Vanaf 1 december wordt gezichtsherkenning uitgerold voor passagiers van internationale vluchten op zes grote luchthavens in Thailand, aldus Airports of Thailand Plc (AOT). Deze technologie, gebaseerd op biometrie, is bedoeld om het incheck- en controleproces te versnellen. Luchthavens waar de dienst wordt geïntroduceerd zijn Chiang Mai, Chiang Rai, Don Mueang, Hat Yai, Phuket en Suvarnabhumi.

Sneller inchecken met biometrische technologie

Met de gezichtsherkenningsdienst kunnen internationale reizigers hun incheckproces aanzienlijk verkorten. Waar dit normaal drie minuten per controlepunt kan duren, wordt dit teruggebracht naar slechts één minuut. De technologie maakt gebruik van een geautomatiseerd biometrisch identificatiesysteem dat gezichten van geregistreerde passagiers herkent, waardoor handmatige controles van paspoorten en instapkaarten grotendeels overbodig worden.

Hoe werkt het?

Om gebruik te maken van deze nieuwe dienst, moeten passagiers zich vooraf registreren. Dit kan op twee manieren:

  1. Bij traditionele incheckbalies: Hier assisteert luchtvaartpersoneel bij het scannen van het gezicht en het voltooien van de registratie.
  2. Via zelfbediening: Passagiers kunnen hun gezicht scannen bij Common Use Self Service (CUSS) incheckbalies.

Na registratie kunnen reizigers hun bagage zelfstandig afgeven bij Common Use Bag Drop (CUBD) machines. Dit alles zonder dat ze hun paspoort of instapkaart opnieuw hoeven te tonen.

Bescherming van persoonlijke gegevens

AOT benadrukt dat de opslag en verwerking van biometrische gegevens strikt in lijn is met de Personal Data Protection Act. De gescande gegevens worden slechts tijdelijk bewaard en na 48 uur automatisch verwijderd, om de privacy van reizigers te waarborgen.

Uitbreiding van de dienst

De gezichtsherkenning werd op 1 november al geïntroduceerd voor passagiers van binnenlandse vluchten. Nu wordt de dienst uitgebreid naar internationale reizigers, wat een belangrijke stap is in de verdere digitalisering en modernisering van de Thaise luchthavens.

Met deze innovatie hoopt AOT de reiservaring voor passagiers soepeler en efficiënter te maken, terwijl tegelijkertijd veiligheid en privacy worden gewaarborgd.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website