IATA komt met standaard voor handbagage
Neem jij ook handbagage mee op je vlucht naar Bangkok? Het worstelen met een tas of koffer die niet in het bagagevak van het vliegtuig past is, als het aan de IATA, ligt verleden tijd. De brancheorganisatie voor de luchtvaart komt met een standaard en certificering van koffers die voldoen aan de eisen van luchtvaartmaatschappijen voor cabinebagage. Alle bij IATA aangesloten maatschappijen zullen de standaardkoffer accepteren.
IATA is voor de ideale afmetingen van een koffer niet eerst in contact getreden met luchtvaartmaatschappijen, maar met de vliegtuigbouwers Airbus en Boeing. De nieuwe standaard, die het meest geschikt is voor de bekende bagagebakken in vliegtuigen, bedraagt 55 centimeter lengte, 35 centimeter hoogte en 20 centimeter breedte. Met dit formaat garandeert IATA dat de koffer altijd past. Wel zegt IATA dat deze standaard is gebaseerd op vliegtuigen met minimaal 120 stoelen.
IATA heeft een label en logo ontwikkeld, waarop “IATA Cabin OK” staat. Vliegmaatschappijen kunnen aan de hand van het logo zien dat de koffer voldoet aan de afgesproken voorwaarden. IATA verwacht dat later dit jaar de eerste bagagestukken met erkend logo in de winkels zullen liggen. Fabrikanten zullen nu massaal koffertjes gaan produceren met deze afmeting, zo is de verwachting.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand22 november 2024Al zes toeristen overleden door vergiftigde alcohol in Laos
- Eten en drinken22 november 2024Thai Street Food in Bangkok (video)
- Stranden22 november 2024Toei Ngam Beach, een prachtig strand nabij Pattaya
- Eten en drinken21 november 2024Knoflook in de Thaise keuken, niet alleen lekker maar ook gezond!
Fijn, want de huidige standaard laat maatschappijen vrij in de specifieke lengte, breedte en hoogte waardoor je handbagage bij de een wel ruim of precies binnen een maximum valt en bij de ander eigenlijk 2-5 cm er over heen zit. Budgetflyers zoals Ryan schenen daarop wel eens handbagage te weigeren . Zo kan mij handbagage wel met Eva, China-Air, Ryan en nog een paar mee maar is deze voor KLM/Transavia eigenlijk 2 cm te breed (gelukkig nooit gecheckt door het personeel)… Om gek van te worden. Nu nog mijn koffertje na meten of hij aan deze nieuwe eisen voldoet.
Op zich fijn, maar als ik het goed begrijp wordt iedereen verplicht nieuwe koffers aan te schaffen omdat je op bestaande koffers dat IATA-logo niet krijgt en dus alsnog discussie hebt aan de gate. Geen prettig vooruitzicht als je (zoals wij) 5 koffers in je bezit hebt die tot nu toe probleemloos mee kunnen. Hopelijk komt daar wel een oplossing voor.
Dat zie je toch iets verkeerd Marja, Dat logo geeft alleen maar aan dat het aan de standaard maat voldoet. Dus het is geen verplichting, als jouw bagage aan deze maat voldoet is er niets aan de hand. Wel zelf even nameten of in de bak leggen die al op een hoop luchthavens aanwezig is om te kijken of het er in past.
Hoi Dirk, ben bang dat dit wel degelijk consequenties heeft. Zie ook het handige overzichtje wat Rob V. hieronder heeft samengesteld. Door de afmetingen op 55 x 35 x 20 cm te zetten zijn de meeste bestaande koffertjes te groot geworden. En als dat logo er niet op zit, maar de ‘afpasbakken’ op de luchthavens worden aangepast op de nieuwe afmetingen, ben je de klos. We zullen zien. Misschien zijn er een paar maatschappijen zo handig om zelf ruimere afmetingen aan te houden en daardoor een concurrentievoordeel te creëren.
Wat heb je nu perse nodig in je handbagage? Ga dat eens na bij jezelf. Er zit toch voor 50 % spullen in die je tijdens de vlucht niet nodig hebt. Wees eerlijk mensen.
