De Taiwanese luchtvaartmaatschappij EVA Air heeft aangekondigd nog eens vier Boeing 787-10 Dreamliners te bestellen. Dit nieuws werd bekendgemaakt in een bericht aan de beurs van Taipei. Momenteel beschikt EVA Air al over elf van deze toestellen, naast vier kleinere 787-9’s.
Hoewel de Boeing 777-300ER momenteel nog de ruggengraat vormt voor langeafstandsvluchten, zal de vloot de komende jaren worden uitgebreid met meer Dreamliners en Airbus A350-1000’s om geleidelijk deze rol over te nemen.
EVA Air heeft nog negen Boeing 787-9’s in bestelling en met de nieuwe order nog zes 787-10’s. Daarnaast heeft de luchtvaartmaatschappij in totaal achttien Airbus A350’s besteld.
De Boeing 787-10 van EVA Air biedt plaats aan 342 passagiers.
Over de Boeing 787-10 Dreamliner
De Boeing 787-10 Dreamliner is het grootste lid van de 787-familie van Boeing en is ontworpen voor langeafstandsvluchten. Hier zijn enkele belangrijke kenmerken en specificaties van de Boeing 787-10:
Algemene informatie
• Lengte: 68,3 meter (224 voet)
• Spanwijdte: 60,1 meter (197 voet)
• Hoogte: 17 meter (56 voet)
• Maximaal startgewicht (MTOW): 254.000 kg (560.000 lbs)
• Bereik: 11.910 km (7.400 mijl)
• Passagierscapaciteit: Afhankelijk van de configuratie, tussen de 318 en 336 passagiers in een standaard tweeklassenindeling. EVA Air configureert hun 787-10 voor 342 passagiers.
Technologische Innovaties
• Brandstofefficiëntie: De 787-10 biedt een brandstofbesparing van ongeveer 25% per zitplaats ten opzichte van oudere vliegtuigen in dezelfde klasse, dankzij de geavanceerde aerodynamica, lichtere materialen en efficiëntere motoren.
• Constructiematerialen: De romp en vleugels van de Dreamliner zijn voornamelijk gemaakt van composietmaterialen, wat bijdraagt aan de gewichtsreductie en de structurele sterkte.
• Motoren: De 787-10 kan worden uitgerust met GE Aviation GEnx-1B- of Rolls-Royce Trent 1000-motoren, beide ontworpen voor verbeterde efficiëntie en minder uitstoot.
Passagierscomfort
• Cabine: De 787-10 heeft grotere ramen die dimbaar zijn, een hogere luchtvochtigheid en een lagere cabinehoogte om jetlag te verminderen. De bredere romp zorgt voor een ruimere cabinebeleving.
• Geluid: Het interieur van de 787-10 is ontworpen om stiller te zijn dan vergelijkbare vliegtuigen, met verbeterde isolatie en geluidsdempingstechnologieën.
Operationele voordelen
• Flexibiliteit: Het vliegtuig is geschikt voor zowel langeafstandsvluchten als drukke regionale routes, wat luchtvaartmaatschappijen de flexibiliteit biedt om het toestel in te zetten waar nodig.
• Milieu-impact: De 787-10 heeft lagere CO2- en NOx-uitstoot in vergelijking met oudere toestellen, wat helpt om de milieu-impact van luchtvaartactiviteiten te verminderen.
Gebruik
• Luchtvaartmaatschappijen: De 787-10 wordt gebruikt door luchtvaartmaatschappijen wereldwijd, waaronder EVA Air, Singapore Airlines, Etihad Airways en United Airlines, vanwege zijn efficiëntie, betrouwbaarheid en passagierscomfort.
Met deze kenmerken en voordelen is de Boeing 787-10 Dreamliner een van de meest geavanceerde en gewilde toestellen in de moderne commerciële luchtvaartindustrie.
Bron: Luchtvaartnieuws.nl
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Activiteiten22 december 2024Ontdek de magie van Koh Tao met zon, zee en avontuur
- Nieuws uit Thailand22 december 2024Veilig de feestdagen door in Thailand: Campagne tegen rijden onder invloed
- Nieuws uit Thailand22 december 2024De groeiende impact van e-sigaretten op jongeren in Thailand
- Nieuws uit Thailand22 december 2024Thailand streeft naar eerlijke gezondheidszorg voor iedereen
Als deze nieuwe Dreamliners dezelfde krappe configuratie hebben in Economy als de exemplaren die in de winter ‘22 – ‘23 vanaf Amsterdam vlogen is de benaming ‘nightmareliner’ in mijn ogen meer toepasselijk……
Reken daar maar wel op Cornelis.
In het artikel wordt gezegd, door de bredere romp , meer comfort.
Duidelijk niet waar.
De romp diameter van een 787 is 5,49 meter, terwijl de romp diameter van een 777 maar liefst 6,20 meter is.
