De ambitieuze plannen om Hua Hin Airport te upgraden en de regio te ontwikkelen tot een internationale reisbestemming gaan door.
Tijdens een webinar voor investeerders, belanghebbenden en media op vrijdag (10 september) gaf John Laroche, CEO van Phoenix Group, een update over de voortgang van het ‘The Phoenix Plan’ om Hua Hin Airport te herontwikkelen en te verbeteren.
In eerste instantie zal de focus liggen op internationale aankomsten uit Singapore en Hong Kong en later op het vasteland van China en India. Binnen drie jaar zullen een miljoen passagiers op de luchthaven arriveren, twee jaar eerder dan aanvankelijk was voorzien.
Zeven luchtvaartmaatschappijen hebben interesse hebben getoond om vluchten te gaan uitvoeren van en naar Hua Hin Airport. AirAsia heeft al bevestigd één internationale vlucht per dag vanaf de luchthaven uit te voeren, naast de hervatting van haar binnenlandse routes vanaf oktober. Dankzij de overeenkomsten met luchtvaartmaatschappijen kunnen passagiers uit Hua Hin straks ook gebruik maken van de internationale netwerken van Cathay Pacific, Qantas en Singapore Airlines.
JetStar en Scoot hebben intentieverklaringen afgegeven voor het uitvoeren van vluchten tussen Hua Hin en Singapore en Kuala Lumpur. Greater Bay Airlines en Hong Kong Express willen ook passagiers vanuit Hong Kong naar Hua Hin vervoeren. Vanuit India en het Midden-Oosten heeft GoFirst gezegd dat het klaar is om naar Hua Hin te vliegen zodra dat kan.
China Express, een van de grootste binnenlandse luchtvaartmaatschappijen in China, heeft verklaard dat Hua Hin een van de eerste bestemmingen zal zijn waar de luchtvaartmaatschappij naartoe zal vliegen zodra men internationale vluchten gaat uitvoeren.
Naast de expansie van de luchthaven wil men Hua Hin promoten als een bestemming voor golf, evenementen en gezondheidszorg, door strategische partnerschappen met onder meer Golf Asian en Be Well Medical.
Hua Hin Airport zal ook een aanzienlijke upgrade van de infrastructuur ondergaan, die al in het eerste kwartaal van 2022 zal beginnen. Als onderdeel van de upgrade wordt de luchthaven een knooppunt voor evenementen en biedt het niet alleen faciliteiten voor toeristen, maar ook voor inwoners van Hua Hin en expats.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand algemeen19 november 2024Minister van Volksgezondheid kondigt maatregelen aan tegen alcoholgebruik tijdens Nieuwjaar 2025
- Thailand algemeen19 november 2024Goudkoorts: stijgende baht-prijzen trekken investeerders aan
- Thailand met kinderen19 november 2024Bangkok tip: SEA LIFE Bangkok Ocean World (video)
- Bezienswaardigheden19 november 2024Siriraj Medical Museum in Bangkok (video)
Hua Hin wil, Prayut wil, de TAT wil, heeft plannen en werkt er aan. Thaise hotemetoten zijn dol op het maken van plannen (terwijl ze niet kunnen plannen), al is het alleen maar om te laten zien dat ze druk bezig zijn en het goed willen voor het gemene volk.
De media huppelen hier braaf achteraan en vragen zich na verloop van tijd niet af wat er nu van die plannen en van die wil is terechtgekomen.
Probleem is dat de geuite wil doorgaans afhankelijk is van de nationale overheid en met name van bureaucraten die de wil van de bedenkers worst zal wezen.
Weet je wat ik zou willen: een beetje realiteitszin bij al die hoogdravende plannenmakers. Maar ook in dit geval geldt wat mijn vader placht te zeggen: je wil staat achter de deur, met een bezemsteel er veur.
Wat ook op zijn minst kortzichtig te noemen is in deze tijden van snel groeiend klimaatbewustzijn, is dat er blijkbaar veel heil wordt verwacht van verbindingen met relatief nabijgelegen bestemmingen als Kuala Lumpur.
Om natuurlijk vooral de realiteit niet te benoemen. En die is dat Hua Hin airport eigenlijk vooral (en dan nog) interessant is voor binnenlandse vluchten.
Thailand kan inderdaad bogen op een vooraanstaande rol voor Bangkok als belangrijke hub voor internationale vluchten die ook de omliggende landen bedient.
Maar om nu te gaan dromen dat er in Thailand plaats is voor nog meer internationale verbindingen…?
Is dit nu megalomanie of simplisme?
Ik begin steeds meer te geloven dat geen van beide Thailand vreemd is.
In combinatie met het gebrek aan streven naar consistentie en de kennelijk onuitroeibare hang naar wat ik hier als georganiseerde chaos leerde kennen, ga ik steeds grondiger twijfelen aan mijn besluit van 10 jaar geleden om hier mijn nieuwe woonland te vestigen.
Ik raakte er al veel eerder uit dat dit onmogelijk mijn nieuwe thuis kon worden.
En ik meen dat de Covid-crisis dit besef bij velen heeft versneld, maar dat diezelfde crisis zeker niet de hoofdoorzaak voor die teleurstelling vormt.
Het rozebrilheir gaat me allicht verguizen, maar dat is echt, naast mijn zeer persoonlijke aanvoelen, vooral een emotionele en praktische tendens die ik steeds meer opmerk in mijn nabije (maar ook wijdere) omgeving.
Cor
Ik vind het wel mooi dat men dit soort plannen maakt.
Vergeet niet hoe groot Thailand is! Ruim 12 keer zo groot als Nederland. en net iets kleiner dan Frankrijk. En hoeveel luchthavens hebben de Fransen?
Dat gedram over het milieu kan mij ook al niet bekoren. Maar dat zeg ik al oud-luchtvaart medewerker.
Gossie, daar gaat mijn rust; All for the money. Per maand vlucht ik minstens twee weken de herrie, chaos en drukte van Bangkok naar mijn 2e stek in Hua Hin. En de laatste maanden zelfs langer; dankzij COVID-19 is het daar zo heerlijk rustig; geen opstoppingen, wachtrijen, etc. Wat dat betreft mag de pandemie voor mij eeuwig duren, maar dat is wel erg egoïstisch gedacht. Ik zie de ellende en toenemende armoede door COVID voor de lokale bevolking ook wel. Dus laat de toeristen maar komen, Ik hoop alleen dat de lokale overheid het imago van Hua Hin hooghoudt en het liefst nog opkrikt. Dus geen copy Pattaya, Benidorm of Phuket, maar een eigen identiteit, klasse en stijl.