Beste Marja en alle anderen.
misschien wat meer ruim bagage en wat minder handbagage meenemen, weleens over nagedacht hoe irritant die overdaad aan handbagage, die men mee sleept, is voor de overige passagiers, die hun eigen carry on bagage moeten zien te plaatsen ergens?
Waarom moeten Nederlands toch altijd sjoemelen met de regels en zich vooral niet aan de voorschriften houden, neem voor je eigen andermans gemak en comfort en veiligheid, toch alleen het meest noodzakelijk de cabine in.
MVG.
Lex K
Er zijn ook passagiers die reizen zonder ruim baggage, bijvoorbeeld als je kort naar het buitenland gaat met maar enkele kledingstukken of als je op plaats van aankomst en vertrek al het nodige hebt en dus licht kunt reizen. Ook ik reis weleens met alleen handbage, bikvoorbeeld bij een weekje vakantie binnen Europa. Dan is het wel zo fijn dat je die paar kledingstukken gewoon mee kan nemen in een standaard handbagage koffertje. Jammer van de overdreven vloeistofregels etc. dat de shampoo fles en nagelschaartje niet in de handbagage mogen…
De lengte en breedte van de meeste handbagagekoffers zullen wel passen in deze nieuwe regelgeving; de hoogte zal een probleem worden. Die is veelal 25 cm, en niet 20 cm. Neem je de wieltjes mee, dan steken die soms naar buiten uit, hetgeen de hoogte onder aan de koffer vergroot. Als de IATA ons gaat verplichten te voldoen aan de nieuwe maatgeving, dan komt menigeen op kosten te staan.
Als we dan toch bezig zijn met meten en passen, dan stel ik voor om bij de ticketing gewichts- en hoogteklassen in te voeren. Mijn vrouw en ik zijn van gemiddelde m/v lengte en gewicht, en moeten bijbetalen als onze koffers te veel kilo’s bevatten. Zo weeg ik 87 kg en had ik ooit problemen omdat mijn koffer 10 kg te zwaar bleek. Met mijzelf bedroeg het totaalgewicht 117 kg. Een kennis van me, zwaar 120 kg plus een koffer met toegestaan gewicht, kwam al uit op 140 kg. Hij kon zonder problemen inchecken. Uiteindelijk ik ook nadat ik de incheckdame mijn naast me staande vriend als voorbeeld nam.
Kortom: de IATA doet er goed aan om alle reizigers met alle bagage eerst te meten en te wegen, en vervolgens conform af te spreken tabellen lengte- en gewichtstoeslagen af te rekenen.
Nader bekeken zijn deze nieuwe regels niet echt ruim, bij veel maatschappijen lever je met deze nieuwe afmetingen in op wat de oude afmetingen zijn/waren en dat is best jammer:
IATA standaard: 55x35x20
KLM/Transavia: 55x35x25
Eva/China-air: 56x36x23
Lufthansa: 55x40x20
British Airways: 56x45x25
Ryan Air: 55x40x20
Easy Jet: 56x45x25
Blijkbaar is de nieuwe norm in totaallengte som 5 cm minder dan voorheen bij de maatschappijen , , akkoord dat er normen zijn , maar dan wel algemeen , want wat als je vlucht plots door een shared company gedaan wordt in vervanging van de originele op je vluchtplan ..?? Ben je plots ongewild niet meer in orde !
prima iniatief, of het helpt ik ben benieuwd over de naleving.
De vraag is hoe strak ze dit gaan hanteren, maw is je koffer iets lager, maar ook iets breder dan nog ok? Er waren voorheen maatschappijen die L+B+H optelden was dat totaal gelijk dan toch ok.
zou ook mooi zijn als er op bijvb schiphol een instantie was waar je je bestaande tas/koffer kan certificeren. en dus een goed klevend label krijgt (daar komt illegaal dus oook echt markt in).
Vraag me af waarom niet gelijk verplicht een rfid chip er in die je op het internet kan koppelen aan je naam/adres?
Helemaal mee eens dat er paal en perk gesteld gaat worden aan de “Handbagage”. Wat mensen al niet meeslepen in dat vliegtuig vreselijk. Rugzak om en maar draaien in het gangpad, mag van geluk spreken als ik geen blauw oog heb. Maar deze afmetingen zijn in mijn ogen nog te ruim. En thuis meten en of voor vertrek op de luchthaven is 1 Maar daarna nog shoppen is 2.
