Minister Kamp van Economische Zaken gaat onderzoeken of consumenten ongebruikte vliegtickets kunnen overdragen aan andere reizigers.

Consumenten die hun vliegreis annuleren, bijvoorbeeld uit angst voor het Zika-virus of voor terroristische aanslagen, zijn in de meeste gevallen hun geld kwijt. Dergelijke situaties vallen niet onder de dekking van een annuleringsverzekering, en luchtvaartmaatschappijen rekenen vaak 100% annuleringskosten. Consumenten met een pakketreis (vlucht en hotel) mogen bij annulering hun reis – onder voorwaarden – overdragen aan een ander. Bij een los vliegticket staan luchtvaartmaatschappijen dat niet toe.

De Consumentenbond vindt deze rechtsongelijkheid tussen een pakketreis en een losse vlucht onacceptabel en startte in mei 2016 de actie Ticketpech? Geld weg! Samen met reismarktplaats Tradeyourtrip werden handtekeningen verzameld om zo via een burgerinitiatief het onderwerp op de agenda van de Tweede Kamer zetten. Dat is nu gelukt.

Minister Kamp heeft aangegeven dat hij in gesprek zal gaan met de Consumentenbond en brancheorganisaties zoals de ANVR en de Barin en luchtvaartmaatschappijen. De minister zal in zijn onderzoek onder meer kijken naar fraudegevoeligheid, veiligheid en prijseffecten van het overdragen van vliegtickets.

De Consumentenbond heeft inmiddels 21.588 handtekeningen verzameld, bij Tradeyourtrip staat de teller op 12.625. Consumenten kunnen de actie nog steeds ondersteunen.

Bron: Consumentenbond 

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

7 reacties op “Minister Kamp onderzoekt overdraagbaarheid vliegtickets”

  1. Dennis zegt op

    Minister Kamp en iets onderzoeken…. DUH!

    Minister Kamp zit op Economische Zaken en heeft in de afgelopen jaren heeeeel erg duidelijk gemaakt er vooral voor de bedrijven te zitten. Werknemers, consumenten en burgers zijn voor hem niet interessant. Dit onderzoek gaat dus ook aantonen dat het overdragen van tickets niet wenselijk is ivm veiligheid (de standaard dooddoener tegenwoordig) en “europese regels” (2e standaard doodoener).

    KLM (en anderen) verdient eraan, dus Kamp gaat dit echt niet aanpakken, want zo rolt Henk Kamp.

  2. Daniel VL zegt op

    Kan bij de meeste companies. Kost doorgaans 100 $ voor de verandering van naam.
    Of ook de vluchtperiode kan wijzijgen betwijfel ik. Of die minister kan ingrijpen op de wijze hoe internationale fimas hun beleid voeren betwijfel ik. Mogelijks met hulp van Europa.

    • Dennis zegt op

      Da’s nu net het punt he?

      Het (“in plaatsstelling”) moeten ze toestaan, maar je wilt niet weten hoe moeilijk ze erover doen, omdat eventueel uiteindelijk met torenhoge kosten te komen. Met name de lowcost-airlines bedienen zich van die tactiek (sterker nog, dat is eigenlijk waar hun business-model om draait; zoveel mogelijk extra’s “verkopen”, want voor € 10 naar London vliegen is niet mogelijk natuurlijk, maar als je hoge kosten rekent voor stoelteservering, priority boarding, bagage, omboekkosten, kosten voor het op het vliegveld uitprinten van de boarding pass etc, dan kom je er wel).

      Minister Kamp kan dit gewoon verbieden hoor, maar de vraag is of hij het wil. Waarschijnlijk niet, want de directie van KLM/ Transavia zal nog dezelfde dag aan de telefoon hangen… Handel is handel natuurlijk en je moet er niet aan denken dat de Nederlandse economie een eurootje misloopt. Op Europees niveau is het nog veel gecompliceerder; Ryanair is kampioen in dit soort belachelijke toeslagen, dus de Ierse regering zal dit nooit toestaan. Zo heeft elk land wel een lowcost-airline (zo ongeveer nog de enige winstgevend luchtvaartbedrijven in Europa), dus het kip met de gouden eieren gaan ze echt niet slachten

    • George Hendriks zegt op

      Ook de vluchtperiode kan tegen een wisselend bedrag per maatschappij gewijzigd worden …deels administratiekosten en deels een verhoogde prijs voor de vlucht wanneer die in een duurdere periode valt. Heb daar ervaring mee. Meestal rond de $100 inderdaad. Ook hier kunnen verzekeringen die kosten betalen in geval van calamiteiten. De consumentenbond rijdt hier een heel scheve schaats. De mug wordt tot een olifant opgeblazen ….wordt lid maar Henk houdt je poot stijf.

  3. Cornelis zegt op

    Dit kun je naar mijn bescheiden mening niet nationaal regelen, maar uitsluitend in een veel breder verband.
    In zekere zin is overigens ‘het geld kwijt zijn bij annulering van een vliegreis’ ook een eigen keuze. Wanneer je een volledig flexibel ‘full-fare’ ticket koopt – waar je wèl aanzienlijk meer voor betaalt – wordt de ticketprijs bij annulering volledig terugbetaald.

  4. George Hendriks zegt op

    Dit lijkt me een zeer slecht idee …slimme jongens/meisje gaan goedkope kaartjes opkopen en tegen een veel hogere prijs op het internet via Marktplaats etc verkopen. Concertkaartjes geven hier al een slecht voorbeeld van dat geen navolging verdient. Ben het volledig eens met Cornelis, daarnaast is er bij calamiteiten de reisverzekering de annuleringsverzekering etc. Ben al vele malen gaan vliegen en heb nog nooit de behoefte gehad om iets te wijzigen. En als je tijdens het boeken een foutje maakt in de naam kan het vaak gratis telefonisch gewijzigd worden, heb ik zelf onlangs meegemaakt bij Budget Air. Kamp niet doen ud is mijn advies. De uitzonderingen, die verzekerbaar zijn moeten niet de algemene regel bepalen. Willen we meer of minder regels (Dan je Geert W.) .

  5. T zegt op

    Nou dat zou dan meteen geloof ik de eerste goede maatregel zijn die de regering Rutte neemt. Ik zou het kunnen overdragen van tickets al dan niet tegen een kleine administratie vergoeding, in ieder geval van harte ondersteunen.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website