Ruim 70 centimeter smaller. Dat betekend in een 3-3-3 opstelling, bijna 8 centimeter smaller per stoel.
Het betekent helaas ook dat in deze smalle romp, de premium economie class helemaal niet past.
En dat was voor velen, waaronder ik, de reden om voor EVA te kiezen.
In de periode dat ze met de 787 vanaf Amsterdam vlogen, heb ik zelfs vanaf Londen gevlogen om maar in de premium economie class te kunnen zitten.
Peter,
Er werd in mijn oor gefluisterd dat het niet eens zeker is dat er effectief een 3-3-3 opstelling zal gebruikt worden. Men is een alternatieve opstelling aan het bekijken (nieuwe klasse) die dan waarschijnlijk in een andere prijsklasse zal vallen.
Ik ben enkel de boodschapper, dus schiet niet op mij hé. Dit komt evenwel uit betrouwbare bron.
Het betekent helaas ook dat in deze smalle romp, de premium economie class helemaal niet past.
We leren hier elke dag wat bij.
Ik weet nochtans beter hoor. Kijk maar eens rond bij andere maatschappijen.
Zou je niet beter afwachten tot je de werkelijke configuratie kent? Die ‘ALS’ veronderstellingen hebben geen enkel nut.
Als EVA Air dan zo slecht zou zijn blijf er dan gewoon weg. Maar dan wordt er weer geklaagd over een andere maatschappij. En zo is er altijd wel iets.
Weer een voorbarige veronderstelling.
De nieuwe toestellen zullen niet eens gebruikt worden voor de route naar Thailand. En hoe de zetelverdeling zal geschieden weet men niet eens.
Lees eens goed: ik veronderstel helemaal niks. Ik refereer alleen maar naar een minder goede ervaring, die ook door anderen op dit blog is beschreven.
Tja, het is hoe je het kind een naam wilt geven Cornelis. Je veronderstelt niets maar je suggereert het wel.
Wees blij dat men investeert in nieuwe toestellen. Of wil je blijven reizen in die ouwe bakken misschien?
Je hebt weer gelijk Cornelis.
Iedereen klaagde over de ruimte in de 787.
Wat de negatieve commentaren betreft, Paul zou zich beter eens kunnen verdiepen in de feiten voordat hij jou met woorden de les probeert te lezen.
Iedereen die iets van vliegtuigen weet, weet dat de 787 alleen in 3+3+3 configuratie geleverd wordt. De klant kan alleen kiezen hoe ver de rijen uit elkaar staan.
En Francis werkt waarschijnlijk bij de planning bij EVA, hij weet al een paar jaar vooruit waar de toestellen ingezet zullen worden.
En de zetelverdeling is al besproken, die staat vast.
Haha, en Cornelis die werkt dan weer op een andere afdeling van Eva Air want hij weet dat de zetelconfiguratie van de nieuwe nightmareliner al even slecht zal zijn als die van hun oudere toestellen. Ook al zijn die pas besteld.
Die opmerking is al even hilarisch als die van Francis hierboven. 🙂
Nu, ik heb geen probleem als er hier eens iets leuk gepost wordt hoor. Het moeten niet altijd van die klaagzangen zijn. Een mens moet af en toe een kunnen lachen niet?
Wéér eentje die bij de lessen ‘begrijpend lezen’ niet heeft opgelet: ik geef helemaal niet aan dat ik dat ‘weet’, ik snap niet waar je dat vandaan haalt. Zoek anders het woordje ‘als’ nog eens op, misschien helpt dat.
Beste Peterdongsing,
Het mooie aan dit forum is dat, zolang je maar netjes en beleefd blijft, onze moderatie heel wat toelaat.
Als jij als lid gaat bepalen dat de moderator in de fout gaat, dan zijn we ver van huis.
Misschien nog dit. De discussie is ontstaan door de eerste reactie in dit nieuw topic. Er wordt een bestelling van nieuwe toestellen bij Eva Air aangekondigd en er volgt een klaagzang over iets wat totaal niets met het onderwerp te maken heeft. Dit werd toch ook toegelaten door onze hardwerkende moderator?
En dat er hier onzin gepost wordt dat is me al heel lang duidelijk. Het is een kwestie van er doorheen te lezen en er beter niet op te reageren.
Hopelijk hebt u wat aan mijn betoog, het is goed bedoeld.
Prettige dag verder.
Och ja, spijtig genoeg wordt bij de start van een nieuw topic weer maar eens geklaagd en gezaagd. Dit is hier het normaal geworden. Sommigen kunnen het nooit laten.
Dat een maatschappij gloednieuwe toestellen aankondigt kan alleen maar positief zijn. Interessante info met dank aan de redactie.
Mooi toch, een aantal nieuwe toestellen in de vloot.
Als je gaat veronderstellen dat die automatisch een slechte zetelindeling zonder onderbouwing, dan zijn we ver van huis. Maar misschien heb je over al die andere maatschappijen ook wel iets om te klagen.
