Gids voor de internationale luchthaven Don Mueang
Velen van ons denken met weemoed nog terug aan de oude internationale luchthaven van Bangkok: Don Muang. Met de komst van Suvarnabhumi werd de oude luchthaven zelfs tijdelijk gesloten. Gelukkig werd in 2007 Don Muang (DMK) weer heropend en is het nu de belangrijkste luchthaven voor binnenlandse- en low-cost vluchten.
Inmiddels maken weer veel passagiers gebruik van Don Muang wanneer ze vliegen met bijvoorbeeld Nok Air, NokScoot, Thai AirAsia, Thai Lion Air of Orient Thai Airlines.
Pendelbus tussen Suvarnabhumi en Don Mueang
Wat sommigen niet weten is dat er een gratis shuttle busdienst bestaat tussen de twee luchthavens. De bus rijdt vanaf 05:00 uur tot 24.00 uur en de rit duurt tussen de een en twee uur afhankelijk van de drukte op de weg. De bus vertrekt ieder uur, maar frequenter tijdens drukke periodes.
Je kan natuurlijk ook een taxi pakken die moet ongeveer 350 THB kosten.
Video: Gids voor de internationale luchthaven Don Mueang
Bekijk hier de video:
[embedyt] http://www.youtube.com/watch?v=jOFIh4aVVX8[/embedyt]
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Reisadvies17 december 2024Reisadvies Thailand aangepast op 16-12-2024 i.v.m. zware regenval in het zuiden
- Vliegtickets17 december 2024Waarschuwing Consumentenbond: ‘vliegticketwebsites onnodig duur’
- Eten en drinken17 december 2024Gaeng Pa oftewel jungle curry
- Nieuws uit Thailand15 december 2024Politie in Bangkok ontmantelt bedelbende en ontdekt 300.000 baht aan contanten
Hey, dat wist ik niet van die pendelbus. Bedankt.
Er is wel een voorwaarde aan die pendelbus. Op de heenreis laat ik altijd de vlucht zien (op papier) die ik die dag nog maak. Op de terugweg kan ik alleen maar de vertrekkende vlucht vanuit Survarnabhumi laten zien die normaal gesproken pas een aantal weken later vertrekt. Nooit een probleem hiermee gehad. Maar print gewoon je vlucht even uit.
Wel is het op Don Muang soms even naar die bus zoeken. Deze komt aan, en vertrekt vanuit hal 1. Er staat buiten een tafeltje waar je je papieren moet laten zien. (ook op suwanapoom trouwens) En je krijgt een stempeltje op je hand.
Bij mijn weten (ervaring) is de bus alleen gratis toegankelijk voor transit passagiers. Dus niet zo maar gratis. Je kunt dus niet met de bus uit bijv. Jomtien Thappraya naar BKK en dan “gratis” naar DMK. Dat gaat niet. Je moet een “dezelfde dag” ticket hebben voor BKK als je op DMK aankomt of vice versa. Niet helemaal correcte berichtgeving.
Don Mueang Airport verwerkte vorig jaar ruim 30 miljoen passagiers, even rekenen en je komt gemiddeld op ongeveer 2300 aankomende passagiers per uur bij 18 operationele uren per dag.
Die paar pendelbussen per uur geven enige verlichting, maar het overgrote deel van de mensen gaat in de rij staan voor de public taxi. Aansluiten kunt u ergens in de hal, waarschijnlijk ziet u wel een ellenlange rij staan die u uiteindelijk voert naar gate 8, de ’taxigate’ waar u met vele honderden gelijkgestemden wordt verenigd. Hier zijn weliswaar ongeveer 8 ‘lanes’ die naar buiten leiden, maar met 5 aankomende taxi’s per minuut en gemiddeld 2 personen per taxi krijg je toch maar 600 mensen per uur weg.
Mocht u geen zin hebben om ervaringsdeskundige van dit kleine leed te worden, dan wijs ik u op de mogelijkheid om in de hal waar u aan kunt schuiven bij de rij, deze links te laten liggen en u in dezelfde hal te vervoegen bij de Airport Limousine Service. U betaalt daar aanzienlijk meer dan bij de Public Taxi (afhankelijk van de auto die u wenst) maar voor Westerse begrippen valt het allemaal nogal mee.
Voor een Toyota Camry betaalde ik vorig jaar naar Pattaya meen ik 2700 Baht, wat denk ik ruim 1000 Baht, ongeveer € 30, -, meer is dan het tarief van een Public Taxi.
De één mag dat zonde van het geld vinden en liever een paar uur in de rij staan, voor de ander is het wellicht een betaalbare mogelijkheid om binnen zijn of haar comfort-zone te blijven.
