Hoeveel kilometer hebt u al gevlogen?
Ieder mens heeft recht op enkele afwijkingen van het normale en ik ga u dit keer iets vertellen over de mijne. Ik heb vast wel meer afwijkingen, maar dit verhaal gaat over een specifiek geval, namelijk het maken van allerlei lijstjes. Lijstjes van tankstations, die ik bezocht, lijstjes van hotels waar ik gelogeerd heb, lijstjes van voetbalwedstrijden, die ik als scheidsrechter heb geleid en de voor dit artikel belangrijkste lijstjes van mijn historie als vliegtuigpassagier.
Nico Scheepmaker
Ik ben er al vroeg in mijn werkzame leven mee begonnen en die hobby werd in de jaren tachtig nog eens aangewakkerd door de te vroeg overleden sportjournalist Nico Scheepmaker. Ik hield van zijn columns en vooral die waarin hij verslag deed van een voetbalwedstrijd. Zijn verhaaltjes gingen niet over de wedstrijd zelf, maar hij richtte zich op een bepaalde speler en turfde dan hoe vaak die speler aan de bal was geweest en wat hij er goed of verkeerd mee gedaan had. Van dat lijstje van handelingen maakte hij dan een leuk geschreven verhaal.
Wat hij deed was in die tijd uniek, tegenwoordig door de verregaande computerisering krijg je van alle spelers alle bijzonderheden tijdens een wedstrijd, de afstand, die werd afgelegd, hoe vaak hij aan de bal is geweest en nog veel meer.t
Onzinnig
Ik geef toe, dat het maken van die lijstjes eigenlijk onzinnig was, je hebt er niets aan,je kunt er niets mee en je kunt er ook geen voordeel uit halen. Het is alleen leuk voor mijzelf om af en toe mijn lijstjes door te nemen. Toen ik het computertijdperk instapte heb ik al die lijstjes, die ik toen had bijgehouden in mijn jaaragenda in Excel gezet, zodat er voor elk een mooi overzicht ontstond.
Zo had ik ongeveer de helft van alle Texaco benzinestations in Nederland bezocht, gelogeerd in meer dan 900 verschillende hotels over de gehele wereld, ruim 500 voetbalwedstrijden geleid in Noord Holland, waarbij uiteraard ook een lijstje hoorde van de voetbalclubs, waar ik die wedstrijden heb gefloten. Al die lijstjes zijn helaas bij een computercrash (geen back-up gemaakt) verloren gegaan, maar wat ik heb kunnen behouden zijn de bijzonderheden van mijn geschiedenis als vliegtuigpassagier. Daarin speelt dan Thailand een belangrijke rol.
Flightmemory
Ik ontdekte onlangs de website www.flightmemory.com, waar je alle gegevens van de gemaakte vluchten kon invullen, waarna de site prachtige statistieken produceerde. Ik heb al mijn vluchten, dat wil zeggen datum, van waar naar waar en welke luchtvaartmaatschappij, daarop ingevuld vanuit mijn eigen computerbestand Ik kreeg daaruit een aantal resultaten, leuk om te zien, maar nogmaals, ik kan er verder niets mee. Ja, ik kan er nog een poster van laten maken, een wereldkaart met daarop alle vluchten en luchthavens, maar dat gaat mij weer wat te ver. Het enige wat ik er nu nog mee kan doen, is er u met enkele saillante details mee vervelen.
Vluchten
Mijn eerste vliegreis was van na afloop van mijn marinetijd in de Antillen. Een DC-7, bracht een hele groep marinemensen – met een tussenlanding op de Azoren – in 1965 terug naar Amsterdam, op het oude Schiphol. Er zouden er , zowel prive als zakelijk, tot op de dag van vandaag nog 978 volgen. Ik moet daar bij vermelden, dat intercontinentale vluchten in het begin tenminste 1, soms wel 2 of 3 tussenlandingen kenden. Beter gezegd, ben ik dus 978 keer van een vliegveld opgestegen en elders geland. Of ik de 1000 haal, is nog maar de vraag, want ik reis nauwelijks nog per vliegtuig.
Afstand
Flightmemory had voor elke vlucht een afstand en tijdsduur bepaald. De kilometerteller van alle vluchten staat nu op een respectabele 1.989.180 kilometer. Dat is volgens de website ca. 50 keer om de aarde. De tijd, die al dat vliegen in beslag nam, is bijna 2700 uur, oftewel bijna 4 volle maanden. Tijden voor wachten, overstappen of vertragingen zijn daar uiteraar niet bij inbegrepen.
