Jet Airways uit India in grote moeilijkheden
Jet Airways is een internationale luchtvaartmaatschappij uit India, met als thuisbasis Mumbai. De Europese hub en tevens hoofdkantoor is gevestigd op Amsterdam Schiphol.
Met Jet Airways van Schiphol naar Thailand
Jet Airways biedt op haar website ook vluchten aan van Amsterdam naar Bangkok met een overstap in Mumbay. Op dit blog wordt daar echter nooit aandacht aan besteed net zo min als reizen via bijvoorbeeld Moskou (Aeroflot) en Istanbul (Turkish Airlines). Ik weet van enkele mensen, die in het verleden sigaren uit Nederland voor mij mee hebben genomen, dat zij met Jet Airways naar Bangkok zijn gereisd. Voor de bloglezers, die overwegen van Jet Airways gebruik te maken is het belangrijk te weten, dat de maatschappij in grote moeilijkheden verkeert.
Grote moeilijkheden
De tweede maatschappij van India kampt al maanden met financiële problemen mede door meer dan een miljard dollar aan schulden. De afgelopen tijd moest het bedrijf al vluchten annuleren en leasemaatschappijen verboden het gebruik van gehuurde toestellen wegens betalingsachterstanden. Door deze acties zijn nog maar 41 van de 120 toestellen in gebruik. Jet Airways heeft daarom een aantal internationale routes voorlopig tot eind april opgeheven, maar vluchten van en naar Amsterdam blijven vooralsnog gehandhaafd.
Tenslotte
Als u overweegt met Jet Airways naar Thailand te gaan vliegen of zelfs al geboekt en betaald hebt, houdt dan contact met uw reisbureaus of met de maatschappij zelf om er zeker van te zijn, dat uw vlucht wordt uitgevoerd. Het lijkt mij ook verstandig alvast alternatieven voor te bereiden.
Over deze blogger
-
Bert Gringhuis (1945), geboren en getogen in Almelo in het mooie Twente. Later vele jaren in Amsterdam en Alkmaar gewoond, werkzaam in de export voor diverse bedrijven. Ik kwam in 1980 voor het eerst in Thailand en was meteen verliefd op het land. Vele malen sindsdien terug geweest en na mijn (vroeg)pensionering als weduwnaar naar Thailand verhuisd. Daar woon ik nu al 22 jaar samen met mijn ietwat jongere Thaise dame Poopae.
Mijn eerste ervaringen in Thailand als een soort nieuwsbrief aan familie, vrienden en kennissen gestuurd, die later onder de naam Gringo op Thailandblog hebben gestaan. Veel, heel veel artikeltjes hebben die eerste verhalen gevolgd en dat is uitgegroeid tot een vrijwel dagelijkse hobby.
In Nederland nog een verwoed voetballer en voetbalscheidsrechter, maar de jaren gaan tellen en in Thailand nog altijd verwoed, maar het poolbiljarten is echt van mindere kwaliteit, ha ha!
Lees hier de laatste artikelen
- Achtergrond26 januari 2025Geschiedenis van het Railway Hotel in Hua Hin
- Bezienswaardigheden23 januari 2025Sukhothai, het hart van een glorieus koninkrijk
- Bezienswaardigheden21 januari 2025King Mongkut Science Park in Prachuap Khiri Khan
- Isaan15 januari 2025Chaiyaphum, óók Isaan
Jet airways werkt samen op de route Amsterdam Bangkok vv met Etihad, (alliantie)
Maar ook Etihad staat er financieel niet zo goed voor.
Vorig jaar ook geboekt, niet zo snel gezien maar heen reis met Etihad en terug met Jet airway
De vlucht naar Mumbai ging nog, maar van Mumbai naar Bangkok was ronduit slecht.
Ook de vlucht met Etihad was bij lange na geen vlucht als ik wel vaker doe met Emiraten.
Betaal liever wat meer voor Emiraten dan goedkoop met Etihad en Jet airway.
De andere maatschappijen, Aeroflot en Turkischs airlines zijn ook goed, alleen op vliegvelden, zowel in Istanboel alsmede Moskou een warboel, je bent gewoon minimaal 3 uur nodig om weer bij de volgende gate te komen, terwijl ik Moskou en vliegveld heel goed ken.
Vlieg regelmatig met Aeroflot via Moskou. Is zeker een goede airline en de genoemde problemen in Moskou, dat herken ik totaal niet.
Nee, dan het o zo goede Schiphol. Een beetje wind en afgelopen maandag uit moeten wijken naar Düsseldorf. Resultaat, ruim 7 uur vertraging.
