs ik kijk naar een goedkopere vlucht uit en stap graag over als ik daardoor veel kan sparen. Ik heb immers geen haast.
Het is zoals overal bij ons in het westen: we willen voor het geld van een volkswagen met een mercedes de deur uit…
Vliegen is, net als het autorijden, voor de meeste overheden, voor de overheden een melkkoe geworden. Zodoende worden vliegmaatschappijen wel gedwongen om rijen toe te voegen, zitplaatsen te ver-engen etc. Dat persoonlijke ruimte minder wordt heeft dan weer geen positieve invloed op het gevoel vd mensen (ook niet van kinderen), verdraagzaamheid etc.; mensen krijgen zo, waarschijnlijk ook nog eens versterkt door nervositeit, een erg kort lontje, wat de sfeer in het vliegtuig niet ten goede komt. En…daar kan dan een kind maar al te makkelijk de dupe van worden.
Ik vlieg over een paar weken weer naar NL en zal dan doen zoals altijd: hoofdtelefoon op en heerlijk slapen…..
Goede reis allemaal!
Sorry hoor,maar het is gewoon een kwestei van opvoeding en NIETS anders!
als mijn kleinkinderen meevliegen[vanaf hun tweede jaar [nu5 en7 jaar +nu een dochtertj van 2 jaar] krijgen we altijd complimenten,van zowel de stewardessen als ook van de passagiers, hoe voorbeeldig de kinderen zich gedragen hadden tijdens de vlucht!
Bedenk ook eens van tevoren wat je mee kan nemen,om ze tijdens de lange vlucht bezig te houden,voor op het moment dat ze zich gaan vervelen.
Maar bovenal staat, dat de kinderen GEWOON naar hun ouders MOETEN luisteren,en als je die kunst niet verstaat ,moet je voor de spiegel gaan staan als ouder en gewoon ook tot de conclusie komen, dat je thuis moet blijven ,totdat ze wel luisteren, zodat de andere passagiers rustig kunnen genieten van hun vlucht en niet lastig gevallen worden ,door de gevolgen van jullie falen!
HG Jantje
Beste heer Veenman,
Ik moet zeggen dat ik uw reactie niet helemaal kan volgen. Kinderen zijn nu eenmaal kinderen en geen robots. Natuurlijk behoren kinderen normalerwijs te luisteren, maar ze zijn OOK kind. Laat hen kind zijn! U bent ook kind geweest, toch? Om nu te zeggen dat het niet altijd luisteren te maken heeft met falen, gaat me wat ver…..
Blijkbaar is verdraagzaamheid bij een ieder ver te zoeken. Natuurlijk is het lastig een jengelend of (extreem) druk kind in je buurt wanneer je vliegt. Het lontje is tijdens het vliegen voor veel mensen nu eenmaal (te) kort.
Fijne reis!