Luchthavens
Mijn reizen vonden plaats via 169 luchthavens in 61 landen, waarbij in sommige plaatsen ik zowel het oude als nieuwe vliegveld heb aangedaan. Schiphol voert de Top Tien lijst van luchthavens aan, bij 558 reizen vertrok ik van of kwam aan op Schiphol. Bangkok, met Don Muang en Savarnabhumi is een goede tweede, gevolgd door Londen en Kopenhagen. De meeste steden, waar die vluchten mij afleverden, zult u wel kennen, maar ik maak mij sterk, dat Muscle Shoals, Temuco, Palmerston, Salta, Napier en Jujuy minder bekend zullen zijn.
Vliegtuigmaatschappijen
Van de goede en soms ook wel slechte service van 75 verschillende vliegtuigmaatschappijen heb ik mogen genieten. Van alle vluchten neemt de KLM met 450 reizen (45%) met afstand de eerste plaats in de Top Tien in. Thai Airways is een goede tweede met 56 reizen en SAS komt met 49 reizen op de derde plaats. Etihad, Qatar en Emirates komen in de Top Tien niet voor, want met die clubs heb ik nog nooit gevlogen.
Tenslotte
Ik moet zeggen, dat al die cijfers van lijstjes best wel ijdeltuiterig overkomt, maar bedenk dan, dat ik niet de enige ijdeltuit. Flightmemory heeft inmiddels meer 40.000 ingeschreven reizigers, waarvan er ruim 600 in Thailand wonen. Iets voor u misschien?
Over deze blogger
-
Bert Gringhuis (1945), geboren en getogen in Almelo in het mooie Twente. Later vele jaren in Amsterdam en Alkmaar gewoond, werkzaam in de export voor diverse bedrijven. Ik kwam in 1980 voor het eerst in Thailand en was meteen verliefd op het land. Vele malen sindsdien terug geweest en na mijn (vroeg)pensionering als weduwnaar naar Thailand verhuisd. Daar woon ik nu al 22 jaar samen met mijn ietwat jongere Thaise dame Poopae.
Mijn eerste ervaringen in Thailand als een soort nieuwsbrief aan familie, vrienden en kennissen gestuurd, die later onder de naam Gringo op Thailandblog hebben gestaan. Veel, heel veel artikeltjes hebben die eerste verhalen gevolgd en dat is uitgegroeid tot een vrijwel dagelijkse hobby.
In Nederland nog een verwoed voetballer en voetbalscheidsrechter, maar de jaren gaan tellen en in Thailand nog altijd verwoed, maar het poolbiljarten is echt van mindere kwaliteit, ha ha!
Lees hier de laatste artikelen
- Eten en drinken23 december 2024Glenmorangie in Thailand
- Achtergrond14 december 2024Cashewnoten in Thailand
- Isaan12 december 2024We gaan naar Ubon Ratchathani!
- Achtergrond6 december 2024De geschiedenis van de Thaise keuken
Gringo,
Ik verzamel ook die gegevens, en het is correct veel nut heeft dat niet maar ik weet die dingen toch graag.
Zo heb ik sedert het jaar 2.000 ook al 487 vluchten gemaakt met een totale duur van 1934 uren vlucht.
ik heb ook de ganse lijst van mijn hotels vanaf 1992 met de prijzen, de webside, type kamer, is ontbijt inclusief, enz ….
Het is gewoon fijn deze dingen te weten.
Volgende maand gaan we het nog wat verlengen met een vlucht naar bangkok, dan naar Hcmc, dan naar Da Nang, dan van Hue naar Hanoi, dan naar Hong kong, nadien terug naar Bangkok en afsluiten met vlucht naar Zaventem
Doe verder ,
gringo,
nog ter info, al die vluchten hebben me ook 71.230,96 euro gekost.
Had ooit een vriend die akelig nauwkeurig alle uitgaven voor zijn auto noteerde. Naast het onderhoud dus ook alle kosten van de brandstof. Als hij zijn auto inruilde voor een nieuw exemplaar wist hij mij precies te vertellen wat de kosten per gereden kilometer waren. Moest er altijd om lachen en eerlijk gezegd vond ik het maar een vreemde bezigheid met verloren tijd en geen enkel financieel voordeel. Ach zo heeft menigeen een overigens niet gevaarlijke afwijking.
