EVA Air heeft bevestigd dat er een cockpit raam van een Boeing 787 is gebarsten, terwijl het toestel onderweg was van Bangkok naar Amsterdam op dinsdag 14 februari.
De vlucht, BR75, vertrok om 14.50 uur uit Bangkok en de piloot ontdekte om 16.10 uur dat het raam barsten vertoonde. Na beoordeling van de schade volgens de standaard procedures, besloot de piloot dat het geen veiligheidsrisico’s met zich meebracht en vervolgde de reis terwijl hij de conditie van het raam in de gaten hield. De vlucht landde om 03.22 uur op woensdag 15 februari in Amsterdam.
Het vliegtuig in kwestie was een Boeing 787-10 van EVA Air met 337 passagiers, vier piloten en 14 stewardessen aan boord. Het vliegtuig werd onmiddellijk gerepareerd bij aankomst in Amsterdam, maar vanwege de tijd die nodig was voor de reparatie moest de luchtvaartmaatschappij de terugreis annuleren.
De Civil Aeronautics Administration heeft verklaard dat zij een rapport hebben ontvangen en het incident onderzoeken.
Bron: Taiwan News
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand23 december 2024De redactie wenst alle lezers fijne feestdagen!
- Nieuws uit Thailand23 december 2024Illegale handel in medicijnen bedreigt volksgezondheid
- Nieuws uit Thailand23 december 2024Thaise regering komt met steun en voordelen voor een zorgeloze nieuwjaarsvakantie in 2025
- Achtergrond23 december 2024De kerstboom: van heidense symbolen tot feestelijke traditie
Waarmee zonneklaar is dat de stage bij Car Glass zijn vruchten afwerpt!
Ik moet er overigens niet aan denken wat er gaat gebeuren als zo’n ruit echt aan diggelen knalt. Dan zal men wel ergens moeten landen en kunnen de gezandstraalde piloten opgelapt worden….
Als de ruit er echt uit springt treedt er decompressie op. Zouden de piloten dan niet in de gordels zitten dan lopen ze het risico uit het vliegtuig gezogen te worden. En zelfs die gordels kunnen onvoldoende zijn, zoals bijvoorbeeld blijkt uit het verhaal over vlucht BA5390 op de onderstaaande webpagina:
https://www.abc.net.au/news/2023-01-15/ba5390-pilot-sucked-out-windscreen-the-ultimate-nightmare/101813438
Als vliegtuigonderhoudstechnicus kan ik je melden dat een cockpitruit van een airliner er nooit volledig aan diggelen uit knalt. Het zijn centimeters dikke ruiten die fors gelaagd zijn en met 2-componentenkit in het frame zitten bevestigd. Heb diverse vogelaanvaringen gezien met vaak forse schade, ook op de cockpitruit. Een en keer in mijn loopbaan ging de ruit naar binnen met duizenden splinters maar dat was bij de Starfighter F104 die een vette meeuw schepte met zeer hoge snelheid. Gelukkig had de piloot uiteraard helm op en visor dicht anders was het anders verlopen.
Da’s duidelijk.
Ik reed afgelopen woensdag langs de A5 richting Haarlem en verbaasde mij al een EVA Air-vliegtuig te zien staan tussen de KLM vliegtuigen.
Helemaal omdat het algemeen bekend is dat EVA vliegt op dinsdag, donderdag en zaterdag!
En die ruiten springen al jaren niet mee. Tegenwoordig blijft het bij een fikse scheur dankzij kunstof-laminatie…
Mvg,
FrankyR
Vliegen blijft een spannende bezigheid,
Wij hebben in de afgelopen jaren al vermeende terroristen aan boord gehad, landigs gestel bij klm wat niet ingetrokken kon worden.. lastige passagier die bij opstijgen geen plaats wilde nemen , passagiers die geen seat ticket kon laten zien en steeds van plaats wisselde en zich uiteindelijk bij opstijgen in de toilet opsloot. hevige turbulentie tijdens eten, in het orkaan seizoen in usa gevlogen en een passagier achter me die bewusteloos geraakt was. halverwege amsterdam bangkok.
Wij zaten in dat vliegtuig maar hadden (gelukkig) geen idee, anders hadden we vast niet meer zo lekker gezeten. Wat niet weet dat niet deert zullen we maar zeggen. Lazen het daags erna pas in de krant. Blij dat we goed op Schiphol zijn aangekomen.
Een vriend van mij zou de retourvlucht hebben (BR76) met dit toestel. De vlucht werd eerst verschoven naar woensdag 15 febr. ( hier werd hij netjes over geïnformeerd per SMS en email) Maar over de definitieve annulering werd hij totaal niet geïnformeerd. Telefonisch contact onmogelijk.
Via Twitter ook geen informatie nav een vraag die hij stelde. Goed dat we de Schipholapp checken. Daar zagen we de annulering. Ik vind dit een behoorlijke tekortkoming van EVA sir en zal dan ook een klacht indienen.
14:50u opgestegen vanaf Suvarnabhumi.
03:22u geland op Schiphol.
Dat zou 18u32m vliegen geweest zijn.
Dat leek me sterk, dus heb ik Flightradar24 maar geraadpleegd.
14 Feb 2023: Bangkok (BKK) – Amsterdam (AMS)
Scheduled time of departure: 12:50.
Actual time of departure: 13:50.
Actual time of arrival: 19:35.
Status: Landed 20:09.
Flight time: 12:19.
Ze hebben dus niet langzamer gevlogen vanwege een barst(je) in de voorruit. 🙂
Correctie
Actual time of arrival: 19:35 moet natuurlijk zijn Scheduled time of arrival: 19:35.
En @khun moo,
Bij mij gebeurd er eigenlijk nooit wat tijdens het vliegen of het moet straal aan mij voorbij gaan. En ik kan in een stoel alleen een klein beetje slapen als ik doodmoe ben.
EVA vliegt op andere dagen ook, maar dan naar Taipe. Ik zag er vandaag een in take off rond 12:15
Even gecheckt op flightradar24: dat was het toestel waar dit artikel over gaat. Het werd na reparatie rechtstreeks teruggevlogen naar Taipei. Normaal vliegt deze maatschappij vanuit Amsterdam niet rechtstreeks naar Taipei.
Deze ramen zijn naar mijn mening niet gemaakt van glas, maar van één of ander zeer sterk plastic. Dus gevaar voor breken lijkt mij nihil.