Ik pleit voor ewoon wat lees of broodnodige zaken en de rest in het ruim. Of bijvoorbeeld breekbare zaken afgeven bij de gate. Maar zo min mogelijk bagage in het vliegtuig.
Ik lees in het artikel alleen maar dat een koffer met de aangegeven maten altijd zal worden geaccepteerd door de luchtvaartmaatschappij.
Ik lees nergens, dat de maatschappijen geen grotere of afwijkende handbagage zullen of mogen accepteren.
Ik heb vanmorgen even de site gecheckt van dat bekende merk sam… , van de trolleys voldoet bijna geen enkele aan die nieuwe maten. Ze zijn namelijk bijna allemaal 25cm dik en dus 5 cm te dik. De enkele die wel 20cm dik zijn zijn weer 40cm breed en dus te breed 🙂
De kofferwinkels zullen vanaf nu wel blijven zitten met een zo goed als onverkoopbare voorraad en de klant kan weer een nieuwe trolley kan kopen.
Op het moment zijn het al max groottes , bv Max 55 bij max 35 bij max 25 bij KLM. Dus de handbagage iets lager maar dan maar wel breder zal niet werken.
Ik zou het wel op prijs stellen, als ze behalve die maten nou eindelijk ook eens een standaard-gewicht afspreken. En handhaven, want ik zie tig passagiers met meer dan 1 stuk handbagage. He Marja?
Mr. Bojangles, bedoel je mijn opmerking over 5 koffertjes? Wij zijn met z’n vijven en reizen ook geregeld binnen Europa, met ieder 1 stuk handbagage dus. Maar ook naar Thailand werkte dat prima, geen vertraagde of verloren bagage en ter plekke heb je niet veel nodig. Inmiddels blijkt overigens dat slechts 15 van de 250 IATA-leden de betreffende overeenkomst hebben getekend, dus het zal allemaal wel meevallen. Over suggestieve berichtgeving gesproken. Fijne vakantie allemaal 🙂
Laatste keer zonder handbagage gereisd naar Indonesie vv .Gewoon een goede maat schoudertas waar precies mijn ipad in paste verder een e-reader puzzelboek en een overhemd .ZALIG !!
Ik heb altijd handbagage bij mee. Waarom? In het verleden heel vaak gehad dat mijn ruimbagage niet mee kwam om helemaal niet. 15% van de bagage kwam niet tijdig aan of helemaal niet. Op de terugweg helemaal niet erg maar op de heenweg is dat zwaar uien. Zeker als je alleen reist en niet je koffer kan mixen Ook mocht je in het verleden maar 20 kg inchecken en nu is aangepast naar 30 kg op de meeste vluchten. Vandaar een flinke tas voor de handbagage. Ik neem een plooibare schoudertas mee met maximaal 5 a 6 kilo. In het vliegtuig draag ik die netjes in mijn handen om schade aan neuzen van mijn medepassagiers te voorkomen. Ik erger mij er totaal niet aan. Even uitkijken en rustig blijven is denk de juiste methode. Rustig blijven en niet ergeren op van alles is net zo gezond als dagelijks een handje noten eten. Ik wil wel een nieuwe tas/koffer aanschaffen maar ik wacht wel eventjes tot de logokoffertjes te koop zijn.
Wat doe je in hemelsnaam met je baggage??? Of check je op het aller allerlaatste moment in of zo? Ik vlieg ongeveer 4 x per maand, heb dat sinds 1998 gedaan, met allerlei maatschappijen op allerlei continenten, altijd met ingecheckte baggage. Mijn baggage is in slechts 2 gevallen wat later afgeleverd in het hotel. Da’s grofweg een kwart procent. Officiele rapporten (ja, ze meten het) geven een kans van minder dan 1% dat de baggage niet met de reiziger arriveert. Iedere airline die daar 15% op scoort kan wel inpakken. Als in 15% van de gevallen je baggage niet aanlomt, en ik trek dat percentage echt in twijfel, dan zou ik eerst eens bij mezelf te rade gaan.