Geen kosten meer voor naamcorrectie vliegticket bij KLM
Het was een van de grootste ergernissen bij het boeken van vliegtickets: je maakt een foutje met je naam en je moest vaak fors betalen om het te herstellen. Aan deze klantonvriendelijke handelwijze komt steeds meer een einde. KLM heeft gisteren de 50 euro kosten die de luchtvaartmaatschappij vraagt voor een naamcorrectie op vliegtickets die geboekt zijn bij een reisagent, geschrapt.
Reizigers die rechtstreeks op de site van KLM hun ticket hadden gekocht, konden hun naam al kosteloos corrigeren. KLM wil met de maatregel voor alle verkoopkanalen hetzelfde beleid voeren.
De luchtvaartmaatschappij maakt wel verschil tussen een naamswijziging en een naamcorrectie. Als een dag voor vertrek opeens een totaal andere naam wordt opgegeven, dan gelden daar uiteraard andere voorwaarden voor.
Bron: KLM
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand25 november 2024Politieke dynamiek in Thaise provincies bij PAO-verkiezingen
- Achtergrond25 november 2024Zo machtig als een minister: waarom nationale partijen strijden om PAO-leiderschap
- Vliegtickets25 november 2024Thai Airways hervat directe vluchten tussen Bangkok en Brussel
- Nieuws uit Thailand25 november 2024Gevaren van illegale alcohol en methanolvergiftiging
Goed besluit van KLM dat hopelijk navolging vindt bij andere maatschappijen. Sommige vragen daarvoor bedragen van € 200,= en het komt zelfs voor dat een correctie van de naam niet mogelijk is met als consequentie dat er een nieuw ticket gekocht moet worden.
Bij welke my. moest zelfs een nieuw ticket gekocht worden?
Wij wilden 7jaar geleden met mijn zus en zwager een bezoek brengen aan Thailand. De binnenlandse vluchten heb ik allemaal online geboekt bij Thai Airways,zo ook die van mijn zus en zwager. Door een plotselinge ziekte van mijn zwager,dacht ik het ticket van mijn zus, en zwager te kunnen laten overschrijven op de naam van onze vrienden,die plaatsvervangend met ons de reis zijn aangetreden. Op het kantoor van Thai Airways (Silom BKK) werd mij medegedeeld,dat dit niet niet mogelijk was,zodat de vrienden verplicht waren een nieuw ticket te kopen. Ook bij een eventuele overname van administratie kosten,bleef Thai Airways bij hun mening,dat de vlucht alleen mogelijk was,met het kopen van een geheel nieuw ticket. Vandaar dat de reactie van Leo Th. in sommige gevallen,erg realistisch is.
Bij Nok Air voor een vlucht van Bangkok naar Koh Samui, 2 jaar geleden. Roepnaam i.p.v. voornaam zoals in paspoort opgegeven, achternaam was wel correct.
En, hoewel dat niet over naamscorrectie gaat, had een vriendin van mij vorig jaar per abuis, door een onduidelijke website, een retourvlucht voor 4 personen geboekt van A’dam naar Antalya, waarbij de terugvlucht 2 uur na aankomst heenvlucht was geboekt. De luchtvaartmaatschappij, Pegasus, toonde geen enkele consideratie en voor de terugvlucht moesten nieuwe en dure tickets gekocht worden. Natuurlijk eigen schuld maar er zou in het boekingsproces eigenlijk een waarschuwing getoond moeten worden als er zo korte tijd tussen heen- en terugreis zit. Klantvriendelijkheid zou toch hoog in het vaandel behoren te staan en daarom is het goed dat in ieder geval KLM heeft besloten om voor naamscorrectie geen kosten meer in rekening te brengen.