Als je met dat beetje wind in Amsterdam uit de lucht geblazen was, dan had je bovenstaand stukje niet meer kunnen schrijven. Ik bedoel maar, veiligheid voor alles …..
Een aantal jaren geleden met Jetairways naar bkk gevlogen. Ze vertrokken toen nog in bru. Tussenstop was in Delhi, hun eigen dedicated luchthaven. In de lucht verliep alles volgens gangbare standaarden in internationale luchtvaart. Het leek normaal. In Delhi werden we letterlijk met beide voeten op de grond gezet.
Door compeet chaotische desorganisatie slaagde Jetaiways erin hun eigen connection flight naar bkk te verkl…. we werden met een 80-tal, vnl. Britse, lotgenoten letterlijk opgesloten in een glazen hok met enkele harde zitbanken, zonder eten, noch drinken. De connecting flight werd voor 24 uur later aa gekondigd. Vnl. Britten reageerden woest, zelf met hard duw en trekwerk. Daardoor kregen we roepies waarmme een gore vettige hap uit een automaat konden kopen, water en frisdrank. Om 22.00 uur ging het glazen hok op slot. Toegang tot overige delen, ook toiletten, in de transitzone werd onmogelijk. Zwaar gewappmende militairen verving het burgerpersoneel om ons te bewaken. De hele nacht bleven de tl-lampen op volle kracht branden. De meeste mensen lagen op de vloer met een kledingstuk als kussen gedurende de nacht.
De volgende dag rond 10.00 uur kregen we de melding dat we verder om 12.30 uur zouden kunnen doorvliegen naar bkk met een toestdl van Thai Airways. Heg inschepen was ontzettend chaotisch met duwen, trekken en geschreeuw.
In het toestel van Thai geraken was een hele opluchting.
De ingediende schadeclaim werd afgewezen vanwege overmacht door mist. Dit terwijl de zichtbaarheid kilometers ver was. Pure leugen en bedrog.
In onze beleving is Jetairways een schandvlek voor de internationale luchtvaart. Wij zullen ze alvast niet missen als ze zou uitgewist wordt.
Vandaag is de baas opgestapt en zijn banken ingestapt (op verzoek van Modi die het ivm verkiezingen niet grasg ziet omvallen) Etihad is al eerder uitgestapt. Ik kreeg ongeveer 3 weken geleden een mail dat mijn vlucht BKK-DEL was geschrapt. Sorrie voor het ongemak en zoek het verder maar zelf uit want geen alternatief genoemd. Heeft me 2 dagen bellen en mailen gekost. Mails worden overigens niet beantwoord en in NL wordt de telefoon niet opgenomen (sta je dan na 40 min in de wacht kun je beltegoed gaan kopen). UK ook niet. VS: kans van wel maar beloofde mails..,
Je bent echt aan de “goden” overgeleverd.
Ik wens iedereen veel succes.
Om de kosten te besparen bij Jet Airways, zijn inmiddels 2
(echtpaar) van de oprichters de laan uit gestuurd.
Tja,
De oprichter, grootaandeelhouder en directeur Naresh Goyal is vandaag opgestapt.
Ik zou bijna zeggen….zie je wel, eigen schuld dikke bult. Als oud dienaar van Lufthansa was Etihad en andere “goedkopere” airlines een doorn in het oog. Lufthansa had problemen, maar toch is deze maatschappij in al de jaren dat ik er werkte en ook de zes jaar na mijn “pensionering” erin geslaagd om toch nog winst te boeken, volle vliegtuigen te hebben, op de ranglijst van de 10 beste airlines ter wereld te staan en heeft ook bewezen dat het op eigen voeten kan staan. Natuurlijk dank zij de passagiers die met Lufthansa vlogen, want zij brachten de nodige centjes in de lade. Geen overheidssteun, geen dumpingprijzen, af en toe goede aanbiedingen en uiteindelijk is mijn maatschappij sterk gebleken.
We vroegen ons altijd af hoe deze andere airlines zo goedkoop konden vliegen…. het antwoord is dus: uiteindelijk konden ze het niet volhouden.
Ja boek je Lufthansa omdat je een betrouwbare maatschappij wilt en een beetjd ruimte voor je bendn, krijg je Edelweiss. Met een beenruimte waar de gemiddelde kleuter nog niet inpast. Loyaliteit aan je ex werkgever : prima, maar vertel dan wel het hele verhaal en niet alleen het gouden randje.
Ik kan niet een ellenlang verhaal vertellen, want dat zou een boek worden. Natuurlijk moet je alles bij elkaar optellen, zowel de goede als de minder goede kanten. Echter bij deze optelsom komt Lufthansa op plaats tien van de beste airlines….ondanks de mindere punten.