Leuke post Gringo, zoals mijn nickname reeds doet vermoeden was ik een regelmatige gebruiker van onze Nationale Luchthaven. Van 1980 tot 1999 heb ik voor mijn werk heel frequent gevlogen. Voornamelijk KLM en Singapore Airlines, maar ook met Japan Arlines Delta en een exoot als Bangladesh Air. In die tijd nog geen Internet en helaas heb ik al mijn KLM zakagenda’s waarin iedere reis, hotel, etc opgetekend was omstreeks 2012 bij een verhuizing weggegooid. Het had leuk geweest e.e.a. te digitaliseren zeker omdat ik elke maand op reis ging met 4 tot 6 landen per reis. Alleen Zuid Amerika had een blanke vlek gebleven, daar heb ik nooit een voet gezet. Maar staat op m’n bucket list. Alleen met een Thaise partner, wordt het wat lastiger omdat we beslist ook één maal per jaar voor langere tijd naar Thailand willen blijven gaan.
Hoeveel uur gevlogen,zou het niet weten,ben nu 48 jaar zeeman,dus vlieg wat af.Mijn werkgebied is de laatste 3 jaar de Falkland eilanden,Bangkok naar Heatrow en dan vanaf een RAF base met een millitair toestel naar de Falklands,vlucht is 23 uur,en dat doe ik elke 6 weken.
487 vluchten voor 71.000 euro? Zo n 142 euro per vlucht? IK heb 60 vluchten gemaakt en zit al boven de 71000 euro, economy.
Retourtje Bangkok via de zandbak voor € 500 zijn wel 4 vluchten natuurlijk.
Dat is ook toevallig , zat afgelopen week eens te peinzen met hoeveel maatschappijen , welke types vliegtuigen , hoeveel kilometers ik totaal in mijn leven (66jr.) heb gevlogen.
Maatschappijen , type vliegtuigen , daar ben ik wel uit.
Kilometers en kosten? , ik zou het echt niet meer weten maar het zal een leuke afstand zijn en een behoorlijk bedrag.
beste Eduard,
jij hebt amper 60 vluchten gemaakt voor 71000 euro,komt neer op 1183 euro per vlucht.Het zullen wel niet altijd vluchten naar Thailand geweest zijn,maar als je ziet dat je naar noord amerika,eender waar in zuid Amerika ,Afrika kan vliegen voor ne goeie 500 en vele vluchten zelfs een stuk daar beneden versta ik niet hoe jij aan dat bedrag komt.
Ik doe al sedert 27j jaarlijks gemiddeld 40 vluchten,maar hou niks van deze gegevens bij van naar waar ik gevlogen heb of wat ze kosten,de centen zijn weg en ze kunnen geen tweede keer gespendeerd worden!!
Leuk voor op een regenachtige woensdagmiddag, de gegevens van 978 vluchten inkloppen…
Ik zou in dit datatijdperk toch eerder verwachten dat als ik tegen Google zeg “Show my flight statistics” er meteen een mooi rapport op mijn beeldscherm verschijnt.
Het kan ook op snikhete woensdagmiddag, Frans, hier in Pattaya.
Maar een woensdagmiddag is echt niet genoeg om al die vluchten in te voeren.
Ik heb het stukje voor beetje gedaan, omdat er bij heel veel vluchten mooie
herinneringen bovenkomen, waarover ik dan lekker kan mijmeren.
Ik zou over die herinneringen alleen al een boek kunnen schrijven, maar ja,
wie wil dat nu lezen?
Wanneer komt dat boek uit? 😉
Leuk zo’n site, maar dan had ik het vanaf mijn eerste vlucht goed bij moeten houden.
Mijn geheugen laat me nu in mijn steek om alle vluchten die ik ooit gemaakt heb op een rijtje te zetten. Laat staan dat ik me de datums nog kan herinneren.
Zal eens kijken naar die site, kende die niet.
Heb tegen de 600 flights gedaan (met tussenlanding als 1 geteld), met ruim 160 airlines (was een tijdje sport om er daar zoveel van te verzamelen-daarvan rond de 30 voor NL-TH v,v.) naar/van/in ruim 70 landen. ER zijn er minstens al 60+ van die airlines failliet/verdwenen.
En daarvan zijn er zeker 200+ uit de tijd dat google nog geheel niet bestond-dus die kan die niet automatisch verwerken.
Deze weergave vind ik persoonlijk wat mooier:
https://my.flightradar24.com/Nyenrodiaan