Als aanvulling wil ik nog een voorbeeld vermelden welke vorige week op het klachten forum van Radar stond vermeld. Een reiziger was bij het online boeken van een reis naar Amerika gevraagd om zijn voornamen conform de paspoort gegevens in te vullen. Hij heeft echter maar liefst 5 voornamen en aangezien daarvoor de ruimte ontbrak had hij enkel zijn initialen opgegeven. Werd door het systeem geaccepteerd, sowieso m.i.een tekort schieten van het systeem, maar werd bij het inchecken op Schiphol geweigerd. Correctie was niet meer mogelijk en hij werd verplicht een geheel nieuw en duur ticket te kopen. Één van de commentaren, iemand die werkzaam is in de reisbranche, gaf aan dat het gebruikelijk en voldoende is om enkel de eerste voornaam te vermelden. Weet ook niet iedereen. Zelf heb ik 2 voornamen, heb ik altijd volledig ingevuld maar op mijn tickets bij bijvoorbeeld China Airlines en EVA Air stond altijd, net als op mijn Frequent flyer pas, mijn eerste voornaam voluit met daaraan geplakt de eerste letter van mijn 2e voornaam. Heeft bij mij nooit gevolgen gehad maar toch kan het zomaar dat zoiets simpels als het invullen van een voornaam wel vervelende consequenties kan hebben.
Mei j.l. binnenlandse vlucht geboekt bij Thai Smile. BKk naar Khon Kean. Online alles ingevuld en na nog een keer gekeken te hebben…..Accord. Print ik de gegevens uit, zie ik dat ik heel dom, mijn adres heb ingevuld op de regel, achternaam. Drie maal gemaild dat ik een foutje gemaakt heb en graag even veranderen, drie maal geen antwoord. Ik stap over vanuit AMS, begeef me naar de incheck balie van Thai Smile en wat denk je. Not so good. Kon ik naar het kantoor van Thai Smile en ik het nogmaals uitgelegd. Juffrouw, alles staat er op, alleen op de verkeerde regel. Het werd direct aangepast en 750 Bath a.u.b. Ik verloor m’n zelfbeheersing gezien de drie pogingen om het op tijd te veranderen. Ik stond zonder Smile bij de juffrouw van Thai Smile. Sir, today special promotion, you not playing today. Kortom, ze kunnen best rommelen met de prijs, plots gratis. Na uitvoerige dank, tevreden naar Khon Kaen gevlogen met een big Smile.
Graag wil ik hier nog even iets aanhalen (heeft niets met bovenstaand te maken maar toch)
Jaren zijn er overheen gegaan om ticketprijzen zo te krijgen dat alles inclusief in de prijs zit. Maar tot mijn verbazing het volgende, heb 2 weken geleden 2 tickets geboekt met Emirates van Dusseldorf naar Bangkok. Geboekt via Schipholtickets pris ²€1120 prima prijs voor heen en terug met de A380. Nu komt het, alles keurig betaald e tickets in huis en naar de site van Emirates om 2 stoelen vast te leggen. Mijn verbazing was groot toen ik per stoel per segment ook nog eens €25 moest betalen. Dit komt neer op €200 extra voor 2 personen. Dit riekt weer naar zoiets we naaien de passagiers weer een oor aan. Ik dacht dat nu alles inclusief in het totaalbedrag moet zitten. Ik heb zo wel met Scipholtickets als Emirate contact opgenomen. De laatste wist nergens van…….ja dat ik 48 uur voor de vlucht een stoel kan reserveren GRATIS. Maar dan weet je vrijwel zeker dat je niet bij elkaar kan zitten. Bij schipholtickets zou het niet meer als netjes zijn te vermelden bij aankoop van het ticket dat dit exclusief reservering van de stoel(en) is. Laatst nog met Ethiad gevlogen deze hadden dit niet, volgens mij KLM weer wel.
Onlangs via internet een vlucht bij Eva Airways geboekt. Bij controle bleek in de tweede voornaam een foutje te zijn ingeslopen, namelijk een “n” in plaats van een “m”. Naar kantoor Eva Airways in Amsterdam gegaan om dit te laten herstellen. KOSTEN € 150. Wij vonden dit in feite belachelijk, maar wilden problemen aan de incheckbalie voorkomen. Eva Airways duidde ons op het goedkope boekingstarief (€ 597,71).
In het verleden een datum-omboeking gedaan bij China Airlines, kosten € 0. (ook goedkope tarief)
Naamcorrectie KLM € 0.