EVA Air eerste Aziatische maatschappij met brandstofbesparende ‘haaienhuid’ op Boeing 777
EVA Air heeft als eerste luchtvaartmaatschappij in Azië een innovatieve stap gezet richting duurzaamheid. Het Taiwanese bedrijf voorziet zijn vloot van Boeing 777 vrachtvliegtuigen van de geavanceerde AeroSHARK-technologie, een speciale folie die is geïnspireerd op de structuur van haaienhuid. Dit zorgt voor minder luchtweerstand en draagt bij aan een efficiënter brandstofverbruik.
De AeroSHARK-folie, die wordt aangebracht op negen Boeing 777F’s van EVA Air, vermindert per vlucht de luchtweerstand, waardoor er ongeveer één procent minder brandstof nodig is. Dit resulteert op jaarbasis in een besparing van ruim 2.500 ton brandstof en een reductie van 7.800 ton CO2-uitstoot.
De technologie werd ontwikkeld door Lufthansa Technik en BASF, en is eerder al met succes in gebruik genomen door Lufthansa Cargo, SWISS en Austrian Airlines. Met de toepassing van deze innovatieve techniek zet EVA Air een belangrijke stap in de richting van een duurzamere luchtvaart.
Bron: Luchtvaartnieuws.nl
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Gezondheid21 december 2024Matige wijnconsumptie verlaagt risico op hart- en vaatziekten volgens nieuwe studie
- Eten en drinken21 december 2024Hor Mok (ห่อหมก) oftewel gestoomde viscurry
- Thailand tips21 december 2024Klimaat Thailand – wat is de beste reistijd?
- Medisch toerisme21 december 2024Thailand is de nieuwe hotspot voor betaalbare en hoogwaardige plastische chirurgie (video)
Alle beetjes helpen natuurlijk, maar er valt vooral reductie van uitstoot te behalen met SAF (Sustainable Aviation Fuel).
Duurzame luchtvaartbrandstof kan bestaan uit biobrandstof, synthetische kerosine of beide.
De EU verplicht het bijmengen daarvan.
Brandstofleveranciers moeten in 2025 2%, in 2030 6% en in 2050 70% duurzame luchtvaartbrandstof gebruiken.
In het begin zal SAF vooral bestaan uit biobrandstof, maar om verder op te schalen is vooral (de nu nog wat duurdere) synthetische kerosine nodig. Want afgedankt frituurvet en andere reststromen zijn natuurlijk niet oneindig beschikbaar en gewassen telen speciaal voor brandstof is onwenselijk voor zover dat concurreert met voedselproductie.
Via bijvoorbeeld KLM kun je vrijwillig bijbetalen voor bijmengen van extra SAF bovenop de wettelijke verplichting. Je stimuleert daarmee schaalvergroting van de productie dat kan later leiden tot prijsdaling.
Voor overgebleven uitstoot bestaan compensatieprogramma’s, maar de effectiviteit daarvan valt vaak tegen. Een van de weinige organisaties die wel op een bewezen effectieve manier uitstoot compenseren is het Duitse Atmosfair:
https://www.atmosfair.de/en/
Elektrische vliegen zal zich, vanwege de beperkte energiedichtheid van accu’s, de komende jaren vooral beperken tot kleine vliegtuigen voor korte afstanden.
Airbus wil in 2035 vliegtuigen uitbrengen op waterstof, maar omdat waterstof een lagere energiedichtheid heeft dan kerosine kom je daarmee niet verder dan een middellange afstand van zo’n 4000 km.
Voor langere afstanden blijf je dus kerosine nodig hebben en bestaande vliegtuigen kunnen ook overweg met de duurzame varianten daarvan.