Als ik een vliegticket Bangkok-Amsterdam en terug koop, kijk ik in volgorde van belangrijkheid naar: 1. prijs; 2. Non-stop of 1 stop; 3. airline 4. tijd van vertrek en aankomst ……………..en echt nooit naar type vliegtuig. Deze hele discussie is van erg ondergeschikt belang voor het overgrote merendeel van de consumenten.
Chris, dat deze discussie van ondergeschikt belang is komt louter en alleen omdat de ongekende veiligheidsissues bij Boeing iets van de laatste paar jaar is. Het afbreken van onafhankelijke overheidsinstanties in de USA van de laatste 10 jaar begint nu zijn tol te eisen.
Ik vlieg al jaren één maal per jaar Amsterdam naar Bangkok en zes maanden later weer terug. Het maakt mij echt helemaal niets uit hoe luxe het vliegtuig is of hoe de indeling van een vliegtuig is. Al moet ik de hele reis bij wijze van spreken staan. Wel wil ik gewoon op tijd vertrekken, rechtstreeks vliegen en veilig aankomen en dan het liefst zo goedkoop mogelijk. Als de nieuwe toestellen in de toekomst minder brandstof gebruiken hoop ik dat in de ticketprijs te kunnen zien.
Het topic heeft amper het daglicht gezien en men zit al klaar in de startblokken om commentaar te spuwen. Wat zijn de mensen toch zwartgallig de dag van vandaag.
Over elke maatschappij valt er wel iets te zeggen, dat hebben we op ons forum al uitgebreid mogen aanhoren.
Nieuwe toestellen zijn altijd een verbetering. Minder geluid, lager verbruik, comfortabeler … kan alleen maar voordelen opleveren. Hoe dat voor ons het comfort zal uitpakken is koffiedik kijken. De toestellen zijn pas besteld. Ik heb trouwens nog geen slechte ervaringen gehad met Eva Air. Een prijsbewuste maatschappij die ons op een professionele manier laat reizen.
‘Nieuwe toestellen zijn altijd een verbetering’ is een pertinente onwaarheid. Om ontopic te blijven; de oudste EVA 777’s zijn geconfigureerd in 3-3-3 stoelen. De nieuwere Dreamliners ook, maar die zijn veel smaller. EVA is daarin niet uniek, maar helaas blijkt uit uw commentaar dat de marketingafdelingen van de luchtvaartindustrie hun werk goed hebben gedaan.
Nu dat dat de Boeings 777 in 3-3-3 configuratie steeds zeldzamer worden, is de de Airbus A350 het comfortabelste vliegtuig op verre bestemmingen vanuit Schiphol. Ook in 3-3-3, weliswaar smaller dan de B777 maar alsnog breder dan de de B787. En binnen enkele jaren heeft KLM dit comfortabele toestel ook in de vloot. Als zij tenminste niet kiezen voor 3-4-3 stoelindeling, want dat is de nieuwste optie die Airbus aanbiedt. Weer zo’n geval waar het nieuwste toestel zeker GEEN verbetering is.
Voor mij blijft de Airbus A380 het beste vliegtuig, er vliegt geen ander vliegtuig prettiger zonder last (of bijna niet) van turbulentie terwijl je dat bij kleinere toestellen soms urenlang kunt voelen. Veiligheid is voor mij ook een punt en daarom liever geen Boeing als ik kan kiezen zoals bij Emirates en mij zul je niet in een Boeing 737 aantreffen na de paar rampen met dit toestel en denk ik dan dat met dit type niet is opgelost want er zijn structurele ontwerpfouten met dit toestel alsmede andere klachten wat betreft veiligheidsbeleid verteld door medewerkers van Boeing en anderen met dit toestel, en dat zal ook wel slaan op andere types Boeing. Voor mij daarom Airbus net zoals ik geen Chinese auto hoef of niet in een Thaise kermisattractie stap om maar eens wat te noemen wat veiligheid betreft.
Als ik lees over verbetering van het comfort in een vliegtuig vraag ik me altijd af wat er wordt bedoeld: 40 jaar geleden waren de vliegtuigenstoelen ook prima en zaten lekker en als eenmaal iets is uitontwikkeld kun je er niet veel meer van maken wat het gevoel geeft dan het duidelijk beter is, daarom is de slogan over meer comfort zo’n inhoudsloze dooddoener.
We vliegen al jaren met deze fijne maatschappij de 777 in business is heel fijn de 787 vonden we beter in business ben benieuwd naar de a 350
Met alle problemen bij Boeing de afgelopen jaren denk ik dat veel reizigers momenteel liever een Airbus vloot zien.
Als ik het nieuws over Boeing volg zou ik als directie van een luchtvaart maatschappij toch minimaal 3 keer nadenken voor ik weer een Boeing bestel…
Precies. Zeker als je bedenkt dat het voormalige hoofd kwaliteitscontrole zegt voor geen goud meer in een Boeing te zullen stappen.