Historisch weinig vliegtuigongelukken in 2014
Het jaar 2014 zal de boeken ingaan als het jaar van twee tragische vliegrampen. De gebeurtenissen rond de vluchten MH370 en MH17 leidden tot een hoger aantal slachtoffers dan in voorgaande jaren. Toch waren er vorig jaar historisch weinig vliegtuigongelukken.
Uit een rapport van de internationale brancheorganisatie voor luchtvaartmaatschappijen IATA blijkt dat er per 4,4 miljoen vluchten één ongeluk plaatsvond. In 2013 was dat nog één ongeluk per 2,4 miljoen vluchten. Ook ten opzichte van de periode tussen 2009 en 2013 was het aantal vliegtuigongelukken in 2014 het laagst. Eerder concludeerde de Nederlandse onderzoeksorganisatie Aviation Safety Network al dat er vorig jaar minder vliegrampen waren.
In totaal vonden er vorig jaar twaalf vliegtuigongelukken plaats, met 641 slachtoffers als gevolg. Tussen 2009 en 2013 waren er jaarlijks gemiddeld negentien ongelukken in de lucht. Het gemiddelde aantal slachtoffers lag in die jaren op 517.
Hoewel het nog onduidelijk is wat er precies met vlucht MH370 is gebeurd, is de verdwijning van het vliegtuig in het onderzoek aangemerkt als een fataal ongeluk. Volgens IATA wordt er gekeken naar een nieuwe manier voor het opsporen van commerciële vluchten, om dit soort ongelukken in de toekomst te voorkomen.
Eind vorig jaar meldde het Nederlandse Aviation Safety Network ook dat er minder vliegtuigongelukken waren in 2014. Vlucht MH17 is niet meegenomen in dat onderzoek.
Bron: NOS.nl
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Expats en pensionado24 november 2024In Memoriam: Colin de Jong
- Eilanden23 november 2024Koh Kood transformeert tot luxe ecotoerismebestemming
- Nieuws uit Thailand23 november 2024Thailand wil koploper worden in digitale investeringen met ambitieuze plannen
- Nieuws uit Thailand22 november 2024Al zes toeristen overleden door vergiftigde alcohol in Laos
Het moet toch niet zo moeilijk zijn om GPS in te bouwen, dan is elk vliegtuig toch terug te vinden, of zie ik dat helemaal verkeerd ??
Een vliegtuig makkelijk kunnen volgen dan wel vinden is heden ten dage niet alleen voor goedwillenden te zien op die manier.
De kwaadwillenden kunnen ook de gesprekken met de vluchtleiding afluisteren.
Dan weten ze ook waar het vliegtuig is.
Op de vluchtradar kun je de vliegtuigen ook volgen op de meeste plekken (boven land) op de wereld, zij het dan soms enige minuten vertraagd zijn.
Maar met een goede kijker kun je dan dat vliegtuig dan ook wel vinden.
Dus voor de veiligheid hoef je het niet te laten.
Het signaal hoeft ook niet continue te zenden.
Een kort signaal iedere 2 of 3 minuten werkt ook wel om te weten waar het vliegtuig ongeveer is als het verdwijnt.