.
Foto van de rij in de aankomsthal met bord dat richting taxi gate 8 wijst, en foto van de taxi gate. Niet helemaal scherp, maar zo krijgt u toch een indruk.
.
https://goo.gl/photos/1YgegGXPhN91HDQS7
Ik vind DMK vreselijk. Donker, lange gangen, lange wachttijden. Je bagage vind je nadat je eindelijk gecontroleerd en gefotografeerd bent ergens op de ene of andere (maar welke?) hoop te grabbel gegooid voor dieventuig. Ik had indertijd een lokale vlucht van Phuket maar BKK. BKk heeft moderniteit, geen donkere gangen, maar overal veel hoog inkomend daglicht. De tijd van afhandeling was kort. Hoe anders, somberder, langduriger was de gang van zaken toen ik onlangs (vanuit Mandaley) op DMK aankwam. (Te vertrekken op DMK, dat kon er op zich mee door).
Ik ga in december weer een binnenlandse vlucht maken. Jammer genoeg weer van en naar DMK. Hoe ik naar DMK toe moet weet ik nog niet. Vanuit ergens in Bangkok, waar ik de dag voor mijn vertrek eerst nog naar toe moet, is dat een probleem. In ieder geval niet met de bus die me brengt naar de modderpoel die Mor Chit heet, en trouwens daar aangekomen, wat dan? Ik denk met bus 40 en dan met de trein (die trein heeft er een vol uur voor nodig). Het kost me dan ook nog eens een hotel. Ze hebben er daar maar een, het dure Amarihotel is dat (en die duurte slaap ik er in een enkele nacht niet van af),. En dan moet ik een week later ook nog weer terug. Hoe moet dat? Met de shuttlebus naar BKK en dan met de bus naar Jomtien? Nou, dat kan wel, maar alleen als je dan ook nog eens vliegticket betaalt, een ticket van BKK naar zegt u het maar. En dat als je alleen maar naar Jomtien wil (buskoten vanaf BKK 120 Baht).
Zou het niet beter geweest zijn een veel groter BKK te bouwen en DMK te sluiten? Dat was in vele opzichten beter geweest, qua bereikbaarheid en ook qua vluchtverkeersleiding (want het moge zijn dat op de grond je er uren voor nodig hebt om van het ene naar het andere vliegveld te komen, vanuit de lucht gezien liggen die vliegvelden op elkaars welkomstmat). Nou ja, ik ben natuurlijk maar een stuurman met mijn platvoeten op de grond.
Feit is dat men de low budget maatschappijen heeft verbannen naar Don Muang. Thai Airlines en de staat zullen dat zo proberen te houden.
Ten eerste wordt BKK uitgebreid maar de lowcost maatschappijen zullen daar niet komen daar de start en landingsrechten er duurder zijn en er zijn zeer kort bij DMK in de wijk Lak si goedkopere hotel en dat is ongeveer 10 min met een taxi en er wordt heel hard gebouwd aan de nieuwe BTS lijn met voor zover ik weet 1overstap van BKK naar DMK maar die is in december nog niet klaar dus nog even geduld
Nu kun je ook met een speciale bus van Don Muang naar mochit om daar over te stappen op de BTS.
De BTS doortrekken zou helemaal mooi zijn.
Jaren lang vloog ik vanaf Don Mueang ’s nachts terug met Eva of China. De rijen waren erg kort, ik kon een half uur voor vertrek nog door de douane, wat ik ook vaak deed. Meestal had ik dan een paar lekkere biertjes op die door de Huisbrouwerij ter plekke gemaakt werden. Zo sliep ik snel in en werd ik meestal wakker als we al in Europa waren :-).
Van Bangkok naar Don Mueang kan ook met de BTS + Bus.
Bus A1 vanaf BTS Mo Chit (dus niet vanaf bushalte Mo Chit).
Loop over de loopbrug (richting Chatuchak Market) naar de grote weg.
Daar vind je die bus. Gaat rechtstreeks naar de luchthaven.
Ik bedoel natuurlijk busstation Mo Chit.
Wat Martin zegt klopt ook niet helemaal. Ik heb bij vertrek van bkk altijd een doorvlieg ticket van de volgende dag vanaf Don Muang en ook dit is geen enkel probleem, meedere dagen heb ik nooit geprobeerd.
Nu wordt het helemaal een zootje.
Wat ik wilde schrijven was:
(…)
Bus A1 vanaf BTS Mo Chit (dus niet vanaf busstation Mo Chit).
(…)